تحقیق مفهوم ، ماهیت ، قلمرو و شرایط تحقق اکراه در قراردادها در حقوق ایران و فرانسه و مصر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم ، ماهیت ، قلمرو و شرایط تحقق اکراه در قراردادها در حقوق ایران و فرانسه و مصر دارای ۱۵۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول –مفهوم ، ماهیت و قلمرو اکراه    ۱۰
مبحث اول- مفهوم و ماهیت اکراه :    ۱۱
گفتار اول- مفهوم اکراه :    ۱۲
الف- تعریف اکراه در لغت :    ۱۳
ب- تعریف اکراه در اصطلاح :    ۱۴
۱- تعریف اکراه با توجه به فقه و حقوق ایران :    ۱۴
۲- تعریف اکراه در حقوق فرانسه:    ۱۶
۳    -تعریف اکراه در حقوق مصر:    ۱۷
۴– مقایسه ( مطالعه تطبیقی ) :    ۱۹
ج- مقایسه اکراه با مفاهیم مشابه :    ۲۰
۱- مقایسه اکراه با مفاهیم مشابه در فقه و حقوق ایران :    ۲۱
۱-۱- مقایسه اکراه با اجبار :    ۲۱
۱-۲- مقایسه اکراه با اضطرار:    ۲۲
اول – شباهتهای اکراه و اضطرار:    ۲۳
دوم- تفاوتهای اکراه و اضطرار:    ۲۴
نتیجه :    ۲۸
۲- مقایسه اکراه با مفاهیم مشابه در حقوق فرانسه و مصر:    ۲۸
۲-۱- مقایسه اکراه با اشتباه در حقوق فرانسه و مصر :    ۲۹
۲-۲- مقایسه اکراه با تدلیس در حقوق فرانسه و مصر :    ۲۹
۳- مقایسه (مطالعه تطبیقی ):    ۳۳
گفتار دوم-  ماهیت حقوقی اکراه :    ۳۶
الف- ماهیت اکراه در فقه و حقوق ایران :    ۳۶
ب- ماهیت اکراه در حقوق رم :    ۴۳
ج- ماهیت اکراه در حقوق فرانسه:    ۴۴
د – مقایسه ( مطالعه تطبیقی )    ۴۶
مبحث دوم ـ قلمرو اکراه در قرار دادها :    ۴۹
گفتار اول- قلمرو اکراه در فقه و حقوق ایران :    ۵۰
الف- اکراه ناشی از اضطرار :    ۵۲
ب- اکراه بر قدر مشترک :    ۵۵
۱- افراد عرضی:    ۵۵
۲- افراد طولی :    ۶۰
ج – اکراه با توجه به تطابق آن با  مکره علیه :    ۶۰
۱-اتحاد اکراه با مکره علیه :    ۶۰
۲- تغایراکراه با مکره علیه :    ۶۰
۳-فزونی مکره علیه :    ۶۱
۱-۳- ضمیمه به مورد معین :    ۶۱
۲-۳- ضمیمه به مورد غیر معین :    ۶۱
اول – انجام چند معامله به صورت تدریجی:    ۶۱
دوم- انجام چند معامله باهم :    ۶۲
۴-نقص مکره علیه  :    ۶۴
.د- اکراه با توجه به رابطه مالک و عاقد:    ۶۵
۱- اکراه بر مالک و عاقد :    ۶۵
۲-اکراه بر مالک ( و نه عاقد ) :    ۶۵
۳ -اکراه برعاقد ( و نه مالک ) :    ۶۷
۴ –اکراه بر وکیل مختار    ۶۸
۱-۴- نظر مطلق :    ۶۸
۲-۴- نظر تفصیلی :    ۷۰
ه- اکراه بر چند مکرَه به نحو تخییری :    ۷۱
۱ –  اکراه بر یک عقد :    ۷۲
۲-  اکراه بر چند عقد :    ۷۲
و- اکراه با توجه به عمل اکراهی و شخص مکره:    ۷۲
ز – اکراه با توجه به وسایل آن :    ۷۳
گفتار دوم- قلمرو اکراه در حقوق فرانسه :    ۷۴
الف – اکراه ناشی از اضطرار :    ۷۵
ب- اکراه ضعفا علیه قدرتمندان :    ۸۰
ج: رابطه حقوقی و وابستگی اقتصادی با اکراه:    ۸۱
د – عیب اکراه و برخی از مقررات حمایت کننده از مصرف کنندگان:    ۸۴
ه –اکراه مادی و معنوی:    ۸۵
گفتار سوم -قلمرو اکراه در حقوق مصر :    ۸۵
ا لف – اکراه ناشی از اضطرار    ۸۶
ب – اکراه مادی و معنوی:    ۸۷
گفتار چهارم – مقایسه ( مطالعه تطبیقی ) :    ۸۸
فصل دوم- شرایط تحقق اکراه در قراردادها    ۸۹
مبحث اول – شرایط تحقق اکراه در قراردادها :    ۸۹
گفتار اول- شرایط  تحقق اکراه در فقه و حقوق ایران:    ۹۰
الف- وجود تهدید  :    ۹۰
۱- تهدید از طرف ا نسان :    ۹۰
۱-۱- ویژگی‌های تهدید کننده :    ۹۱
۱-۲-اعتقاد به وجود تهدید کننده :    ۹۱
۳-۱- وجود امر تهدید کننده :    ۹۲
۱-۴- قصد آمر بر تهدید :    ۹۳
۲- باور تهدید :    ۹۳
۳- تهدید نافی قصد نباشد :    ۹۴
۴- تهدید مانع تحقق رضا باشد :    ۹۴
۵- نامشروع و غیر عادی بودن تهدید  :    ۹۴
ب- ترس مؤثر در وقوع معامله :    ۹۷
ج- تمام علت بودن اکراه:    ۱۰۰
د- ورود ضرر :    ۱۰۰
۱- موضوع ضرر :    ۱۰۰
۲- متعلق ضرر :    ۱۰۰
۳- رابطه ی مستقیم ضرر با معامله    ۱۰۱
۴– معیار حصول ضرر :    ۱۰۲
ه – آیا عدم امکان فرار از اکراه شرط است :    ۱۰۳
۱- امکان فرار وجود ندارد :    ۱۰۳
– فرار ضرر دارد :۲    ۱۰۳
۳- فرار ضرر ندارد :    ۱۰۴
۱-۳-فرار و مفهوم اکراه :    ۱۰۴
۲-۳- فرا ر وحکم اکراه  :    ۱۰۵
گفتار دوم- شرایط تحقق اکراه در حقوق فرانسه :    ۱۱۱
الف – چهره جرمی اکراه :    ۱۱۲
۱- عنصر مادی :    ۱۱۲
۱-۱- وجود تهدید :    ۱۱۲
اول- قربانی تهدید :    ۱۱۲
دوم – اقسام  تهدید :    ۱۱۵
سوم – فاعل تهدید :    ۱۱۶
۱-۲-ورود ضرر :    ۱۱۷
اول- حال بودن ضرر  :    ۱۱۷
دوم- قابل ملاحظه بودن ضرر  :    ۱۱۷
۲- عنصر غیر قانونی :    ۱۱۸
۲-۱-طرح مسأله، قانون مدنی و دکترین :    ۱۱۸
۲ -۲- رویه قضایی    ۱۲۰
۲- ۳-اکراه با وجود تهدید قانونی :    ۱۲۱
اول-عدم ارتباط تهدید با مورد تعهد :    ۱۲۲
سوم – سوءاستفاده از قانون و اقتدار :    ۱۲۳
ب- چهره ی روانی اکراه- احساس ترس :    ۱۲۴
۱- زمان ترس :    ۱۲۵
۲- شدت ترس :    ۱۲۶
گفتار سوم- شرایط تحقق اکراه در حقوق مصر :    ۱۳۰
الف –  ترس مؤثر در وقوع معامله  :    ۱۳۱
۱- علت بودن اکراه:    ۱۳۱
۲- شدت اکراه  :    ۱۳۲
۳- سلب آزادی مکره :    ۱۳۵
ب-به کار گیری ابزار تهدید:    ۱۳۵
۱- اقسام ابزار  :    ۱۳۵
۱-۱-اکراه مادی و معنوی :    ۱۳۶
۱-۲- قدرت و نفوذ معنوی :    ۱۳۶
۲ – خطر :    ۱۳۹
۲-۱- شرایط خطر :    ۱۳۹
اول- خطر محدود و مشخص باشد.    ۱۳۹
دوم – خطر اساسی باشد. :    ۱۴۰
سوم- رفع خطر در تمکن مکره نباشد :    ۱۴۰
چهارم- خطر حال یا قریب الوقوع باشد :.    ۱۴۱
۲-۲- موارد خطر :    ۱۴۱
۲-۳ – خطر نسبت به ثالث :    ۱۴۲
۲- ۴ -تهدید کننده :    ۱۴۳
۳- باور تهدید :    ۱۴۵
۴- نا مشروع بودن تهدید :    ۱۴۵
گفتار چهارم –  مقایسه (مطالعه تطبیقی ) :    ۱۴۷
فهرست منابع    ۱۵۱

منابع

۱- عمید، حسن، فرهنگ عمید، تهران : امیر کبیر ، ۱۳۶۵، ج۱٫

۲- دهخدا، علی­اکبر، لغت نامه دهخدا، تهران : دانشگاه تهران ، [بی تا] ، چاپ اول از دوره ی جدید   ،ج۱و۷٫

۳-مکارم­ شیرازی، ناصر، انوار الفقاهه ، کتاب البیع، قم : مدرسه العلمیه الامام امیرالمؤمنین(علیه السلام)، ۱۴۱۱هـ.ق. چاپ اول، ج۱٫

۴-الموسوی الخمینی،  روح الله، کتاب البیع، قم: مؤسسه اسماعیلیان، ۱۴۱۰هـ.ق. چاپ چهارم، ج۲٫

۵-الموسوی الخویی، ابوالقاسم، مصباح الفقاهه فی المعاملات، به قلم محمدعلی التوحیدی التبریزی، بیروت: دارالهادی، ۱۴۱۲هـ . ق. ج۳٫

۶-النراقی، احمد، مستند الشیعه، قم : مؤسسه آل البیت علیه السلام لإحیاء التراث، ۱۴۱۸ ه .ق. چاپ اول، ج۱۴٫

۷-النوری الطبرسی، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، بیروت: مؤسسه آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث، ۱۹۸۷م.، ج۳٫

۸-النجفی، محمدحسن، جواهر الکلام، تحقیق علی الاخوندی، تهران : دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۷،چاپ نهم، ج۲۲و۳۱٫

۹- الآملی، محمدتقی، ابحاث محمدحسین النائینی، المکاسب و البیع، قم: مؤسسه ا لنشرالاسلامی، ۱۴۱۸ ه.ق. ج۱٫

۱۰- ابن براج الطرابلسی،  عبد العزیز، المهذب، قم: مؤسسه النشر اسلامی، ۱۴۰۶ه.ق.، ج۱٫

۱۱-  الاردبیلی احمد ( مقدس یا محقق اردبیلی)، مجمع الفائده و البرهان فی شرح الارشاد، قم: مؤسسه النشر اسلامی،۱۴۱۱ه.ق. الطبعه الاولی ج۸٫٫

۱۲-صفایی، سیدحسین، دوره مقدماتی حقوق مدنی، تهران: نشر میزا ن،چاپ دوم، ۱۳۸۲، ج۲٫

۱۳- عدل (منصورالسلطنه) مصطفی ، به کوشش محمد رضا بندر چی ،حقوق مدنی ، قزوین :انتشارات بحر العلوم ، ۱۳۷۳ .                .

۱۴-کاتوزیان، ناصر، قواعد عمومی قراردادها، تهران: انتشارات بهنشر، ۱۳۶۴، ج۱٫

۱۵-امامی، حسن، حقوق مدنی، تهران: اسلامیه، ۱۳۶۶ ، ج۱٫

مقدمه

این نوشتار در دوفصل تنظیم شده است . در فصل اول مفاهیم، ماهیت و قلمرو اکراه مطرح شده است . با توجه به این که اکراه با برخی از مفاهیم مشابهت هایی دارد مقایسه آن ها ضروری به نظر می رسد .رابطه اکراه با اراده سنگ بنای آثار اکراه را تشکیل می دهد . به همین علت مبحثی به این دو عنوان اختصاص داده شده است .با توجه به این که قانونگذار ایران در زمینه قلمرو اکراه ساکت است به نظر می رسد طرح این مطلب با توجه به نظر فقها می تواند مفید باشد .

. در فصل دوم، شرایط تحقق اکراه مطرح شده است.

 فصل اول –مفهوم ، ماهیت و قلمرو اکراه

معانی برخی از اصطلاحات و تعاریف در این نوشتارمطرح می شود  و نیز ماهیت حقوقی اکراه و مقایسه اکراه با مفاهیم مشابه موضوع های نخستین مطالعاتی است که پیش از سایر موضوعات باید به آن پرداخت .

در این فصل همچنین تقسیماتی از اکراه ذکر می شود.این تقسیمات از جهات مختلف مطرح می شود .

از این رو مطالب این فصل در دو مبحث زیر آورده می شود .

مبحث اول-مفهوم و ماهیت اکراه .

مبحث دوم- قلمرو اکراه در قراردادها

مبحث اول- مفهوم و ماهیت اکراه :

هر چند که در کلیات قراردادها در مبحث اکراه در ابتدا نویسندگان به تعریف آن پرداخته اند اما. بهتر است از منظری دیگر نیز به آن پرداخته شود .

با توجه به این که ماهیت اکراه در بین نویسندگان حقوقی عیب اراده دانسته شده است ، این مسأله نیز باید روشن شود که این نظر با قانون مدنی که در این زمینه به فقه امامیه هم نظر داشته است سازگاری دارد ؟

مطالب این مبحث در دو گفتار بررسی می شود

گفتار اول—مفهوم اکراه.

گفتار دوم – ماهیت اکراه .

گفتار اول- مفهوم اکراه :

در این گفتار برای روشن شدن مفهوم اکراه، ابتدا واژه « اختیار » که مرتبط با آن است تعریف می شود و سپس به معنای لغوی و اصطلاحی اکراه پرداخته می شود .

اکراه در برابر اختیار قرار دارد .اختیار در اصطلاح دو معنا دارد:

۱- اراده .

۲- رضایت .

اختیار در لغت به معنای برگزیدن، ترجیح و تقدیم چیزی بر دیگری است.[۱] در علم کلام و فلسفه[۲] اختیار در برابر جبر و به معنای اراده داشتن است و به عکس، جبر یعنی این­که شخص در کارهایش اراده‌ای نداشته و در حکم شیء باشد.

مقصود از اختیار در بحث اکراه این نیست که شخص قصد داشته باشد چون اختیار به این معنا به شرط دیگری بر می‌گردد که قصد است. وقتی می گویند عاقد باید مختار باشد به این معنا است که مکره نباشد.

قصد به معنای اختیار که در برابر اکراه قرار می‌گیرد، معنای اضافه تری از قصد لفظ دارد . قصد لفظ به یک معنا از مقومات عقد است، قصدی که مورد بحث در این رساله است به معنی ایجاد معنا با لفظ است به گونه‌ای که مدلول آن در خارج محقق شود.

دواعی متعدد هستند، گاهی ایجاد عقد (مثل بیع) به­خاطر ترس از ظالم است به گونه‌ای که خود عقد متعلق جبر است و گاهی برای مثال ، ثمن معامله باید به ظالم داده شود چون ظالم مالی خواسته و به همین علت مظلوم، مالی را می‌فروشد تا ثمنی بدست آورد تا از این رهگذر خواسته ظالم تأمین شود.[۳]

۱ . علی اکبر دهخدا، لغت نامه دهخدا (تهران : دانشگاه تهران ، [ بی تا ] چاپ اول از دوره ی جدید  ) ج ۱ ، ص ۱۲۷۶ .

۲ . تفویض را هم به­جای اختیار به­کار برده اند .

 ۱ . محمدتقی الآ ملی ا بحاث محمدحسین النائینی، المکاسب و البیع (قم: مؤسسه النشر الاسلامی، ۱۴۱۸) ج۱، صص۴۱۸-۴۱۹٫

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.