تحقیق مفهوم حاکمیت بالینی و دید گاههای مختلف در موردشاخص های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم حاکمیت بالینی و دید گاههای مختلف در موردشاخص های  آن دارای ۳۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۲- مقدمه    ۴
۲-۲-۱- حاکمیت بالینی    ۴
۲-۲-۲- حاکمیت خدمات بالینی    ۵
۲-۲-۳- اجزای کلیدی حاکمیت بالینی    ۶
۲-۲-۴- مشارکت بیمار و جامعه    ۶
۲-۲-۵- آموزش و مهارت آموزی    ۸
۲-۲-۶- مدیریت خطروایمنی بیمار    ۱۰
۲-۲-۶-۱- انواع خطاها    ۱۰
۲-۲-۶-۱-۱- خطاهای مرحله برنامه ریزی    ۱۰
۲-۲-۶-۱-۲- خطاهای مرحله اجرا    ۱۱
۲-۲-۶-۱-۳- خطای فعال /  خطای مخفی    ۱۲
۲-۲-۶-۱-۴- خطاهای عمدی / سهوی    ۱۳
۲-۲-۶-۱-۵-  مدیریت خطر  و مراحل آن    ۱۴
۲-۲-۷- استفاده از اطلاعات    ۱۶
۲-۲-۸-  اثربخشی بالینی    ۱۷
۲-۲-۸-۱- راهنماهای بالینی    ۱۹
۲-۲-۹- ممیزی بالینی    ۲۱
۲-۲-۹-۱- چرخه انجام ممیزی بالینی    ۲۱
۲-۲-۱۰- مدیریت کارکنان    ۲۲
۲-۲-۱۰-۱- رهبری در سطح فردی و شغلی    ۲۳
۲-۲-۱۱- تعهد مدیریت برای یادگیری سازمانی    ۲۵
۲-۲-۱۲- دید سیستمی    ۲۵
۲-۲-۱۳- فضای باز و آزمایشگری    ۲۶
۲-۲-۱۴- انتقال و یکپارچه سازی دانش    ۲۶
۲-۲-۱۵- پیشینه تحقیق    ۲۷
فهرست منابع    ۲۹

 منابع

حیدری تفرشی، غلامحسین و دیگران (۱۳۸۱)، «نگرشی نوین به نظریات سازمان و مدیریت در جهان امروز»، تهران؛ نشر فراشناختی اندیشه

بهرام زاده ، حسینعلی (۱۳۷۹) «یادگری سازمانی و تفکر سیستمی»، نشریه علمی پژوهشی مدیریت، شماره ۴۴، تهران؛ سازمان چاپ وانتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

زمردیان، اصغر،۱۳۷۳، مدیریت تحول، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی

وزارت بهداشت،۱۳۹۰،مبانی حاکمیت بالینی جلد ۱

الوانی، سید مهدی (۱۳۸۰)، «مدیریت عمومی» ،چاپ شانزدهم، تهران؛ نشرنی

الوانی، سید مهدی(۱۳۸۲)، «سازمانهای یاد دهنده ،نسل جدید سازمانهای یادگیرنده» ، فصلنامه علمی، تخصصی مدیریت و توسعه ، شماره ۱۸٫- تهران انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت

الوانی، سید مهدی(۱۳۸۲)، «یادگیری الگویی» ، فصلنامه علمی تخصصی مدیریت و توسعه ، شماره ۱۶٫- تهران انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت تبریز، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

رهنورد، فرج ا (۱۳۷۸)، «یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده»، فصلنامه علمی کاربردی مدیریت دولتی ، شماره ۴۳ .- تهران،مرکز آموزش مدیریت دولتی

Briner et al. BMC Health Services Research 2010, 10:337

Sam Sheps, (2006),”New frontiers and approaches to clinical governance”, Clinical Governance: An International Journal, Vol. 11 Iss: 2 pp. 141 – ۱۴۷

Debbie Wall, Clare Gerada, Maurice Conlon, Sharon Ombler-Spain, Lucy Warner, (2006),”Supporting clinical governance in primary care”, Clinical Governance: An International Journal, Vol. 11 Iss: 1 pp. 30 – ۳۸

Karen Staniland, (2009),”A sociological ethnographic study of clinical governance implementation in one NHS Hospital Trust”, Clinical Governance: An International Journal, Vol. 14 Iss: 4 pp. 271 – 280

۲-۲- مقدمه

در کشورهای مختلف روش­ها و ابزارهای متنوعی جهت ارتقاء کیفیت مراقبت­های سلامت تا به امروز بکار گرفته شده­اند. از میان این روش­ها، حاکمیت بالینی برای نخستین بار در NHS انگلیس به عنوان استراتژی ارائه شده از سوی دولت و به منظور ارتقاء کیفیت مراقبت­های بالینی در سال ۱۹۹۸ مطرح شد.

آنچه اهمیت آن روشن است لزوم بهبود کارایی، اثربخشی و ایمنی بیمار است. بدین منظور،  مسئولیت ­پذیری مراکز ارائه  خدمات  سلامت  می­بایست  افزایش  یابد  تا از ناهمسانی خدمات ارائه شده به بیماران کاسته شود. هم چنین  خطاهای پزشکی  به عنوان یک  اصل  مهم در  امر حاکمیت بالینی  مورد  توجه قرار گرفته تا بدین طریق مراقبت­های نامناسب،  ضعیف و غیر اثربخش از بین بروند. از طرفی  سازمان­های مراقبت سلامت  از پیچیدگی  زیادی برخوردار بوده و ساختار،  فرایندها و مدیریت  آنها برای ارتقاء مراقبت­های بالینی اهمیت زیادی دارد. حاکمیت خدمات بالینی این پیچیدگی­ها را تشخیص داده و می­کوشد  تا  برخی از این مسائل و مشکلات را از طریق ایجاد راهکاری ادغام یافته و جامع وحرکت مستمر به سمت بهبود کیفیت مرتفع سازد.

اجرای استراتژی حاکمیت بالینی عبارت است از مجموع فعالیت و انتخاب­هایی که برای اجرای حاکمیت بالینی لازم و ضروری است. اگرچه مرحله اجرای استراتژی حاکمیت بالینی پس از مرحله تدوین آن قرار دارد اما بخش کلیدی از فرآیند مدیریت استراتژیک به شمار می­رود. برای آغاز فرآیند اجرای حاکمیت بالینی که یک تغییر استراتژیک به شمار می­رود سنجش قابلیت یادگیری سازمانی و تأثیر آن بر اجرای حاکمیت بالینی می­تواند بسیار با اهمیت باشد.

این نوشتار در ابتدا مفهوم حاکمیت بالینی تبیین می شود بعد به بررسی دید گاههای مختلف در موردشاخص های  حاکمیت بالینی و تاثیرابعاد قابلیت یادگیری  سازمانی بر آن پرداخته می شود . و سرانجام تحقیقات انجام گرفته مرتبط مورد بررسی قرار می گیرد .

۲-۲-۱- حاکمیت بالینی

در کشورهای مختلف روش­ها و ابزارهای متنوعی جهت ارتقاءکیفیت مراقبت­های سلامت تا به امروز بکار گرفته شده­اند.از میان این روش­ها، حاکمیت بالینی برای نخستین بار در NHSانگلیس به عنوان استراتژی ارائه شده از سوی دولت و به منظور ارتقاء کیفیت مراقبت­های بالینی در سال ۱۹۹۸ مطرح شد.حاکمیت بالینی چارچوبی است که در آن سازمان­های ارایه­دهنده خدمات بالینی، در قبال بهبود دایمی کیفیت پاسخگو بوده و باایجاد محیطی که درآن تعالی خدمات بالینی شکوفا می­شود به صیانت از استانداردهای عالی خدمت می پردازد. حاکمیت بالینی به طور همزمان توجهش را روی مسئولیت­پذیری جهت حفظ سطح مراقبت­های کنونی و نیز ارتقاء وضعیت کیفی مراقبت­های آتی مبذول می­دارد. همچنین مفهومی است که می­کوشد روش­ها وابزارهای گذشته در سنجش و ارتقاء کیفیت مراقبت­ها ادغام ویکپارچه شوند. در واقع استراتژی واحد و جامعی که بهبود مستمر کیفیت را در نظام NHS انگلیس به عنوان یک مدل سیستماتیک مطرح ساخته است، حاکمیت بالینی است.)وزارت بهداشت ،۱۳۹۰: ۲)

مطرح شدن مفهوم حاکمیت بالینی در سال ۱۹۹۸ سبب شد تا کیفیت در کانون اصلاحات NHS قرار گیرد. این مفهوم قصد دارد تاتمامی فعالیت­هایی را که در مسیر مراقبت­های بالینی انجام می­شوند را ادغام نموده و آنها را در قالب یک استراتژی واحددرآورد.

حاکمیت بالینی شامل مفاهیمی چون: بهبود کیفیت اطلاعات، ارتقاء مشارکت و همکاری بیماران، بهبود کار گروهی و اجرایی نمودن پزشکی مبتنی بر شواهد است و  همانند چتری است که همه چیز هایی که به حفظ و ارتقای استاندارد های مراقبت از بیمار کمک می کند، را پوشش می دهد. این امر دربرگیرنده تمامی فعالیت­های ارتقاء کیفی است که کادر بالینی آنها را روزانه در انجام مراقبت های درمانی لحاظ می­دارند. همچنین حاکمیت بالینی چارچوبی فراهم می­کند که در قالب آن، فعالیت­های بهبود کیفیت بصورتی هماهنگ و یکپارچه جای می­گیرند.)وزارت بهداشت ،۱۳۹۰: ۲)

آنچه اهمیت آن روشن است لزوم بهبود کارایی، اثربخشی و ایمنی بیمار است . بدین منظور، مسئولیت ­پذیری مراکز ارائه خدمات سلامت می­بایست افزایش یابد تا از ناهمسانی خدمات ارائه شده به بیماران کاسته شود. هم چنین خطاهای پزشکی به عنوان یک اصل مهم در امر حاکمیت بالینی مورد توجه قرار گرفته تا بدین طریق مراقبت­های نامناسب، ضعیف و غیر اثربخش از بین بروند. از طرفی سازمان­های مراقبت سلامت از پیچیدگی زیادی برخوردار بوده و ساختار، فرایندها و مدیریت آنها برای ارتقاء مراقبت­های بالینی اهمیت زیادی دارد. حاکمیت خدمات بالینی این پیچیدگی­ها را تشخیص داده و می­کوشد تا برخی از این مسائل و مشکلات را از طریق ایجاد راهکاری ادغام یافته و جامع و حرکت مستمر به سمت بهبود کیفیت مرتفع سازد.

۲-۲-۲- حاکمیت خدمات بالینی

در تعریف حاکمیت خدمات بالینی دیدگاهی ادغام یافته ازمراقبت­های بالینی و نیز غیر بالینی مطرح است که کیفیتی جامع را در بر می­گیرد. چنین ادغامی به یکپارچگی سازمانی،هماهنگی، همکاری و ارتباطات میان واحدها در سازمان می­انجامد و با مراقبت­های با کیفیت بالا مرتبط می­شود. حاکمیت خدمات بالینی ادغام تمام فعالیت­هایی است که مراقبت از بیمار را در یک استراتژی واحد تلفیق می­کند. این استراتژی شامل ارتقاء کیفیت اطلاعات، بهبود همکاری، بهبود روحیه کار تیمی و مشارکت، کاهش دامنه تغییرات و بی­ثباتی­های عملکردی و پیاده سازی طبابت مبتنی بر شواهد است.)وزارت بهداشت ،۱۳۹۰: ۵)

حاکمیت خدمات بالینی می­کوشد عملکرد تمامی سازمان­های مراقبت سلامت را به سوی بهترین استانداردهای قابل قبول سوق دهد به این امید که ناهمگونی­های موجود در کیفیت مراقبت­های ارائه شده به بیماران را کاهش دهد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.