تحقیق مفهوم حق کپی رایت و حقوق پدیدآورندگان در ایران و نظام حقوقی کامن لا

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم حق کپی رایت و حقوق پدیدآورندگان در ایران و نظام حقوقی کامن لا دارای ۶۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مبحث اول : مفاهیم    ۴
گفتار اول: کپی رایت    ۴
گفتار دوم: مالکیت معنوی    ۹
گفتار سوم – حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان    ۱۰
مبحث دوم: پیشینه حق کپی رایت    ۱۳
گفتار اول: تاریخچه حقوق پدیدآورندگان    ۱۳
الف) دوران پیش از اختراع دستگاه چاپ    ۱۳
ب) دوران پس از اختراع دستگاه چاپ    ۱۸
١- قوانین و مقررات بین المللی در حوزه مالکیت معنوی کنفرانس برن    ۲۳
٢- کنوانسیون جهانی کپی رایت    ۲۸
٣- موافقتنامه تریپز TRIPS    ۲۹
۴- میثاق رم    ۳۰
۵- میثاق صوت-نگارها ۱۹۷۱ میثاق ماهواره‏ها ۱۹۷۴    ۳۲
۶- سازمان جهانی مالکیت معنوی ( wipo)    ۳۵
٧- پیمانهای تازهwipo    ۳۸
٨- قوانین و مقررات ایران در حوزه مالکیت معنوی    ۴۶
گفتار دوم: سابقه‌ی تاریخی حق مؤلف در نظام حقوقی کامن لا    ۵۰
الف) حق مؤلف و سابقه‌ی تاریخ آن در انگلستان    ۵۰
ب) حق مؤلف و سابقه‌ی تاریخ آن در آمریکا و کانادا    ۵۲
١- آمریکا    ۵۲
٢- کانادا    ۵۴
گفتار سوم: پیشینه‌ی حق کپی رایت در اسلام    ۵۵
الف) حقوق پدید آورندگان در فقه معاصر اسلامی    ۵۶
١- در فقه عامه    ۵۶
٢- در فقه امامیه    ۵۷
ب) شرعی بودن حقوق پدیدآورندگان در ایران    ۵۸
١- نظریه امام خمینی    ۵۸
٢- نظر ایت الله ناصر مکارم شیرازی    ۵۹
٣- نظر آیت الله سید محمد حسن مرعشی شوشتری    ۵۹
فهرست منابع    ۶۱

 منابع

جعفری لنگرودی، محمد جعفر، حقوق اموال، چاپ دوم، انتشارات گنج دانش، تهران ۱۳۷۰

مشیریان، محمد، حق مؤلف و حقوق تطبیقی، چاپ اول، انتشارات دانشگاه تهران، تهران ۱۳۳۹

آیتی، حمید، حقوق افرینش های فکری ، چاپ اول، انتشارات حقوقدانان تهران، ۱۳۷۵

لایقی، غلامرضا، کپی رایت در کشورهای پیشرفته صنعتی، تهران:خانه کتاب، ۱۳۷۱

کاتوزیان، ناصر ، دوره ی مقدماتی حقوق مدنی (اموال و مالکیت)، چاپ ششم، انتشارات میزان، تهران ۱۳۷۶

کاتوزیان، دکتر ناصر، مقدمه علم حقوق، چاپ سی و نهم، چاپ شرکت انتشار، سال ١٣٨٣، ش ٢٨٩.

شفیعی شکیب، مرتضی، حمایت از حقوق مؤلف، قوانین و مقررات بین المللی، تهران:خانه کتاب، ۱۳۸۱

گرباود، الفبای حقوق پدیدآورنده(کپی‏رایت)، ترجمه غلامرضا لایقی، تهران: خانه کتاب، ۱۳۸۰

وجدانی، بهروز.«میراث فرهنگی معنوی در حقوق ملی و بین المللی، با نگاهی به حقوق مالکیت فکری». همایش منطقه‏ای نقش زنان در حفظ و انتقال میراث فرهنگی معنوی، ترهان، دفتر یونسکو، اردیبهشت ۱۳۷۳

هنری توماس، بزرگان فلسفه، ترجمه ی فریدون بدره ای، چاپ سوم، سال ۱۳۴۸٫

اشتیاق، وحید، نظر چند تن از فقها و آیات عظام پیرامون حقوق مالکیت فکری، فصلنامه‌ی رهنمون، شماره ی دوم و سوم، ١٣٧١.

Copyright Basics , Library of Congress , Copy right Office , Washington D.C

Leonore Crary Haucls , The Random House Dictionary of English Language , Published by (Kasra , Tehran 1368 ) P 1677.

Convention de Berne pour la protection des oeuvres litteraires et artistiques du, September 1886 et cpmplete jusqu a 1979

 مبحث اول : مفاهیم

گفتار اول: کپی رایت

در بسیاری از کتابها و متون درباره‌ی کپی رایت در ایران، کلمه‌ی کپی رایت، «حقوق مؤلف» یا «حقوق مؤلفان» ترجمه شده است. اما در واقع قوانین مصوب توافقنامه‌ی برن و توافقنامه‌ی ژنو شامل تمام گونه‌های نوشتاری، هنری، و علوم و اختراعات می‌گردد، در حالی که «مؤلف» در زبان رایج به معنی نویسنده است. بنابراین به واژه‌ای نیاز است که گستردگی کافی را داشته باشد. بدین لحاظ می توان به جای «حقوق مؤلف» از عبارت «حقوق پدیدآورنده» استفاده کرد، زیرا پدیدآورنده می تواند اثر نوشتاری یا علمی یا هنری را پدید آورد و خلق نماید به این ترتیب گستردگی واژگانی کافی به دست می آید.

به حقوق ناشی از مالکیت ادبی- هنری[۱]، حق مؤلف یا حقوق مؤلفان می گویند که از آن تعریف گوناگونی توسط حقوق دانان ارایه شده است :

« مجموعه حقوقی است که قانون برای آفریننده (خالق اثر) نسبت به مخلوق اندیشه و هوش او می شناسد . این حقوق عبارت است از حق انحصاری بهره برداری از آفرینه ( اثر) برای مدت محدود به سود آفریننده‌ی آن و پس از مرگ برای ورثه‌ی او.»[۲]

« حق مؤلف عبارت است از سلطه و اختیارات مؤلف بر اثرش که آن را خلق کرده یا به وجود آورده است.»[۳]

پس حق مؤلف، حق انحصاری مشروع برای نشر ، تولید مجدد و فروش موضوع،در شکل یک کار ادبی و هنری است.

تعریف قانونی از حق مؤلف در ماده‌ی ۱ قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان مصوب ۱۳۴۸ آمده است : « از نظر این قانون به مؤلف و مصنف و هنرمند ،پدید آورنده . به آنچه از راه دانش و یا هنر و ابتکار انان پدید می‌آید بدون در نظر گرفتن طریقه یا روشی که در بیان و یا ظهور و ایجاد ان به کار رفته «اثر» اطلاق می شود .» پس حق مؤلف یک حق مالی غیر مادی انحصاری است که توسط قانون گذار به پدید آورنده‌ی اثر ادبی و هنری اصیل و ابتکاری جهت استفاده و بهره برداری از منافع مالی ان و جهت جلوگیری از هر گونه سوء استفاده اعطاء می گردد. یا توجه به ماده‌ی فوق که مؤلف ، مصنف و هنرمند را پدید آورنده نامیده است به نظر می‌رسد که واژه‌ی مؤلف به تنهایی در بر گیرنده‌ی مفهومی که از حقوق مالکیت ادبی و هنری ناشی می‌شود نباشد هر چند که در بیشتر کتاب های حقوقی مؤلف معنایی عام دارد که شامل هنرمند نیز می گردد. اما بهتر است با در نظر گرفتن اینکه حقوق ایران در این زمینه تقریباً نوپاست و بیشتر دنباله رو حقوق خارجی است، واژه‌ی مناسبی را انتخاب کنیم که در برگیرنده‌ی همه‌ی صاحبان و مالکان این حقوق باشد به همین جهت در این مقاله از واژه‌ی حقوق پدید آورندگان یا حقوق آفرینندگان استفاده می‌شود. بنابراین هر جا از حقوق پدید آورندگان نام بردیم مقصود همان حقوق مؤلفان است.

با توجه به تعریف قانونی و تعاریف حقوقی می‌توان گفت که حق پدیدآورنده (حق مؤلف ) عبارت است از حق مشروع و قانونی و دارای ضمانت اجرایی که برای حفظ حقوق مادی و معنوی پدیدآورنده و بهره برداری از این حقوق به پدیدآورنده‌ی آثار اصیل و ابتکاری تعلق می‌گیرد.

واژه‌ای که برای حقوق پدیدآورندگان و حق مؤلف در حقوق امریکا رایج است واژه‌ی کپی رایت (Copyright) است. کپی رایت با توجه به تعاریف حقوقی عبارت است از حقوق بهره برداری از آثار هنری یا ادبی که متعلق به صاحب اثر می‌باشد و نوعی حمایت بر اساس قانون می‌باشد که به آثار ادبی – هنری اصیل تعلق می گیرد[۴]  از تعاریف فوق چنان بر می‌آید که حقوق پدیدآورندگان در امریکا بیشتر تکیه بر حمایت از حقوق مادی اثر دارد. البته در آغاز نیز مفهوم کپی رایت در امریکا بیشتر ناظر بر بهره برداری از حقوق مادی اثر بود اما کم کم با توسعه‌ی این حقوق و اصلاحاتی که در قوانین صورت گرفت ، حقوق معنوی نیز به عنوان یکی از انواع حقوق ، برای حمایت از برخی از آثار به رسمیت شناخته شد. بر اساس قانون کپی رایت پدیدآورنده کسی است که یک اثر اصیل را خلق نموده است.

با توجه به مواد ۱۰۶،۱۰۲،۱۰۱ قانون کپی رایت امریکا و تعاریف حقوقی می‌توان گفت که کپی رایت یک شکل از حمایت است که برای پدیدآورندگان کارهای اصیل ادبی و هنری و احترام به حقوق ان‌ها اعم از انکه منتشر شده یا نشده باشد، اعمال می‌شود.

واژه‌ی دیگری در حقوق امریکا در خصوص کپی رایت رایج است رویالتی می‌باشد است که با (Royalty) که به مفهوم پرداخت مابه ازاءاستفاده از اثر به پدیدآورنده‌ی آن توجه به مبلغی که توافق می‌شود به پدیدآورنده پرداخت می‌شود تا حق بهره برداری از آن اثر به شخصی که این هزینه را پرداخته است و یا به هر ترتیب توافق نموده است منتقل شود.[۵]

رویالتی ناظر بر انتقال حقوق مادی اثر به شخص دیگری است که پدیدآورنده با او تفاوت کرده است و ممکن است فرد یا گروهی یا کمپانی و یا شرکتی … باشد که  حق چاپ ، تکثیر، توزیع، استناد … را خریداری می‌کند و زمان آن از ۵، ۱۰، ۲۰ سال و یا دایمی در قرار داد ذکر می‌شود و به فردی و یا مؤسسه‌ای واگذار می‌شود، تا از آن اثر استفاده‌های مجاز را بنمایند و در خصوص آثار سینمایی زمان ان حداکثر تا ۵ سال می‌باشد.

در حقوق ایران واژه‌ای که به جای رویالتی و در آن مفهوم به کار می‌رود حق التالیف است که در تعریف آن آمده است : « در یک عقد معوض که موضوع آن ، مبادله‌ی مالکیت ادبی یا هنری یا امثال آنهاست معوض عبارت است از حق آفریننده و عوض عبارت است از مالی که به آفریننده برای استفاده از محصول اندیشه به نحوی از انحاء داده می شود که نام آن پدیدآورانه است که اعم از حق التالیف است چه حق التالیف فقط در قلمرو مالکیت ادبی به کار می رود.»[۶]

کپی رایت مفهومی وسیع و پیچیده دارد که نمی توان آن را در یک جمله یا حتی یک پاراگراف بیان و تشریح کرد. اما به منظور ارایه ی مفهومی مناسب، می‌توانیم قوانین کپی رایت را به گونه‌ی زیر تعریف و معنا کنیم:

قوانین کپی رایت، حقوق مربوط به واگذاری مجوز تکثیر اثر و یا انجام دادن کارهای جدید بر پایه‌ی اثر اولیه را به طور انحصاری به پدیدآورندگان آثار ناشی از تلاش خلاق واگذار می‌نماید.

توضیحات مختصر زیر می‌تواند مفهوم تعریف فوق را بهتر روشن نماید:

اگر کسی چیزی خلق کند که با تعریف « آثار ناشی از تلاش خلاق، تطابق داشته باشد، آنگاه او می تواند تصمیم بگیرد که چه کسی می تواند از اثرش نسخه برداری کند یا آن را تکثیر منتشر نماید. و او می تواند تصمیم بگیرد آن شخص چگونه و به چه شکل می تواند نسخه برداری، تکثیر ، و انتشار را انجام دهد.

صاحب اثر می تواند حقوق قانونی خود را بفروشد یا امتیاز آن را واگذار نماید یا اگر آن اثر را به سفارش شخص دیگری خلق کرده است و یا در استخدام آن شخص می باشد، می تواند حقوق قانونی خود را پیشاپیش به کار فرما بفروشد.

[۱] . مالکیت ادبی و هنری یکی از بخش‌های تشکیل دهنده‌ی مالکیت معنوی است که در آن از گونه‌های آثار ادبی و هنری مثل کتاب، مقاله، رساله، نمایشنامه، شعر، ترانه، سرود، آثار سینمایی، پیکره، عکاسی… و حمایت از پدید آورندگان آنها بحث می شود .

[۲]  جعفری لنگرودی، محمد جعفر، حقوق اموال، چاپ دوم، انتشارات گنج دانش، تهران ۱۳۷۰،ص۱۶۴٫

[۳]  مشیریان، محمد، حق مؤلف و حقوق تطبیقی، چاپ اول، انتشارات دانشگاه تهران، تهران ۱۳۳۹، ص۱۵٫

[۴] – Copyright Basics , Library of Congress , Copy right Office , Washington D.C

[۵] Leonore Crary Haucls , The Random House Dictionary of English Language , Published by (Kasra , Tehran 1368 ) P 1677.

[۶]  جعفری لنگرودی، محمد جعفر، همان کتاب، ص ۱۶۷

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.