تحقیق مفهوم واردات موازی و استراتژی‌های مقابله با آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم واردات موازی و استراتژی‌های مقابله با  آن دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۳-۲- تعریف اصطلاحی و حقوقی واردات موازی    ۸
۳-۲-۱- چگونگی شکل‌گیری واردات موازی    ۱۲
۳-۳- اصل زوال حقوق مالکیت فکری    ۱۴
۳-۳-۱- ایالات متحده آمریکا    ۱۸
۳-۳-۲-اتحادیه اروپا    ۲۰
۳-۳-۳- استرالیا    ۲۰
۳-۳-۴- نیوزلند    ۲۱
۳-۳-۵- ایران    ۲۲
۳-۴- تبعات ناشی از واردات موازی    ۲۴
۳-۴-۱- کاهش تدریجی ارزش علامت تجاری    ۲۴
۳-۴-۲- تضعیف استراتژی قیمت‌گذاری سنتی‌    ۲۵
۳-۴-۳- اختلال در بازاریابی و سود    ۲۵
۳-۵- استراتژی‌های مقابله با واردات موازی    ۲۵
۳-۵-۱- استراتژی‌های انفعالی    ۲۶
۳-۵-۱-۱- ‌تقابل استراتژیک    ۲۷
۳-۵-۱-۲- آموزش واسطه    ۲۷
۳-۵-۱-۳- تجزیه و تحلیل عوامل درونی    ۲۷
۳-۵-۱-۴- مشارکت    ۲۷
۳-۵-۱-۵-کاهش قیمت    ۲۸
۳-۵-۱-۶- مداخله در عرضه    ۲۸
۳-۵-۱-۷- همکاری    ۲۹
۳-۵-۱-۸-تملک    ۲۹
۳-۵-۲- استراتژی فعال    ۲۹
۳-۵-۲-۱- قیمت‌گذاری استراتژیک    ۲۹
۳-۵-۲-۲- استراتژی ایجاد واسطه    ۲۹
۳-۶- تحلیل و جمع بندی    ۳۰
منابع    ۳۵

 منابع

Rothnie, A. W. Parallel Imports, 1994. London: Sweet & Maxwell.

Hill, W. L. C. 1996. “Network Externalities and Competitive Strategy”, Working Paper , Department of Management & Organization ,School of Business, University of Washington.

Palia, P. A. and keown, F. C. 1998. “Combating Parallel Importing: Views of U$ Exporters to the Asian – Pacific Region”, International Marketing Review, 8, (1).

Willie Skinner, 1999. “Preventing Gray Markets: Is Copyright Law the Solution? 26 Syracuse J. Int´l L. & Com.

Weigand, E,R. , 1991. “Parallel Import Channels – Options for Preserving Territorial”, Columbia Journal of World Business.

Kerrin M. Vautier, “Exhaustion and Parallel Imports in New Zealand and Australia” in Heath, ed. P: 116, 177. Vautier explains a difference between books first published in Australia and books

Keith E. Maskus, 2010. The Curious Economics of Parallel Imports, W. I. P. O. J. , Issue 1 © ۲۰۱۰ Thomson Reuters (Legal) Limited and Contributors

K Mart Corp. v Cartier. 1988. cited in Donna K. Hintz, “Battling Gray Market Goods With Copyright Law” (۱۹۹۳-۹۴) ۵۷ Alb. L. Rev.

Keith E. Maskus, 2010. The Curious Economics of Parallel Imports,   P: 123 , W. I. P. O. J. , Issue 1 , 2010 Thomson Reuters (Legal) Limited and Contributors

Lous P. Bucklin, 1993. “Modeling the international gray market for public policy decisions” ۱۰ International Journal of Research in Marketing.

Mavrommatis Concessions Case, 1981. Encyclopedia of Public International Law, North Holland, Publishing Company, Vol. 2.

National Economic Research Associates .1999. “The Economic Consequences of the Choice of a Regime of Exhaustion in the Area of Trade Marks”, Final Report for DGXV of the European Commission, cited in MacGillivray.

Parfums Givenchy, Inc. v. C&C Beauty Sales, Inc. 832 F. Supp 1378. See also Klass, ibid.

Lankey, Mikhael, 2006. Guid Book on Enforcement of Inteilectual Property Right, Queen marry, Inteilectual Property research institute.

Sebastian Int´l. , Inc. v. 1988. Consumer Contacts Ltd. , 847 F. 2d 1093 (3d Cir)

مقدمه

بازارهای خاکستری، بازارهایی هستند دارای محصولاتی با نام تجاری واقعی که فقط از طریق فروش آن محصولات در کانال های غیرمجاز قابل تعریف و شناسایی می باشند که ورود محصول به آن بازار توسط تولیدکننده برنامه ریزی نشده است. (روتنی[۱]، ۱۹۹۴، ص۶) به تعبیری دیگر بازار خاکستری به توزیع کالاهای مارک دار توسط افراد غیرمجاز دلالت دارد.(هیل[۲]، ۱۹۹۶، ص۳۴)

بررسی سوابق تاریخی نشان می دهد که واردات موازی از مشکل آمریکا در سال ها ی دهه ۱۹۸۰ پدیدار گشته و به صورت یک پدیده در سال ها ی دهه ۱۹۹۰ در سطح جهان گسترده شده است. در سال ۱۹۸۶ جمع ارزش محصولات توزیع شده از طریق کانال های غیرمجاز در آمریکا به حدود ۱۰ میلیارد دلار بالغ گردیده است (پالیا و کیون[۳]، ۱۹۹۸، ص ۵۶-۴۷). یک بررسی انجام شده در سال ۱۹۹۱ در بین صادرکنندگان آمریکا به آسیا، نشان داده است که ۴۱ درصد از ۱۴۱ پاسخ دهنده، بیان کرده اند که با واردات موازی در پنج سال گذشته مشکل داشته اند، این جهت گیری در سال های واپسین دهه ۱۹۸۰ خلاف جهت دیگر قسمت های جهان، علی الخصوص آسیا و اروپا که افزایش سریع ارزش پول جاری (ارز) و یک جریان غیرعادی واردات موازی را تجربه کرده بودند نیز دیده می شود.

در سال ۱۹۹۰ واردات موازی مواد دارویی در جوامع اروپایی به حدود ۵۰۰ میلیون دلار رسید. در یک جهان رو به یکپارچه شدن گستردۀ نرخ رشد سالیانه واردات موازی حدود ۲۲ درصد برآورد شده است و انتظار می رود که این نرخ با موافقت نامه های جدیدتریپس  ، گات[۴] و نفتا [۵]و کاهش مجدد موانع تجارت در بین ملت ها، افزایش یابد. (سلیمانی، ۱۳۸۹، به نقل از ویگاند[۶]، ۱۹۹۱ ص۶۹-۵۳)

فارغ از خاستگاه اصطلاح واردات موازی که به یک نگرانی برای تولید کننده ها و خرده فروش ها تبدیل شده است و به صورت مترادف با بازارهای خاکستری استفاده می شود، ممکن است اطلاق لغت خاکستری بر یک بازار به معنایی نزدیک به سـیاه اشـاره داشـته باشد. در عین حال بازاریـابی خاکستری در برگـیرنده ی فروش و معامله ی مارک های تجاری معروف از طریـق کانال های توزیـع و پخش بدون اجازه ی دارندگان این مارک ها و برندها است. زمانی که بازاریابی خاکستری در میان بازار ها و همچـنین در محیط های بین المللی به وجود آمد اصطلاح واردات موازی رایج شد. بازاریابی خاکستری با کنار گذاشتـن صاحـب امتـیازان  برندهـای معروف و کالاهـایی با قیمـت بالا فرصـت را برای شرکـت ها و زنجیره های خرده فروشی بزرگ مهیا می کند و نظارتشان را بر تهیه کنندگان خارجی افزایش می دهند. این امر تنـها در صـورتی غیر قـانونی است که واردات مـوازی کـالا ها، قانـون های مربـوط به محصولات را با قرارداد های رسمی برندهای تجاری استفاده شده در یک کشور خاص، یا در جایی که خاستگاه برند تجاری، در بین کشورهایی که واردات موازی صورت گرفته است، نقض کنند. یک توزیع کننده بدون مجوز نمی تواند برند تجاری را در شکل رسمی استفاده کند و دیگر اینکه از یک عکس برای برچسب روی محصول یا یک عکس از محصول یا لوگویی که آن محصول دارد استفاده می شود.

این نوشتار پس از تعریف و مفهوم واردات موازی، اصول و عوامل دخیل در تشکیل آن مورد بررسی قرار گرفته است. قسمت اول این نوشتار، به تشریح و تعریف مفهومی واردات موازی اختصاص دارد و در قسمـت دوم پیرامون اصـل زوال پذیـری حق مالکیـت فکری و نقش بین الملـلی آن  که نشان می دهد، اجرای اصـل زوال در سه سطح متـفاوت ملی، منطـقه ای و بین المللی می باشد در کشورهایی مانند آمریکا، اتحادیه اروپا و استرالیا بررسی به عمل آمده است و وضعیت ایران بحث شده است.

در ادبیات تجارت بین الملل واژه واردات موازی دلالت بر واردات غیر قانونی کالاهای اصلی به یک کشور توسط واسطه‌های غیر قانونی دارد. بازاریابان خاکستری عموماً افرادی هستند که کالاهای خارجی را از تولید‌کننده یا واسطه مجاز با قیمت نسبتاً پایین می‌خرند و آن کالاها را به کشورهایی که قیمت رایج آن کالا ها در آنها بالاست وارد می‌کنند. در ادامه تعاریف و نظرات مختلف در مورد بازار های خاکستری ذکر می شود.

۳-۲- تعریف اصطلاحی و حقوقی واردات موازی

در فرهنگ بازرگانی آکسفورد (۲۰۰۲) از سه رویکرد واردات موازی و به تبع آن بازارهای خاکستری تعریف شده است. به این معنی که می‌توان گفت واردات موازی عبارت است از:

۱. بازارهایی که در آن کمبود کالا وجود دارد.

۲.  بازار خاکستری نوعی از بازار سهام است که هنوز در آن سهام صادر نشده‌اند.

۳. بازار خاکستری بازاری است که در آن مصرف‌کنند‌گان سنشان بالاتر از۷۰ سال است و موهای خاکستری رنگ دارند که درآمد نسبتاً خوبی دارند و خواهان مصرف آن هستند.

هویر و مک انیس[۱] (۲۰۰۱) بیان می‌کنند، بازار خاکستری بازاری است که مصرف‌کنند‌گان آن سنی بالاتر از ۶۵ سال دارند و این افراد را مصرف‌کنندگان بالغ می‌نامند. مصرف‌کنند‌گان بالغ بیشتر نیازمند محصولات بهداشتی و سلامتی‌اند. عده‌ای دیگر از محققان از رویکرد دیگری واردات موازی را تعریف کرده‌اند. به عقیده عده ای، واردات موازی باعث تشکیل بازارهایی هستند، دارای محصولاتی با نام تجاری واقعی که فقط از طریق فروش آن محصولات در کانال‌های غیرمجاز قابل تعریف و شناسایی‌اند. همچنین می‌توان گفت واردات موازی بازاری است که ورود محصول به آن بازار توسط تولیدکننده برنامه‌ریزی نشده است و به توزیع کالا‌های مارک‌دار توسط افراد غیرمجاز دلالت دارد. (هیل، ۱۹۹۶)

[۱]. Hoyer,W. D. MC Innis. D. J.

[۱]. Rothnie, A. W

[۲]. Hill

[۳] . Palia,  and keown

[۴]. General Agreement on Tariffs and Trade (GATT)

[۵]. North American Free Trade Agreement (NAFTA)

[۶]. Weigand

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.