تحقیق مفاهیم و مبانی حمایت کیفری از محجورین

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم و مبانی حمایت کیفری از محجورین دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
فصل نخست : مفاهیم مقدماتی    ۵
مبحث اول : حمایت کیفری    ۶
گفتار اول : مفهوم حمایت کیفری    ۶
گفتار دوم : انواع حمایت کیفری    ۷
بند اول : حمایت کیفری ساده    ۷
بند دوم : حمایت کیفری افتراقی    ۸
بند سوم : حمایت کیفری مشدد ( تشدیدی )    ۹
گفتار سوم : پیامد های حمایت کیفری    ۱۰
بند اول : پیامد های مثبت    ۱۰
الف : بازدارندگی    ۱۰
۱ – بازدارندگی عام    ۱۱
۲ – بازدارندگی خاص    ۱۲
ب : تقلیل بزهکاری    ۱۲
بند دوم : پیامد های منفی    ۱۲
الف : بزهکاری    ۱۳
ب : بزه دیدگی    ۱۴
مبحث دوم : محجور    ۱۵
گفتار اول : مفهوم حقوقی حجر    ۱۵
گفتار دوم : اشخاص محجور    ۱۶
بند اول : اطفال    ۱۶
بند دوم : مجانین    ۱۷
بند سوم : اشخاص غیر رشید    ۱۸
گفتار سوم : آثار مترتب بر حجر در حقوق کیفری ایران    ۲۰
بند اول : فقدان مسئولیت کیفری    ۲۰
بند دوم : حمایت کیفری    ۲۱
فصل دوم : مبانی حمایت کیفری از محجورین    ۲۱
مبحث اول : مبانی نظری حمایت کیفری از محجورین    ۲۱
گفتار اول : آسیب پذیری محجورین    ۲۲
گفتار دوم : مبنای حقوق بشری    ۲۲
گفتار سوم : مبنای ارزشی    ۲۲
گفتار چهارم : مبنای کارکردگرا    ۲۳
مبحث دوم : مبنای قانونی حمایت کیفری از محجورین    ۲۴
گفتار اول : قوانین ملی    ۲۵
بند اول : قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب  ۲۵/۹/۱۳۸۱    ۲۵
بند دوم : قوانین مجازات    ۳۲
گفتار دوم : اسناد بین المللی    ۳۲
بند اول : کنوانسیون حقوق کودک    ۳۲
بند دوم : سایر اسناد بین المللی    ۳۸
منابع و مآخذ    ۴۰

منابع

زکوی ، مهدی ، بزه دیدگان خاص در پرتو بزه دیده شناسی حمایتی ، تهران ، مجد ، ۱۳۹۰٫

اباذری فومشی ، منصور ، امور حسبی ۱-۲ ، نحوه رسیدگی به درخواست تعیین قیم و امین ، قم ، چاپ جعفری ، ۱۳۸۱٫

رایجیان اصلی ، مهرداد ، بزه دیده شناسی حمایتی ، تهران ، دادگستر ، ۱۳۸۴ .

صفایی ، سید حسین ، قاسم زاده ، سید مرتضی ، حقوق مدنی : اشخاص و محجورین ، تهران ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت ) ، چاپ دهم ۱۳۸۴ .

ثابت قدم ، خسرو ، ملکی ، محمدعلی ، آموزش مصور حقوق بشر ، تهران ، نشر عابد ، ۱۳۷۹ .

معین، محمد، فرهنگ فارسی، فرهنگ کامل فارسی معین، چاپ اول، فردوس، تهران،۱۳۸۶، ص۳۴۹

نوربهاء ، رضا ، زمینه حقوق جزای عمومی ، تهران ، دادآفرین ، چاپ دوازدهم ، ۱۳۸۴ .

ولیدی ، محمد صالح ، بایسته های حقوق جزای عمومی (۱و۲و۳ )  ، تهران ، انتشارات جنگل ، جاودانه ، چاپ اول ۱۳۸۸ .

بخشی ، عبدالله ، تحلیل فقهی – حقوقی قانون امور حسبی و تأثیر آن در رویه قضایی ، تهران ، خرسندی ، چاپ اول ۱۳۹۲٫

حاجی تبار فیروز جائی ، حسن ، بزه دیده شناسی حمایتی افتراقی ( مطالعه تطبیقی سیاست جنایی تقنینی ) ، تهران ، جنگل ، جاودانه ، ۱۳۹۱ .

قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۰

قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲

 مقدمه

مقاله حاضر به مفاهیم و مبانی حمایت کیفری از محجورین اختصاص پیدا کرده است . این مقاله به دو فصل تقسیم شده که فصل اول آن شامل مفاهیم مقدماتی است که در آن مفاهیم مقدماتی چون حمایت کیفری و انواع آن و پیامدهای مثبت و منفی آن و هم چنین محجور و انواع آن در حقوق کیفری ایران مورد تعریف و ارزیابی قرار گرفته اند .  فصل دوم  اختصاص پیدا کرده به مبانی حمایت کیفری از محجورین ، در این فصل قوانین مرتبط با حمایت از محجورین چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی و هم چنین تئوری ها و نظریه های مربوط به دفاع و حمایت کیفری از محجورین مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت .

فصل نخست : مفاهیم مقدماتی

لازم است تا با مفاهیم مقدماتی آشنا شد. این مفاهیم عبارت اند از : حمایت کیفری و انواع آن ، محجورین و انواع آن در حقوق کیفری ایران . در این فصل به این مفاهیم به طور جامع به گونه ای که رافع هر گونه ابهام و شبهه ای باشد رسیدگی خواهد شد .

مبحث اول : حمایت کیفری

در این مبحث حمایت کیفری تعریف و انواع آن برشمرده شده و در پایان به ارزیابی و ارائه نقاط مثبت و منفی آن پرداخته خواهد شد که شامل سه گفتار می باشد .

گفتار اول : مفهوم حمایت کیفری

” لفظ حمایت در لغت به معنای حفاظت و پشتیبانی کردن آمده است و اما از نظر لغوی به معنای عقوبت و مجازات است و به کسی که خلاف قانون یا اخلاق یا عرف و عادت رفتار کرده و مرتکب عمل بد شده باشد تحمیل می شود .[۱]

لفظ کیفری و وصف حمایت ها و پشتیبانی هایی است که از جانب قانونگذار در قبال اعمال مجرمانه ای که نسبت به افراد جامعه اعمال می شود ، به کار می رود . دو مفهوم کیفر و مجازات دارای سابقه طولانی در تاریخ است و حتی گفته اند که به قدمت عمر بشر می توان از آن گفتگو کرد . ” [۲]

حمایت کیفری از رهگذر ساز و کاری به نام «جرم انگاری» متداول ترین و سنتی ترین گونه حمایت از بزه دیدگان در چارچوب سیاست جنایی تقنینی شناخته می شود که در ساده ترین شکل نیازمند پیش بینی یک ضمانت اجرای مشخص- و معمولا«کیفری» است. به دیگر سخن، می توان گفت که قوانین کیفری در کنار نقش پیشگیرانه ای که در چارچوب بازدارندگی فردی و جمعی دارند، نقش حمایتی از رهگذر پیشگیری از بزه دیدگی را نیز به دوش می کشند. وانگهی، گاهی ممکن است با تشدید ضمانت اجراها به این حمایت کیفری جامه عمل پوشانده شود. در این موارد، قانونگذار با تاکید بر شخصیت بزه دیده، حمایت کیفری از او را دنبال می کند. در اینجا، آسیب پذیری برخی از اشخاص مانند زنان و کودکان به دلایلی همچون جنس و سن، آنان را پیش از دیگران شایسته توجه و حمایت ویژه می سازد. همچنین، حمایت کیفری ممکن است با جرم انگاری ویژه بر پایه وضعیت آسیب شناسانه بزه دیدگان خاص (همچون زنان، کودکان، سالمندان و ناتوانان بزه دیده) به یک حمایت افتراقی بینجامد. همچنان که ممکن است قانونگذار در کنار ضمانت اجرای کیفری با پیش بینی ساز و کارها یا ضمانت اجراهای دیگری- برای نمونه، از نوع مدنی، اداری، انضباطی و مانند آن- به حمایت از بزه دیده جامه عمل بپوشاند.”[۳]

گفتار دوم : انواع حمایت کیفری

حمایت کیفری را به چهار حالت تقسیم کرده اند که عبارت اند از :

حمایت کیفری ساده ، حمایت کیفری مشدد  ( حمایت کیفری با ساز و کارهای تشدید مجازات )، حمایت کیفری افتراقی و حمایت کیفری دنباله دار .

در این گفتار به سه حالت از حمایت کیفری یعنی حمایت کیفری ساده ، حمایت کیفری افتراقی و حمایت کیفری مشدد خواهیم پرداخت .

بند اول : حمایت کیفری ساده

” از آن جایی که هر جرمی اصولاً بزه دیده ای دارد ، جرم انگاری هر رفتار منع شده را که نیازمند پیش بینی یک ضمانت اجرای مشخص – و معمولاً « کیفری » است – ، حمایت کیفری می توان نامید . به دیگر سخن ، می توان گفت که قوانین کیفری افزون بر نقش پیشگیرنده ای که از رهگذر ساز و کارهایی چون بازدارندگی جمعی و فردی دارند ، نقش حمایتی از رهگذر پیشگیری از بزه دیدگی را نیز به دوش می کشند . بدین ترتیب ، اگر جرم انگاری ساز و کاری برای پیشگیری از رخداد جرم از رهگذر بازدارندگی جمعی و فردی است ، تدبیری برای پیشگیری از بزه دیدگی از رهگذر حمایت کیفری نیز به شمار می رود . نکته بسیار مهم و ظریفی که در اینجا نباید از چشم قانونگذار دور بماند ، عبارت است از گزینش ضمانت اجرای مناسب برای رفتار جرم انگاری شده . اگر قانونگذار در این گزینش بلغزد ، نقش پیشگیرنده و حمایتی قانون را عقیم می گذارد . ترجمان این گزینش مناسب را در حقوق کیفری کلاسیک « اصل تناسب بزه و کیفر » می نامند که امروزه در پرتو یافته های نو جرم شناسانه و اصولی مانند « اصل فردی کردن ضمانت اجرای کیفری » تحول یافته است . درستی این گزینش مناسب نیز به بهره مندی از یک نظام سنجیده و منسجم ضمانت اجراها بستگی دارد . اگر تنها داشته یک نظام عدالت جنایی ضمانت اجراهایی مانند حبس ، جزای نقدی و تازیانه باشد ، کامیابی پیوسته و مسلمی به همراه نخواهد داشت . چون میدان مبارزه با بزه کاری را تنها به منزله یک رزمگاه نمی توان انگاشت که به چیزی بیش از « زرادخانه کیفری » نیاز نداشته باشد ، بلکه این میدان جامعه ای است که برای کنترل و مهار بزه کاری به ابزارهایی فراتر از زرادخانه های کیفری نیاز دارد . « ضمانت اجراهای اجتماعی » که گزینه های گوناگون و گسترده ای از کیفرهای سنتی را در بر می گیرند ، نمونه برجسته ای از این ابزارها به شمار می آیند که با بهره گیری از آن ها می توان به حمایت کیفری از رهگذر جرم انگاری همراه با پیش بینی یک نظام کارآمد از ضمانت اجراهای مناسب امیدوار بود . متأسفانه ، این جنبه از حمایت کیفری در نظام عدالت جزایی ایران – آن چنان که باید – مورد توجه قانونگذاران قرار نگرفته است . تجربه یکصد سال قانونگذاری در ایران نشان می دهد که قانونگذاران ما بیش از آن که به دو ضلع متوازن یک راهبرد پیشرونده ( یعنی جرم انگاری و ضمانت اجرای مناسب ) بیندیشند ، با جرم انگاری های گسترده و بی منطق و بکارگیری پادزهرهای یکنواخت و بیهوده از کارآیی یک حمایت کیفری کاسته اند . “[۴]

[۱]. جعفری لنگرودی ، محمد جعفر ، ترمینولوژی حقوق ، تهران ،کتابخانه گنج دانش ، چاپ شانزدهم ،  ۱۳۸۵ ، ص ۵۷۹ ، به نقل از زکوی ، مهدی ،بزه دیدگان خاص در پرتو بزه دیده شناسی حمایتی، ص ۲۹ .

[۲]. زکوی ، مهدی ،  بزه دیدگان خاص در پرتو بزه دیده شناسی حمایتی ،تهران ، مجد ، ۱۳۹۰، صص ۲۹ و ۳۰ .

[۳]. شعبان زاده تالار پشتی ، مهدی ، « لایحه جرایم اطفال  » ،

[۴]. رایجیان اصلی ، مهرداد ، بزه دیده شناسی حمایتی ،تهران ، دادگستر ، ۱۳۸۴ ،  صص ۷۷ و ۷۸ .

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.