تحقیق موقعیت جغرافیایی جزیره قشم و فلزات سنگین و راه های ورود فلزات به دریا و آبسنگ های مرجانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق موقعیت جغرافیایی جزیره قشم و فلزات سنگین و راه های ورود فلزات به دریا و آبسنگ های مرجانی دارای ۶۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۶
۱-۲- جزیره قشم    ۶
۱-۲-۱- موقعیت جغرافیایی    ۶
۱-۲-۲- وضعیت آب های اطراف جزیره قشم از نظر جزر و مد و جریان های دریایی    ۷
۱-۳- منابع آلوده کننده محیط های دریایی    ۸
۱-۳-۱- آلودگی خلیج فارس    ۱۰
۱-۴- فلزات سنگین    ۱۱
۱-۴-۱- راه های ورود فلزات    ۱۳
۱-۴-۱-۱- راه های ورود فلزات به دریا    ۱۳
۱-۴-۱-۲- ورود فلزات از طریق هوا    ۱۳
۱-۴-۱-۳- ورود فلزات از طریق رودخانه ها    ۱۵
۱-۴-۱-۴- ورود فلزات به طرق دیگر    ۱۵
۱-۴-۲- نیکل    ۱۵
۱-۴-۲-۱- منابع ورود نیکل به محیط زیست و دریا    ۱۶
۱-۴-۳- کادمیوم    ۱۶
۱-۴-۳-۱- منابع ورود کادمیوم به محیط زیست و دریا    ۱۷
۱-۴-۴- مروری بر سمیت برخی فلزات برای جانوران دریایی:    ۱۸
۱-۵- شاخص های زیستی آلودگی    ۱۹
‏۱-۵-۱- کاربرد بیواندیکاتورها    ۲۰
‏۱-۵-۲- استفاده های بالقوه بیواندیکاتورها    ۲۰
۱-۵-۳- ویژگی های بیواندیکاتورها    ۲۰
۱-۶- آبسنگ های مرجانی    ۲۵
۱-۶-۱- ضرورت مطالعه آبسنگ های مرجانی    ۲۶
۱-۶-۲- جایگاه آبسنگ های مرجانی در رده بندی تکاملی موجودات    ۲۷
۱-۶-۲-۱- شاخه مرجانیان    ۲۷
۱-۶-۲-۲- رده  Anthozoa    ۲۷
۱-۶-۳- توزیع آبسنگ های مرجانی    ۲۹
‏ ۱-۶-۴- فاکتورهای محدودکننده توزیع آبسنگ های مرجانی    ۲۹
‏۱-۶-۵- انواع آبسنگ های مرجانی    ۳۰
‏۱-۶-۶- فرآیند رشد در آبسنگ های مرجانی    ۳۰
۱-۶-۷- روش های مختلف ته نشینی کربنات کلسیم در مرجان های سخت در طول رشد    ۳۱
۱-۶-۸- ساختمان مرجان های سخت    ۳۲
۱-۶-۸-۱- ساختارداخلی    ۳۲
۱-۶-۸-۲- اسکلت مرجان های سخت    ۳۴
۱-۶-۹- بیماری در مرجان های سخت    ۳۵
۱-۶-۱۰- پدیده سفید شدگی در مرجان های سخت    ۳۶
۱-۶-۱۱- آبسنگ های مرجانی ایران    ۳۶
۱-۶-۱۲- تهدیدات مختلف در مقابل آبسنگ های مرجانی    ۳۸
‏۱-۶-۱۲-۳- عوامل طبیعی    ۴۱
۱-۷- پیشینه تحقیق    ۴۱
۱-۷-۱- کاربرد مرجان های سخت Scleractinian جهت بررسی فلزات سنگین    ۴۱
منابع فارسی و انگلیسی    ۴۴

 منابع

کلارک، آر. بی. (۱۳۸۵). آلودگی دریا. ترجمه: جعفر زاده حقیقی، ن.، فرهنگ، م.، انتشارات آوای قلم. ۳۹۶ص.

آزادبخت ،ب.، ارمغان، س. (۱۳۸۸). جغرافیایی خلیج فارس. انتشارات تهران. ۱۹۲ص.

صمصام پور، ص. (۱۳۹۰). بررسی و اندازه گیری فلزات سنگین سرب و کادمیوم در بافتهای کبد و عضله ماهی زمین کن دم نواری (platycephalus indicus) در مناطق مورد مطالعه؛ میناب، قشم و بندرخمیر (خلیج فارس). پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه هرمزگان. واحد بین الملل قشم. ۱۲۰ ص.

حافظ نیا، م(۱۳۷۱). خلیج فارس و نقشه استراتژیک تنگه هرمز، انتشارات سمت.

اسماعیلی ساری، ع. (۱۳۸۱). آلاینده ها ، بهداشت و استاندارد در محیط زیست. انتشارات نقش مهر. تهران. ۷۶۷ ص.

سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح. (۱۳۸۲). جغرافیای جزایر ایرانی خلیج فارس(قشم، لارک، هرمز، هنگام). انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، ۳ ص.

حائری اردکانی، ا. (۱۳۷۶). بررسی عناصر نیکل، کادمیوم و وانادیوم در مرجان های خلیج فارس به عنوان شاخص آلودگی. پایان نامه کارشناسی ارشد زمین شناسی، گرایش رسوب شناسی و سنگ شناسی رسوبی. دانشگاه تهران. ۶۰، ۱۱۲ ص.

دانه کار، ا. (۱۳۷۷) ‏. مناطق حساس دریا یی ایران. فصلنامه علمی محیط زیست، پاییز ۱۳۷۷ ‏، شماره ۲۴ ‏، صفحات ۲۸ ‏تا ۳۸ ‏.

دبیری، م. (۱۳۷۹). آلودگی محیط زیست هوا، آب، خاک و صوت. نشر اتحاد. ۳۶۶ص.

‏ آقاجری، ن و اکبرزاده، غ. ع. (۱۳۸۰). گزارش نقش فاکتورهای فیزیکوشیمیایی در استخرهای آبزی پروری. موسسه تحقیقات شیلات ایران، مرکز تحقیقات آبزیان خلیج فارس و دریای عمان. ۱۷ ص.

امیدی، س. (۱۳۷۶). گزارش نهایی پروژه بررسی فلزات سنگین در آبهای ساحلی استان بوشهر. موسسه تحقیقات شیلات ایران، مرکز تحقیقات شیلات خلیج فارس ـ بوشهر. ۱۶ ص.

بِرد کالین، (۱۳۷۸). ترجمه: منصور عابدینی، شیمی محیط زیست، مرکز نشر دانشگاهی تهران، ۴۵۰ص.

جلالی، ب.، آقازاده مشگی، ب. (۱۳۸۵). مسمومیت ماهیان در اثر فلزات سنگین و اهمیت آن در بهداشت عمومی. تهران. مان کتاب. ۱۴۰ص.

رضایی مارنانی، ح. (۱۳۷۹) ‏. مشاهده پاره ای از مرجان ها در آب های برخی از جزایر ایرانی دوردست خلیج فارس. ماهنامه آبزیان، سال هفتم، شماره ۴ ‏، صفحات ۴ ‏تا ۱۰ ‏.

۱-۱- مقدمه

خلیج فارس به عنوان یک محیط دریایی نیمه بسته است که به علت بهره برداری گسترده از ذخائر عظیم نفتی در فلات قاره و نقل و انتقالات فراوان مواد نفتی و نفتکش ها میزان بار آلودگی موجود در هر کیلومتر مربع از سطح این دریا بیش از مقدار متوسط جهانی برآورده شده است. طبق آمار حدود نیمی از نفت خام و فرآورده های نفتی که توسط کشتی ها صادر میگردد از این خلیج می گذرد و آلودگی حاصل از حمل و نقل مواد نفتی در خلیج فارس حدود ۸۶% کل آلودگی نفتی آن تخمین زده شده است که در مقام مقایسه حدود ۲ برابر سهم آلودگی در اثر حمل و نقل دریائی در سطح جهانی می باشد. (Al- Saleh & Shinwari, 2002; Dugo et al., 2006; Agah et al., 2009; Ganjavi et al., 2010 ).

شرایط خاص فیزیوگرافیک و بوم شناختی خلیج فارس، استخراج و صدور نفت از این منطقه به دیگر مناطق جهان، تبخیر بالای آب و ورودی کم آب شیرین به محیط، فشار فزاینده ای را متوجه محیط زیست دریایی خلیج فارس نموده است. به این جهت خلیج فارس همواره با دریاهای دیگر نظیر مدیترانه، سرخ، سیاه، بالتیک و چند محیط آبی دیگر به عنوان مناطق ویژه انتخاب شده اند و به تبع آن مقرارت خاصی برای حفاظت محیط زیست این مناطق اعمال گردیده است. در دهه های اخیر به دلیل توسعه کشورهای ساحلی به کمک درآمدهای نفتی اکوسیستم خلیج فارس شاهد تاثیرات مخربی بوده است. بالاترین میزان آلودگی، در نمونه های بستر خلیج فارس در مسیر تردد شناورهای نفتی قرار دارد و روند رو به افزایشی را نشان می دهد. با توجه به ذخایر عظیم نفت و گاز در این منطقه که حدود ۴۰% کل ذخایر جهانی تخمین زده شده است، ادامه روند رو به افزایش برای چندین دهه آینده قابل پیش بینی است، از این رو آلودگی این منطقه ضرورتاً باید تحت پایش و کنترل باشد(آزادبخت و ارمغان، ۱۳۸۸).

۱-۲- جزیره قشم    

۱-۲-۱- موقعیت جغرافیایی

جزیره قشم در مدخل ورودی خلیج فارس از دریای عمان (تنگه هرمز)  بین”۳۸، ۱۵َ،˚۵۵ تا “۵۲،’۱۶،˚۵۶ طول شرقی و “۲۰،’۳۲،˚۲۶ تا “۰۰،’۰۰،˚۲۷ عرض شمالی واقع شده است (سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح،۱۳۸۲). جزیره قشم، با پهنه ای حدود ۹/۱۶۰۹ کیلومتر مربع در جنوب استان هرمزگان، در شمال شرقی تنگه استراتژیک هرمز واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۶ متر است. جزیره قشم حدود ۵/۲ برابر دومین جزیره بزرگ خلیج فارس یعنی بحرین است(حافظ نیا،۱۳۷۱).

وجود صنایع و شرکت های مختلف مثل شرکت سرب و روی قشم که در منطقه اقتصادی قشم واقع است موجب دفع مواد زائد و پساب کیک لجن تصفیه شامل ۶۰% فلز روی به صورت سولفات روی، کیک های لجن شامل گچ و سیلیس، ۱۰ درصد روی و کادمیوم و سرباره شامل ۸۵% فلز روی به صورت اکسید روی می باشد. شهرستان قشم از لحاظ صنایع نیز دارای توانایی‌هایی است که از مهم‌ترین صنایع این شهرستان می توان لنج سازی، قایق فایبرگلاس، آبزی پروری و صنعت پالایش نفت و گاز گورزین را نام برد. پالایشگاه گازگورزین قشم، که از پنج حلقه چاه تغذیه می کند، پس از پالایش، به وسیله لوله های ۱۲ اینچی از لافت کهنه به بندر پل و پس از ۷۰ کیلومتر به نیروگاه بندرعباس می رسد تا انرژی گازی را به الکتریسیته تبدیل کند. توان پالایش و حمل گاز طبیعی به نیروگاه حرارتی بندرعباس در صورت امکان مصرف روزانه یکصد میلیون فوت مکعب است. از معادن شهرستان قشم می توان معدن نمک، گاز قشم، معدن سنگ لاشه، شن و ماسه و معدن خاک سرخ در شهر هرمز را نام برد(صمصام پور، ۱۳۹۰).

۱-۲-۲- وضعیت آب های اطراف جزیره قشم از نظر جزر و مد و جریان های دریایی

دو جزر و دو مد در مدت شبانه‌روز در اطراف جزیره قشم رخ مى‌دهد که اختلاف ارتفاع متوسط آنها ۲ تا ۳ متر است. امواج دریا در اطراف قشم اغلب کمتر از یک متر ارتفاع دارند و از این‌ رو مى‌توان دریاى اطراف قشم را یک دریاى آرام خواند. اما در سواحل جنوبى و شرقى گاه امواج بلندتر از ۳ متر نیز قابل مشاهده است. جریان‌هاى دریایى اصلى اطراف جزیره حاصل جزر و مد بوده و سریع‌ترین آن در محدوده بین پل و لافت کهنه قابل مشاهده است و سرعت آن به ۳ گره دریایى مى‌رسد. جهت جریان در هنگام مد به طرف غرب و در هنگام جزر به طرف شرق است. میزان متوسط شورى آب دریا در اطراف قشم (قسمت در هزار) ppt[1] 35 و رنگ آب دریا بیشتر سبز مغز پسته‌اى و در برخى موارد آبى رنگ است(سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح،۱۳۸۲).

پیشرفت روز افزون صنایع و متعاقب آن آلودگی هوا و افزایش بی رویه جمعیت شهرها و روستاها و در پی آن توسعه مناطق کشاورزی و استفاده از کودها و سموم دفع آفات موجب می گردد تا میزان زیادی فاضلاب های صنعتی و شهری و همچنین پساب ها در کشاورزی که دارای مقادیر متنابهی از فلزات سنگین هستند، وارد اکوسیستم های آبی گردند و موجب تخریب محیط زیست شوند(Sures et al., 1995; Romeo et al., 1999; Al- Saleh et al., 2002; Demira, 2006; Agah et al., 2009; Ganjavi et al., 2010; Saei- Dehkordi et al., 2010  ).

۱-۳- منابع آلوده کننده محیط های دریایی

منشا ورودی آلاینده ها به محیط های دریایی بسیار متنوع و متفاوت می باشند(جدول ۱-۱). آلودگی به وسیله  فلزات سنگین از مدتها پیش به عنوان موضوعی مهم تشخیص داده شده که از طرق مختلف به این اکوسیستم وارد می شود. در سال ۱۹۸۰ گروه تحقیقاتی (GESAMP)[2] آلودگی دریا را چنین تعریف کرده است: آلودگی توسط انسان به طور مستقیم و یا غیر مستقیم از طرق رهاسازی ماده و یا انرژی به داخل محیط دریایی ایجاد می گردد که سبب اثرات زیان آوری چون آسیب به منابع تجدید شونده دریایی، اشکال در فعالیت های صید و صیادی، آسیب رساندن به کیفیت آب دریا و خطر بر سلامتی انسان می باشد (کلارک، ۱۳۸۵). آلودگی نه فقط به دست انسان بلکه به صورت طبیعی نیز به محیط وارد می شود. در این راستا  Brayan(1984) منابع آلوده کننده آب ها را به سه گروه عمده تقسیم بندی کرده است:

آلودگی از ساحل: در این حالت آلاینده های فلزی توسط جریان های رودخانه ای و فرسایش و هوا زدگی صخره های ساحلی، به محیط های دریایی وارد می گردد.

آلودگی از اعماق: که شامل فلزات آزاد شده رسوبات اعماق دریا بوسیله فرآیندهای شیمیایی، فعالیت های آتش فشانی بستر، تشکیل کوه ها، حرکت تکتونیکی، نشت نفت از بستر و فراجوشی می شود. قسمتی از منابع طبیعی کادمیوم از طریق فرآیند فراجوشی آبهای اقیانوسی غنی از کادمیوم تامین می گردد.

آلودگی از نواحی نزدیک ساحل: این آلاینده ها شامل ذرات و غبارهای انتقال یافته توسط جریان هوا، مواد تولیدی حاصل از فرسایش یخ های قطبی و انتقال آن ها توسط یخ های شناور و گازهای فلزی حاصل از پوسته زمین می باشند (دبیری، ۱۳۷۹).

از جمله فعالیت های صنعتی آلوده کننده، سوزاندن زغال سنگ و به خصوص زباله های پلاستیکی می باشد که مقادیر قابل توجهی کادمیوم، وارد اتمسفر می کند. این آلاینده ها که به صورت ذرات معلق در هوا وجود دارند توسط جریانات هوایی به نواحی دیگری از کره زمین انتقال یافته و به صورت ریزش های جو بر سطح آب فرود می آیند (رضوی، ۱۳۷۸؛Meador et al., 2005). فاضلاب های شهری، صنعتی و فعالیت های وابسته، منابع عمده وارد کننده فلزات سنگین به محیط های دریایی می باشند. بخش عمده ای از فاضلاب های شهری را پساب های خانگی تشکیل می دهند که آلاینده های فلزی آن از طریق فعالیت های متابولیکی و فرسایش لوله های آب و فاضلاب (مس، سرب، روی، کادمیوم) و همچنین شوینده های حاوی ترکیبات فلزی (روی، بور، آرسنیک، آهن، منگنز، کروم، نیکل، کبالت) ایجاد  می گردد (زون و گلیانتس، ۱۳۸۲؛ Agah et al., 2009).

گستردگی، عمق زیاد و دور ازدسترس بودن دریاها و اقیانوس ها موجب شده است که این مناطق جهت دفن، پراکندن و خنثی کردن ضایعات و زباله های شهری و صنعتی حاصل از جوامع انسانی مورد استفاده قرار گیرد.

اما به مرور زمان تجمع فلزات سنگین دربافت جانوران آبزی و نهایتاً انسان موجب شده که در فعالیت ها و روش های دفع ضایعات تغییراتی حاصل گردد. این تغییرات به طور خلاصه شامل توقف و جلوگیری از دفن بعضی از ضایعات خطرناک در دریاها، اجرای فعالیت های کنترلی و حفاظتی بر نحوه تخلیه و بر طرف کردن یا کاهش مواد مضر موجود در ضایعات، پس از تخلیه در محیط های دریایی می باشد(Capuzza, 2000).

۱-۳-۱- آلودگی خلیج فارس

خلیج فارس یکی از مناطق دریایی است که به دلیل حساسیت های سیاسی و اقتصادی از دیرباز در معرض بهره برداری شدید این منطقه گردیده است. آلودگی های حاصل از فعالیت های انسانی کشورهای مجاور به طور مستقیم وارد خلیج می گردد و شدیداً محیط زیست دریایی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. منبع عظیم آلوده کننده ی دیگر اکوسیستم در خلیج فارس نفت می باشد. حدود بیش از ۳۰% تولید نفت جهان و بیش از ۶۰% حمل و نقل نفت دنیا از طریق خلیج فارس صورت می گیرد(Reynolds, 1993).

اکتشاف، استخراج و پالایش و حمل و نقل نفت در خلیج باعث آلودگی شدید آن گردیده است. به این موارد باید آلودگی های نفتی ناشی از صدمات جنگ و سوانح بوجود آمده را نیز اضافه کرد. نفت رها شده روی سطح آب علاوه بر تاثیر مستقیم بر اکوسیستم ساحلی باعث وارد آمدن آسیب هایی به مناطق عمیق تر نیز می گردد.

در اثر آلودگی های نفتی در خلیج فارس سواحل کشورهای عربی نظیر کویت و عربستان بیشتر از سواحل ایرانی آسیب دیده اند. از میان سواحل ایرانی بوشهر و قشم بیشترین میزان آلودگی نفتی را دریافت داشته اند(حائری اردکانی،۱۳۷۶). ذرات نفت شناور نیز نهایتاً وارد رسوبات کف دریا می گردند و در آنجا نهشته می شوند. علاوه بر تاثیرات مستقیم نفت بر اکوسیستم منطقه، حریق چاه های نفتی کویت در جنگ خلیج فارس و آلودگی های ناشی از مصرف سوختهای فسیلی در ناحیه منبع عمده دیگری در آلودگی این ناحیه می باشد.

ورود حجم بسیار زیاد مواد آلوده کننده به خلیج و ارتباط محدود آن با دریاهای آزاد باعث گردیده است تا خلیج فارس به یکی از آلوده ترین محیط های دریایی جهان تبدیل گردد،که این شرایط به همراه شرایط نامساعد آب و هوایی زندگی آبزیان در این منطقه را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است. مجموعه عوامل جغرافیایی و آب و هوایی باعث گردیده است که ریزشهای اتمسفری عمده ترین منابع ورودی عناصر به خلیج فارس باشند. به دلیل سهولت جابجایی ابرهای دود و ذرات گرد و غبار وسعت ناحیه تحت تاثیر این آلودگی نیز بسیار بیشتر از آلودگی تحت تاثیر لکه های نفتی می باشد.

[۱] parts per thousand

[۲] Group of Experts on the Scientific Aspects of Marine Environmental Protection

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق آلودگی فلزات سنگین در آب و خاک
  • تحقیق انواع روش های حذف فلزات سنگین از محلول های آبی و انواع جاذب ها و معرفی روش سطح پاسخ
  • تحقیق اثر فلزات سنگین بر سلامت آبزیان و مسمومیت و بیماریهای ناشی از کادمیوم در ماهیان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.