تحقیق مفهوم مالکیت فکری و انواع آن و توصیف موافقت نامه تریپس و اصول حقوقی حاکم بر موافقت نامه تریپس

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم مالکیت فکری و انواع آن و توصیف موافقت نامه تریپس و اصول حقوقی حاکم بر موافقت نامه تریپس دارای ۴۶  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
فصل نخست : مفاهیم    ۴
مبحث نخست : مفهوم مالکیت فکری و انواع آن    ۴
گفتار نخست : تعاریف مالکیت فکری از دیدگاه حقوقدانان داخلی    ۴
گفتار دوم : تعاریف مالکیت فکری در کنوانسیون ها و معاهدات بین المللی    ۷
مبحث دوم : تعریف زیر شاخه های مالکیت فکری    ۷
گفتار نخست : مالکیت ادبی و هنری    ۹
گفتار دوم : مالکیت صنعتی    ۱۱
فصل دوم : تاریخچه مالکیت فکری    ۱۴
مبحث نخست : مروری بر تاریخچه مالکیت فکری    ۱۴
گفتار نخست : تاریخچه مالکیت فکری در جهان    ۱۴
گفتار دوم : تاریخچه مالکیت فکری در ایران    ۱۹
مبحث دوم : تاریخچه موافقت نامه تریپس    ۲۰
فصل سوم : توصیف موافقت نامه تریپس    ۲۴
مبحث نخست : اهداف موافقت نامه تریپس    ۲۴
مبحث دوم : ویژگی های موافقت نامه تریپس    ۲۵
مبحث سوم : ماهیت و ارتباط تریپس با معاهدات و کنوانسیونهای قبل از خود    ۲۶
گفتار نخست : ارتباط با کنوانسیون برن    ۲۶
گفتار دوم : ارتباط با کنوانسیون پاریس    ۲۹
گفتار سوم :  ارتباط با کنوانسیون رم    ۳۱
گفتار چهارم : ارتباط با معاهده حقوق مالکیت فکری در مورد مدارهای یکپارچه    ۳۲
فصل چهارم : اصول حقوقی حاکم بر موافقت نامه تریپس    ۳۲
مبحث نخست : اصل رفتار ملی    ۳۲
گفتار نخست : در موافقت نامه تریپس    ۳۲
گفتار دوم : در کنوانسیون پاریس    ۳۳
گفتار سوم : اصل رفتار ملی در قوانین ایران    ۳۴
مبحث دوم : اصل دولت کامله الوداد    ۳۷
گفتار نخست : اصل دولت کامله الوداد در موافقت نامه تریپس    ۳۷
گفتار دوم : اصل دولت کامله الوداد در قوانین ایران    ۳۹
مبحث سوم : اصل جلوگیری از سوء استفاده از حق    ۴۲
فهرست منابع    ۴۴

 منابع

۱ – جعفری لنگرودی ، محمدجعفر ، ترمینولوژی حقوق ،  انتشارات گنج دانش ، چاپ نهم ۱۳۷۷

۲ – کاتوزیان ، امیرناصر ، دوره مقدماتی حقوق مدنی ( اموال و مالکیت )، نشر دادگستر، چاپ اول ۱۳۷۶

۳ – کاتوزیان ، امیرناصر ، مقدمه علم حقوق ، چاپ شصت و سوم ۱۳۸۷

امامی ، اسداله ، حقوق مالکیت معنوی ، جلد اول ، نشر میزان ، چاپ اول ۱۳۸۶

۴ – امامی ، سید حسن ، حقوق مدنی ، کتابفروش اسلامیه ، چاپ نهم ۱۳۷۱

۵ – امانی ، تقی ، قوانین و مقررات حقوق مالکیت فکری ، نشر بهنامی ، چاپ اول ۱۳۸۳

۶ – صفایی ، سیدحسین ، دوره مقدماتی حقوق مدنی ، جلد اول ، نشر میزان ۱۳۷۹

۷– بزرگی ، وحید ، سازمان جهانی مالکیت فکری کنوانسیون ها معاهدات و موافقت نامه ها،

۸ – سازمان جهانی مالکیت فکری ، بررسی مقایسه ای حقوق مالکیت فکری در سازمان تجارت و سازمان جهانی مالکیت فکری ، مترجم بزرگی وحید ، انتشارات بازرگانی ، چاپ اول ۱۳۸۴

۹ – میرحسینی ، سید حسن ، حقوق اختراعات ، انتشارات میزان ، چاپ اول ۱۳۸۷

۱۰ – میرحسینی ، سید حسن ، حقوق نشانه های جغرافیایی ، نشر میزان ، چاپ اول ۱۳۸۵

۱۱ –  میرحسینی ، سید حسن ، مقدمه ای بر حقوق مالکیت معنوی ، نشر میزان ، چاپ دوم ۱۳۸۵

۱۲ – ستوده تهرانی ، حسن ، حقوق تجارت ، جلد یک ، نشر دادگستر ، ۱۳۸۸

۱۳ – فتحی زاده ، هوشنگ ؛ بزرگی ، وحید ، بایسته های الحاق به سازمان تجارت در زمینه حقوق مالکیت فکری ، انتشارات بازرگانی ، چاپ اول ۱۳۸۳

مقدمه

این مقاله در سه فصل تنظیم گردیده که شامل مفاهیم ، تاریخچه مالکیت فکری در ایران و جهان ، توصیف موافقت نامه تریپس و اصول حاکم بر موافقت نامه و ارتباط این موافقت نامه با معاهدات و کنوانسیونهای قبل از آن پرداخته است .

 فصل نخست : مفاهیم

مبحث نخست : مفهوم مالکیت فکری و انواع آن

گفتار نخست : تعاریف مالکیت فکری از دیدگاه حقوقدانان داخلی

هنگامی که به بحث پیرامون مالکیت فکری و حقوق مربوط به آن می پردازیم ، در مرحله نخست ، می بایست نسبت به روشن نمودن تعریف دقیقی از آن پرداخته شود و نظر اندیشمندان و صاحبنظران علم حقوق پیرامون حق مالکیت فکری را بیان نمود .

اصطلاح « حقوق مالکیت فکری » از سه واژه حقوق ، مالکیت و فکری بافته شده است . برای روشن شدن جایگاه آن باید به بررسی این سه واژه بپردازیم :

حقوق ، جمع حق است و در اصطلاح حقوقی عبات است از « قدرتی که از طرف قانون به شخصی داده شد حق نامیده می شود که در این معنا دارای ضمانت اجرایی نیز می شود ».[۱]

مالکیت مفهومی است اعتباری و آن چیزی است که از متعلق به شخص می باشد و دارنده اش می تواند هر گونه بخواهد آن را به کار گیرد و دیگری نمی تواند برابر قانون ، بی اجازه دارنده این حق از آن بهره ببرد .

اصطلاح فکری نیز به آفریده های ذهنی بشر و آنچه از اندیشه و ذوق او تراوش می کند ، گویند .

اصطلاح حقوق مالکیت فکری[۲] برای اولین بار توسط یک حقوقدان بلژیکی بکار رفت و از آن به عنوان ” مالکیت های غیر مادی” نیز یاد شده است . در کتب حقوقی ما بیشتر از آن به عنوان « حقوق مالکیت معنوی » نام برده شده است [۳]. معنوی از آن جهت مورد اشاره قرار گرفته است که تنها بعد مادی آن مد نظر نبوده بلکه آنچه که نتیجه فکر انسان نیز میباشد ،    مد نظر واقع شده است .

در اینجا با توجه به اینکه حوزه شمول  و گستره لفظ معنوی فراوان بوده و معانی متعددی را برای آن تعریف نموده اند بنظر می آید که آنطور که شایسته است در رابطه با آفرینش های فکری این لغت جامع میباشد ولی مانع نیست . زیرا هدف و مقصود ازحقوق این نوع مالکیت ، حقوقی است که منبعث از افکار و اندیشه و قوه تعقل خردورزان و اندیشمندان میباشد . در صورتی که کلمه « فکری » دارای حیطه گسترده ای است که یکی از آنها حق مالکیت معنوی است . ضمن اینکه کلمه معنوی در اکثر مواقع در مقابل کلمه مادی ، صوری و ظاهری بیان می شود .  حقوق مالکیت فکری در اسناد بین المللی حقوق بشر همچون اعلامیه های جهانی حقوق بشر ، میثاق مدنی و سیاسی و میثاق اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه بوده است و بررسی این حقوق در حوزه مالکیت فردی معنی پیدا می کند .[۴]

در قوانین ایران تعریفی از حق مالکیت فکری ارائه نشده است اما با در نظر گرفتن جمیع جهات می توان تعریف فوق را از مواد مختلف قانون استنباط نمود . « حقوق معنوی ؛ مزایائی است قانونی ، غیر مادی و مربوط به شخصیت پدیدآورنده یک اثر فکری که به موجب آن ، وی برای همیشه از یک دسته حقوق برخوردار است . » [۵]

بدین سبب مزایایی برای صاحب فکر و اندیشه بوجود می آید که این مزایا پایدار بوده و قابلیت انتقال به غیر را داراست .

برخی از حقوق دانان در سه بخش به تعاریفی از حقوق مالکیت ادبی و هنری و مالکیت حق تالیف و مالکیت حقوق صنعتی پرداخته اند .

« مالکیت ادبی و هنری : حق استفاده مالی و انحصاری و موقت هنرمند یا نویسنده از هنر یا نوشته خود می باشد .

مالکیت حق تالیف : اختیار قانونی نویسنده در مورد استفاده مالی از اثر قلمی خود در مدتی که قانون معین کرده است .

مالکیت حقوق صنعتی : اختیار قانونی مخترع نسبت به استفاده مالی از اختراع خود و نیز اختیار قانونی استفاده از علامت فابریک و یا اسم تجارتی و یا هر نوع امتیاز دیگر را گویند ». [۶]

عده ای از حقوقدانان نیز « حقوق مالکیت معنوی را حقوقی می داند که به صاحب آن اختیار انتفاع انحصاری از فعالیت فکر و ابتکار انسان را می دهد .» برای مثال حقی که تاجر و صنعتگر نسبت به نام تجاری یا مشکل خاص و علامت کالاها و فرآورده های خود دارد ، یا حقی که نویسنده اثر ادبی یا مخترعی نسبت به اثر و اختراع پیدا می کند ، حق مالکیت فکری است .[۷]

گروهی نیز به تبعیت از قانون مدنی فرانسه « اموال را به دو قسم مادی و غیر مادی تقسیم نموده است و اموال غیر مالی را اموالی می داند که وجود مادی و عینی در خارج ندارند ولی جامعه وجود آن را اعتبار نموده است و قانون هم آن را شناخته است . مانند حق تالیف ، حق تصنیف و حق اختراع .»[۸]

برخی از حقوق دانان « مالکیت معنوی را حقوقی می داند که دارای ارزش اقتصادی و داد و ستد است ولی موضوع آنها شیء معین مادی نیست و موضوع این حقوق فعالیت و اثر فکری انسان است .» [۹]

اما در نگاهی دیگر حق مالکیت معنوی به معنای خاص یا مالکیت فکری را عبارت از ” رابطه حقوقی موجود بین اثر فکری یا آفرینه های ذهنی و پدیدآورنده آن که به موجب قانون ، صاحب اثر ، حق بهره برداری مالی و معنوی از آن را پیدا می کند ، می دانند . [۱۰]

به اعتقاد یکی دیگر از صاحبنظران : « حقوق مالکیت فکری ، حقی است که شخص حقیقی و یا حقوقی مکتشف یا مبتکر یک ایده ( فکر ) علمی ، هنری و یا ادبی نسبت به حاصل اندیشه و ابداع خود پیدا می کند و می تواند از حقوق و منافع آنی و یا جاری آن برخوردار گردد . این حقوق به فرد ذی حق امکان می دهد که بر علیه هر نوع شبیه سازی و یا کپی برداری بدون مجوز در محاکم ملی و بین المللی طرح دعوی نماید . » [۱۱]

گفتار دوم : تعاریف مالکیت فکری در کنوانسیون ها و معاهدات بین المللی

گروهی از حقوقدانان اروپایی معتقدند: مالکیت فکری را به کاربردهای اندیشه و اطلاعاتی که ارزش تجاری دارند اطلاق نموده است . »[۱۲]

در تعریفی دیگر آمده است : مالکیت معنوی را می توان استفاده یا ارزش یک اندیشه دانست که آفریننده اندیشه ، آن را به جامعه معرفی می کند و در صدد کنترل تقویم اجتماعی آفرینش خویش بر می آید . به بیان دیگر مالکیت معنوی را وسیله ای برای حفاظت از منافع شخصیت یا سازندگان فردی است .[۱۳]

گروه دیگری نیز بر این اعتقادند که : حقوق مالکیت فکری امتیازهای قاعده مندی است که مالکیت و بهره برداری از اشیاء انتزاعی در بسیاری از حوزه های فعالیت انسانی را تنظیم می کند . [۱۴]

سازمان جهانی مالکیت فکری حق مالکیت فکری را در معنای وسیع کلمه ، « عبارت از حقوق ناشی از آفرینش های فکری در زمینه های علمی ، صنعتی ، ادبی و هنری می داند . »[۱۵]

با توجه به تمام تعاریف ارائه شده در مورد مالکیت فکری ، می توان به یک نکته مهم اشاره نمود و آن اینکه مالکیت فکری ، بیانگر حقوقی است که به اندیشه و تفکر انسانها تعلّق می گیرد .

مبحث دوم : تعریف زیر شاخه های مالکیت فکری

به طور کلی حقوق مالکیت فکری را به دو شاخه اصلی حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مالکیت صنعتی تقسیم بندی نموده اند .در موافقت نامه تریپس که از نظر پوشش، انواع مختلف حقوق مالکیت فکری را شامل گردیده و مقررات ماهوی نسبتاً کاملی را در راستای حمایت از آنها بیان می‏دارد. در بند ۲ ماده ۱ موافقت نامه به حوزه شمول مالکیت فکری اشاره شده است به موجب این بند اصطلاح مالکیت فکری « به کلیه انواع مالکیت فکری که موضوع بخش های ۱ تا ۷ قسمت ۲ هستند ، مربوط می شود .این هفت قسمت عبارتند از

۱ –  حق نسخه برداری و حقوق جانبی ؛

۲ – علائم تجاری ؛

۳ – نشانه های جغرافیایی ؛

۴ – طرحهای صنعتی ؛

۵ – حق ثبت اختراع ؛

۶ – طرحهای ساخت مدارهای یکپارچه ؛

۷ – حفاظت از اطلاعات افشا نشده ؛

چنانکه مشهود است ؛ اینکه بخش های فوق را می توان در دو حوزه کلی تقسیم بندی نمود  حوزه مالکیت ادب و هنری که شامل حق نسخه برداری و حقوق جانبی می شود و خود در طیف گسترده ای از حمایت ها شامل آثار مکتوب تا آثار سمعی – بصری ، آثار تجسمی ، صنایع دستی و نرم افزارهای رایانه ای را بدنبال دارد . حوزه دیگر مرتبط به مالکیت صنعتی می باشد ؛ که در برگیرنده ردیف های ۲ الی ۷ ذکر شده است . گرچه در این حوزه نیز تقسیماتی را بوجود آورده اند و گروهی معتقدند که حقوق مالکیت صنعتی را نیز به دو گروه حقوق مربوط به علائم  شامل علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی و گروه مربوط به اختراع و طراحی صنعتی و اسرار تجاری می باشد . وجه تمایز دو گروه اخیر الذکر تمایز در مدت حمایت است که در آتی به آن خواهیم پرداخت . موافقت نامه در بند ۱ ماده ۱ به شمول موافقت نامه اشاره نموده است . « اعضا ، مقررات موافقت نامه حاضر را به اجرا در خواهند آورد ، اعضا بدون اینکه تعهدی داشته باشند ، می توانند در قوانین خود حمایت گسترده تر از آنچه در این موافقت نامه از آنها درخواست شده در نظر گیرند ، مشروط بر اینکه حمایت مزبور با مقررات موافقت نامه حاضر تعارض نداشته باشد . اعضا مخیر خواهند بود که در عرف و نظام حقوقی خود روش مقتضی برای اجرای مقررات این موافقت نامه را تعیین کنند » . قابل ذکر است که گرچه در بند ۲ ماده ۱ موافقت نامه تنها به ۷ بخش اشاره شده است ؛ اما در متن موافقت نامه و در بخش ۸ نیز به کنترل رویه های ضد رقابتی در پروانه های ( لیسانس های ) قراردادی پرداخته است .

« دو دسته حقوق قوق از دو جهت نیز با هم تفاوت دارند : اول ، اینکه حمایت از دسته اول منوط به هیچگونه تشریفاتی نیست ، اما حمایت از دسته دوم منوط به تشریفات ثبت است ؛ دیگر اینکه مدت حمایت از حقوق دسته اول بلندمدت تر از حمایت از حقوق دسته دوم    می باشد ، و در دسته دوم تنها در علایم تجاری قابل تمدید است ».[۱۶]

گفتار نخست : مالکیت ادبی و هنری

در این باره در کتب مختلف به دو واژه مهم اثر و مولف پرداخته شده است که ابتدا لازم است به تعاریفی از این دو واژه پرداخت : « اثر » به معنی بیان بکر و خلّاق احساس در حیطه ادب ، علم ، موسیقی و هنر است و کسی که اثری را خلق می کند « مولف » خوانده می شود . [۱۷]

« اثر ادبی » : هرگونه اثری است که در قالب کلمات یا اعداد – خواه به صورت کتبی یا شفاهی – ارائه شده است به جزاثر دیداری – شنیداری .

«اثر دیداری – شنیداری » : عبارت است از اثری متشکل از مجموعه ای از تصاویر متوالی و مرتبط به گونه ای که مشاهده آنها احساس متحرک بودن را در ذهن به وجود آورد ، خواه به صورت همراه باشد یا نباشد .

[۱] – محمدجعفر جعفری لنگرودی ، ترمینولوژی حقوق ، تهران ، انتشارات احمدی، چاپ نهم ۱۳۷۷ ، ص ۲۱۶

[۲] –  Intellectual property rights

[۳] – نور الدین امامی ، حقوق مالکیت فکری ، فصلنامه رهنمون ، نشریه مدرسه عالی شهید مطهری پاییز وزمستان ۱۳۷۱ ،  شماره ۲و۳ ،  ص ۱۹۳

[۴] – بهروز اخلاقی ، حق مالکیت فکری حقی بشری ، مصاحبه منتشر شده ،    ، ۱۳۸۹

[۵] – صمد حضرتی شاهین دژ ، به نقل از عبدالمحمد آیتی ،فصلنامه فلسفه ، کلام و عرفان ، سال ۱۳۸۷ ، شماره ۱۰ ، ص ۱۵۹

[۶] –  محمد جعفر جعفری لنگرودی ، همان ، ص ۵۹۹ و ۶۰۰

[۷] –  ناصر کاتوزیان ، دوره مقدماتی حقوق مدنی ( اموال و مالکیت ) ، نشر دادگستر ، چاپ اول۱۳۷۶ ، ص ۲۳ و ۲۴

[۸] –  سید حسن امامی ، حقوق مدنی ، کتابفروشی اسلامیه ، چاپ نهم ۱۳۷۱ ، ص ۹

[۹]– سید حسین صفایی ، دوره مقدماتی حقوق مدنی ، نشر میزان  ، سال ۱۳۷۹ ، جلد اول ، ص۳۰۹

[۱۰] –  اسداله امامی، حقوق مالکیت معنوی ، چاپ اول ۱۳۸۶ ، جلد اول ، ص ۴۸

[۱۱] – حسن مرادی ، نکاتی در خصوص حقوق مالکیت معنوی (فکری ) و کشورهای در حال توسعه ، مجله دیدگاههای حقوقی ، ص ۹۵

[۱۲] –  villiam.h. cornish

Justin Hughes , The philosophy of intellectual property , 77 georgetown L . J . 287 (1988 ) , P 294

[۱۴] – Peter derhous

[۱۵] –   wipo: Intellectual property (IP) refers to creations of the mind: inventions, literary and artistic works, and symbols, names, images, and designs used in commerce.

[۱۶]  – محمدرضا بختیاری ،نحوه نگارش گزارش اختراع به منظور ثبت پتنت ، مجله رشدفناوری ، سال دوم تابستان ۱۳۸۵ ، شماره ۷ ص ۷

[۱۷]  – تامسو هوزومی ، راهنمای حقوق مالکیت معنوی ( کپی رایت ) در آسیا ، مترجم لیلی حائری یزدی ، مرکز فرهنگی آسیا اقیانوسیه یونسکو ۲۰۰۴ ، چاپ اول ۱۳۸۷ ، ص ۱۳ ، asian copyright hand book 2004

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.