698 views
پیشینه تحقیق مفهوم حالت شارژ و بررسی روشهای تخمین حالت شارژ باتری و مبانی سیستم باتری و باتری شارژرها دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول: مفهوم حالت شارژ و بررسی روشهای تخمین حالت شارژ باتری ۵
۱-۱-مقدمه ۵
۱-۲ مفهوم حالت شارژ ۷
۱-۳ بررسی روشهای تخمین حالت شارژ باتری ۸
۱-۳-۱ اندازهگیری حالت شارژ از طریق ویژگیهای فیزیکی الکترولیت ۹
۱-۳-۲ ولتاژ مدار باز ۹
۱-۳-۳ شمارش آمپر ساعت ۱۰
۱-۳-۴ تخمین با استفاده از منطق فازی ۱۱
۱-۳-۵ شبکه های عصبی مصنوعی ۱۲
۱-۳-۶ تخمین با استفاده از فیلتر کالمن ۱۳
۱-۴ کنترل حالت شارژ ۱۳
فصل دوم:باتری شارژرها ۱۵
۳-۱- مبانی سیستم باتری ۱۵
۳-۱-۱ سیستم های باتری ۱۵
۳-۱-۲ سلول سرب- اسیدی ۱۵
۳-۱-۳ مشخصه ی تخلیه ۱۶
۳-۱-۴ ملزومات شارژر ۱۷
۳-۲ باتری شارژرها ۱۷
۳-۲-۱ حالت زیر شارژ ۲۰
۳-۲-۲ حالت فوق شارژ ۲۰
۳-۲-۳ شارژ سریع ۲۰
۳-۳ ایمنی ۲۱
۳-۳-۱ روش زمین کردن باتریهای ۱۱۰ ولتی ۲۱
۳-۳-۲ زمین کردن سیستم باتری ۴۸ولت ۲۲
۳-۳-۳ سیستم نشان دهنده آلارم باتری ۲۳
۳-۴ سلولهای ترکیب مجدد ۲۳
۳-۵- راه اندازی باتریها ۲۵
۳-۵-۱ راه اندازی باتریهای پلانته (سرب- اسیدی) ۲۵
۳-۵-۱-۱ آزمایشهای باتری شارژر ۲۶
۳-۵-۱-۲ آزمایش های تخلیه (دشارژ) باتری ۲۷
۳-۵-۱-۳ رله اتصال زمین ۲۸
۳-۵-۲ راه اندازی باتریهای آب بندی شده ۲۸
۳-۶ نقش شارژرها در پستهای برق ۲۸
۳-۷ اصول کار شارژر: ۳۰
۳-۸ حالت شارژ نگهداری : ۳۳
۳-۹ حالت شارژ سریع : ۳۳
۳-۱۰ حالت شارژ اولیه: ۳۴
مراجع ۳۷
ع. شریف پاکدامن، “بررسی دو نوع باتری نسل جدید باتریهای مورد استفاده در خودرو الکتریکی و هیبرید”،. ١٣٨٢ ،۶۳- مجله تخصصی صنعت باتری ایران، صفحات ۶۰
C. H. Cai, D. Du and Z. Y. Liu, “Battery State-of-Charge(SOC) estimation using
Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System(ANFIS)”, IEEE International
Conference on Fuzzy Systems, ST. LOUIS MO, USA, pp. 1068-1073, 2003.
S. Pang, J. Farrell, J. Du and M. Barth, “Battery state-of-charge estimation”,
IEEE Proceedings of the American Control Conference, Arlington, pp. 1644-
۱۶۴۹, ۲۰۰۱٫
B. S. Bhangu, P. Bentley, D. A. Stone and C. M. Bingham, “Nonlinear observers
for predicting state-of-charge and state-of-health of lead-acid batteries for
hybrid-electric vehicles”, IEEE Transaction on Vehicular Technology, Vol. 54,
No. 3, May 2005.
S. Rodrigues, N. Munichandraiah and A.K. Shukla, “A review of state-of-charge
indication of batteries by means of ac impedance measurements”, Journal of
Power Sources, No. 87, pp. 12–۲۰, ۲۰۰۷٫
P. Singh, C. Fennie and D. E. Reisner, “Fuzzy logic modeling of state-of-charge
and available capacity of nickel/metal hydride batteries”, Journal of Power
Sources, No. 136, pp. 322–۳۳۳, ۲۰۰۴٫
A. J. Salkind, C. Fennie, P. Singh, T. Atwater and D. E. Reisner, “Determination
of state-of-charge and state-of-health of batteries by fuzzy logic methodology”,
Journal of Power Sources, No. 80, pp. 293–۳۰۰, ۱۹۹۹٫
G. C. Hsieh, L. R. Chen and K. S. Huang, “Fuzzy-controlled Li-Ion battery
charge system with active state of charge controller”, IEEE Transaction on
Industrial Electronics, Vol. 48, No. 3, June 2001.
T. Yamazaki, K. Sakurai and K. I. Muramoto, “Estimation of the recharge capacity
of sealed lead-acid batteries by neural network”, IEEE conference
Telecommunications Energy, San Francisco, pp. 210-214, 2009.
J. Peng, Y. Chen and R. Eberhart, “Battery pack state of charge estimator design
using computational intelligence approaches”, IEEE proceedings of Annual
Battery Conference on Application, pp. 173-177, 2000.
کنترل شارژر دستگاهی است که مابین پنل خورشیدی و باتری قرار می گیرد. وظیفه آن در سیستم های خورشیدی بسیار حیاتی و مهم است زیرا طول عمر باتری سیستم که تقریبا ۳۰ درصد از کل هزینه را به خود اختصاص می دهد، بطور مستقیم به آن وابسته می باشد. چنانچه باتری بیش از حد شارژ گردد و یا اینکه بیشتر از حد ممکن تخلیه شود، آسیب جدی خواهد دید از این جهت دستگاه کنترل شارژر در مدار قرار داده می شود که در صورت شارژ یا دشارژ بیش از حد، باتری را محافظت نماید. شارژ کنترلرها بر مبنای اینکه تحمل چند آمپر جریان را دارند دسته بندی میشوند. استانداردهای بینالمللی شارژ کنترلرها را ملزم به تحمل ۲۵% جریان اضافی در زمان محدود می نمایند. این موضوع باعث می-شود که در زمان افزایش بیش از حد تابش به کنترلر آسیبی نرسد. جریان بیش از حد می تواند به کنترلر آسیب برساند. انتخاب کنترلر شارژر با جریان بزرگ تر از حد مورد نیاز، امکان توسعه سیستم را در آینده فراهم می آورد بدون اینکه هزینه زیادی را تحمیل نماید. کنترلر همچنین از جریان معکوس در هنگام شب جلوگیری می نماید. جریان معکوس، مقدار جریانی است که هنگام شب در جهت معکوس از پانل می گذرد و باتری را تخلیه می کند.
همچنین امروزه نیاز به بهینهسازی مصرف انرژی بدون بهوجود آوردن مشکلات جدید برای مصرف کنندگان امریست ضروری، که در عین حال باید قابلیت اطمینان بالایی هم داشته باشد. بنابراین امروزه استفاده از سیستم هیبرید گریزناپذیر است، که منجر به استفاده از مصرف کننده های الکتریکی بیشتر و قویتر میگردد و در نتیجه انرژی الکتریکی مورد نیاز مصرف کننده افزایش مییابد.
ازاین روی، صنایع باتریسازی در صدد عرضه باتریهای نو هستند، که همگام با تغییر تدریجی ساختار الکتریکی منابع تجدیدپذیر باشد. این درحالی است که نقش باتری به عنوان یک وسیله محوری برای حفظ عملکرد مطلوب و افزایش قابلیت اطمینان منابع تجدیدپذیر و مصرف کنندگان، که قابل نظارت و مدیریت نیز باشد، ارتقا یافته است[۱].
از طرفی اغلب باتریها نسبت به فراشارژ (overcharge) و فرودشارژ (over discharge) شدن حساسیت دارند و موجب تخریب باتری و صدمه زدن به آن میگردد. علاوه بر آن در فرآیندهای شارژ سریع، مطلوب است که باتری با استفاده از روشهای شارژ معمول که عمدتاً با استفاده از جریانهای بالا انجام میگیرد، در کوتاهترین زمان ممکن به حالت شارژ کامل برسد در عین حال که از ورود به ناحیه فراشارژ، جلوگیری گردد[۳,۲].
بنابراین عملکرد مطلوب باتری به تخمین حالت شارژ(SOC) و کنترل مناسب آن بستگی دارد. لذا ضروری است که با اندازهگیری و تخمین آن، شرایط را برای عملکرد مناسب باتری و نیز دستگاههای الکتریکی، از طریق مدیریت باتری در فراهم آورد. نظارت بر باتری سبب میگردد که بتوان از تمام توانایی باتری به بهترین شکل برای تأمین انرژی وسایلی که وابستگی بالایی به انرژی الکتریکی دارند استفاده کرد[۳,۱]. از آنجا که موضوع اصلی پایاننامه درباره شارژ باتری و کنترل آن در سطح مشخصی است، در ادامه به ارائه تعریفی از حالت شارژ میپردازیم.
حال که ضرورت آگاهی از حالت شارژ (SOC ) باتری بیان گردید باید تعریف دقیقی از آن بیان نمود. در نظر نخست میتوان گفت که حالت شارژ بهطور ساده، درصد بار الکتریکی ذخیره شده حقیقی به کل باری است که می توان در باتری ذخیره نمود. فرض کنید یک باتری در اختیار داریم که از قبل دارای مقداری انرژی است و اکنون آن را با جریان شارژ(وارد به باتری) ، شارژ میکنیم. در این صورت مقدار بار تحویل داده شده به باتری برابر است با و از طرفی اگر باتری کاملاً خالی از انرژی باشد در نتیجه برابر کل باری است که می توان در باتری ذخیره نمود. در روابط فوق، راندمان باتری را نشان میدهد که وابسته به جریان باتری است، زیرا در هنگام شارژ مقداری از توان الکتریکی در باتری تلف میشود. برای جریان شارژ و برای جریان دشارژ است. با استفاده از تعریف بالا، حالت شارژ با رابطه زیر تعریف می گردد:
(۱-۱ )
که در آن حالت شارژ اولیه باتری، بار الکتریکی در لحظه و کل بار الکتریکی است که میتوان در باتری ذخیره نمود. اما نکته قابل توجه، در دسترس نبودن حالت شارژ اولیه باتری در اغلب کاربردهایی است که بهطور پیوسته از آن بهره میگیرند. لازم به ذکر است که رابطه(۱-۱) یکی از روشهای مستقیم اندازهگیری حالت شارژ باتری در آزمایشگاه است که در ادامه بررسی روشهای تخمین حالت شارژ بهطور اجمالی معرفی خواهد شد. شکل۱-۱ تفسیر تصویری از حالت شارژ باتری را بهعنوان یک تابع حالت یکنواخت، با چشمپوشی از اثر دما، دشارژ درونی و انتشار جریان الکتریکی، ارائه میدهد. همانگونه که در ادامه بیان میگردد، روشهای بسیاری برای بدست آوردن حالت شارژ باتری، چه با استفاده از حسگرهای ویژه و چه با استفاده از الگوریتمهای کلاسیک و هوشمند، بکار رفته است، که هرکدام دارای مزایا و معایبی است که به آن اشاره خواهد شد[۱,۲,۳,۴].
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر