تحقیق مفهوم مدیریت روستایی و نقش شورا در مدیریت روستایی و دلایل تشکیل دهیاری ها و نقش دهیاریها در تغییرات کالبدی روستاها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم مدیریت روستایی و نقش شورا در مدیریت روستایی و دلایل تشکیل دهیاری ها و نقش دهیاریها در تغییرات کالبدی روستاها دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱- مفهوم مدیریت روستایی    ۶
۲-۲- مدیریت روستایی ایران قبل از انقلاب اسلامی    ۶
۲-۳- مدیریت روستایی پس از انقلاب اسلامی    ۸
۲-۳-۱- ایجاد استقلال مالی:    ۱۲
۲-۳-۲- معرفی سیستم مدیریت مشارکتی:    ۱۲
۲-۳-۳- تشویق اقتصاد مشترک:    ۱۲
۲-۳-۴- هماهنگی ابعاد توسعۀ روستایی:    ۱۳
۲-۴- نقش شوراها در مدیریت روستایی    ۱۳
۲-۵- جایگاه  مدیریت روستایی در برنامه های توسعه کشور    ۱۵
۲-۶- دلایل تشکیل دهیاری ها    ۲۰
۲-۶-۱- عوامل سیاسی    ۲۰
۲-۶-۱-۱- عوامل ساختاری سیاسی    ۲۰
۲-۶-۱-۱-۱- تمرکزگرایی در تصمیم و اجرا    ۲۱
۲-۶-۱-۲- رابطه بهره کشی شهر از روستا در نتیجه تعامل سیاسی محلی    ۲۱
۲-۶-۱-۳- اولویت های توسعه    ۲۱
۲-۷- عوامل مدیریتی    ۲۱
۲-۷-۱- مدیریت تولید نابسامان    ۲۲
۲-۷-۲- ناکافی بودن افراد متخصص    ۲۲
۲-۷-۳- نارسایی نظام کنترل    ۲۲
۲-۷-۴- مدیریت با ماهیت برونزا    ۲۲
۲-۸- عوامل دولتی    ۲۲
۲-۸-۱- مسأله امنیت و نبود آن    ۲۳
۲-۸-۲- تداخل وظایف سازمان های دولتی و وزارتخانه ها در روستاها    ۲۳
۲-۸-۳- عدم هماهنگی و تبعیض میان سازمان های محلی و مرکزی    ۲۳
۲-۸-۴- کمبود ابزارها و سازوکارهای دولتی    ۲۴
۲-۸-۵-حمایت ناکافی از افراد خلاق و نوآور از سوی دولت    ۲۴
۲-۹- عوامل اجتماعی ـ فرهنگی و تاریخی    ۲۴
۲-۹-۱- پیشینه و تجارب تاریخی روستاییان    ۲۴
۲-۹-۲- مقاومت در برابر تغییر و نوآوری    ۲۴
۲-۹-۳- بی سوادی و نارسایی های آموزشی    ۲۴
۲-۹-۵- مهاجرت به شهرها    ۲۵
۲-۱۰- عوامل اقتصادی و نتایج ساختاری    ۲۵
۲-۱۰-۱- عقب ماندگی اقتصادی روستایی    ۲۵
۲-۱۰-۲- رواج خرده مالکی و تعدد اراضی کشاورزی با مساحت های کوچک    ۲۶
۲-۱۰-۳- نبود تنوع شغلی    ۲۶
۲-۱۰-۴- تغییر کاربری روستاها    ۲۶
۲-۱۰-۵- عوامل تکنولوژیکی    ۲۶
۲-۱۰-۵-۱- کمبود امکانات تکنولوژیک    ۲۶
۲-۱۰-۵-۲- بهره دهی ناچیز کار    ۲۶
۲-۱۰-۶- روش های نامناسب بازاریابی    ۲۶
۲-۱۰-۷- نارسایی کمّی و کیفی عملکرد تعاونی های روستایی    ۲۷
۲-۱۱- مدیریت روستایی و توسعه    ۳۰
۲-۱۲-تحولات مدیریت روستایی    ۳۰
۲-۱۳-وظایف مدیریت در سازمآنهای محلی چیست؟    ۳۱
۲-۱۴- مدیریت نوین روستایی    ۳۴
۲-۱۵-تحولات کالبدی روستاها    ۳۵
۲-۱۶-برنامه ریزی فضایی    ۳۷
۲-۱۷-دهیاری و تحولات اجتماعی ، اقتصادی ، کالبدی و زیست محیطی روستا    ۳۸
۲-۱۸- نقش دهیاریها در تغییرات کالبدی روستاها    ۴۰
۲-۱۹-پیشینه تحقیق    ۴۲
منابع و مأخذ    ۴۵

 منابع

ودیعی، کاظم؛ ۱۳۸۴ ، مقدمه ای بر روستاشناسی ایران ، انتشارات موسسه آموزشو تحقیقات دانشگاه

دیاس، هیراندی و دبلیو ویکرامانایاک (۱۳۶۸)، درسنامه برنامه ریزی توسعه روستایی، ترجمه ناصر فرید، تهران، وزارت جهاد سازندگی.

رضوانی، محمدرضا اسفند (۱۳۷۹)، مقاله برنامه ریزی توسعه و عمران روستایی در ایران: از فکر تا عمل، در پژوهش های جغرافیایی، سال ۳۲، شماره ۳۹٫

رضوانی، محمدرضا، ۱۳۸۳، مقدمه ای بر بر نامه ریزی توسعه روستایی در ایران، چاپ دوم ، تهران نشر قومس.

رضـوی، سیـدحسن (۱۳۷۹)، مقاله بررسی اثرات فعالیت های جهاد سازندگی در توسعه زیرساختهای روسـتایی، در مجـموعه مـقالات نـقش جـهاد سازندگی در بخش کشاورزی و توسعه روستایی،تهران، مرکز تحقیقات و بررسی مسایل روستایی.

پاپلی یزدی، محمدحسین، ابراهیمی محمدامیر، ۱۳۸۱، نظریه های توسعه روستایی، انتشارات سمت.

جمعه پور،محمود ، ۳۸۷ ۱، مقدمه ای بر برنامه ریزی توسعه روستایی: دیدگاهها و روشها، چاپ سوم تهران،انتشارات سمت.

جهانگیری، جهانگیر- میرفردی، اصغر، ۱۳۸۲، سیاست ها و مدیریت برنامه های رشد و توسعه در ایران، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.

جهانگیری، جهانگیر- میرفردی، اصغر، ۱۳۸۲، سیاست ها و مدیریت برنامه های رشد و توسعه در ایران، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.

اکبری، غضنفر تیر (۱۳۸۲)، ماهنامه دهیاری ها شماره ۲، تهران، وزارت کشور، دفتر اموردهیاری ها.

دبـلیولانگ ورث جـان (۱۳۷۹)، تـوسعه روستایی چین با مقایسه های بین المللی، ترجمه مصطفی مهاجرانی، تهران، وزارت کشاورزی.

مقدمه

آشنایی و شناخت از مسائل و امکانات یک روستا نخستین گام برای برنامه ریزی است. مدیریت قوی و لایق موجب برنامه ریزی موفق در زمینه توسعه روستایی می شود. بررسی نقاط قوت و ضعف عملکرد نهادهای اجرایی زیربط در برنامه ریزی به خصوص در برنامه ریزی پایین به بالا، موجب رفع کمبودها و توسعه روستایی را در مناطق مختلف ممکن می سازد. در همین راستا عمده ترین دلایل عدم موفقیت در رسیدن به اهداف برنامه ریزی را به خصوص مدیریت روشها می توان به ذهنی نگری دست اندرکاران برنامه ریزان روستایی نام برد. از آنجایی که روستا و روستانشین در ایران سابقه بسیاری دارد اهمیت این مسئله را بیشتر می نماید. از طرفی  اختلاف بین روستاها در دوره معاصر، آن چنان شدید است که شاید مقایسه بسیاری از روستاها با یکدیگر نادرست باشد. تعدادی از روستاها دارای تمامی امکانات زیست و در کیفیت بسیار مطلوب می باشند، سهولت دسترسی به تمامی امکانات زیست، ساکنان چنین روستاهای را بی نیاز به تفکر در مورد زیستن در شهرها می نماید بر عکس در تعدادی دیگر از روستاها، ساکنان آنها چنان با مشکلات زیستی مواجه اند که از نظر فقدان امکانات زیستی، چهره روستاهای صدها سال پیش را در ذهن هر بیننده ای زنده می نمایند در ایجاد چنین شرایطی، دو عامل مدیریت روستایی و برنامه ریزی در مقایسه با سایر عوامل از اهمیت بیشتری برخوردارند. چون درصدی از کارکردهای مربوط به تأمین سرمایه لازم برای انجام پروژه ها و برنامه های روستایی، به نحوه برنامه ریزی روستایی و مدیریت روستایی مربوط می شود، که می تواند چهره روستاها را دگرگون نموده و موجب جلوگیری از خالی شدن روستاها از جمعیت گردد لذا می توان مدیریت روستایی و برنامه ریزی روستایی در سطح کلان و خرد را به عنوان مهمترین عامل در توسعه پایدار روستایی مطرح کرد.

۲-۱- مفهوم مدیریت روستایی

پارادایم جدید مدیریت روستایی در ایران در محورهای مدیریت زمین و تولید کشاورزی، مدیریت زیرساخت ها و خدمات زیربنایی، مدیریت مالی و نظام درآمد هزینه برای روستاها، مدیریت محیط زیست و توسعۀ پایدار و مدیریت برای کاهش فقر و عدالت اجتماعی قابل بررسی است. هر یک از محورهای فوق در دهه های قبل دارای شدت و ضعف در عملکرد و اجراء حتی گاه به عنوان راهبرد اساسی در برنامه های کلان مطرح بوده است. بررسی جنبه های مختلف این محورها بیان کنندۀ گستردگی مفهوم مدیریت روستایی در ایران است.

مدیریت روستایی به مفهوم مجموعه ای اعم از دولتی یا مردمی، فردی یا گروهی و در اشکال کلان و خرد است که به عنوان متولیان امور مربوط به روستاها و عمدتاً در محورهای فوق به فعالیت می پردازند. گستردگی مفهوم مدیریت روستایی علاوه بر این که مشکلات رسیدگی به امور مزبور به روستاها را بیان می کند؛ چگونگی مواجهۀ مطلوب با روستا و برنامه ریزی روستایی را برای کارشناسان و متخصصین در محورهای یاد شده آشکار می سازد. یکی از نکات مهم در مفهوم مدیریت روستایی، درک مناسب از روستا است. بدین معنی که شناخت روستا و تمیز آن از شهرک ها و مکان های حاشیه ای رهنمون مؤثری است که برای روستا و درک مدیریت یک واحد سکونتگاهی مؤثر است.

۲-۲- مدیریت روستایی ایران قبل از انقلاب اسلامی

مدیریت روستایی ایران در گذشته به صورت سنتی وجود داشته و در دوره های مختلف تاریخی، به اشکال مختلف و گاهی مشابه بوده است. در دوره قاجاریه و بالاخص در اواخر این دوره که اعمال حکومت به پایتخت و شهرهای مرکزی ایالات محدود می شد، دو ویژگی بارز بافت سنتی روستاها و نوع حکومت موجب می شد که در امور مربوط به روستاها بجز در موارد خاصی مانند اخذ مالیات، دخالت چندانی وجود نداشته باشد. در این دوره نقش عمده در مدیریت روستایی بر عهدۀ عناصری مانند کدخدا، سربنه و به طور کلی بر عهدۀ مالکین بود و نظام درآمد ـ هزینه در روستا نیز عمدتاً بر عهدۀ روستائیان از یک سو و مالکین یا کدخدا از سوی دیگر قرار داشت؛ بدین معنی که تأمین نیازهای مالی روستایی از طریق اخذ اعتبارات و مالیات از زارعین و روستانشینان انجام می شد و اجرای برنامه متأثر از اعتبارات فوق از طریق کدخداها یا مالکین صورت می گرفت (طالب، ۱۳۷۲: ۶). به طور کلی اشکال سنتی مدیریت و شیوه های اعمال نفوذ سنتی در امورات روستا از طریق کدخداها که گاهی نقش واسطه (میان مالکان و رعایا) و ادارۀ امور جمعی بر عهده داشتند، در اواخر دورۀ قاجار حائز اهمیت است.

با روی کار آمدن رضاخان در سال ۱۳۰۴ هـ .ش، علیرغم این که تحولات قابل توجهی در جامعۀ روستایی و مدیریت ده انجام نشده، قوانینی به تصویب رسیده که اگرچه دارای زمینه های مربوط به دورۀ قاجاریه است، در نوع خود قابل توجه و تأمل است. یکی از قوانین مهم درباره مدیریت روستایی این دوره قانون کدخدایی است. براساس این قانون که طی سال های ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ به تصویب و مرحلۀ اجرا رسیده است، کدخدا در یک روستا به معنای داشتن وظائف و کارکردهایی برای انجام خدمات دولتی آمده است (طالب، ۱۳۷۲، ۱۳). در ۱۶ آبان ماه ۱۳۱۶ نیز براساس قانون نخستین تقسیمات نوین کشوری، برای هر دهستان یک دهدار و برای یک یا چند ده یک کدخدا به عنوان نمایندۀ دولت ذکر شده است (قانون تقسیمات کشوری ۱۳۱۶: ۴-۲). کیفیت و چگونگی انتخاب کدخدا و وظائف و اختیارات وی اگرچه موضوعات قابل توجهی اند، در این مقاله قابل بررسی نیستند. نکتۀ مهمتر این که روش مدیریت روستایی و سیستمی که برای روستاهای ایران در نظر گرفته شده بود، با دوره های قبل از آن تفاوت چندانی نداشت.

پس از دورۀ رضاخان، تحولاتی در نظام مدیریت روستایی پدید آمد که بارزترین نمونۀ آن در تصویب قانون مربوط به بنگاه عمرانی کشور به ویژه از جنبۀ اقتصادی و امور زیربنایی است. در این قانون که در سال های میانی دهۀ ۱۳۳۰ به مراحل تصویب و اجرا رسیده است، ترکیب انجمن ده و در واقع انجمن عمران ده مشتمل بر گروه پنج نفری شامل نمایندۀ مالک، نمایندۀ زارع، کدخدا و دو تن از معتمدین محلی ـ عمدتاً براساس اعتماد میان اهالی ده و نمایندگان مالک و زارع ـ پیش بینی شده بود.

از لحاظ شکلی، اگرچه انجمن ده به صورت گروهی و جمعی در ده فعالیت می کردند، اما در عمل نحوۀ انجام فعالیت هاانحصاری بود و از سوی دیگر انجم دهات احتمالاً برای مهار قدرت مالکان و تغییر شیوۀ نظارت و اجرای برنامه های دولت در روستاها بود. در این دوره برنامه ها و راهبردهای کلان تأثیرات دیگری در مدیریت روستایی ایران گذاشت. در دهۀ ۱۳۴۰ با تصویب و انجام اصلاحات ارضی قدرت مالکان در روستاها کاهش یافت. در پی آن، تحولات شگرفی در نحوۀ مناسبات اقتصادی روستاها به ویژه در امر بهره برداری زراعی روی داد که اشارۀ به آن برای این مقاله ضرورت چندانی ندارد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.