تحقیق مکانیسمهای رشد عرضی چین خوردگیها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مکانیسمهای رشد عرضی چین خوردگیها دارای ۶۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱٫۱ رشد چین خوردگیها    ۶
۱٫۲ مکانیسمهای رشد عرضی چین خوردگیها    ۷
۱٫۲٫۱تقسیم بندی چینها    ۸
۱٫۲٫۲رشد جانبی چینها    ۱۸
۱٫۳رشد و اتصال گسلها    ۱۸
۱٫۳٫۱پروفیل از یک گسل و چین    ۲۳
۱٫۳٫۲اتصال گسلهای پادشیب    ۲۵
۱٫۳٫۳ویژگیهای اتصال گسلهای پادشیب    ۲۶
۱٫۴اتصال جانبی چینها    ۲۹
۱٫۵روشهای مطالعه رشد چین ها:    ۳۳
۱٫۵٫۱رشد عرضی    ۳۳
۱٫۵٫۲ رشد جانبی    ۳۹
۱٫۶ میانبارهای سیال    ۴۶
۱٫۷ منابع    ۵۱

منابع

 حاج علیلو، بهزاد. (۱۳۸۷): ژئوترمومتری میانبارهای سیال، انتشارات دانشگاه پیام­نور. ۳۰۹ ص.

رحیم زاده، فرامرز. (۱۳۷۳): اولیگوسن، میوسن، پلیوسن، سازمان زمین­شناسی و اکتشافات معدنی کشور، ۳۱۱ ص.

شرکتی، شهرام. (۱۳۸۴): تکتونیک پوشش رسوبی و پی­سنگ در کمربند کوهزایی زاگرس، نکاتی در زمینه مدلسازی هندسی دگرشکلی؛ تهران: شرکت ملی نفت ایران، مدیریت اکتشاف.

پیروز، مرتضی. (۱۳۸۳): بررسی ساختاری پایانه جنوبی پهنه گسله منقارک؛ پایان­نامه کارشناسی ارشد زمین شناسی، سازمان زمین­شناسی و اکتشافات معدنی کشور.

ت .ج . شفرد، آ. ه . رنکین، د. ه . م . آلدرتون ؛ مترجم وارطان سیمونز.(۱۳۸۶):راهنمای عملی برای مطالعات سیالات درگیر، انتشارات دانیال تبریز،۲۸۸ص.

مطیعی، همایون. (۱۳۷۴): زمین‌شناسی ایران: زمین‌شناسی نفت زاگرس؛ طرح تدوین کتاب زمین­شناسی ایران، جلد اول، تهران: سازمان زمین شناسی‌کشور.

نبوی، محمد، حسین. (۱۳۵۵): دیباچه­ای بر زمین­شناسی ایران.، سازمان زمین­شناسی کشور،۱۰۹ص.

آقانباتی، سیدعلی. (۱۳۸۵): زمین شناسی ایران، سازمان زمین­شناسی و اکتشافات معدنی کشور. ۶۰۳ ص.

بابا خانی،  علیرضا.،شهیدی، علیرضا.، بهارفیروز، خلیل.، نظری، حمید.، فنودی، محمد.، سیاره، علیرضا. (۱۳۸۰): نقشه زمین­شناسی یکصد هزار حلب، سازمان زمین­شناسی و اکتشافات معدنی کشور.

Keller, A.E., & DeVecchio, D.E., (2013).Tectonic geomorphology of active folding and development of transverse drainages. In: Shroder, J. (Editor in Chief), Owen, L.A. (Ed.), Treatise on Geomorphology. Academic Press, San Diego, CA, vol.5, Tectonic Geomorphology, pp. xx–xx.

Keller, E. A., & Pinter, N. (1996). Upper Saddle River: Prentice Hall.Active tectonics (Vol. 19).

Keller, E. A., Gurrola, L., & Tierney, T. E. (1999). “Geomorphic criteria to determine direction of lateral propagation of reverse faulting and folding.”Geology, ۲۷(۶), ۵۱۵-۵۱۸٫

Keller, E. A., Zepeda, R. L., Rockwell, T. K., Ku, T. L., & Dinklage, W. S. (1998). “Active tectonics at Wheeler Ridge, southern San Joaquin Valley, California.” Geological Society of America Bulletin, ۱۱۰(۳), ۲۹۸-۳۱۰٫

Kim, Y. S., & Sanderson, D. J. (2005). “The relationship between displacement and length of faults: a review.” Earth-Science Reviews, ۶۸(۳), ۳۱۷-۳۳۴٫

Kirby, E., & Whipple, K. (2001). “Quantifying differential rock-uplift rates via stream profile analysis.” Geology, ۲۹(۵), ۴۱۵-۴۱۸٫

Larsen, P. H. (1988). “Relay structures in a Lower Permian basement-involved extension system, East Greenland.” Journal of Structural Geology, ۱۰(۱), ۳-۸٫

Lavé, J., & Avouac, J. P. (2000). “Active folding of fluvial terraces across the Siwaliks Hills, Himalayas of central Nepal.” Journal of

مقدمه

عملکرد متقابل  فرآیند­های درون زاد و  برون زاد سبب تشکیل سیستم پویای نزدیک به سطح زمین شده است. مطالعه این سیستم پویا در دهه­های اخیر جهش چشمگیری را به همراه داشته که این موضوع دستاورد تحول عظیمی است که در ابزارهای مورد استفاده در بررسی این سیستم پویا بوجود آمده است. تصاویر ماهوار­ه­ای، روش­های سن سنجی، امکان مدل­سازی عددی فرایندهای زمین­ شناختی و…. افق­های نوینی را پیش روی پژوهشگران این عرصه قرار داده است. بررسی پوسته زمین حاکی از آن است نیروهای زمین ­ساختی فشاری باعث تشکیل ساختارهای زمین­شناسی نظیر چین و گسل و برونزد واحدهای سنگی از عمق به سطح  می­شوند. تعیین فشار و دمای میانبارهای سیال[۱]  به دام افتاده در این ساختارهای متشکل از سنگ­های رسوبی بیانگر تغییر شرایط فیزیکی آن­ها از زمان نهشته شدن در حوضه تا دفن و برپایی مجدد است. تحلیل جنبش شناختی این ساختارها مستلزم بکارگیری مشاهدات مستقیم (تحلیل ساختاری-زمین­ریخت­شناسی) و آزمایشگاهی (میکروترموبارومتری) است. دگرریختی پوسته زمین در مناطق فشاری به طور معمول با چین‌خوردگی­ها و توسعه گسل‌های راندگی همراه می‌باشد که در یک حادثه دگرشکلی به وجود آمده‌اند و با هم مرتبط هستند (Calamita,1990). در برخی از این مناطق تحت رژیم فشارشی، گسل‌های رانده تظاهرات سطحی کمتری داشته و بیشتر مدفون می‌باشند ( Berberian, 1995).به همین دلیل تحلیل دگرریختی‌های در  این مناطق، اغلب تحت عنوان تحلیل هندسی و جنبش شناختی گسل­های رانده و چین­های مرتبط با آن­ها صورت می‌گیرد. چین­ها وگسل­های راندگی ساختارهای مهمی را به وجود می‌آورند که محل مناسبی برای تله­های نفتی و همچنین کانی‌زایی در اثر مهاجرت سیالات می‌باشند, ۲۰۰۳)  Mcclay). بسیاری از زمین ­شناسان نظیر  ساپ (۱۹۸۵)، جامیسون (۱۹۸۷)، میترا (۱۹۹۰) در کارهای تحقیقاتی خود ارتباط ژنتیکی این دو فرایند را درسامانه­های چین خورده- رانده مورد مطالعه قرار داده­اند. در این مطالعات ارتباط هندسی و جنبش شناختی این گونه ساختارها با یکدیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نظریات متفاوتی در مورد ارتباط بین چین­ها وگسل­های راندگی بیان شده است:

برخی از زمین شناسان، نظیر هیبارد و هال (۱۹۹۳) و بارچی و همکاران (۱۹۹۸) معتقدند که چین­ها و گسل‌های راندگی موجود در یک مکان خاص، ارتباطی با هم ندارند و در زمان­های مختلف شکل گرفته­اند.

دیدگاه دیگر، آن است که چین­ها و گسل‌های راندگی با یکدیگر مرتبط هستند و در طی یک حادثه تغییرشکل و با هم شکل می­گیرند (Tavarnelli, 1997). تاوارنلی (۱۹۹۷) با مطالعه ساختارهای فرعی در نوار چین­خورده- رانده آمبریا- مارچی در ایتالیا و راکی در کانادا و بررسی ارتباط ژنتیکی آن­ها با یکدیگر و ساختارهای اصلی، تکامل ساختاری این نوار چین­خورده- رانده را حاصل وقوع فرایندهای کوتاه­شدگی به موازات لایه­ بندی[۲]، چین‌خوردگی[۳] و تشکیل راندگی[۴] دانسته است.

۱٫۱ رشد چین­ خوردگی­ها

چین­­خوردگی­ها در سامانه­های چین رانده معمولاً مرتبط با گسل­های پنهان می­باشد که شواهد چین­خوردگی­های مربوط به این نوع سامانه­ها حاکی از این است که گسل­های معکوس پنهان عامل ایجاد چین خوردگی­ها می­باشد(Davis, 1983;Namson and Davis, 1988; Stein and King, 1984;Yeats, 1986; Stein and Yeats, 1989; Medwedeff,1992; Gurrola and Keller, 1997).

افزایش ابعاد چین در جهت طولی، (انتشار جانبی )[۵] و عرضی که طی آن طول موج چین تغییر می­کند را رشد چین­خوردگی می­گویند. رشد عرضی چین خوردگی ها طی مکانیسم­های خاصی صورت می­گیرند که در زیر به آن­ها پرداخته می­شود شکل(۱-۱).

۱٫۱ مکانیسم­های رشد عرضی چین خوردگی­ها

مکانیسم­های رشد عرضی چین­ خوردگی­ها به طور کلی شامل سه نوع می­باشد نوع اول مربوط به چرخش یال­ها، نوع دوم مربوط به مهاجرت لولا و دسته سوم ترکیبی از هر دو مکانیسم  می­باشد. در مدل اول محل لولا­ها در طول چین­خوردگی ثابت است و کوتاه شد­گی سبب افزایش یال و تنگتر شدن چین می­شود. در مدل مهاجرت لولا با تغییر محل لولا بخش­های جدیدی به طول یال اضافه می­شود، بدون اینکه تغییری در  شیب یال­ها ایجاد شود. در حالت سوم به دلیل اینکه ترکیبی از دو مکانیسم یاد شده است، دارای پیچیدگی بالاتری می­باشد. در این مکانیسم ممکن است به طور همزمان و به نسبت­های مختلف در طی مراحل رشد یک چین هر یک از دو مکانیسم بالا موثر باشند(شکل۲-۱) (Jamison,1987;Mitra

۱٫۱٫۱ تقسیم­ بندی چین­ها

ارتباط بین چین­ خوردگی­ها و گسل­ها، به دو گروه تقسیم شده است:(Morley, 1994)

الف- چین خوردگی­های در ارتباط با گسل[۱]: در این گروه، چین­ها در بالا و نوک راندگی­های در حال انتشار به سمت بالا شکل می­گیرند، مانند چین­خوردگی­های خم‌گسلی[۲] و نوک‌راندگی[۳] که چین­های نوک راندگی خود شامل چین­های جدایشی[۴] و انتشار گسلی[۵] می­باشند(Rich, 1934; Elliott,1976; Suppe, 1985; Jamison, 1987; Mitra, 1990). ویژگی بارز این ساختارها آن است که گسل­ها خصوصیات هندسی و جنبشی چین­ها را کنترل می­نمایند (Mitra, 2002).

[۱] Fault-Related Folds

[۲] Fault-Bend Fold

[۳]  Tip-Line Fold

[۴]. Detachment Fold

[۵]. Fault Propagation Fold

[۱] Fluid inclusion

[۲]Layer- Parallel Shortening

[۳] Folding

[۴] Thrusting

[۵] Lateral propagation

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.