486 views
پیشینه تحقیق مفهوم حاکمیت بالینی و دید گاههای مختلف در موردشاخص های آن دارای ۳۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۲- مقدمه ۴
۲-۲-۱- حاکمیت بالینی ۴
۲-۲-۲- حاکمیت خدمات بالینی ۵
۲-۲-۳- اجزای کلیدی حاکمیت بالینی ۶
۲-۲-۴- مشارکت بیمار و جامعه ۶
۲-۲-۵- آموزش و مهارت آموزی ۸
۲-۲-۶- مدیریت خطروایمنی بیمار ۱۰
۲-۲-۶-۱- انواع خطاها ۱۰
۲-۲-۶-۱-۱- خطاهای مرحله برنامه ریزی ۱۰
۲-۲-۶-۱-۲- خطاهای مرحله اجرا ۱۱
۲-۲-۶-۱-۳- خطای فعال / خطای مخفی ۱۲
۲-۲-۶-۱-۴- خطاهای عمدی / سهوی ۱۳
۲-۲-۶-۱-۵- مدیریت خطر و مراحل آن ۱۴
۲-۲-۷- استفاده از اطلاعات ۱۶
۲-۲-۸- اثربخشی بالینی ۱۷
۲-۲-۸-۱- راهنماهای بالینی ۱۹
۲-۲-۹- ممیزی بالینی ۲۱
۲-۲-۹-۱- چرخه انجام ممیزی بالینی ۲۱
۲-۲-۱۰- مدیریت کارکنان ۲۲
۲-۲-۱۰-۱- رهبری در سطح فردی و شغلی ۲۳
۲-۲-۱۱- تعهد مدیریت برای یادگیری سازمانی ۲۵
۲-۲-۱۲- دید سیستمی ۲۵
۲-۲-۱۳- فضای باز و آزمایشگری ۲۶
۲-۲-۱۴- انتقال و یکپارچه سازی دانش ۲۶
۲-۲-۱۵- پیشینه تحقیق ۲۷
فهرست منابع ۲۹
حیدری تفرشی، غلامحسین و دیگران (۱۳۸۱)، «نگرشی نوین به نظریات سازمان و مدیریت در جهان امروز»، تهران؛ نشر فراشناختی اندیشه
بهرام زاده ، حسینعلی (۱۳۷۹) «یادگری سازمانی و تفکر سیستمی»، نشریه علمی پژوهشی مدیریت، شماره ۴۴، تهران؛ سازمان چاپ وانتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
زمردیان، اصغر،۱۳۷۳، مدیریت تحول، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی
وزارت بهداشت،۱۳۹۰،مبانی حاکمیت بالینی جلد ۱
الوانی، سید مهدی (۱۳۸۰)، «مدیریت عمومی» ،چاپ شانزدهم، تهران؛ نشرنی
الوانی، سید مهدی(۱۳۸۲)، «سازمانهای یاد دهنده ،نسل جدید سازمانهای یادگیرنده» ، فصلنامه علمی، تخصصی مدیریت و توسعه ، شماره ۱۸٫- تهران انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت
الوانی، سید مهدی(۱۳۸۲)، «یادگیری الگویی» ، فصلنامه علمی – تخصصی مدیریت و توسعه ، شماره ۱۶٫- تهران انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت تبریز، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
رهنورد، فرج ا… (۱۳۷۸)، «یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده»، فصلنامه علمی –کاربردی مدیریت دولتی ، شماره ۴۳ .- تهران،مرکز آموزش مدیریت دولتی
Briner et al. BMC Health Services Research 2010, 10:337
Sam Sheps, (2006),”New frontiers and approaches to clinical governance”, Clinical Governance: An International Journal, Vol. 11 Iss: 2 pp. 141 – ۱۴۷
Debbie Wall, Clare Gerada, Maurice Conlon, Sharon Ombler-Spain, Lucy Warner, (2006),”Supporting clinical governance in primary care”, Clinical Governance: An International Journal, Vol. 11 Iss: 1 pp. 30 – ۳۸
Karen Staniland, (2009),”A sociological ethnographic study of clinical governance implementation in one NHS Hospital Trust”, Clinical Governance: An International Journal, Vol. 14 Iss: 4 pp. 271 – 280
در کشورهای مختلف روشها و ابزارهای متنوعی جهت ارتقاء کیفیت مراقبتهای سلامت تا به امروز بکار گرفته شدهاند. از میان این روشها، حاکمیت بالینی برای نخستین بار در NHS انگلیس به عنوان استراتژی ارائه شده از سوی دولت و به منظور ارتقاء کیفیت مراقبتهای بالینی در سال ۱۹۹۸ مطرح شد.
آنچه اهمیت آن روشن است لزوم بهبود کارایی، اثربخشی و ایمنی بیمار است. بدین منظور، مسئولیت پذیری مراکز ارائه خدمات سلامت میبایست افزایش یابد تا از ناهمسانی خدمات ارائه شده به بیماران کاسته شود. هم چنین خطاهای پزشکی به عنوان یک اصل مهم در امر حاکمیت بالینی مورد توجه قرار گرفته تا بدین طریق مراقبتهای نامناسب، ضعیف و غیر اثربخش از بین بروند. از طرفی سازمانهای مراقبت سلامت از پیچیدگی زیادی برخوردار بوده و ساختار، فرایندها و مدیریت آنها برای ارتقاء مراقبتهای بالینی اهمیت زیادی دارد. حاکمیت خدمات بالینی این پیچیدگیها را تشخیص داده و میکوشد تا برخی از این مسائل و مشکلات را از طریق ایجاد راهکاری ادغام یافته و جامع وحرکت مستمر به سمت بهبود کیفیت مرتفع سازد.
اجرای استراتژی حاکمیت بالینی عبارت است از مجموع فعالیت و انتخابهایی که برای اجرای حاکمیت بالینی لازم و ضروری است. اگرچه مرحله اجرای استراتژی حاکمیت بالینی پس از مرحله تدوین آن قرار دارد اما بخش کلیدی از فرآیند مدیریت استراتژیک به شمار میرود. برای آغاز فرآیند اجرای حاکمیت بالینی که یک تغییر استراتژیک به شمار میرود سنجش قابلیت یادگیری سازمانی و تأثیر آن بر اجرای حاکمیت بالینی میتواند بسیار با اهمیت باشد.
این نوشتار در ابتدا مفهوم حاکمیت بالینی تبیین می شود بعد به بررسی دید گاههای مختلف در موردشاخص های حاکمیت بالینی و تاثیرابعاد قابلیت یادگیری سازمانی بر آن پرداخته می شود . و سرانجام تحقیقات انجام گرفته مرتبط مورد بررسی قرار می گیرد .
در کشورهای مختلف روشها و ابزارهای متنوعی جهت ارتقاءکیفیت مراقبتهای سلامت تا به امروز بکار گرفته شدهاند.از میان این روشها، حاکمیت بالینی برای نخستین بار در NHSانگلیس به عنوان استراتژی ارائه شده از سوی دولت و به منظور ارتقاء کیفیت مراقبتهای بالینی در سال ۱۹۹۸ مطرح شد.حاکمیت بالینی چارچوبی است که در آن سازمانهای ارایهدهنده خدمات بالینی، در قبال بهبود دایمی کیفیت پاسخگو بوده و باایجاد محیطی که درآن تعالی خدمات بالینی شکوفا میشود به صیانت از استانداردهای عالی خدمت می پردازد. حاکمیت بالینی به طور همزمان توجهش را روی مسئولیتپذیری جهت حفظ سطح مراقبتهای کنونی و نیز ارتقاء وضعیت کیفی مراقبتهای آتی مبذول میدارد. همچنین مفهومی است که میکوشد روشها وابزارهای گذشته در سنجش و ارتقاء کیفیت مراقبتها ادغام ویکپارچه شوند. در واقع استراتژی واحد و جامعی که بهبود مستمر کیفیت را در نظام NHS انگلیس به عنوان یک مدل سیستماتیک مطرح ساخته است، حاکمیت بالینی است.)وزارت بهداشت ،۱۳۹۰: ۲)
مطرح شدن مفهوم حاکمیت بالینی در سال ۱۹۹۸ سبب شد تا کیفیت در کانون اصلاحات NHS قرار گیرد. این مفهوم قصد دارد تاتمامی فعالیتهایی را که در مسیر مراقبتهای بالینی انجام میشوند را ادغام نموده و آنها را در قالب یک استراتژی واحددرآورد.
حاکمیت بالینی شامل مفاهیمی چون: بهبود کیفیت اطلاعات، ارتقاء مشارکت و همکاری بیماران، بهبود کار گروهی و اجرایی نمودن پزشکی مبتنی بر شواهد است و همانند چتری است که همه چیز هایی که به حفظ و ارتقای استاندارد های مراقبت از بیمار کمک می کند، را پوشش می دهد. این امر دربرگیرنده تمامی فعالیتهای ارتقاء کیفی است که کادر بالینی آنها را روزانه در انجام مراقبت های درمانی لحاظ میدارند. همچنین حاکمیت بالینی چارچوبی فراهم میکند که در قالب آن، فعالیتهای بهبود کیفیت بصورتی هماهنگ و یکپارچه جای میگیرند.)وزارت بهداشت ،۱۳۹۰: ۲)
آنچه اهمیت آن روشن است لزوم بهبود کارایی، اثربخشی و ایمنی بیمار است . بدین منظور، مسئولیت پذیری مراکز ارائه خدمات سلامت میبایست افزایش یابد تا از ناهمسانی خدمات ارائه شده به بیماران کاسته شود. هم چنین خطاهای پزشکی به عنوان یک اصل مهم در امر حاکمیت بالینی مورد توجه قرار گرفته تا بدین طریق مراقبتهای نامناسب، ضعیف و غیر اثربخش از بین بروند. از طرفی سازمانهای مراقبت سلامت از پیچیدگی زیادی برخوردار بوده و ساختار، فرایندها و مدیریت آنها برای ارتقاء مراقبتهای بالینی اهمیت زیادی دارد. حاکمیت خدمات بالینی این پیچیدگیها را تشخیص داده و میکوشد تا برخی از این مسائل و مشکلات را از طریق ایجاد راهکاری ادغام یافته و جامع و حرکت مستمر به سمت بهبود کیفیت مرتفع سازد.
در تعریف حاکمیت خدمات بالینی دیدگاهی ادغام یافته ازمراقبتهای بالینی و نیز غیر بالینی مطرح است که کیفیتی جامع را در بر میگیرد. چنین ادغامی به یکپارچگی سازمانی،هماهنگی، همکاری و ارتباطات میان واحدها در سازمان میانجامد و با مراقبتهای با کیفیت بالا مرتبط میشود. حاکمیت خدمات بالینی ادغام تمام فعالیتهایی است که مراقبت از بیمار را در یک استراتژی واحد تلفیق میکند. این استراتژی شامل ارتقاء کیفیت اطلاعات، بهبود همکاری، بهبود روحیه کار تیمی و مشارکت، کاهش دامنه تغییرات و بیثباتیهای عملکردی و پیاده سازی طبابت مبتنی بر شواهد است.)وزارت بهداشت ،۱۳۹۰: ۵)
حاکمیت خدمات بالینی میکوشد عملکرد تمامی سازمانهای مراقبت سلامت را به سوی بهترین استانداردهای قابل قبول سوق دهد به این امید که ناهمگونیهای موجود در کیفیت مراقبتهای ارائه شده به بیماران را کاهش دهد.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر