تحقیق مهارتهای (فنی، انسانی، ادراکی)مدیریتی و اثربخشی مدیران و مدل‌های اثربخشی سازمانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مهارتهای (فنی، انسانی، ادراکی)مدیریتی و اثربخشی مدیران و مدل‌های اثربخشی سازمانی دارای ۶۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ بخش اول: مهارتهای (فنی، انسانی، ادراکی) مدیران    ۵
۲-۱-۱ مدیریت    ۵
۲-۱-۲ فراگرد مدیریت    ۶
۲-۱-۳ انواع مدیران    ۷
۲-۱-۳-۱ مدیران عالی    ۸
۲-۱-۳-۲ مدیران میانی    ۹
۲-۱-۳-۳ مدیران عملیاتی یا سرپرستان    ۱۰
۲-۱-۴ مهارت های مدیریت    ۱۲
۲-۱-۵ انواع مهارت‌های مدیریتی    ۱۴
۲-۱-۵-۱ دسته ‌بندی رابرت کاتز    ۱۴
۲-۱-۵-۲ دسته بندی هنری مینزبرگ    ۱۴
۲-۱-۵-۳ دسته‌بندی هلدیگل و اسکولوم    ۱۵
۲-۱-۵-۴ دسته بندی فایول    ۱۶
۲-۱-۵-۵ دسته بندی رابینز    ۱۷
۲-۱-۶ مهارت ‌های سه‌گانه مدیریت    ۱۸
۲-۱-۶-۱ مهارت های انسانی    ۱۹
۲-۱-۶-۱-۱ مهارت های انسانی مدیران    ۲۱
۲-۱-۶-۲ مهارت های فنی    ۲۳
۲-۱-۶-۳ مهارت های ادراکی    ۲۵
۲-۱-۷ دلیل تاکید بر رفتار    ۲۸
۲-۱-۸ توسعه مهارت های انسانی    ۲۹
۲-۱-۹ مبانی مهارت های انسانی    ۲۹
۲-۱-۱۰ ارزش نسبی مهارت ‌ها    ۳۲
۲-۱-۱۱ تعیین هدف برای واکنش های رودررو    ۳۳
۲-۲ بخش دوم: اثربخشی    ۳۴
۲-۲-۱ تعریف اثربخشی    ۳۴
۲-۲-۲ معیارها و مقیاس‌های اثربخشی سازمانی    ۳۴
۲-۲-۳ مدل‌های اثربخشی سازمانی    ۳۷
۲-۲-۳-۱ مدل هدف    ۳۸
۲-۲-۳-۲ مدل سیستمی    ۳۸
۲-۲-۳-۳ مدل ذی‌نفعان استراتژیک    ۳۹
۲-۲-۳-۴ مدل ارزش‌های رقابتی    ۴۰
۲-۲-۳-۵ مدل عدم اثربخشی    ۴۰
۲-۲-۴ ادغام معیارهای اثربخشی    ۴۲
۲-۲-۵ مفهوم اثربخشی در مدیریت    ۴۲
۲-۲-۶ ارزیابی اثربخشی آموزش    ۴۳
۲-۲-۶-۱ ارزشیابی    ۴۳
۲-۲-۷ اثربخشی منابع انسانی    ۴۴
۲-۲-۸ هدف و ضرورت اثربخشی    ۴۵
۲-۳ بخش سوم: پیشینه تحقیقات    ۴۶
۲-۳-۱ تحقیقات انجام شده در داخل    ۴۷
۲-۳-۲ تحقیقات انجام شده در خارج    ۵۰
فهرست منابع    ۵۵
الف)منابع فارسی    ۵۵
ب) منابع لاتین    ۶۰

منابع

سلطانی، ا، (۱۳۸۲)، مدیریت بر شاخص های منابع انسانی در سازمان، نشریه مدیریت، ش ۷۹ – ۸۰

سرایی، ح، (۱۳۷۲)، مقدمه ای بر نمونه گیری در تحقیق، انتشارات سمت

سرتو، مارسی، (۱۳۸۳)، مهارتهای لازم برای موفقیت در مدیریت، چاپ اول- مترجم:امیر رشیدی نیک– تهران، انتشارات مرکز آموزش و مدیریت

سعادت، ا، (۱۳۸۶)، مدیریت منابع انسانی ، انتشارات سمت، چاپ سیزدهم ، صفحه ۳۳۰ تا ۳۳۵

لطف‌آبادی، حسین، (۱۳۸۴)، روان‌شناسی تربیتی، انتشارات سمت

مجد، زهره، (۱۳۸۰)، ارزشیابی مهارت های مدیریتی مدیران دبیرستان های دولتی چهارگانه شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده دانشگاه آزاد، واحد شیراز

نقیب‌زاده، میرعبدالحسین، (۱۳۷۴)، نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش، انتشارات طهوری

نیکو، جلیل، (۱۳۷۳)، بررسی مهارت های فنی و انسانی و ادراکی مدیران متخصص و غیر متخصص مدارس سمنان، پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده دانشگاه رودهن

وفایی، حسین،(۱۳۸۵)، مدیریت استراتژیک، تهران، مجله ی الکترونیکی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، شماره ی اول، دوره ی چهارم، ص ۴۵

ارسباران، احمد، (۱۳۸۰)، سازمان و اداره ی اداره ی امور مدارس،چاپ سوم-تهران، انتشاران ارشد

استونر، ‌جیمز و دیگران، (۱۳۸۳)، مدیریت: مقدمه‌ای بر مدیریت در قرن بیست و یکم، برنامه‌ریزی،علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران، دفتر پ‍ژوهش‌های فرهنگی، ‌جلد اول، ‌چاپ دوم، ص۲۱

محمدی، غلامرضا، (۱۳۷۷)، بررسی مهارت های مدیران بیمه مرکزی ایران و تأثیر آن بر بهره وری آن سازمان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت

مقدمه

اهداف هر سازمان فلسفه وجودی آن سازمان محسوب می شوند. به منظور تحقق اهداف نیاز به هماهنگی منابع سازمانی و مهارت های مدیریتی است. اثربخشی به عنوان یکی از مهم ترین اهداف هر سازمان نیازمند تدابیری است که مدیران آنها را اتخاذ می نمایند. از طرفی محدودیت منابع و تغییرات محیطی در عرصه های مختلف داخلی و خارجی اهمیت مدیریت را بیش از پیش مشخص می نماید. بدیهی است پیدایش سازمان ها و توسعه آنها نتیجه وجود مدیریت است و سازمان و مدیریت لازم و ملزوم یکدیگر هستند. موضوع مهارت های مدیریتی از جمله مسائلی است که از ابتدای تکوین مدیریت تا به امروز مورد توجه بوده و به شیوه های مختلف به آن پرداخته شده است.

اثربخشی میزان موفقیت سیستم در حصول به اهداف و انجام وظایف تعریف شده است. میزان اثربخشی ارتباط مستقیمی با عملکرد مدیر دارد و هنگامی که مدیر در جهت تحقق اهداف و نتایج مطلوب باشد می گوییم اثربخشی تحقق یافته است. (وودال و وین استنلی، ۱۹۹۲)

۲-۱ بخش اول: مهارت­های (فنی، انسانی، ادراکی) مدیران

۲-۱-۱ مدیریت

امروزه یکی از مزیت های نسبی، مهم و اساسی سازمان ها در محیط رقابتی و نامطمئن، عامل مدیریت آنهاست. باتوجه به اینکه در دنیای کنونی در پشت هر ماشین بزرگ اقتصادی نام یک مدیر به چشم می خورد، بدون شک اعمال مدیریت اثربخش و کارآ ضامن موفقیت سازمان در رسیدن به اهداف و راهبردهای خود است (فردی آذر، ۱۳۸۰). در این میان، نیاز به مدیریت به ویژه در دانشگاه ها و مراکز علمی به دلیل نقش بسیار مهم این مراکز به لحاظ تعلیم و تربیت نیروی انسانی متخصص، اهمیت بسیاری دارد (فتاح، ۱۳۷۸).

مدیریت، یکی از مهمترین علوم عصر جدید محسوب گردیده و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود. به ‌طور کلی، مدیریت به موازات پیچیده‌تر شدن و محدود شدن منابع مالی و مادی سازمان‌ها، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مدیریت آموزشی، یکی از جدیدترین شاخه‌های علمی–پژوهشی مدیریت است که اصول و مبانی آن عمدتاً ناشی از مطالعات و پژوهش‌ های صاحب ­نظران مدیریت در زمینه صنعت، تجارت و آموزش و پرورش است (نقیب زاده ، ۱۳۷۴: ۱۵).

مدیریت در مفهوم کلی و عام، از دیدگاه ‌های متفاوتی تعریف شده است. ماری پارکر فالت می‌گوید: مدیریت، هنر انجام دادن کارها به وسیله‌ی دیگران است. در این معنی هر کس بتواند کارها را با استفاده از نیروی دیگران به انجام برساند، مدیر است. به عبارت دیگر، مدیر هماهنگ‌کننده و کنترل‌کننده فعالیت‌ های دسته ‌جمعی برای رسیدن به هدف مطلوب سازمان با حداکثر کارآیی است (نائلی ، ۱۳۶۴: ۳۳).

در تعریفی جامع‌تر، مدیریت را هماهنگی میان منابع انسانی و مادی در جهت تحقق اهداف سازمانی گفته‌اند (صافی ، ۱۳۸۴: ۱۳).

می‌توان گفت: مدیریت، فعالیتی است منظم، در جهت تحقق هدف‌های معین که از طریق ایجاد روابط میان منابع موجود، انجام دادن کار با مشارکت افراد دیگر و شرکت فعال در تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد. به بیان دیگر، منظور اصلی مدیریت در هر سازمانی عبارت است از هماهنگ‌سازی کوشش‌های افراد انسان و استفاده از منابع دیگر برای تحقق هدف‌های سازمان. در مؤسسات آموزشی این هدف‌ها مربوط به امور آموزش و پرورش و پیشبرد یادگیری است (علاقه‌بند ، ۱۳۸۸: ۱۵).

۲-۱-۲ فراگرد مدیریت

تلقی مدیریت به عنوان «فراگرد» یا «فرآیند» نسبتاً تازگی دارد. مفهوم فراگرد، بر شیوه منظم انجام دادن کارها دلالت دارد و به توالی گام‌ها یا عناصری که به هدف خاصی منجر می‌شود، اشاره می‌کند. زیرا که همه مدیران، صرف­نظر از قابلیت ‌ها یا مهارت‌ های خاص خود، به فعالیت‌ های پیوسته و منظمی می ‌پردازند تا به هدف‌ های معین نایل گردند. نخستین بار سقراط از مدیریت به عنوان فراگرد اجتماعی یاد کرد؛ فراگردی که متضمن یک سلسله وظایف، فعالیت‌ها و روابط متقابل بوده و مناسبات و روابط متقابل افراد در آن نقشی اساسی دارد (علاقه بند، ۱۳۸۸: ۱۶ – ۱۵).

۲-۱-۳ انواع مدیران

به‌ طور کلی عنوان مدیر به کسی اطلاق می‌شود، که در قبال زیردستان و سایر منابع انسانی، مسئولیت دارد. تقریباً همه مدیران سازمان یک وجه مشترک دارند و آن زیردستان است؛ یعنی افرادی که زیر نظر آن‌ها کار می‌کنند. در اغلب موارد، غیر مدیران سازمان هم یک وجه مشترک دارند، آنها هیچ زیردستی ندارند؛ بلکه با ابزار و تجهیزات کار می‌کنند. بنابراین وجود زیردستان، عامل مفیدی در کمک به تعریف و تشخیص انواع مدیران سازمان است (علاقه بند، ۱۳۸۸). برای پی بردن به معنای مدیریت، یکی از راه‌ها توجه به این نکته است که مدیر می‌تواند در سطوح مختلف یک سازمان انجام وظیفه کند و به فعالیت‌های مختلف با دامنه‌ها و گستره‌های متفاوت بپردازد. مدیران را درسازمان‌های مختلف براساس سطح ، پست و عنوان سازمانی دسته‌بندی می‌کنند. نمودار زیر راه‌های گوناگون دسته‌بندی مدیران را نشان می‌دهد(سعیدی و نظری، ۱۳۸۷).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مدل‌های ارزیابی عملکرد و رهیافت‌های ارزیابی بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQM و مدل‌های اثربخشی سازمانی
  • پیشینه تحقیق وظایف و نقش های مدیریتی و ارزشیابی عملکرد مدیران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.