233 views
پیشینه تحقیق مفهوم حق ، شهر و مالکیت و محدودیتهای آن و ضرورت و اهمیت طراحی فضای شهری دارای ۷۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول: مفهوم حق، شهر و مالکیت و محدودیتهای مالکیت ۶
مقدمه ۶
گفتار اول: مفهوم حق ۶
بند اول- معنای لغوی حق ۶
بند دوم- معنای اصطلاحی «حق» ۷
بند سوم: اصطلاح حقوقی ۷
گفتار دوم: اقسام حق ۱۰
بند اول- حق عینی و حق دینی ۱۰
بند دوم- ارکان اساسی حق عینی و حق دینی ۱۱
گفتار سوم: مالکیت ۱۲
بند اول- معنای لغوی مالکیت ۱۲
بند دوم- معنای اصطلاحی مالکیت ۱۳
بند سوم- اوصاف مالکیت ۱۳
بند چهارم- وصف مطلق بودن مالکیت ۱۴
بند پنجم- وصف انحصاری بودن مالکیت ۱۵
بند ششم- وصف دائمی بودن مالکیت ۱۶
گفتار چهارم: محدودیتهای مالکیت ۱۸
بند اول- حدود اختیار مالک ۱۸
الف)تصرف به قدر متعارف باشد ۱۹
ب) برای رفع حاجت یا رفع ضرر از مالک باشد ۲۰
بند دوم- محدودیتهای مالکیت ناشی از قرارداد ۲۰
بند سوم- محدودیتهای مالکیت ناشی از حفظ منافع عمومی ۲۲
گفتار پنجم- مفهوم شهر ۲۵
بند اول- تعاریف شهر ۲۶
بند دوم- تعریف شهر در متون ایرانی ۲۷
بند سوم- مفهوم جامعه شناختی شهر ۲۷
بند چهارم- مفهوم شهر از دیدگاه حقوقی ۲۸
فصل دوم:(ضرورت و اهمیت طراحی فضای شهری) ۳۰
مقدمه ۳۰
گفتار اول- حدود شهر ۳۱
بند اول- ضرورت وجود شهر ۳۴
بند دوم- شهرداری ۳۴
بند سوم- وظائف شهرداری ۳۵
بند چهارم- شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ۳۶
الف- وظایف شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ۳۶
ب- وظایف معاونت شهرسازی و معماری ۳۷
ج- اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری ۳۷
د- حل اختلاف مالک با مجری طرحهای عمومی ۳۸
گفتار دوم- مالکیت و منافع عمومی ۴۰
بند اول- منابع حقوقی تقدم حقوق عمومی بر حقوق مالکانه ۴۳
بند دوم- کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ۴۳
بند سوم- طرح جامع شهر و طرح تفصیلی شهر ۴۵
بند چهارم- اولویت استفاده از اراضی ملی و دولتی در طرحها ۴۷
بند پنجم- بررسی دیدگاهها در مورد توافق مالکان و شهرداری ۴۸
بند ششم. نظریهی قراردادی بودن توافقات ۴۹
بند هفتم- مستندات دیدگاه قراردادی بودن توافقات ۵۱
بند هشتم- « بهاء» و «خسارات» ۵۲
گفتار سوم: انجام معامله و پرداخت حقوق پیش از اجرای طرح ۵۲
بند اول- نظریهی تملک بودن توافقات ۵۳
بند دوم- مستندات نظریهی تملک بودن توافقات ۵۵
الف- آثار و نتایج نظریهی تملک بودن توافقات ۵۶
ب) اقدام به جلب توافق مالک بدون وجود طرح یا پیش از تصویب آن ۵۶
ج) تغییر طرح یا لغو آن پس از جلب توافق و پرداخت قیمت به مالک ۵۷
د) انتقال سند توسط مالک و مراجع الزام کننده ۵۸
ه) مقررات مالیاتی ۵۸
گفتار سوم: منابع خاص صلاحیتدار در تحدید یا سلب حقوق مالکانه در برابر طرحهای عمومی ۵۹
بند اول- مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ۵۹
بند دوم- کمیسیون ماده ۵ ۵۹
بند سوم- شورای اسلامی شهر ۵۹
الف) تأمین و سلب حقوق مالکانه ۵۹
ب) روشهای تأمین حقوق مالکانه ۶۱
ج) عدم توافق در واگذاری حقوق ۶۲
د) وسایل تأمین حق مالکانه ۶۴
ه) آثار انتقال حقوق مالکانه ۶۵
منابع و مآخذ ۶۷
عبداللهى، محمود(۱۳۷۵)، مبانى فقهى اقتصاد اسلامى، قم، انتشارات اسلامى.
ساکت، محمدحسین(۱۳۸۷)، دیباچهای بر دانش حقوق، تهران، نشر ثالث.
امامی، سید حسن(۱۳۹۰)، حقوق مدنی،ج۱، تهران، انتشارات فروزش، ۱۳۹۰،و جلد۴، ۱۳۸۹، چاپ ۲۱
امامی، سیدحسن(۱۳۹۰)، حقوق مدنی، تهران، اسلامیه، ج ۱، ویرایش دوم، چاپ بیست و سوم.
دفتر همکاری حوزه و دانشگاه(۱۳۶۴)، درآمدی بر حقوق اسلامی، دفتر انتشارات اسلامی.
دهخدا، علی اکبر(۱۳۷۳)، لغت نامه، تهران، نشردانشگاه تهران، چاپ دوم.
بهشتیان سید محسن(۱۳۷۸)، بررسی نظم حاکم بر حقوق مالکانه در برابر طرحهای عمومی شهرداری، طرح نوین اندیشه، چاپ دوم.
بهشتیان، سید محسن(۱۳۹۰)، تملک اراضی توسط شهرداریها، تهران، انتشارات مجد، چاپ اول.
بهشتیان، سیدمحسن(۱۳۹۰)، بررسی نظم حاکم بر حقوق مالکانه در برابر طرحهای عمومی شهرداری، انتشارات طرح نوین اندیشه.
کاتوزیان(۱۳۷۹)، ناصر، مبانی حقوق عمومی، انتشارات میزان.
کاتوزیان، ناصر(۱۳۷۴)، الزامهای خارج از قرارداد، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول.
کاتوزیان، ناصر(۱۳۷۷)، فلسفه حقوق، جلد ۳، تهران، شرکت سهامی انتشار.
مفهوم «حق» از مهمترین مسائل حوزه اخلاق، حقـوق و سیاسـت اسـت. در ایـن زمینـه، مباحث مختلفی از جمله معنا و ماهیت حق، انواع حق، منشأ حق و غیره مطرح میشود. در میان، بحث از معنای حق، به خصوص در نگاهاندیشمندان اسلامی، و به طور اخـص در حوزههای فقهی، حقوقی، اجتماعی و سیاسی، یکی از مباحث مهم است. تبیـین دقیـق معنای «حق» در نگاهاندیشمندان حوزههای مختلف دانشهای اسلامی، بـه خصـوص در دانشهای حقوق و سیاست، زمینه مناسبی را برای طرح درسـت و عالمانـه مباحـث مهـم نظامهای سیاسی و حقوقی فراهم میآورد. و همچنین «حق» در معنی مجموعهای از مقررات اجتماعی و نظام حاکم بر رفتار فردی و اجتماعی شهروندان یک جامعه و همچنین مجموعه امتیازات و تواناییهایی است که برای هر شخص به رسمیت شناخته شده و دیگران به رعایت آن مکلف میباشند. ادیان و مکاتب مختلف هر کدام دیدگاه و جایگاه خاصی را برای حقوق انسانها قائل شدهاند که در این زمینه دین مبین اسلام همواره با اشرف مخلوقات دانستن مقام انسان، ارزش، جایگاه و کرامت ویژهای را برای او منظور کرده است.
«حق» در لغت در معانی گوناگونی به کار رفته است. برخی از معـانی لغـوی ایـن واژه، بـه شرح زیر است: راستی، عدالت، ثابت و یقین که در آن جای تردید و انکار نباشـد، شایسـته و سزاوار، راستی در گفتار، مال، بهـره و نصـیب، امـر صـورت پذیرفتـه و انجام شده، دوراندیشی، مرگ، واقع، امتیاز، باریتعالی، قرآن، امـرمقضـی و انجـام شـده، اسلام، موجود ثابت، الواجب الموجود، یقین بعـد از شـک، صـلاحیت، قطعـی، پابرجـا، مصدر، کار حتمی و قطعی و واقع شدنی، نقیض باطل، روشن است از نظر لغت، معانی متعددی برای واژه «حق» به کار رفته است. اما از میان معانی فوق، معانی «مطابق با واقع بودن»، «ثبوت» و همچنین «ثابت» (که معنای وصفی دارد)، ظهور و نمود بیشتری دارد. اشاره: حقوق انسان همواره از موضوعات مورد بحث بوده و تعاریف متفاوتی از آن ارائه شده است «حقوق» جمع حق است و «حق در اصطلاح، نوع خاصى از نسبت بین مالک و مملوک». «حق یک نوع سلطه بر شىء و مرتبه ضعیف ترى از ملکیت، بلکه نوعى ملکیت است». و «حق عبارت است از: توانایى که انسان و یا شخص بر چیزى یا بر شخص دیگرى داشته باشد.» در واقع، «حق» رابطهاى است بین دارندهی حق و متعلّق آن رابطهاى مثل رابطه بین مالک و مملوک براى مثال، گفته مىشود: کسى که زودتر از دیگران در یکى از اماکن عمومى مثل پارک و مسجد حاضر شود و مکانى را براى خود انتخاب کند، نسبت به آ ن محل داراى حق مىشود که دیگران آن را دارا نیستند؛ یعنى بین او و آن محل رابطهاى وجود دارد که این رابطه بر دیگران نیست. از آن جا که حق در چارچوب روابط اجتماعى به وجود مىآید، اگر انسانها با هم مرتبط نمى شدند، حق معنا و مفهومى نداشت (عبداللهى، ۱۳۷۵، ص ۱۹).
حق، در علوم گوناگون استعمال میشود. گاهی معنای آن در یک اصطلاح، با معنای آن در اصطلاحی دیگر متفاوت است. برخی از اصطلاحات حق بدین قرار است:
حوزه حقوق از حوزههایی است که فراوان به بحث حق پرداخته است. حقوقدانان در بحثهای حقوقی مباحث مختلفی درباره «حق» مطرح کردهاند. آنچه به اختصار در تعریف «حق» از دیدگاه و اصطلاح حقوقی میتوان گفت به شرح ذیل است:
حق عبارت است از اقتداری که قانون به افراد میدهد تا عملی را انجام دهند. آزادی، عمل، رکن اساسی حق در این تعریف میباشد؛ یعنی آدمیان در انجام یا عدم انجام آن عمل آزادند ( امامی، ج ۱، ص۱۲۵).به تعبیر دیگر، حق امری اعتباری است که پشتوانه قانونی دارد. ثمره آن حفظ نظم جامعه است. از این رو، طبق این دیدگاه «حق»، غیراز اعتبار شدن توسط اجتماع شأن دیگری ندارد.
وینشاید نیز حق را همان «توان و قدرت اراده» میداند. این حقوقدان آلمانی، حق را چنین تعریف میکند: «توان و قدرتی است که نظم حقوقی به اراده اعطا کرده است. به دیگر سخن، حق، قدرت یا نیروی ارادی است که قانون به یکی از اشخاص در محدوده معین میدهد.»( ساکت، ۱۳۸۷، ص۴۳).در این تعریف، توان و قدرت به اراده و در نتیجه، به شخص منسوب شده است.
این تعریف از جهاتی قابل تأمّل و بررسی است؛
الف: در این تعریف، پایگاه نخستین حق، اراده دانسته شده است نه شخصیت فرد. در حالی که، گاهی حق، بدون دخالت اراده به شخص تعلّق میگیرد و پایگاه حق شخص است، نه ارادهی او، ( کاتوزیان، ۱۳۷۹، ص۳۷۲) مانند حق ارث.
ب: از سوی دیگر، مدعای این مکتب، که حق را همان قدرت ارادی میداند، با آن دسته از حقهایی که قانون برای افرادی که فاقد اراده مبتنی بر تعقلاند، در نظر میگیرد، ناسازگار است. قانون برای چنین افرادی، مانند دیوانه و طفل غیرممیز، حقهایی را در نظر میگیرد. اما بر اساس این مکتب، چنین افرادی دارای هیچگونه حقی نمیباشند.
ج: علاوه بر موارد فوق، گاهی حقهایی برای افراد غایب یا مفقودالأثر در نظر گرفته میشود، بدون آنکه او هیچگونه آگاهی از چنین حقی داشته باشد، و یا بدون آنکه کمترین ارادهای برای آن نموده باشد، و یا حتی قبل از آنکه وجود خارجی داشته باشند. مثلاً، گاهی سخن از نسلهای آینده و حقهایی که بر گردن نسل کنونی دارند، میرود.
نفع حمایت شده از سوی حقوق (نظام حقوقی):ایرینگ، حقوقدان آلمانی، تعریف دیگری از حق به دست میدهد. تعریف مینویسد: «نفعی که از نظر حقوقی حمایت شده است»( همان، ص۳۷۳)یعنی صاحب واقعی حق کسی است که از آن سود میبرد، نه آنکه اراده میکند. این نظریه، که طرفداران مکتب موضوعی (مکتب وضعی) از آن حمایت میکنند، به موضوع حق مینگرد نه به دارنده حق. در این تعریف، منفعت یا سود، هدف از برقراری حق است. ایرینگ برای حق، دو رکن اساسی بر میشمارد: «سود» و «پشتیبانی قانون».
بنابراین حق، «امتیاز و نفعی است متعلّق به شخص که حقوق هر کشور، در مقام اجرای عدالت، از آن حمایت میکند و به او توان تصرف در موضوع حق و منع دیگران از تجاوز به آن را میدهد.»(همان، ص۳۷۴).
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر