تحقیق مفهوم و قابلیت استناد دلایل الکترونیکی و قواعد حقوقی ناظر بر آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم و قابلیت استناد دلایل الکترونیکی و قواعد حقوقی ناظر بر آن دارای ۵۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
فصل اول:تعریف و مفهوم استنادپذیری ادله الکترونیک    ۶
مبحث اول: تعریف و مفهوم عناصر دلایل الکترونیکی    ۷
مبحث دوم:اجزا و زیر ساخت ادله الکترونیک    ۱۰
گفتار اول: امضاء    ۱۰
گفتار دوم: قابلیت دستیابی و استفاده    ۱۲
گفتار سوم: اصالت    ۱۴
گفتار چهارم: تمامیت    ۱۶
گفتار پنجم: دقت    ۱۸
گفتار ششم: امنیت    ۲۰
فصل دوم:قواعد حقوقی ناظر براستنادپذیری ادله الکترونیکی    ۲۲
مبحث اول:نظام حقوقی قابلیت استناد ادله الکترونیکی    ۲۲
مبحث دوم : جایگاه ،ضوابط و کاربرد ادله سنتی در ادله الکترونیک    ۲۳
گفتار اول : سند    ۲۴
گفتار دوم : شهادت    ۲۷
گفتار سوم : اقرار    ۲۹
گفتار چهارم : امارات    ۳۱
گفتار پنجم : علم قاضی    ۳۴
گفتار ششم : دلیل سماعی و استناد ناپذیری ادله سماعی    ۳۸
مبحث سوم : جایگاه دلایل الکترونیکی نوین در دعاوی الکترونیکی تجاری    ۴۳
گفتار اول : داده پیام از نظر حقوقی    ۴۳
گفتار دوم : اشکال داده پیام و استنادپذیری آن:    ۴۶
بند اول : داده پیام عادی    ۴۷
بند دوم : داده پیام مطمئن    ۵۲
فهرست منابع    ۵۶

منابع

جاویدنیا،جواد،جرایم تجارت الکترونیکی ،انتشارات خسروی ،۱۳۸۸

صدر زاده افشار ،محسن ،ادله اثبات دعوا در حقوق ایران ،تهران :مرکز نشر دانشگاهی ،۱۳۶۹

قاجار قیونلو ،سیامک ،مطالعه تطبیقی ادله اثبات در محیطهای دیجیتال (ادله کامپیوتری )با توجه به حقوق ایران ،دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک ،۱۳۷۴

داماد ،سید مصطفی ،قواعد فقه،بخش مدنی چ ۷،تهران :مرکز نشر علموم اسلامی ۱۳۶۳

قاجار قیونلو مقدمه ای بر زیر ساخت کلید عمومی pki خبر نامه انفورماتیک ،شماره ۸۵ دی ۱۳۸۱

کاتوزیان ،ناصر ،اثبات و دلیل اثبات ،ج ۱ تهران :نشر میزان ،۱۳۸۲

کاتوزیان ،ناصر،الزامهای خارج از قرارداد: ضمان قهری ،موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران ،زمستان ۷۸

کاتوزیان ،ناصر،حقوق مدنی ،نطریه عمومی تعهدات ،تهران :انتشارات یلدا ،۱۳۷۴

کاتوزیان ،ناصر،دوره مقدماتی حقوق مدنی،اعمال حقوقی ،شرکت سهامی انتشار با همکاری شرکت بهمن برنا ،۱۳۸۳

alan gahtan ,electroic evidemce ,lexpert magazine,December 1999 /January 2000 evence.

Anthony j.dreyer,

-Jean ——pierre Chamoux ,1.e Juriste et l,Ordinateur ,paris :Librairies Technigues,l 972

مقدمه

توجه به جایگاه ویژه ادله الکترونیکی و به خصوص ادله مطروحه در اینترنت و کاربرد آن در تجارت الکترونیک و نقش تجارت الکترونیک در پیشرفت اقتصادی کشور، اهمیت بررسی زوایای حقوقی موضوع را روشن می سازد. روند رو به رشد استفاده از اینترنت در دنیا موضوع اهمیت تجارت الکترونیکی را بیش از پیش اشکار می سازد. طبق آمار رسمی پایگاه اینترنتی ” وضعیت جهانی اینترنت- آمار استفاده و جمعیت” هم اکنون از کل جمعیت ۴۱۷/۶۶۶/۵۷۴/۶ نفری دنیا، ۴۲۶/۲۷۴/۱۱۴/۱ نفر یعنی ۶۹% جمعیت کل دنیا کاربر اینترنت هستند که این رقم در آسیا با دارا بودن ۵/۵۶% از جمعیت کل دنیا ۷/۱۰% می باشد. رقم موصوف را “ضریت اینترنت” گویند. متوسط رشد استفاده از اینترنت نیز بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ در کل دنیا ۷/۲۰۸% و در آسیا ۸/۲۴۸% و در سایر نقاط جهان ۱/۱۹۰% ارزیابی شده است. در ایران طبق آخرین آمار رسمی اعلام شده توسط شرکت مخابرات ایران مورخ ۱۹/۳/۸۶ ضریب نفوذ اینتر نت تا هفته دوازدهم سال ۸۶ رقم ۱/۱۶% اعلام شده که باتوجه به جمعیت کل کشور که در این گزارش ۱۱۹/۷۴۰/۷۰ نفر در نظر گرفته شده است تعداد کاربران اینترنت در ایران رقم معادل ۱۵۹/۸۹۱/۱۱۳ خواهد بود این رقم تا پایان سال ۸۸بیش از ۳۰ میلیون پیش بینی شده است.(۱) بحث اصلی در این نوشتار به بررسی کارکرد قواعد ادله سنتی در قابلیت استناد ادله الکترونیک و نیز پیش زمینه های فنی و حقوقی لازم جهت استنادپذیر بودن این دلایل می پردازد و زمانی که گروه کاری تجارت الکترونیک در آمریکا از طرف رئیس جمهوری آن کشور دایر گردید در اولین گزارش آن در نوامبر ۱۹۹۸ تنها ۱۴۰ میلیون نفر در نقاط مختلف جهان به شبکه اینترنت وصل شده بودند. در سپتامبر ۱۹۹۹، این رقم به بیش از ۲۰۰ میلیون نفر رسید که نسبت به سال قبل از آن ۴۰ درصد رشد نشان می داد. در همین مدت سرورهای شبکه ۱۲۸ درصد و آدرس های جدید شبکه ای ۱۳۷ درصد رشد داشت. تجارت الکترونیکی وجوه، مبادله الکترونیکی سهام، بارنامه الکترونیکی، طرحهای تجاری، طراحی و مهندسی مشترک، منبع یابی، خریدهای دولتی، بازاریابی مستقیم و خدمات پس از فروش را در بر میگیرد. ارزش مبادلات الکترونیک در جهان طی سالهای اخیر به سرعت در حال افزایش بوده است. اگرچه در خصوص سرعت گسترش این شیوه از مبادله برآوردهای متفاوتی ارائه شده است. اما این مسلم است که تجارت در سالهای آینده با رشد فوق العاده ای روبرو خواهد بود.

 فصل اول:تعریف و مفهوم استنادپذیری ادله الکترونیک

برای اینکه دلیل در دادگاه قابلیت استناد داشته باشدباید دارای یک سری از ویژگی ها باشدکه در این فصل ابتدا با شناسایی مفهوم دلیل الکترونیک سپس در قسمت بعد به بررسی این ویژگی ها (دستیابی، اصالت، صحت، دقت، تمامیت و امضاء) از عناصر دلیل الکترونیک پرداخته خواهد شد.

 مبحث اول: تعریف و مفهوم عناصر دلایل الکترونیکی

برای اینکه دلیل در دادگاه قابلیت استناد داشته باشد باید ویژگیها و عناصر اصلی دلیل را دارا باشد در ابتدا دلیل الکترونیکی امری است برگرفته از فناوریهای نوین که راهنما و نشانگر وقوع واقعه دیگری است. باتوجه به معناوی لغوی، وجه مشخصه دلیل الکترونیکی آن است که با استفاده از نیروی برق و الکترونیک عمل میکند. ادله الکترونیک در وهله اول ادله متنوعی را در بر میگیرد که مدت زمان مدیدی است در محاکم بسیاری کشورها مستند صدور حکم قرار میگیرد که از جمله آنها میتوان به تلفن، تلکس، تلگرام ، فکس، نوار صوتی و نوار ویدئویی اشاره کرد. اما در اینجا عمده بحث مطروحه در خصوص ادله الکترونیک، ادله مطروحه در محیطهای مجازی و بالاخص اینترنت می باشد. در یک محیط مجازی (دیسک، حافظه کامپیوتر، اینترنت و …) برای اثبات امر مورد ادعا ممکن است از همان ادله سنتی مدد جسته شود یا اینکه به ادله جدیدی که به مدد تکنولوژی برای امر اثبات در محیط مجازی ایجاد شده اند استناد گردد. یک دلیل الکترونیکی می تواند عبارت از یک نامه الکترونیکی، ردپایی از یک ورود غیر مجاز به سایت دیگری، حمله به اطلاعات یک سایت با یابدون سرقت اطلاعات آن، سوابق الکترونیکی ذخیره شده بروی یک دیسکت یا دیسک سخت کامپیوتر و یا اطلاعات مروبط به دریافت یا برداشت پول از یک حساب بانکی الکترونیکی باشد. در قانون تجارت الکترونیک ایران “داده پیام” به شرط وجود سایر شرایط قانونی، قابل استناد و در واقع به عنوان دلیل الکترونیکی به رسمیت شناخته شده است. “داده پیام” هر نمادی از وقعه، اطلاعات یا مفهوم است که با وسایل الکترونیکی، نوری و یا فناوریهای جدید اطلاعات تولید ارسال، دریافت،ذخیره یا پردازش می شود(بند الف ماده ۲ قانون تجارت الکترونیک ). بنابراین داده پیام ممکن است بصورت عدد، شکل، نوشته و یا هر نماد دیگری باشد و تولید یا ارسال یا دریافت یا ذخیره یا پردازش آن با استفاده از وسایل الکترونیکی یا نوری یا سایر فناوریهای جدید برای محسوب نمودن داده پیام به عنوان دلیل الکترونیک کفایت می کند و بنابراین بر اساس این قانون پرینت کاغذی “داده پیام” که با استفاده از کامپیوتر تولید شده است دلیل الکترونیک محسوب میشود.

در قانون نمونه آنسیترال در مورد تجارت الکترونیک(۱) “داده پیام” به معنای اطلاعاتی است که از طریق وسایل الکترونیکی، نوری یا سایر وسایل مشابه از قبیل مبادله الکترونیک داده ها، پست الکترونیکی، تلگرام، تلکس یا فکس تولید، ارسال، دریافت یا ذخیره شده است بدون اینکه محدود به این وسایل باشد (بند(a) ماده ۲).

[۱]در قانون نمونه آنسیترال در مورد امضای الکترونیکی (۲) نیز همچون قانون نمونه در مورد تجارت الکترونیک “داده پیام” به معنای اطلاعاتی است که از طریق وسایل الکترونیکی، نوری یا سایر وسایل مشابه از قبیل مبادله الکترونیکی داده ها، پست الکترونیکی، تلگرام، تلکس یا فاکس تولید، ارسال، دریافت یا ذخیره شده است بدون اینکه محدود به این وسایل باشد و به نفع دارنده آن یا به نفع کسی که آن را ارائه می کند عمل می نماید (بند (C)  ماده ۲).

۱)uncitral model law on electronic commerce with guide to enactment 1996,united nations,

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.