تحقیق ناهنجاری های متابولیک، لنگش و اثرات نحوه تغذیه و توزیع خوراک و مدیریت آخور بر لنگش در گله‌های گاو شیری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ناهنجاری های متابولیک، لنگش و اثرات نحوه تغذیه و توزیع خوراک و مدیریت آخور بر لنگش در گله‌های گاو شیری  دارای ۳۶  صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-مقدمه    ۱
۲-اهمیت ناهنجاری های متابولیک    ۳
۲-۱-عوامل مؤثر در ایجاد ناهنجاری های متابولیک    ۳
جدول ۲-۱  برخی از ناهنجاری های متابولیک و سبب های آن ها(محبی، ۱۳۸۴)    ۴
۳-لنگش:    ۵
۴-مکانیزم توسعه لنگش    ۶
۵-انواع لنگش    ۸
۶-اثرات نحوه تغذیه و توزیع خوراک و مدیریت آخور بر لنگش در گله‌های گاو شیری    ۹
۶-۱-تغذیه    ۹
۶-۲-توزیع خوراک    ۹
۶-۳-تصحیح ماده خشک اجزای جیره    ۱۰
۶-۴-مقدار تغذیه اجزای جیره    ۱۱
۶-۵-مخلوط کردن    ۱۱
۷-اثرات مدیریت آخور برلنگش در گلههای گاوشیری   :    ۱۲
۷-۱-الگوی وعده‌ای خوراک    ۱۲
۷-۲-انتخاب    ۱۳
۸-خوراک‌دهی و مدیریت گاو در دوره انتقال    ۱۴
۹-رابطه بین اسیدوز و لنگش    ۱۵
جدول ۲-۲ عوارض و پیامدهای ناشی از اسیدوز شکمبه در گاوهای شیری    ۱۶
۱۰-راهبردهای مدیریتی پیشگیری از اسیدوز    ۱۷
۱۱-مدیریت عوامل غیر تغذیه‌ای    ۱۸
۱۱-۱-استرس گرمایی    ۱۹
۱۱-۲-پوشش کف بستر و لنگش    ۱۹
۱۱-۳-طرّاحی بهاربند و لنگش    ۲۰
۱۱-۴-سم چینی و مراقبت از سم    ۲۱
۱۱-۵-حوضچه‌های حمام پا    ۲۲
۱۲-کاهش لنگش از طریق انتخاب ژنتیکی    ۲۳
۱۳ساختار ظاهری دست و پا    ۲۴
۱۴-برآوردهای ژنتیکی که برای عوامل غیرژنتیکی تنظیم شده اند:    ۲۵
۱۵-انتخاب مستقیم برای به حداقل رساندن لنگش    ۲۶
منابع و مآخذ    ۲۸

منابع

حق پرور، ر. ا. سالاری. م . یوسف الهی، م . شجائیان، ک. ۱۳۸۷٫ اسیدوز تحت حاد بیماری شایع در مزارع گاوهای شیری. اولین همایش سراسری تغذیه و بیماری های متابولیک گاو، دانشگاه بیرجند.

سیدالموسوی، س. م . م. یزدان پناه . ا. ریاسی، ا. ۱۳۸۷٫ راهکارهای پیشگیری از اسیدوز در گاوهای شیری. اولین همایش سراسری تغذیه و بیماری های متابولیک گاو. دانشگاه بیرجند.

قربانی، غ. ر ۱۳۸۱٫ ناهنجاری های متابولیکی در گاو . چاپ اول. انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان . ۲۶۲ ص

محبی م . ۱۳۸۴٫ بیمار های متابولیک گاوهای شیری سبب ها، پیامدها ، پیشگیری، چاپ اول. انتشارات دانشگاه شیراز، ۷۶ص

محبی م . ۱۳۸۷٫ بیمار های متابولیک گاوهای شیری سبب ها، پیامدها ، پیشگیری، انتشارات دانشگاه شیراز، چاپ دوم.

آخوندی، ع.ا. غفاری، ح. دیانی، ا. ۱۳۸۷٫ نقش تغذیه الیاف موثر فیزیکی بر اسیدوز شکمیه. اولین همایش سراسری تغذیه و بیماری های متابولیک گاو، دانشگاه بیرجند.

آقا میری س م. ۱۳۸۷٫ بررسی توصیفی ریسک فاکتورهای بیماریهای متابولیک در گاوداری های شیری در تعدادی از شهرستان های استان فارس- پایان نامه دکتری عمومی دامپزشکی، دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز – پ نامه شماره ۱۱۸۰٫

شهبازی، ح. ر . ۱۳۸۷٫ اثر تعادل کاتیون، آنیون جیره در پیشگیری از تب شیر در گاوهای شیری. اولین همایش سراسری تغذیه و بیماری های متابولیک گاو، دانشگاه بیرجند.

قربانی، غ. اسدالموتی، ع. ۱۳۸۲٫ مدیریت پیشرفته گاوهای شیری. چاپ اول. انتشارالت جهاد دانشگاهی واحد اصفهان. ۲۴۸ص

محبی م . ۱۳۹۰٫ گاوهای شیری: پیوند بهداشت و مدیریت گله، انتشارات دانشگاه شیراز، چاپ اول.

محبی فانی. م، نظیفی. س. شهریاری. م نامداری. ا. ۱۳۸۹٫ درمان عملکرد نابهینه در یک گله گاو شیری: لزوم بررسی های جامع و پاره ی محدودیتها. مجله دامپزشکی ایران.

۱-  مقدمه

لنگش عبارت است از التهاب لایه‌ها و برآمدگی‌های درون سم. لایه‌های بافتی به صورت چین‌هایی سازماندهی شده‌اند که فعالیّت آن‌ها در جهت گرفتن فشار سم هنگام تماس با زمین است. یک عمل مهم دیگر این بافت‌ها، تولید بافت شاخی دیواره سم و پاشنه است. هر عاملی که جریان خون را به این ورقه‌ها یا برآمدگی‌ها قطع کند، منجر به آسیب این بافت‌ها شده و توانایی آن‌ها را برای گرفتن شوک یا تولید بافت شاخی مرغوب مختل می‌سازد( قربانی، ۱۳۸۲).

امروزه لنگش در گاو شیری به عنوان یکی از عمده‌ترین مشکلات دامپروری‌های صنعتی به شمار آمده که با خسارت اقتصادی قابل‌‌توجه همراه می‌‌باشد. بیشتر موارد لنگش در گاو به علّت ابتلا انگشت به جراحت‌های مختلف بوده که چنانچه به‌موقع تشخیص و درمان نشوند می‌توانند توسعه یافته و منجر به آسیب نسوج عمقی‌تر مانند ساختارهای سینوویالی، اوتار و رباطات انگشتی و حتّی استخوان گردد. در موارد عفونت‌های عمقی انگشت (به علت نکروز نسوج نرم و سخت) درمان‌های ضد‌ّمیکروبی به‌تنهایی نتیجه لازم را در‌پی نخواهد داشت و لذا به حذف زودرس دام ختم می‌شود. در این ارتباط داشتن دلایل روشن بر حذف دام نکته‌ای بسیار مهم می‌باشد (نوری و همکاران، ۱۳۸۹).

لنگش به عنوان سومین عامل ضررهای اقتصادی در گله‌های گاو شیری شناخته می‌شود، هر‌چند نظر به تأثیر لنگش روی پستان و عملکرد تولید‌مثلی امروزه برخی از محققین تأثیر آن را بالاتر از ورم پستان و ناباوری، به عنوان مهمترین عامل در ضرردهی گله‌های گاو شیری می‌شناسند(گارد، ۱۹۹۹).

به طور‌کلّی رهیافت‌های گوناگونی برای مطالعه لنگش بکار گرفته شده است مثلاً در پاره‌ای از تحقیقات، لنگش به شکل گله‌ای و یا ارزیابی درجه‌بندی حرکتی گاو مشخص می‌گردد و یا به گزارش موارد ضایعات در سم گاو اکتفا می‌گردد. آنچه مسلّم است رخداد ضایعه ارتباط مستقیمی با نحوه‌ی نگهداری، شرایط آب و هوایی، میزان تولید و همچنین وجود اجرام بیماری‌زا در منطقه دارد و بدین‌ترتیب فراوانی بیماری‌های مختلف در گزارش‌های مختلف متفاوت است(مولینگ و گرینوف، ۲۰۰۶).

از آنجا که شناخت عوامل منجر به حذف گاوهای مبتلا به لنگش، می‌تواند به قضاوت مدیریتی و بهداشتی در دامپروری‌ها کمک بسزایی نماید، لذا مطالعات در این زمینه و روشنگری این عوامل اهمیّت خاص پیدا می‌کند (نلسون وکتل، ۲۰۰۱).

در مقایسه با گذشته امروزه گاوهای شیری با چالش‌های مختلف محیطی و مدیریتی روبرو هستند. جیره‌های پر انرژی، ساخت کف بهاربندها با بتون، به طور مداوم در معرض شرایط نامساعد قرار گرفتن و حتّی افزایش وزن بدن، عوامل تهدید‌کننده‌ای هستند که احتمال لنگش را افزایش می‌دهند (قربانی، ۱۳۸۲).

لنگش یک ضایعه چند‌علّتی است و تحت تأثیر فاکتورهایی از قبیل شرایط نگهداری، مدیریت تغذیه‌ای مزرعه و فاکتورهای فردی می‌باشد (کلارکسن و همکاران، ۱۹۹۳).

اثرات لنگش زمانی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که با اثر بر روی شرایط فیزیولوژیک بدن، باعث واکنش‌های منفی در سایر ارگان‌ها بخصوص دستگاه تولیدمثل می‌شود (هرناندز و همکاران، ۲۰۰۶).

زیان‌های اقتصادی ناشی از لنگش در بریتانیا در سال ۷۸-۱۹۷۷ بالغ بر۵/۱۵ میلیون پوند برآورد شده است، هر چند میزان این ضررها توسط اسلمونت (۱۹۹۰) بالغ بر ۲/۸۹ میلیون پوند در سال برآورد شد. طیّ همین بررسی‌ها در انگلستان (ویتاکرو همکاران، ۱۹۸۳) میزان ضررهای حاصل از کاهش تولید شیر را ۳۵ میلیون پوند در سال تخمین زده‌اند.

بیشتر زیان‌های اقتصادی ناشی از لنگش به علّت حذف زود هنگام دام، هزینه‌های درمان، کاهش تولید شیر، کاهش راندمان تولیدمثلی، افزایش فاصله گوساله زایی و قطع تولید شیر می‌باشد. (انتینگ و همکاران، ۱۹۹۷) همچنین درد باعث افزایش میزان حذف به دلیل کاهش تولید می‌شود(راجالا و همکاران، ۱۹۹۹).

از اثرات غیر مستقیم  لنگش می‌توان به کاهش تولید شیر، کم‌شدن ارزش لاشه حذف‌شده، افزایش هزینه‌های درمان و روش‌های کنترل و پیشگیری، افزایش هزینه‌ی کارگری واتلاف وقت و نیروی کاری،  هزینه‌ی حذف شیر به دلیل تجویز آنتی‌بیوتیک‌های عمومی اشاره کرد. علاوه بر این به خاطر درد و ناراحتی ناشی از لنگش، این عارضه از نظر آسایش و رفاه دام‌ها نیز حائز اهمیّت می‌باشد(گاربارینو و همکاران، ۲۰۰۵).

۲-اهمیت ناهنجاری های متابولیک

ناهنجاری های متابولیک در موارد زیادی به شکل تحت بالینی و بدون نشانه‌های آشکار، شمار زیادی از حیوانات گله را درگیر می‌کنند و از راه‌های گوناگون سبب زیان اقتصادی می‌شوند که شامل موارد زیر می‌شوند(رادوستیتس، ۲۰۰۱):

۱-کاهش تولید

۲-کاهش اجزای اقتصادی شیر (چربی و پروتئین)

۳-کاهش باروری و افزایش فاصله‌ی زایش‌ها

۴-افزایش نسبت تلقیح به آبستنی

۵-تحمیل هزینه‌های تشخیص و درمان

۶-افزایش موارد حذف گاوها از گله

۲-۱-عوامل مؤثر در ایجاد ناهنجاری های متابولیک

کاستی‌های جیره: اشتباهات کوچک در جیره‌ی غذایی، به ویژه در مراحل حساس چرخه‌ی شیردهی، ممکن است دشواری‌های بزرگی را در پی داشته باشد. با این وجود چنانچه در ریشه‌یابی، درمان و برنامه‌ریزی برای پیشگیری از بیماری‌های متابولیک تنها به کاستی‌های جیره بسنده شود راه درستی پیموده نشده است(رادوستیتس، ۲۰۰۱).

سطح تولید: گاهی سطح تولید دام به حدّی زیاد است که حتّی با برنامه‌های مناسب تغذیه‌ای نیز احتمال بروز برخی از ناهنجاری های متابولیک وجود دارد(محبی، ۱۳۸۴).

گروه بندی: اگر گاوها به درستی گروه‌بندی نشوند، بر اساس نیازشان تغذیه نخواهند شد و پیشگیری از ناهنجاری های متابولیک آن‌ها دشوار خواهد بود(محبی، ۱۳۸۴).

شرایط جایگاه‌ها: گاوها همیشه باید به سادگی و بدون نیاز به رقابت، به غذا، آب و مکان مناسبی برای استراحت دسترسی داشته باشند. کاستی در هر یک از این موارد، مصرف غذا را کاهش می‌دهد و امکان ابتلای گاو به ناهنجاری های متابولیک را بیشتر می‌کند(رادوستیتس،۲۰۰۱).

دمای محیط : مصرف غذا در هوای گرم کمتر و در هوای سرد بیشتر می‌شود. در این موارد اگر پیش‌بینی‌های لازم صورت نپذیرد احتمال ابتلای دام به ناهنجاری های متابولیک بیشتر می‌شود(محبی، ۱۳۸۴).

آماده‌سازی و توزیع غذا: اگر فرمولاسیون غذا درست باشد، ولی آماده‌سازی و توزیع آن درست نباشد، امکان کاهش مصرف غذا و یا مورد استفاده قرار نگرفتن بخشی از مواد مغذی و در پی آن بروز ناهنجاری های متابولیک وجود دارد(رادوستیتس،۲۰۰۱).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.