تحقیق مفهوم ساخت شهر، فضا و فضای شهری و اهداف برنامه ریزی کاربری اراضی شهری و توسعه فیزیکی نواحی شهری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم ساخت شهر، فضا و فضای شهری و اهداف برنامه ریزی کاربری اراضی شهری و توسعه فیزیکی نواحی شهری دارای ۲۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱-۱٫مفهوم ساخت شهر    ۵
۲-۱-۲٫فضا و فضای شهری    ۷
۲-۱-۳٫اهداف برنامه ریزی کاربری اراضی شهری    ۷
۲-۱-۳-۱٫اهداف کلان    ۸
۲-۱-۳-۲٫ اهداف خرد    ۸
۲-۱-۴٫معابر شهری    ۹
۲-۱-۴-۱٫طبقه بندی معابر شهری :    ۹
۲-۱-۵٫مفهوم کلان شهر    ۹
۲-۱-۶٫مشخصات کلان شهرها    ۱۰
۲-۲٫ مفهوم توسعه    ۱۰
۲-۲-۱٫تاریخچه مطالعات توسعه شهری    ۱۱
۲-۲-۲٫توسعه کالبد شهری    ۱۲
۲-۲-۳٫اشکال توسعه فیزیکی    ۱۲
۲-۲-۴٫توسعه فیزیکی نواحی شهری جهان    ۱۳
۲-۲-۵٫توسعه فیزیکی نواحی شهری کشورهای توسعه یافته    ۱۳
۲-۲-۶٫توسعه فیزیکی نواحی شهری در کشورهای درحال توسعه    ۱۴
۲-۲-۷٫توسعه فیزیکی شهرها در ایران    ۱۴
۲-۳٫نقش شیب در برنامه ریزی شهری    ۱۵
۲-۳-۱٫شیب مورد نیاز برای طراحی های شهری    ۱۵
۲-۴٫ سوابق تحقیق    ۱۵
۲-۴-۱٫سوابق تحقیق در جهان    ۱۶
۲-۴-۲٫سوابق تحقیق در ایران    ۱۶
منابع و ماخذ    ۱۹

منابع

مرادی،ح، ۱۳۸۰، بررسی سینوپتیک سیلاب ۲۱ آبان ماه سال ۱۳۷۵ در نواحی مرکزی استان مازندران، رشد جغرافیا، شماره ۵۷ ، سال شانزدهم، ص۳۳ .

مشهدی زاده، ناصر ،۱۳۸۳، تحلیلی از ویژگی های برنامه ریزی شهری در ایران، انتشارات دانشگاه علم و صنعت، ص ۴۲۴-۴۲۳

نبوی، ۱۳۵۵، برنامه ریزی شهری در ایران، پیام نور، چاپ اول.

نصیری زاده،حمید رضا و دیگران،۱۳۸۳، بررسی وضعیت فرهنگی شهرستان یزد ،مجله کاوش نامه علومانسانی ،شماره۷و۸ دانشگاه یزد، ۱۳۸۳٫

نصیری،حسین، ۱۳۷۹،توسعه پایدار چشم انداز جهان سوم،انتشارات فرهنگ و اندیشه، ۱۳۷۹

برزگر ،محمد رضا ،۱۳۸۲، شهرسازی و ساخت شهر، ص۵۰٫

پور محمدی، محمد رضا، ۱۳۸۲، برنامه ریزی کاربری اراضی شهری، انتشارات سمت، ص ۴٫

ابراهیم زاده نصیری ، ۱۳۸۵، ارزیابی کاربری اراضی شهری اردکان فارس، فصلنامه جغرافیا و توسعه، شماره۷، ص ۲۳۷-۲۳۴٫

اسلامی غلامرضا ، ۱۳۸۱ ، مواجهه با مشکلات و توسعه درونزا،نشریه صفه،شماره۳۴،دانشگاه شهید بهشتی،تهران، ۱۳۸۱٫

افتخارنژاد،۱۳۵۹ ، روند شهرنشینی، مساله شهرهای بزرگ، مجله پژوهشهای جغرافیایی، شماره ۳۶، ص ۷۵٫

زمردیان ،محمد جعفر ،۱۳۸۶، کاربرد جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی شهری و روستایی، دانشگاه پیام نور، بهار ۱۳۷۴، چاپ هفتم ۱۳۸۶، ص۲۵

Merlin, Land slide of Nagenpark area in the Tabriz. Special periodic Bodenaj, Payam Nor University. 2000:235

White house, geology of Iran. Published by Nasher Danish Amroz. 1969:207.

 Zhao, Mahdi, Investigation on earth quick risk of around north fault of Tabriz and around the Iranian faults. Research Bulletin of earthquake. Number 2 and 3.year 4.    ۲۰۱۰:۲۴۶

 مقدمه

اصولا استقرار و پیدایش یک شهر بیش از هر چیز تابع شرایط محیطی و موقعیت جغرافیایی است، زیرا عوارض و پدیده های طبیعی در مکان گزینی، پراکندگی، حوزه نفوذ، توسعه فیزیکی، زیر ساختی شهر و امثال آن اثر قاطعی دارند و گاه به عنوان یک عامل مثبت و زمانی به صورت یک عامل منفی و بازدارنده عمل می کنند . در هنگام احداث شهرها باید به دینامیسم محیط طبیعی مثل سیل، زلزله ، باد، گسل … توجه کافی مبذول داشت وگرنه شهر در آینده دچار مشکل خواهد شد . لذا شایسته است قبل از وقوع حوادث تلخ، دردناک و پرهزینه، مسئولان در هنگام احداث شهرها نسبت به پیش بینی وقوع وقایع اتفاقیه دغدغه لازم را داشته باشند و احساس مسئولیت کنند و علاوه بر اهمیت دادن به مطالعات زیر ساختی شهر، کار را به متخصصان امر بسپارند. البته ناگفته نماند که علاوه بر مطالعات زیر ساختی، سایر مطالعات جغرافیایی نیز در مکان گزینی شهرها و برنامه ریزی شهری اهمیت فوق العاده ای دارند و بی توجهی به آن ها خسارات جبران ناپذیری را در آینده به وجود خواهد آورد.

نیاکان ما در گذشته در مکان گزینی شهرها، بیشتر به تجربه تکیه داشتند که در بسیاری از مواقع با علم روز هماهنگ نبود، ولی امروزه زندگی ساده آن زمان به زندگی پیچیده شهری تبدیل شده است و مردم شهرهای پیشرفته و صنعتی با سیستم فاضلاب، مترو و آسمانخراش و … مأنوس شده اند . در زمان های قدیم اگر مکانی دور از دسترس سیل بود یا موقعیت پناهگاهی و یا سوق الجیشی می داشت، سایر عوامل مؤثر در مکان گزینی شهر را تحت الشعاع قرار می داد و یا مورد بی توجهی قرار می گرفت؛ اما در عصر جدید، زیر ساختهای شهری برای مسئولان و مردم اهمیت زیادی دارد و در صورت غفلت و بی توجهی به آن خسارات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

معابر از ارکان اصلی یک شهر شمرده می شوند در واقع جابجایی ساکنین یک شهر وابسته به شبکه معابر آن شهر (که در خدمت حمل و نقل عمومی و نیمه عمومی و سایر مدها است) می باشد. علاوه بر معابر شهری که شامل آزاد راهها ، بزرگراه ها ، خیابان ها ، پیاده روها می شوند؛ شبکه هدایت آبهای سطحی و فاضلاب داخل شهر ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. شبکه هدایت آبهای سطحی  عموماً با هدف سود رسانی به بشر و در جهت تامین آب مورد نیاز شهر ها ، جمع آوری و خروج فاضلاب شهری و صنعتی ، خروج رواناب و کاهش خسارات ناشی از سیل مورد استفاده قرار می گیرند.

معابر شهری و همچنین کانالهای هدایت آب و فاضلاب شهری بر اثر گذر زمان و عدم توجه به بازسازی و لایروبی آنها  دچار  تخریب فیزیکی و همچنین کاهش عملکرد می شوند با توجه به تخریب های فیزیکی و اکولوژیکی صورت گرفته در آن ها بحث بهسازی معابر و فاضلاب شهری از اهمیت دوچندان برخوردار شده است .

۲-۱٫مفهوم شهر

شهر سیستمی است متشکل از سیستم­های درونی که با آنها دارای ارتباط متقابل است و خود این مجموعه نیز (شهر) با سایر سیستم­های منطقه ارتباط دارد و منطقه نیز جزئی از سیستم اصلی است. تعریف شهر در ماده ۴ قانون تعاریف و ظوابط تقسیمات کشوری ایران چنین است: شهر محلی است با حدود قانونی که در محدوده جغرافیایی مشخص واقع شده و از نظر بافت ساختمانی، اشتغال و سایر عوامل دارای سیمایی با ویژگی­های خاص خود است، به طوری که اکثریت ساکنان دائمی آن در مشاغل کسب، تجارت، صنعت، خدمات و فعالیت­های اداری اشتغال داشته و در زمینه خدمات شهری از خود کفایی نسبی برخوردارند. شهر کانون مبادلات اجتماعی- اقتصادی، فرهنگی و سیاسی حوزه نفوذ پیرامون خود بوده و حداقل دارای ۱۰ هزار نفر جمعیت است. (رضویان،۱۳۸۱،ص ۲۳)

 ۲-۱-۱٫مفهوم ساخت شهر

بررسی دقیق متون مربوط به این موضوع نشانگر آن است که تعابیر وتفاسیر مختلفی از ساخت شهر صورت گرفته است.

برخی ساخت شهر رابه معنای طراحی کالبدی واستخوان بندی شهرو نیز الگوی کاربری اراضی می دانند ومعتقدند در مطالعه ساخت شهر،سیاست های رشد وتوسعه شهری،حمل ونقل درون شهری،مسله ی مسکن والگوی ریخت شناسی شهر مورد بحث وبررسی قرار می گیرد.

همچنین عملکرد های مختلف شهری شامل عملکرد مذهبی،اداری،تجاری وحمل ونقل در بررسی ساخت شهر مد نظر می باشد.

برخی دیگر براین اعتقادند که نظریه های ساخت شهر به شکل کالبدی وعملکردی سکونتگاهها پرداخته وچارچوبی برای کاربری اراضی وترتیب فضایی عناصر واجزای ترکیب دهنده ی شهرها پدید می آورند .همچنین ساخت شهر توسط سیمای طبیعی،خطوط راه آهن،شبکه ها وخیابان ها مشخص می گردد.اساس نظریه ساخت شهر این است که سکونتگاهها باید مطابق بایک طرح که کلیه شبکه ها وفضاهای لازم برای کاربری ها وفعالیت های اصلی در آن مشخص شده باشند،ساخته شوند .( برزگر ،محمد رضا ،۱۳۸۲ص۵۰)

دراین خصوص برخی دیگر از محققین ضمن نزدیک شدن به دیدگاه سیستمی براین اعتقادند که طرح مباحثی چون نظریه های ساختی ویاسیستمی به درک پیچیدگی ماهیت شهرها کمک بیشتری می کند.براساس این دیدگاه ، شهر به مثابه سیستمی عمل میکند متشکل از مجموعه ای بی شمار از زیر سیستم ها که در یکدیگر تاثیر متفاوت می گذارند ودر کل،مجموعه پیچیده ای را پدید می آورند. بدین ترتیب ساخت کلان یک شهر مشخص کننده ی آن بخش از نظام سیستمی شهر است که چارچوبی منعطف را برای شکل گیری انواع زیر سیستم ها در طول دوزهای زمانی رشد فراهم می آورد.بنابراین شهرسازی به دنبال ایجاد ساختی برای شهر است که چارچوب مناسب را برای رشد و تحول شهر پدید می آورد .

باتوجه به دیدگاه سیستمی،برخی از محققین معتقدند ساخت شهر مجموعه ی به هم پیوسته ای اززیر ساخت های اجتماعی را در بر می گیرد و به مجموعه ای سیستمی منجر می شود که به شرایط مادی ومعنوی زیست جهت می دهد. (منبع قبلی ص۵۲)

درعین حال باید اذعان کرد که ساخت ها به عنوان یک مجموعه ی سیستمی مطلقاً نمیتوانند جدا از سایر سیستم ها ی اجتماعی موجودیت یابند .ازاین رو ساخت شهر به مثابه ی پدیده ای تاریخی- اجتماعی می تواند در دو مقوله جداگانه- گرچه مرتبط باهم –مورد بحث قرار گیرد :

مقوله نظام ساخت به مثابه ی ظاهر وصورت ویا هیئت کالبدی ساخت .

مقوله فلسفه ساخت به مثابه باطن وسیرت یا روح و جان ساخت .

در اینجا لازم است به روشن ساختن مفهوم ساخت کالبدی شهرنیز پرداخته شود؛ چناچه میدانیم کلمه کالبد از علم زیست شناسی به سایر علوم راه یافته است .گاهی اوقات در متون از واژه ی کالبد موجود زنده استفاده می شود، هم چون زمانی که از کالبد سیاسی صحبت می کنیم، یعنی جمعی از مردم سیاسی که جامعه رامی سازند .این تمثیل ازاین فکر کلی استفاده می کند که یک کالبد از قسمت های ترکیب شده وهر قسمت به نحوی عمل می کند که در خدمت قسمت های دیگر است ومکمل آن هست این نظریه بر پیوندهای متقابل تاکید دارد و معتقد است قسمت های بدن موجود زنده در خدمت یکدیگرند وارتباط متقابل دارند .(منبع قبلی ص۵۳)

اما مفهوم ساخت کالبدی که در شهر سازی مورد استفاده واقع می شود نیز مبتنی بر تفکر زیست شناختی است . استفاده از واژه کالبد وساخت کالبدی که به صورت مثال آمده اند از این فکر کلی بهره می برند  که یک کالبد از قسمت هایی ترکیب  شده و هر قسمت به نحوی عمل می کند که در خدمت قسمت های دیگر ومکمل آن هاست ،این دیدگاه بر پیوندهای متقابل تاکید دارد .

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.