تحقیق مفهوم و مصادیق آثار ادبی و هنری و نرم افزار و وجوه اشتراک و افتراق بین آن دو

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم و مصادیق آثار ادبی و  هنری و نرم افزار و وجوه اشتراک  و افتراق بین آن دو دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

بخش اول :   مفهوم و مصادیق آثار ادبی و  هنری و  نرم افزار    ۵
فصل اول :مفهوم و مصادیق آثار ادبی و  هنری    ۵
گفتار اول :تعریف آثار ادبی و هنری    ۵
الف- آثار ادبی :    ۶
ب- آثار هنری    ۷
گفتار دوم :مصادیق آثار ادبی و  هنری    ۸
الف- آثار ادبی :    ۸
بند ۱- آثار نوشته :    ۸
بند ۲- آثار شفاهی :    ۱۰
بند ۳- آثار اقتباسی :    ۱۰
ب- آثار هنری :    ۱۱
بند ۱-  آثار شنیداری :    ۱۲
بند ۲- آثار دیداری :    ۱۲
بند ۳- آثار هنری کاربردی :    ۱۳
فصل دوم :مفهوم و انواع نرم افزارها    ۱۴
گفتار اول :تعریف نرم افزار و تفکیک از آثار مشابه    ۱۴
الف –  مفهوم نرم افزار :    ۱۵
ب – تعریف نرم افزار :    ۱۷
بند ۱- مقررات بین المللی و اروپایی :    ۱۷
بند ۲ –  مقررات حقوق ایران :    ۱۹
پ – تفکیک از آثار مشابه :    ۱۹
بند۱ –  تفکیک از پایگاه های داده :    ۱۹
بند ۲-  تفکیک از آثار چند رسانه ای ( مولتی مدیا )    ۲۱
گفتار دوم :انواع نرم افزارها    ۲۴
الف-  نرم افزارهای سیستمی :    ۲۵
بند ۱- نرم افزارهای سخت افزاری  :    ۲۵
بند ۲ – سیستم عامل :    ۲۶
بند ۳- نرم افزارهای پایه :    ۲۸
بخش دوم :    ۳۲
وجوه افتراق و اشتراک بین آثار ادبی ، هنری و نرم افزارها    ۳۲
فصل اول :وجوه اشتراک    ۳۲
گفتار اول : ماهیت عمدتا نوشتاری نرم افزارها    ۳۳
الف ) بخش های نوشتاری نرم افزار    ۳۴
ب ) بخش های غیر نوشتاری نرم افزار    ۳۹
گفتار دوم :کاربرد غیر صنعتی نرم افزار    ۴۰
گفتار سوم :ضرورت شرط اصالت در نرم افزارها و آثار ادبی و هنری    ۴۱
گفتار چهارم :    عدم توجه به ویژگی های اثر    ۴۳
گفتار پنجم :خارج بودن فکر از شمول حمایت    ۴۴
فصل دوم :وجوه افتراق    ۴۵
گفتار اول : ماهیت عمدتا کاربردی نرم افزار    ۴۵
گفتار دوم : ضرورت استفاده از رایانه در به کارگیری نرم افزار    ۴۶
گفتار سوم : امکان حمایت دو گانه از نرم افزار ( اثر ادبی و اختراع )    ۴۷
الف ) حمایت به عنوان یک اثر ادبی :    ۴۷
ب ) حمایت تحت عنوان اختراع :    ۴۹
گفتار چهارم : تفاوت در قراردادهای انتقال    ۵۰
الف ) شرینگ رپ :    ۵۱
ب ) کلیک رپ :    ۵۱
پ ) بروز رپ :    ۵۲
ت) قراردادهای سه جانبه در نرم افزار(اسکرو) :    ۵۲
فهرست منابع:    ۵۴

منابع

۱- زرکلام،ستار،حقوق مالکیت ادبی و هنری،انتشارات سمت،تهران،بهار ۱۳۸۷٫

۲- زرکلام،ستار،قانون مالکیت ادبی و هنری فرانسه و آلمان ، انتشارات سازمان مدیریت و برنامه­ریزی، چاپ اول، سال ۱۳۸۴ .

۳- ساکت،محمدحسین،حقوق مالکیت فکری؛ تاریخچه و مبانی،مندرج در مجله حقوقی دادگستری،بهار وتابستان۱۳۸۴، ش۵۰ و۵۱ .

۴- میرحسینی،سیدحسن،مقدمه ای برحقوق مالکیت معنوی،انتشارات میزان،تهران،چاپ دوم،  زمستان۱۳۸۵٫

۵- میرحسینی،سیدحسن،نگاهی اجمالی به قوانین و مقررات مربوط به حقوق مالکیت ادبی و هنری ایران و مقایسه ی آن ها با مقررات بین المللی ، مندرج در سخنرانی ها و مقالات همایش  تخصصی بررسی حقوق نشرکتاب در ایران ، چالش ها و رهیافت ها ، زیر نظر م. ش.شکیب، خانه کتاب ۱۳۸۱،                      صفحات ۶۴ تا ۷۵٫

۶- باقری ، محمود ،گودرزی ، مریم ، مقایسه نظام حمایتی اسرار تجاری و نظام حق اختراع ، مندرج در فصلنامه حقوق ، مجله دانشکده حقوق وعلوم سیاسی ، دوره  ۳۹ ، ش ۱ ، بهار۱۳۸۸ ، صفحات ۶۲ تا۴۱ .

۷- جعفرزاده،میرقاسم،جزوه درسی درآمدی بر حقوق آفرینش های فکری،دانشگاه شهید بهشتی،نیم سال اول تحصیلی ۸۲-۸۳ ،ص ۱۱۵٫

۸- جمعی ازنویسندگان،حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای ، دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک، چاپ اول ۱۳۷۱٫

۹- حسن پور،محمدمهدی،حقوق پدیدآورنده نرم افزارهای رایانه ای، مندرج در مجله حقوقی دادگستری، شماره  های ۵۰ و ۵۱ ،بهار و تابستان ۱۳۸۴ ،صفحات ۳۴۷-۳۸۲٫

۱۰-David Bain bridge . Introduction to computer law.fourth edition 2000. Longman. England.

۱۱-willis ware. Information technology crime and the law.Rand corporation.2002.

بخش اول :   مفهوم و مصادیق آثار ادبی و  هنری و  نرم افزار

فصل اول :مفهوم و مصادیق آثار ادبی و  هنری

گفتار اول :تعریف آثار ادبی و هنری

قبل از پرداختن به تعریف آثار ادبی و هنری ، بیان مختصری در مورد حقوق مالکیت فکری[۱] مفید به نظر می رسد . حقوق مالکیت فکری یا به تعبیری حقوق آفرینش های فکری ، عبارت است از مجموعه حقوق ناشی از پدیدآوردن آثار و خلاقیت های فکری که با پدید آمدن این گونه آثار حق انحصاری بهره برداری از آن ها به پدیدآورنده تعلق می گیرد .

امروزه حقوق فکری وجه رایج و پول اقتصاد مدرن معرفی شده تا آن جا که آمارها نشان از رشد و پیشرفت ۸/۵  درصدی در کپی رایت و اختراعات آمریکا داشته و این در حالی است که رشد صنایع در این کشور تنها معادل ۵/۲ درصد بوده است[۲] . مالکیت فکری عنوانی است که شامل حقوق تمامی زمینه های فکری از جمله آثار ادبی ، هنری و صنعتی می باشد در نتیجه آثار ادبی ، هنری و نرم افزارها زیر شاخه های مالکیت فکری هستند .

الف- آثار ادبی :

در حقوق ایران و  بالاخص در ق ح ح م م ه تعریفی از آثار ادبی ارائه نشده است . این قانون به طور کلی به ذکر این آثار  پرداخته و حتی معیاری که با آن بتوان این گونه آثار را مشخص ساخت و مرز دقیقی بین این آثار و  سایر آثار  بنا ساخت ارائه نکرده است [۳] .

درکنوانسیون برن [۴] نیز  هر تولیدی که در حوزه ی علمی و ادبی صورت بگیرد مشمول اثر ادبی دانسته شده است . این کنوانسیون در ادامه ی بیان این مطلب ، به آوردن مصادیق این گونه آثار پرداخته است . قانون دیگری که درمورد مفهوم اثر  ادبی می توان از آن یاری جست قانون حق تکثیر ، طراحی و حق اختراع انگلستان است که بر خلاف دیگر  قوانین اثر ادبی را تعریف کرده  که صرف نظر اشکالات وارده به بیان این تعریف می پردازیم . این قانون در ماده ی ۱۰۳ خود اثر ادبی را عبارت از هر اثر غیر نمایشی و غیر موسیقایی که به صورت مکتوب ، شفاهی یا کلامی پدید آمده باشد ، می داند[۵] .

شاید بتوان اثر ادبی را این گونه تعریف نمود : اثر ادبی عبارت است از اثری که فارق از هنرهای مرسوم پدید آمده و ریشه در زبان ، فرهنگ و ادب مردم دارد . درباره ی آثار ادبی بایستی گفت : این آثار سابقه ی طولانی تری نسبت به سایر آثار فکری داشته و از اهمیت بالاتری برخوردار هستند . این سابقه به یونان و روم باستان می گردد که در آن زمان سرقت ادبی به عنوان عملی زشت تقبیح می شده است [۶] .

برخی آثار ادبی را به شاخه های آثار ادبی علمی و آثار ادبی تخیلی تقسیم کرده اند اعم از این که جنبه ی فرهنگی یا کاربردی داشته باشند[۷]  . در برخی قوانین مثل قانون ایالات متحده آمریکا اثر ادبی به  گونه ای تعریف شده که شامل نرم افزاهای رایانه ای و پایگاه های داده نیز می شوند [۸]  .

ب- آثار هنری

در مورد آثار هنری ، ق ح ح م م ه تعریفی ارائه نکرده است . کنوانسیون برن در این مورد ساکت بوده و تنها به ذکر مصادیق کلی آثار ادبی و هنری اکتفا کرده است . قانون گذار ایران در ماده ی ۲   ق ح ح م م ه  بدون این که شاخصه ای از آثار هنری ارائه کند که به کمک آن بتوان تفکیکی میان آثار ادبی و هنری قائل شد به بیان مصادیق کلی این گونه آثار پرداخته است . به عنوان مثال این قانون ، کتاب ، شعر ، موسیقی و نقاشی را در یک ماده و تحت عنوان آثار مورد حمایت قانون  آورده است[۹] .

اما به روشنی معلوم نیست که کدام یک از این آثار جزء آثار ادبی وکدام یک جزء آثار هنری اند . برخی ، آثار حق مولف را به چهار گروه : آثار ادبی و علمی نوشته و نانوشته شامل کتاب ها و مقاله ها ، آثار هنری ، آثار تزئینی و نمایشی ، آثار رایانه ای و پایگاه های اطلاعاتی تقسیم بندی کرده اند[۱۰] . در کنوانسیون تاسیس سازمان جهانی مالکیت معنوی مورخ ۱۴ جولای ۱۹۶۷ نیز به جای تعریف آثار هنری به طورکلی فعالیت های ادبی ، هنری و علمی مورد حمایت قرار گرفته است .

آرپادبگش[۱۱] در تعریف مالکیت فکری می نویسد : ” آثار هنری ، ابداع واختراع ، زاییده ی روح و اندیشه ی بشری است . این آثار برای انسان ها لیاقت و شایستگی حیات را به بار می آورند . این از وظایف دولت هاست که از هنرها و اختراعات حمایت نمایند ” [۱۲]  . همان طور که پیداست این نویسنده آثار هنری را به جای عنوان مالکیت ادبی و هنری آورده است . در برخی قوانین حمایت از برخی آثار مثل اثر عکاسی منوط به هنری یا تاریخی بودن عکس شده است یعنی اثر عکاسی که واجد این خصیصه نباشد تحت نظام حق مولف قابل حمایت نیست[۱۳]  . با توجه به مطالبی که عنوان شد به نظر می رسد آثار هنری ، آثاری باشند که پدیدآورنده از هنر و دانش هنری خود در خلق این آثار بهره گرفته باشد .

گفتار دوم :مصادیق آثار ادبی و  هنری

الف- آثار ادبی :

با توجه به تعریف ارائه شده و تدقیق در قوانین ، آثار ادبی را می توان به سه گروه عمده تقسیم بندی کرد و آن ها را در سه قالب آثار نوشته ، آثار شفاهی و آثار اقتباسی که به عبارتی نشأت گرفته از آثار دیگر هستند تقسیم بندی کرد که مختصرا به ذکر  مفاهیم ، مصادیق خاص و  انواع آن ها می پردازیم :

بند ۱- آثار نوشته :

در این گونه آثار همان طور که از اسم آن ها پیداست عنصر نوشتن ضرورت دارد . به تعبیری دیگر این گونه آثار  بایستی مکتوب گردند تا مورد حمایت قانون گذار قرار گیرند مانند کتاب یا رساله اما با توجه به گسترش روز افزون علم ظاهر این عنوان نبایستی باعث فریب ما شود به دلیل آن که قانون گذار ما در قانون تجارت الکترونیکی ، نوشته های الکترونیکی ( داده پیام ) را با شرایطی مورد حمایت قرار داده است این قانون در ماده ی ۶  عنوان می کند : «هرگاه وجود یک نوشته از نظر قانون لازم باشد(داده پیام [۱۴]) در حکم نوشته است . حمایت از آثار ادبی وهنری و نرم افزاری به صورت داده پیام در ماده ی۶۲ همین قانون   پیش بینی شده است . حال این سئوال مطرح است که اگر اثرادبی تلفیقی از اثر نوشته سنتی و الکترونیکی بود قابل حمایت است یا خیر ؟ با توجه به بند آخر ماده ی ۹  قانون تجارت الکترونیکی که داده پیام را به جای اسناد کاغذی مورد حمایت قرار داده ، بایستی به این سئوال پاسخ مثبت داد[۱۵] .

[۱] .Intellectuall property law

[۲] . میرقاسم جعفرزاده، جزوه ی درسی درآمدی برحقوق آفرینش های فکری، دانشگاه شهید بهشتی، نیم سال اول تحصیلی۸۳-۸۲،ص۱۱۵٫

[۳]. ستار زرکلام،حقوق مالکیت ادبی وهنری،انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت)،تهران، چاپ اول ، بهار ۱۳۸۷، صفحه ی ۵۷ ، شماره ی ۵۳ .

[۴] . Bern convention

[۵] . قانون کپی رایت ، طراحی واختراعات انگلستان۱۹۸۸٫

[۶] .آذر کیوان آذری،حقوق معنوی پدیدآورنده ی اثر، نشریه دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه تهران،ش۲۲، تیرماه ۱۳۶۰،ص۷٫

[۷] .کلود کلمبه ، ترجمه ی علیرضا محمدزاده وادقانی ، اصول بنیادین حقوق مولف وحقوق مجاور در جهان ، انتشارات میزان ، چاپ اول ، زمستان۱۳۸۵ ،ص۴۶ .

[۸] .همان ،ص۴۶ .

[۹] .شیرزاد اسلامی،مجموعه قوانین مالکیت های فکری،مالکیت صنعتی،مالکیت ادبی و هنری،انتشارات مجد،تهران،۱۳۸۸٫

[۱۰] . محمد حسین ساکت ، حقوق مالکیت فکری ،تاریخچه و مبانی ، مندرج در مجله ی حقوقی دادگستری ، بهار و تابستان ۱۳۸۴ ، ش ۵۰ و۵۱ ،ص۸۰ .

 [۱۱] . Arpad Begseh

[۱۲] . امیر ساعد وکیل ، حمایت از مالکیت فکری در سازمان جهانی تجارت ، انتشارات مجد ، تهران ،اسفند۱۳۸۳ ، ص۲۰٫

[۱۳] .کلود کلمبه ،ترجمه علی رضا محمدزاده وادقانی ،پیشین ص۵۱ .

[۱۴] .بند الف ماده ۲ قانون تجارت الکترونیکی، داده پیام را هر نمادی از واقعه، اطلاعات یا مفهوم می داند که با وسایل الکترونیکی، نوری ویا فناوری های جدید، اطلاعات تولید،دریافت، ذخیره یا پردازش شود.

[۱۵] . ستار زرکلام، پیشین ،ص۵۸٫

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.