447 views
پیشینه تحقیق نظام درآمد شهرداریها و رابطه آن با اقتصاد شهری دارای ۱۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول:مقدمه ۶
فصل دوم: نظام درآمد شهرداریها و اقتصاد شهری ۷
مقدمه ۷
بخش اول: مفاهیم اولیه ۹
۲-۱-۱- شهرداری ۹
۲-۱-۲- وظایف شهرداریها در ایران ۱۰
۲-۱-۳- مالیه شهری ۱۱
۲-۱-۴- شهرداریها از نظر مالی چه نوع مؤسساتی هستند؟ ۱۲
۲-۱-۵- درآمد پایدار ۱۲
بخش دوم: نظام درآمد شهرداریها ۱۵
۲-۲-۱- منابع درآمدی و شیوههای تأمین مالی در شهرداریها ۱۵
۲-۲-۱-۱- مالیات محلی ۱۷
۲-۲-۱-۱-۱- مالیات بر دارایی ۲۳
۲-۲-۱-۱-۱-۱- مالیات بر ارزش زمین ۲۵
۲-۲-۱-۱-۱-۲- مالیات بر درآمد ۲۷
۲-۲-۱-۱-۲- مالیاتهای زیست محیطی (سبز) ۲۸
۲-۲-۱-۲- عوارض و بهای خدمات شهری ۲۸
۲-۲-۱-۳- کمکهای میان حکومتی ۳۰
۲-۲-۱-۴- استقراض و انتشار اوراق قرضه شهری ۳۳
۲-۲-۲- جمع بندی ۳۵
بخش سوم: اقتصاد شهری ۳۷
۲-۳-۱- علم اقتصاد و شاخههای اصلی آن ۳۷
۲-۳-۲-تعریف اقتصاد شهری ۳۸
۲-۳-۳-بازارهای تشکیل دهنده اقتصاد شهری ۴۱
۲-۳-۳-۱- بازار زمین ۴۱
۲-۳-۳-۲-بازار کار یا سرمایه انسانی ۴۲
۲-۳-۳-۳-بازار سرمایه ۴۲
۲-۳-۴-نظریهی پایهی اقتصادی شهر ۴۳
۲-۳-۵- توسعه اقتصاد محلی ۴۴
۲-۳-۵-۱-تعریف توسعه اقتصاد محلی ۴۵
۲-۳-۵-۲-فراهم سازی محیط کسب و کار توانمند ۴۷
۲-۳-۵-۳-فرایند برنامه ریزی استراتژیک توسعه اقتصاد محلی ۴۸
۲-۳-۵-۴-نقش حکومتهای محلی (شهرداریها) در توسعه اقتصاد محلی ۵۱
۲-۳-۶- شهرها و مشکلات اقتصادی ۵۲
۲-۳-۷-رابطه اقتصاد شهری با ترکیب نظام درآمد شهرداریها ۵۴
۲-۳-۸- جمعبندی ۵۵
بخش چهارم: پیشینه تحقیق ۵۷
۲-۴-۱-پیشینه تحقیق در ایران ۵۷
۲-۴-۲- پیشینه تحقیق در سایر کشورها ۶۴
۲-۴-۳- جمع بندی ۷۰
فصل سوم: ترکیب نظام درآمدی شهرداریها در ایران و سایر کشورها ۷۱
۳-۱-ترکیب نظام درآمدی شهرداریها ۷۱
بخش اول: ترکیب نظام درآمدی شهرداریها در شهرهای ایران قبل و بعد از انقلاب ۷۲
۳-۱-۱-ترکیب نظام درآمدی شهرداریها در شهرهای ایران قبل از انقلاب ۷۲
۳-۱-۱-۱- سال های ۱۲۸۶ تا ۱۳۳۴ ۷۳
۳-۱-۱-۲- سال های ۱۳۳۴ تا ۱۳۵۷ ۷۵
۳-۱-۲-ترکیب نظام درآمدی شهرداریها در شهرهای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (۱۳۵۷ تا کنون) ۷۷
۳-۱-۳- ترکیب نظام درآمدی شهرداریها در کلانشهرهای ایران ۸۸
بخش دوم: ترکیب نظام درآمدی شهرداریها در سایر کشورهای دنیا ۹۲
۳-۲-۱- کشورهای توسعه یافته ۹۲
۳-۲-۱-۱-امریکا ۹۲
۳-۲-۱-۲- کانادا ۹۴
۳-۲-۱-۳- انگلیس ۹۶
۳-۲-۱-۴- فرانسه ۹۷
۳-۲-۱-۵- سوئد ۹۸
۳-۲-۱-۶- ژاپن ۹۹
۳-۲-۱-۷-آلمان ۱۰۱
۳-۲-۱-۸- استرالیا ۱۰۲
۳-۲-۱-۹- اسپانیا ۱۰۳
۳-۲-۱-۱۰- اتریش ۱۰۵
۳-۲-۲- کشورهای در حال توسعه ۱۰۵
۳-۲-۲-۱-مالزی ۱۰۶
۳-۲-۲-۲- فیلیپین ۱۰۷
۳-۲-۲-۳-بنگلادش ۱۰۸
۳-۲-۲-۴- هند ۱۰۹
۳-۲-۲-۵- چین ۱۱۰
۳-۲-۲-۶- ترکیه ۱۱۲
۳-۲-۲-۷- تایلند ۱۱۳
۳-۳- جمع بندی ۱۲۱
منابع و مآخذ ۱۲۵
منابع فارسی ۱۲۵
منابع لاتین ۱۳۴
پورمقیم، جواد.۱۳۷۸٫ اقتصاد بخش عمومی، تهران، انتشارات نی.
پورتال وزارت کشور. ۱۳۸۹٫ تأسیس شهرداری، .
روزبهان، محمود. ۱۳۸۷٫ تئوری اقتصاد کلان ۱،گیلان، انتشارات گیلان.
زاهدی، کریم و میثم دهقان.۱۳۸۹٫ مالیات بر ارزش زمین روشی جهت تحقق درآمد پایدار شهری، سومین همایش مالیه شهرداری « مشکلات و راهکارها». مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف، تهران.
زبردست، اسفندیار.۱۳۸۳٫ اندازه شهر،تهران: مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری.
زنگنه، یعقوب. ۱۳۸۸٫ درآمدى بر اقتصاد شهرى، ناشر دانشگاه تربیت معلم سبزوار، نشر چاپار، چاپ اول، سبزوار.
سامانه ملی شهر و روستا.۱۳۹۰٫ آیین نامه مالی شهرداریها، .
سرایی، آرش.۱۳۸۶٫ نگاهی به نظام مالی شهرداریها، گفتگو با دکتر پورهنگ بهرامی، فصلنامه شهرداری ها، سال هشتم، شماره ۸۴٫
سعیدنیا، احمد.۱۳۸۳٫ کتاب سبز راهنمای شهرداریها؛ مدیریت شهری، جلد یازدهم، تهران، سازمان شهرداریهای کشور.
هاشمی، فضلالله.۱۳۷۱٫ حقوق شهری و قوانین شهرسازی، تهران، وزارت مسکن و شهرسازی، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران.
جمشیدزاده زیازی، ابراهیم.۱۳۸۰٫ مالیات بر دارایی مهمترین منبع درآمد شهرداریهای جنوب آسیا، مجله شهرداریها، سال سوم، شماره ۳۱٫
چو، کیانگ، حمید داوودی و سانجیوگوپتا.۱۳۸۱٫ سیاست های مخارج اجتماعی دولت و مالیات ها و توزیع درآمد در کشورهای در حال توسعه، ترجمه محسن کلانتری، مجله پژوهش ها و سیاست هایاقتصادی، سال دهم، شماره ۲۳٫
Buttner and Holm-Hadulla.2008. Fiscal Equalization: The Case of German Municipalities, CESifo DICE Report, available at: .
Carbó-Ramírez, P. Zuria, I (2011), “The value of small urban greenspaces for birds in a Mexican city”, Landscape and Urban Planning, pp 213-222.
Canada’s Minister of Municipal Affairs and Housing. 2010. View 2010 Financial Statements, available at: .
Haschke,Dieter,2001. Local Government Administration in Germany, available on German Law Archive, .
افزایش سریع جمعیت، توأم با گسترش شهرنشینی مشکلات فراوانی در کشورهای گوناگون به ویژه کشورهای در حال توسعه ایجاد کرده است. کمبود مسکن، بیکاری، حاشیه نشینی، معضلات ترافیکی و… تنها بخشی از مشکلاتی است که مدیران شهری با آن روبهرو هستند که رفع این گونه معضلات در جامعه نیازمند گسترش منابع درآمدی شهرداریها به عنوان رکن اصلی مدیریت شهری میباشد.
امروزه یکی از مسائل مهم شهرداریها در سراسر جهان ایجاد منابع کافی درآمد و تأمین هزینه خدمات شهری است. درحالحاضر، مدیریت شهری اکثر شهرهای کشورما نیز در تأمین نیازهای مالی خود دچار مشکلات عدیدهای هستند. کاهش یا قطع کمکهای بلاعوض وزارت کشور پس از قانون خودکفایی در دهه ۶۰ از یک سو و افزایش تقاضا جهت بالا بردن درآمد شهرداری به تبع رشد سریع شهری از سوی دیگر، سبب ناپایداری درآمد شهرداریها و وابستگی زیاد آنها به ناپایدارترین منبع درآمدی یعنی عوارض ساختمانی گردیده است.
بنابراین میتوان گفت یکی از چالشهای عمده مدیریت شهری ایجاد تنوع در تأمین منابع مالی درآمدی و یافتن راههای کسب درآمدهای پایدار میباشد. منظور از درآمد پایدار آن دسته از درآمدهایی است که از دو خصیصه تداومپذیری و مطلوببودن برخوردار باشند به گونهای که در طول زمان قابلاتکا بوده و برای دستیابی به آن، بتوان برنامهریزیهای لازم را صورت داد. در این میان یکی از روشهای تأمین منابع مالی پایدار، توجه به مشارکت مدیریت شهری در فعالیتهای اقتصادی در شهرها میباشد. شهرداریها میتوانند از طریق مشارکت در فعالیتهای اقتصادی باعث بهبود تولید و اشتغال شده و راه را برای توسعه اقتصاد محلی هموار سازند.
بنابراین بررسی نقاط قوت و ضعف ترکیب نظام درآمدی موجود و تأثیراتی که اقتصاد شهری میتواند در پایداری این نظام داشته باشد نه تنها میتواند باعث ارتقای کارآمدی مدیریتشهری گردد بلکه به تبع آن جامعه شهری را نیز به سمت اقتصادی پویا رهنمون خواهد کرد.
سابقه مدیریت شهری به پیدایش شهر و ضرورت تدوین اصول، مقررات و قوانین زیستن انسانها در کالبد زیستی، روانی و اجتماعی باز میگردد. (کردی،۲۲،۱۳۸۵) که هدف آن ارتقای شرایط کار و زندگی جمعیت ساکن در قالب اقشار و گروههای مختلف اجتماعی، حفاظت از حقوق شهروندان و تشویق به توسعه اقتصادی-اجتماعی پایدار است. (تقوایی و همکاران، ۲۰،۱۳۸۸)
تعاریف متعددی از مدیریت شهری ارائه شده است که هرکدام از این تعاریف بیان کننده نگرشی نظاممند به مقوله مدیریت شهری است. مدیریت شهری عبارت است از اداره امور شهر به منظور ارتقاء مدیریت پایدار مناطق شهری در سطح محلی با در نظر داشتن و تبعیت از اهداف سیاستهای ملی، اقتصادی و اجتماعی کشور(داداش پور،۸۶،۱۳۸۰). استرن مفهوم مدیریت شهری را مفهومی چند وجهی بشمار میآورد که تعریفپذیر نیست. آنچه اهمیت دارد این است که او مدیریت شهری را مفهومی هماهنگ و یکپارچه میداند، که این خود مستلزم توجه به نحوه و ضرورت گذار از برنامهریزی کالبدی به مدیریت شهری است. این مسئله را نباید از نظر دور داشت که مدیریت شهری نوعی رویکرد هماهنگ و یکپارچه را نسبت به مسائلشهری در کشورهای درحال توسعه ضروری میسازد. (دانشنامه مدیریت شهری و روستایی، جلد سوم،۱۳۳،۱۳۸۸)
در یک جامعه شهری، شهروندان دارای نیازهای متعددی هستند که باید مدیریت شهری یک جامعه در ارضای این نیازها تلاشهای بسیاری انجام دهد. در کشور ما شهرداری اصلیترین بازوی اجرایی مدیریت شهری محسوب میگردد. از آنجایی که رفع این نیازها و معضلات شهری نیازمند منابع مالی پایدار میباشد، تأمین مالی و کسب درآمد پایدار از اصلیترین چالشهای پیشروی این نهاد است.
درحالحاضر، مدیریت شهری اکثر شهرهای کشورما جهت تأمین نیازهای مالی خود به ناپایدارترین منبع درآمدی یعنی عوارض ساختمانی وابسته شدهاند و دچار یک نظام مالی ناپایدار گردیدهاند که از علل ایجاد آن کاهش یا قطع کمکهای بلاعوض وزارتکشور پس از قانون خودکفایی در دهه ۶۰ و افزایش تقاضا جهت بالا بردن درآمد شهرداری به تبع رشد سریع شهری بوده است.
جهت رفع مشکلات ناشی از نبود نظام مالی پایدار در شهرها به خصوص شهرهای کوچک روشهای گوناگونی میتواند مورد توجه قرار گیرد که از این میان مشارکت مدیریت شهری در فعالیتهای اقتصادی در شهرها است که میتواند علاوه بر بهبود تولید و اشتغال در این گونه شهرها، راه را برای توسعه اقتصاد محلی هموار سازد. بنابراین در این فصل سعی گردیده با بررسی مبانی نظری نظام مالی شهرداریها، پایههای نظری ورود به موضوع ارتباط اقتصاد شهری با ترکیب نظام درآمدی شهرداریها در شهرهای کوچک، آماده گردد.
این فصل، مشتمل بر چهار بخش است، در بخش اول ابتدا به مفاهیم میپردازیم سپس در بخش بعد به معرفی نظام درآمد شهرداریها که شامل چهار روش عمده کسب درآمد شامل مالیات محلی، اخذ بهای خدمات شهری، کمکهای دولتی و استقراض و انتشار اوراق قرضه شهری است پرداخته میشود. بخش سوم شامل بحثهایی پیرامون اقتصاد شهری، سیاست توسعه اقتصاد محلی و ارتباط اقتصاد شهری با مالیه شهری است، در بخش چهارم شامل بررسی پیشینه تحقیق در زمینه موضوع پژوهش مورد نظر در کشور ایران و سایر کشورهای دنیا میباشد.
مردم یک کشور نیازهای مشترکی دارند که این نیازها را میتوان به سه دسته عمده نیازهای مشترک محلی، منطقهای یا ناحیهای و ملی تقسیم نمود. در هر کشوری جهت رفع این نیازهای مشترک حکومتهایی در سطوح گوناگون تشکیل شدهاند. اولین سطح شامل حکومت ملی است که بالاترین سطح حکومت محسوب شده و بر سایر سطوح نظارت دارد. دولت استانی در دومین سطح از حکومت قرار دارد و نهایتاً دولت محلی است که وظیفه رفع نیازهای محلی را بر عهده دارد.
از جمله تأسیسات محلی غیرمتمرکز، شهرداری است. شهرداری سازمانی است که در محدوده شهر برای رفع آن دسته از نیازهای عمرانی و رفاهی مردم که جنبه محلی دارد و نیز برای ایجاد و اداره پارهای تأسیسات شهری که باز مربوط به نیازهای مردم همان محل است تشکیل میشود.(طاهری،۱۲۰،۱۳۷۷) در ایران دولتهای محلی با عنوان شهرداریها شناخته میشوند که مسئول و متولی اداره امور شهرها هستند و میتوان شهرداری هر شهر را دولت آن شهر نامید. در واقع شهرداری در سطح محلی از عناصر اصلی تصمیمگیری به شمار میرود و مهمترین نقش را در مدیریت شهری به عهده دارد.[۱]
[۱] با تلخیص از هاشمی، ۱۳۷۱، سعیدنیا،۱۳۸۳و عزتی، ۱۳۸۷
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر