تحقیق مفاهیم و مبانی و اصول سیاست و اقتصاد سالم از دیدگاه قرآن و روایات

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم و مبانی و اصول سیاست و اقتصاد سالم از دیدگاه قرآن و روایات دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مفاهیم سیاست و اقتصاد و اقتصاد سالم    ۴
مقدمه:    ۴
معنای لغوی سیاست    ۴
ولایت پذیری و سیاست    ۶
سیاست در روایات(سیاست مثبت و منفی از دیدگاه امامان)    ۷
سیاست در اصطلاح :    ۹
معنای لغوی اقتصاد:    ۹
اقتصاد در قرآن ومعنای  اصطلاحی اقتصا د    ۱۰
معنای اصطلاحی اقتصادسالم :    ۱۱
رابطه سیاست و اقتصاد    ۱۲
فصل دوم:مبانی و اصول سیاست و اقتصاد سالم از دیدگاه قرآن و روایات    ۱۶
مبانی سیاست و اقتصاد سالم  الف-    ۱۶
۱-    توحید محوری    ۱۶
۲-    معاد باوری    ۲۱
ب- اصول سیاست و ا قتصاد سالم    ۲۴
۱-  عدالت  اقتصادی    ۲۴
۲- اصل  تعاون و همکاری    ۲۴
اصل شناخت و تدبیر امور ا قتصادی    ۲۶
اصل تولی وتبری    ۲۷
اصل حفظ سیادت اسلام    ۲۸
تعادل در روابط و حفظ احترام متقابل        اصل    ۲۹
اصل التزام و پایبندی به پیمان ها    ۳۰
اصل آزادی ونظارت    ۳۰
اصول سیاست خارجی از نگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری    ۳۲
منابع   و مآ خذ    ۳۴

منابع

قران کریم

نهج البلاغه

۱محمد، بندر ریگی،فرهنگ عربی به فارسی،ترجمه منجدالطلاب، تهران،انتشارات اسلامی، ۱۳۶۶،ص۲۶۳

۲-ابن منظور، لسان العرب، داراحیاءالتُراث العربی، ۱۴۰۸ ﻫ.ق، ج۲،ص۴۲۹

۳ محمد علی، زکریایی، فرهنگ مطهر،«مفاهیم، اصطلاحات و تعابیر علوم انسانی-دینی از دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری»، تهران، انتشارات آذریون، ۱۳۷۸،ص۴۸۳٫

۴ عبدالواحد، الآمدی التمیمی، غررالحکم و دررالکلم، دارالکتب الاسلامیه، ۱۴۲۶ﻫ.ق، ج ۱، ص۳۷۴٫

۵ همان، ص۳۴۱٫

۶-عبدالواحد، الآمدی التمیمی، غررالحکم و دررالکلم؛ ترجمه: سید هاشم، رسولی محلاتی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چ چهارم، ۱۳۸۰، ج ۱، ص۵۴۷

۷ محمد تقی عبدوس و محمد محمدی اشتهاردی، آموزه‌های اخلاقی- رفتاری امامان شیعه، ج ۱،ص۲۶۶٫

۸ مهدی معین زاده، «وجه انسان مدار؛ رویکرد شیعی»، نقد و نظر، سال هفتم، ش ۲۷ و ۲۸، (تابستان و پاییز ۱۳۸۰)، ص ۴۴۶ـ۴۷۱٫

۹ حشر (۵۹)، آیه ۷٫

۱۰- آمدی،عبدالواحد،غررالحکم ودررالکلم،قم،انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۶۶

۱۱- ناصر مکارم شیرازى و دیگران،تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۴، ج ۲، ص ۳۸۷٫

۱۲- علی اکبر دهخدا، لغت‌نامه دهخدا، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ۱۳۷۳، ج۸،ص۱۲۲۲۵

۱۳- محمد تقی عبدوس و محمد محمدی اشتهاردی، آموزه‌های اخلاقی- رفتاری امامان شیعه، مؤسسه بوستان کتاب قم، چ سوم، ۱۳۸۶، ص۳۳۷

۱۴- سید جعفر، مرتضی عاملی، تحلیلی از زندگانی سیاسی امام حسن؛مترجم: محمد سپهری، مؤسسه بوستان کتاب، ص۲۱

فصل اول: مفاهیم سیاست و اقتصاد و اقتصاد سالم

مقدمه:

سیاست و اقتصاد دو مغهوم قرآنی هستند که از اهمیت و بار معنوی بالایی در دین اسلام برخوردارند. چرا که سیاست و اقتصاد  ابزارهای کارآمدی هستند که می توانند در پیشبرد اهداف بلند و جهانی اسلام , مؤثر باشند. پس از قرآن , در سایر کتب و منابع مانند  نهج البلاغه  (نامه امیر المؤمنین  به ما لک اشتر )  اصول کافی و تحریر الوسیله امام خمینی (ره) و..روایات زیادی در باب سیاست و اقتصاد اسلامی و روابط  متقابل آن دو باهم , وارد شده است.

همچنین مسأله ی سا لم سازی سیاست و  اقتصاد  در پیام  های  نوروزی مقام معظم رهبری ,در  فاصله  سالهای ۱۳۹۰ –  ۱۳۹۱ -۱۳۹۲-۱۳۹۳ با عنا وین سیاسی واقتصادی  بیان شده است.

اقتصاد از مقوله های مهم در زندگی بشر است و تأثیر آن نه فقط در امور دنیوی بلکه با سعادت و شقاوت اخروی ؛ارتباط دارد. از طرفی هم بین اقتصاد و سیاست , ارتباط متقابل وجود دارد از مسائل مهم در بعد سیاست و اقتصاد مسأله ی سلامت آن است. به عبارتی اگر اقتصاد و سیاست بر مبانی و اصول و شیوه های درست و کارآمد استوارباشد آن وقت نتایج مناسب و سعادت بخش خواهد داشت. داشتن سیاست و اقتصاد سالم مطلوب انسان ارزشی است . چرا که این نوع سیاست و اقتصاد را درراستای دیا نت و بندگی خداوند و در خدمت آبادانی دنیا و آخرت خود و جامعه ی خود می داند.

تنها منبعی که می تواند ما را به طور کامل در جهت ا طلاع از ویژگی های سیاست و اقتصاد سالم یاری کند, قرآن و سنت است. شاهد این مدعا  ،آیه ی: «وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَهً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمینَ »(نحل ،۸۹)   و این کتاب را که روشنگر هر چیزى است و براى مسلمانان رهنمود و رحمت و بشارتگرى است، بر تو نازل کردیم.

معنای لغوی سیاست:

« سیاست-«سیاسه»(سِ.سَ) اداره کردن امور مملکت، مراقبت امور داخلی و خارجی، اصلاح امور خلق، رعیت داری، مردم داری، پلتیک به معنی مصلحت‌دان و با تدبیر، در فارسی به معنی عقوبت و مجازات هم می‌گویند.»(عمید، ۱۳۸۱،ج۲،ص۱۲۵۶)

«السِّیاسُهُ: القیام علی الشیء بما یُصلِحِهِ» سیاست اقدام برای سامان دادن چیزی به وسیله‌ی اموری است که آن را اصلاح کند و سامان بخشد. (  ابن منظور، لسان العرب، ۱۴۰۸ ﻫ.ق، ج۲،ص۴۲۹)

و در لغت‌نامه دهخدا آمده است« سیاست.[سَ]پاس داشتن ملک(غیاث‌الغات)(آنندراج). نگاهداشتن.(دهار). حفاظت. نگاهداری. حراست، حکم راندن بر رعیت(غیاث‌الغات)(آنندراج).رعیت‌داری کردن(منتهی الارب).

حکومت و سیاست و داوری.(ناظم‌الاطباء). از چنین سیاست باشد که جهانی را ضبط توان کرد.(تاریخ بیهقی).»( دهخدا، لغت‌نامه دهخدا، ، ۱۳۷۳، ج۸،ص۱۲۲۲۵)

«السیِاسَهُ: مملکت‌داری، سیاست اجتماعی، مردم‌داری، (ساسَ)القوم: امور سیاسی قوم را بدست گرفت.» ( بندر ریگی، ، ۱۳۶۶،ص۲۶۳)

سیاست در قرآن و معنای اصطلاحی آن

در قرآن کریم حدود ۱۸۰ ندا وجود دارد که خدای تعالی با آن، افراد، گروه‌ها، اقوام و ملل را مخاطب قرار داده است، مانند: «یا أیها الناس، یا أیها الإنسان، یا ایها الکافرون، یا أیها الذین آمنوا، یا اهل الکتاب، یا أیها الذین أوتوا الکتاب، یا بنی اسرائیل، یا بنی آدم، این نداها از نظر صیغه»، منادا بوده و موضوعات ندا مختلف است و این تنوع، دلالت‌هایی دارد که از آن جمله دلالت‌های سیاسی است. آقای کورانی پیشنهاد شده است که نخست همه نداهای سیاسی قرآن کریم استخراج شود، در قرآن کریم مثالهای سیاسی  فراوانی ذکر شده است.  که به برخی از آنها اشاره می شود.( کورانی ،۱۳۸۸)
«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوَاناً سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاهِ وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَهً وَ أَجْراً عَظِیماً »(فتح ،۲۹)

محمّد (ص) پیامبر خداست و کسانى که با اویند، بر کافران، سختگیر [و] با همدیگر مهربانند. آنان را در رکوع و سجود مى‏بینى. فضل و خشنودى خدا را خواستارند. علامتِ [مشخّصه‏] آنان بر اثر سجود در چهره‏هایشان است. این صفت ایشان است در تورات، و مَثَلِ آنها در انجیل چون کشته‏اى است که جوانه خود برآورد و آن را مایه دهد تا ستبر شود و بر ساقه‏ هاى خود بایستد و دهقانان را به شگفت آورد، تا از [انبوهىِ‏] آنان [خدا] کافران را به خشم دراندازد. خدا به کسانى از آنان که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏اند، آمرزش و پاداش بزرگى وعده داده است.
«مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاهَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَاراً بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ‌»(جمعه ،۵)

مَثَل کسانى که [عمل به‏] تورات بر آنان بار شد [و بدان مکلّف گردیدند] آن گاه آن را به کار نبستند، همچون مَثَلِ خرى است که کتابهایى را بر پشت مى‏کشد. [وه‏] چه زشت است وصف آن قومى که آیات خدا را به دروغ گرفتند. و خدا مردم ستمگر را راه نمى‏نماید. (۵)
«أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَهٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَداً رَابِیاً وَ مِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْیَهٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ کَذلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَاءً وَ أَمَّا مَا یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ کَذ?لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ‌ » [همو که‏] از آسمان، آبى فرو فرستاد. پس رودخانه‏هایى به اندازه گنجایش خودشان روان شدند، و سیل، کفى بلند روى خود برداشت، و از آنچه براى به دست آوردن زینتى یا کالایى، در آتش مى‏گدازند هم نظیر آن کفى برمى‏آید. خداوند، حق و باطل را چنین مَثَل مى‏زند. اما کف، بیرون افتاده از میان مى‏رود، ولى آنچه به مردم سود مى‏رساند در زمین [باقى‏] مى‏ماند. خداوند مَثَلها را چنین مى‏زند. (رعد ،۱۷) مثالهای سیاسی: در قرآن از چهار قسمت تشکیل شده است:
۱٫ اصطلاحات سیاسی                           ۲٫ مثال‌های سیاسی
۳٫ موضوعات سیاسی. این موضوع باید فهرست شود و بر اساس روایات اهل بیت (علیهم‌السلام) تبیین گردد.
۴٫ موضوعات تمدنی، در این جا باید فهرست تمدن‌های مطرح شده در قرآن، مثل روم، عاد، ثمود، فراعنه و بابل استخراج شود، سپس موضوعات مربوط به هر تمدنی تفسیر گردد؛ مثل سنت‌های الهی در شکوفایی و زوال

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.