تحقیق مکان‌یابی شهرک صنعتی و کاربرد سامانه اطلاعات جغرافیایی در آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مکان‌یابی شهرک صنعتی و کاربرد سامانه اطلاعات جغرافیایی در آن دارای ۵۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
۱-۶- تعاریف شهرک صنعتی    ۸
۱-۷- تاریخچه ایجاد شهرک‌های صنعتی در دنیا    ۸
۱-۸- تاریخچه ایجاد شهرک‌های صنعتی در ایران    ۹
۱-۹- انواع شهرک‌های صنعتی با توجه به کارکرد اصلی و موقعیت قرار گیری آن‌ها    ۹
۱-۱۰- نمایی از کالبد شهرک‌های صنعتی    ۱۲
۱-۱۱- اهداف مکان‌یابی    ۱۳
۱-۱۲- اهمیت مکان‌یابی شهرک‌های صنعتی از نظر دولت    ۱۳
۱-۱۲-۱- مسایل زیست محیطی    ۱۴
۱-۱۲-۲- ملاحظات سیاسی    ۱۵
۱-۱۲-۳- توزیع و پراکنش منطقه‌ای جمعیت    ۱۵
۱-۱۲-۴- توزیع منطقه‌ای فعالیت‌های اقتصادی    ۱۵
۱-۱۲-۵- توسعه اقتصادی منطقه    ۱۶
۱-۱۲-۶- عدالت اجتماعی    ۱۶
۱-۱۲-۷- تأثیر بر محیط پیرامون:    ۱۶
۱-۱۲-۸- تاثیر بر جوامع انسانی    ۱۷
۱-۱۳- اهمیت مکان‌یابی شهرک‌های صنعتی از نظر کار فرمای اقتصادی    ۱۸
۱-۱۳-۱- تصمیم گیری از دیدگاه کارفرمایان اقتصادی    ۱۹
۱-۱۴- مکان‌یابی شهرک صنعتی    ۱۹
۱-۱۴-۱- عوامل و ضوابط عام    ۲۰
۱-۱۴-۲- عوامل و ضوابط خاص    ۲۱
۱-۱۵- اشتباهات متداول در مطالعات مکان‌یابی    ۲۲
۱-۱۶- ضوابط و معیارهای استقرار واحدها و فعالیت‌های صنعتی    ۲۴
۱-۱۷- ضرورت تصمیم گیری    ۲۶
۱-۱۸- چارچوب و ساختار پردازش‌های چند معیاره مکانی    ۲۷
۱-۱۹- مراحل تصمیم‌ گیری چند معیاره مکانی    ۲۷
۱-۲۰- آنالیز تصمیم‌ گیری چند معیاره    ۲۸
۱-۲۱- طبقه بندی‌های صورت گرفته در تصمیم گیریهای چند معیاره    ۳۰
۱-۲۲- طبقه بندی بر اساس معیارها    ۳۰
۱-۲۳- طبقه بندی بر اساس تعداد افراد دخیل در فرآیند تصمیم‌ گیری    ۳۰
۱-۲۴- طبقه بندی بر اساس شرایط حاکم بر فرآیند تصمیم‌ گیری    ۳۱
۱-۲۵- عناصر تصمیم ‌گیری‌های چند معیاره    ۳۱
۱-۲۶- تحلیل‌های تصمیم گیری چند معیاره مکانی    ۳۱
۱-۲۷- روش‌های تصمیم‌ گیری‌های چند معیاره    ۳۲
۱-۲۸- انواع روش‌های تصمیم‌ گیری چند شاخصه    ۳۲
۱-۲۹- تحلیل تصمیم‌ گیری چند معیاره    ۳۳
۱-۳۰- تصمیم‌ گیری چند معیاره    ۳۳
۱-۳۱- کاربرد سامانه اطلاعات جغرافیایی در مکان‌یابی شهرک‌های صنعتی    ۳۴
۱-۳۲- روش‌های استاندارد سازی    ۳۴
۱-۳۳- منطق بولین    ۳۴
۱-۳۴- منطق فازی    ۳۶
۱-۳۵- روش تحلیل سلسله مراتبی    ۳۷
۱-۳۶- مراحل اجرای روش AHP    ۳۹
۱-۳۷- ایجاد ساختار سلسله مراتبی معیارها    ۳۹
۱-۳۸- مزایای فرآیند سلسله مراتبی    ۴۰
۱-۳۹- محدودیت‌های فرآیند تحلیل سلسله مراتبی    ۴۱
۱-۴۰- روش ترکیب خطی وزنی ۱(WLC)    ۴۲
۱-۴۱- مروری بر تحقیقات    ۴۳
۱-۴۱-۱- پیشینه تحقیق در ایران    ۴۳
۱-۴۱-۲- پیشینه تحقیق در سایر کشورها    ۴۶
منابع و مآخذ    ۵۱

  منابع

مرادی، اعظم، ۱۳۸۵، بررسی عملکرد برنامه سوم توسعه در استان کهگیلویه و بویراحمد (سال ۸۳-۱۳۷۹)، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد.

مرلن، پیر، ۱۳۶۵، نوشهرها ترجمعه رضا قیصریه، نشر فضا.

منوری، سید مسعود، ۱۳۸۰، راهنمای ارزیابی اثرات زیست­ محیطی شهرک‌های صنعتی، سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه ملل متحد، تهران.

مهدی پور، فاطمه.، ۱۳۸۶، الگویی برای مکان­یابی بر اساس روش‌های تصمیم­ گیری چند ­معیاره در GIS، نقشه برداری، شماره۸۷، صفحه ۲۰-۲۹٫

بهرام سلطانی، کامبیز، ۱۳۷۱، مجموعه روش‌های شهرسازی، محیط زیست تهران و وزارت مسکن و شهرسازی.

بهشتی فر، سارا، سعیدی مسگری، محمد، ولدان زوج، محمد جواد و کریمی، محمد، ۱۳۸۹، استفاده از منطق فازی در محیط GIS به منظور مکان­یابی نیروگاه‌های گازی، نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری- دانشکده فنی، دوره ۴۴، شماره ۴، صفحه ۵۸۳-۵۹۵٫

بهنیافر ابوالفضل.، قنبرزاده. هادی.، منصوری دانشور. محمدرضا. ۱۳۸۸٫ پهنه ­بندی خطر زمین لغزش و ناپایداری دامنه‌ای را به روش‌های AHP و احتمال( مطالعه موردی: حوزه آبریز رودخانه کنگ، دامنه‌های شمالی بینالود)، مجله علمی پژوهشی فضای جغرافیایی، سال نهم، شماره ۲۷، صص ۵۵-۷۸٫

حکمت پور، محمود، فیض نیا سادات، احمدی حسن و خلیل پور، ابوالفضل،  ۱۳۸۶، پهنه ­بندی مناطق مناسب برای تغذیه مصنوعی در دشت ورامین به کمک GIS و سامانه پشتیبانی تصمیم­ گیری (DSS)،   محیط شناسی، شماره ۴۲، صص ۱-۸٫٫

حمید رضا، جعفری و سعید، کریمی، ۱۳۸۴، مکان­یابی عرصه‌های مناسب احداث صنعت در استان قم با استفاده از سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی GIS، مجله محیط­ شناسی، شماره ۳۷، صفحه ۴۵-۵۲٫

خراسانی، نعمت اله، مهردادی، ناصر، درویش صفت، علی اصغر و شکرائی، علی، ۱۳۸۳، مطالعات زیست محیطی در جهت انتخاب محل مناسب برای دفن زباله‌های شهر ساری، مجله منابع طبیعی ایران، جلد ۵۷، شماره ۲، صفحه ۱-۱۴٫

Banai-Kashani, R., 1989, A new method for site suitability analysis: The analytic hierarchy process, Environmental Management, 13, No. 6, pp. 685-693.

Pirdashti, M., Ghadei, A., Mohammadi, M. and Shojatalab, G., 2009, “Multi-Criteria Decision-Making Selection Model with Application to Chemical Engineering Management Decisions”, World Academy of Science, Engineering and Technology, 49, No., pp. 54-59.

Pirdashti, M., Omidi, M. and Pirdashti, H., 2009, An AHP-Delphi Multi-Criteria Usage Cases Model with Application to Citrogypsum Decisions, Case Study: Kimia Gharb Gostar Industries Company, World Academy of Science, Engineering and Technology, 49, No., pp. 60-66.

Prakash, T. N; 2003, Land Suitability Analysis for Agricultural Crops: A Fuzzy MultiCriteria Decision Making Approach, International Institute for Geo-information Science and Observation.

Ramanathan, R., 2001, A note on the use of the analytic hierarchy process for environmental impact assessment, Journal of Environmental Management, 63, No. 1, pp. 27-35.

مقدمه

افزایش جمعیت و نیاز روز افزون کشور به محصولات جدید، منجر به احداث و توسعه فضاهای تولیدی و صنعتی گردید. تعدد و تنوع و ارتقای محصولات جدید در همه عرصه‌های زندگی و پاسخ به نیازهای عمومی باعث شد تا کارخانجات تولیدی، به سرعت گسترش یافته و در مدت کوتاهی نیاز روز افزون کشور به صنایع و کارخانجات پیشرفته و مدرن تفکر احداث شهرک‌های صنعتی را پدید آورد.

رشد صنعت به صورت مجتمع، منطقه، ناحیه، قطب یا شهرک صنعتی پدیده‌ای گردید تا به لحاظ اهمیت از آغاز قرن بیستم میلادی در توسعه صنعتی کشورهای جهان و بهره‌ گیری از امکانات و قابلیت‌های هر منطقه مورد توجه ویژه قرار گیرد لزوم همگام ­شدن در راه صنعت و توسعه ملزم به در ­نظر ­گرفتن آمایش سرزمین و تقسیم نیروی کار در مناطق مختلف کشور با هدف توسعه صنعتی محورها و قطب‌ها، مکان‌هایی را برای تجمع واحدهای صنعتی به صورت شهرک یا مجتمع، انتخاب و سازماندهی کند. این سازماندهی متأثر از عواملی مانند رشد جمعیت، اشتغال، محدودیت زمین، حفاظت و توسعه محیط زیست و تعیین کاربری زمین‌های صنعتی می‌باشد (Forslid et al., 2002).

شهرک صنعتی مکانی است دارای محدوده و مساحت معین برای استقرار مجموعه‌ای از واحدهای صنعتی پژوهشی و فن‌آوری و خدمات پشتیبانی از قبیل طراحی، مهندسی، آموزشی، اطلاع‌ رسانی، مشاوره‌ای و بازرگانی که تمام یا پاره‌ای از امکانات زیر بنایی و خدمات ضروری را با توجه به نوع و وسعت شهرک و ترکیب فعالیت‌های آن در اختیار واحدهای مذکور قرار می‌دهد. در چند ­دهه اخیر ایجاد و بهره‌ برداری شهرک‌های صنعتی رشد چشمگیری داشته است. ایجاد شهرک‌های صنعتی که به منظور نیل به خودکفایی صنعتی کشور و منطقه، هدایت سرمایه‌ها و بهره‌ گیری از نیروی انسانی متخصص انجام می‌گیرد و فواید بسیاری در ارتقای سطح زندگی مردم، ایجاد کار، گردش سرمایه و بهره‌ مندی انسان‌ها دارد. اما اگر شهرک صنعتی و صنایع مستقر در آن بدون توجه به امکانات مکانی، منابع زیست‌ محیطی و دستور العمل‌های رفتاری از جمله مقررات حفاظت محیط زیست، فیزیولوژی انسان‌ها، گیاهان، حیوانات و مواهب طبیعی از قبیل آب، هوا و خاک، ایجاد شوند ممکن است باعث بروز اثرات ناسازگار شوند و بر خلاف اهداف مورد انتظار نتیجه دهند. بنابراین، اگر مکان شهرک‌ها مناسب نباشد سرمایه هدر داده شده است (منوری، ۱۳۸۰).

بررسی شرایط کنونی ایران و ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در نقاط مختلف کشور، حتی پس از تصویب قانون شرکت شهرک‌های صنعتی ایران نشان می‌دهد که نه تنها به مساله آمایش سرزمین چه در مقیاس ملی و یا منطقه‌ای، حتی در شرایط حاضر توجه نمی‌شود و تقسیم کار و محدوده وظایف از دیدگاه کارشناسی مطرح نیست، بلکه سیاست‌ها و اعمال نفوذها موجبات شکل‌ گیری مسایل مرتبط با آمایش سرزمین شده و می‌شود (پولاددژ، ۱۳۷۳؛ دفتر برنامه‌ریزی منطقه‌ای، ۱۳۶۴).

با توجه به اینکه توسعه و محیط زیست دو موضوع جدایی ناپذیر می‌باشند ضروری است که با دستیابی و استفاده از ابزارهای مدیریت محیط­ زیست، در کلیه‌ی برنامه‌های توسعه حداقل خسارت به منابع و    محیط زیست وارد شود. اما عدم توجه به آثار و پیامدهای کوتاه ‌مدت و بلند مدت پروژه‌های مختلف، عمدتاً سبب بروز مشکلات اساسی برای انسان و طبیعت خواهد شد (منوری، ۱۳۸۹).

۶- ۱تعاریف شهرک صنعتی

شهرک صنعتی نوعی از توسعه و تجمع صنعتی محسوب می‌گردد. توسعه‌ها و تجمع‌های صنعتی بر اساس عملکرد، نوع و میزان تامین تسهیلات زیر بنایی، خدمات رفاهی و نظایر این‌ها، انواع و اشکال متفاوتی دارند.

طبق تعریف سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد (Unido)، شهرک صنعتی زمینی است دارای محدوده و مساحت معین که طبق ضوابط و مقررات مکان‌یابی صنعتی و بر اساس راهبردهای توسعه شهرک‌های صنعتی هر کشور انتخاب می‌شود. تاسیسات زیر ­بنایی و فعالیت‌های خدماتی مورد ­نیاز با توجه به نوع فعالیت صنعتی در آن ایجاد می‌شود که در جریان آماده ­شدن زمین شهرک (یا پس از آن) به متقاضیان ایجاد واحدهای صنعتی واگذار می‌گردد Kapur and Graedel, 2004; Smith, 1971)).

بر اساس تعریفی دیگر شهرک صنعتی نوعی از توسعه و تجمع صنعتی محسوب می‌گردد. توسعه‌ها و تجمع‌های صنعتی بر اساس عملکرد، نوع و میزان تامین تسهیلات زیر­ بنایی، خدمات رفاهی و نظایر این‌ها، انواع و اشکال متفاوتی دارند. تعاریف متعددی نیز برای شهرک صنعتی ارایه شده است.

همچنین شهرک صنعتی را می‌توان مکانی دارای محدوده و مساحت معین دانست که موقعیت مکانی آن طبق ضوابط و اصول مکان‌یابی پروژه‌های صنعتی و بر اساس راهبرد توسعه شهرک‌های صنعتی کشور معین ­شده و تأسیسات زیر بنایی و خدمات فنی مورد ­نیاز در رابطه با نوع فعالیت صنعتی در آن استقرار می‌یابند.

۱-۷- تاریخچه ایجاد شهرک‌های صنعتی در دنیا

از نظر تاریخی ریشه شهرهای جدید صنعتی را می‌توان در اردوگاه‌های کارگری در جوامع ما قبل صنعتی جستجو کرد. از اولین استقرارگاه‌های برنامه ‌ریزی شده کارگران در مصر دوره فراعنه (۱۸۹۰ قبل میلاد) تا تراس‌های کارگری در لندن قرن نوزدهم، و خانه­ سازی­‌های اشتراکی برای کارگران کارخانه کشتی ­سازی و نیز کپر سازی­های ویژه استقرار کارگران اسلحه ­سازی و نمک شویی در روسیه اواخر قرن هیجدهم و نیز اقدمات نهضت سوسیالیست‌های آرمان­ گرا در اروپا به ویژه در انگلستان و فرانسه قرن نوزدهم همه و همه پیشینه تاریخی و تجربی نو شهرهای صنعتی را در ادوار دور شکل داده‌اند. پدیده ایجاد تجمع صنعتی برای اولین بار در اواخر قرن ۱۹ در کشور انگلستان به کار برده شد و در سال‌های بعد در بسیاری از کشورهای صنعتی غرب به عنوان وسیله‌ای برای دستیابی به رشد صنعتی عنوان شد و ادامه یافت. در قرن بیستم با طرح دو پیشنهاد برجسته در زمینه شهرهای جدید بیشتر خود نمایی کرد. اول پیشنهاد باغ شهرهای ایبنزر هووارد و دوم شهر صنعتی تونی گارنیه که هر دو شهرهای آرمانی خود را برای جمعیتی حدود ۳۵۰۰۰ هزار مطرح گردید (Galantay, 1956).

بعد از جنگ جهانی دوم روش ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی به طور گسترده در کشورهای در حال توسعه به مرحله اجرا در آمد در آن دوره ناحیه صنعتی عبارت بود از زمین عمران ­شده‌ای که برای استقرار صنایع تفکیک شده بود و این واحدهای صنعتی بر اساس طرح جانمایی و مقررات خاص ایجاد و کنترل می‌شد.

۱-۸- تاریخچه ایجاد شهرک‌های صنعتی در ایران

شهرک‌های صنعتی با رشد قارچ گونه در تمام کشورها از جمله کشور ایران توسعه پیدا کردند و در ایران نخستین کوشش‌ها برای ایجاد ناحیه صنعتی در سال ۱۳۳۳ در شهر کرج بود که با شکست مواجه شد و این شکست عمدتاً ناشی از فقدان دانش و تجربه در سازماندهی و اداره شهرهای صنعتی بوده و عمده‌ ترین مشکلاتی که این شهرک صنعتی با آن مواجه شد، فقدان امکانات زیر بنایی و یک برنامه ریزی اصولی بود.

طی دو دهه ۴۰ و ۵۰ نیز کوشش‌های گسترده‌ای به منظور ایجاد نواحی صنعتی به عمل آمد. لیکن به علت مشکلات در موارد متعددی این تلاش به نتیجه نرسید، به عنوان مثال می‌توان به ایجاد شهرک صنعتی مشهد (طوس) که مطالعات آن در اواخر سال ۱۳۵۴ آغاز شد اشاره کرد. به طور کلی در طول دوران قبل از انقلاب صرفاً با ایجاد چند ناحیه صنعتی شهرک‌ها ایجاد ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، احداث نواحی صنعتی به صورت فزاینده‌ای رشد یافت و دولت با تخصیص اعتبارات قابل توجهی برای شروع کار در پیشبرد این مهم همت نمود.

در سال ۱۳۶۲ پس از ایجاد وزارتخانه‌های «معادن و فلزات»،  «صنایع سنگین» و «صنایع»، سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران نیز در وزارت صنایع ادغام گردید. وزارت صنایع در همان سال لایحه تأسیس شهرک‌های صنعتی را تهیه و پس از تصویب هیات وزیران، به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. این شرکت پس از تشکیل سازمان مرکزی خود در ۲۵ استان کشور شرکت شهرک صنعتی را به تدریج در سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۲ ایجاد و فعالیت‌های ساماندهی و اجرایی شهرک‌های صنعتی را آغاز کرد.

۱-۹- انواع شهرک‌های صنعتی با توجه به کارکرد اصلی و موقعیت قرار گیری آن‌ها

شهرهای جدید با اهداف متنوّعی ایجاد شده و به اشکال گوناگون قابل طبقه ­بندی هستند. با توجه به کارکرد اصلی و موقعیت قرار گیری مجتمع‌ها و شهرک‌های جدید صنعتی به طور کلّی می‌توان آن‌ها را در سه گروه زیر جای داد:

گروه اوّل: مجتمع‌هایی که کارکرد اصلی آن‌ها صنعتی بوده و کلیه‌ی نیازهای مسکونی و خدماتی ساکنان خود را تأمین می‌کنند و اغلب چارچوبی جامع برای زندگی شهری فراهم می‌آورند. این گونه مجتمع‌ها عمدتاً خارج از منطقه و به دور از نفوذ تعیین کننده‌ی مادر شهر ایجاد می‌شوند.

گروه دوّم: اگر چه کارکرد اصلی آن‌ها صنعتی می‌باشد، لیکن تنها بخشی از نیازهای مسکونی و خدمات مورد نیاز ساکنان خود را تأمین می‌کنند و معمولاً پاره‌ای از ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی یک شهر متعارف را دارا هستند و غالباً در حوزه به صورت اقماری ایجاد می‌شوند.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.