تحقیق نظام درآمد شهرداریها و رابطه آن با اقتصاد شهری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظام درآمد شهرداریها و رابطه آن با اقتصاد شهری دارای ۱۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:مقدمه    ۶
فصل دوم: نظام درآمد شهرداریها و اقتصاد شهری    ۷
مقدمه    ۷
بخش اول: مفاهیم اولیه    ۹
۲-۱-۱- شهرداری    ۹
۲-۱-۲- وظایف شهرداریها در ایران    ۱۰
۲-۱-۳- مالیه شهری    ۱۱
۲-۱-۴- شهرداریها از نظر مالی چه نوع مؤسساتی هستند؟    ۱۲
۲-۱-۵- درآمد پایدار    ۱۲
بخش دوم: نظام درآمد شهرداریها    ۱۵
۲-۲-۱- منابع درآمدی و شیوههای تأمین مالی در شهرداریها    ۱۵
۲-۲-۱-۱- مالیات محلی    ۱۷
۲-۲-۱-۱-۱- مالیات بر دارایی    ۲۳
۲-۲-۱-۱-۱-۱- مالیات بر ارزش زمین    ۲۵
۲-۲-۱-۱-۱-۲- مالیات بر درآمد    ۲۷
۲-۲-۱-۱-۲- مالیاتهای زیست محیطی (سبز)    ۲۸
۲-۲-۱-۲- عوارض و بهای خدمات شهری    ۲۸
۲-۲-۱-۳- کمکهای میان حکومتی    ۳۰
۲-۲-۱-۴- استقراض و انتشار اوراق قرضه شهری    ۳۳
۲-۲-۲- جمع بندی    ۳۵
بخش سوم: اقتصاد شهری    ۳۷
۲-۳-۱- علم اقتصاد و شاخههای اصلی آن    ۳۷
۲-۳-۲-تعریف اقتصاد شهری    ۳۸
۲-۳-۳-بازارهای تشکیل دهنده اقتصاد شهری    ۴۱
۲-۳-۳-۱-  بازار زمین    ۴۱
۲-۳-۳-۲-بازار کار یا سرمایه انسانی    ۴۲
۲-۳-۳-۳-بازار سرمایه    ۴۲
۲-۳-۴-نظریهی پایهی اقتصادی شهر    ۴۳
۲-۳-۵- توسعه اقتصاد محلی    ۴۴
۲-۳-۵-۱-تعریف توسعه اقتصاد محلی    ۴۵
۲-۳-۵-۲-فراهم سازی محیط کسب و کار توانمند    ۴۷
۲-۳-۵-۳-فرایند برنامه ریزی استراتژیک توسعه اقتصاد محلی    ۴۸
۲-۳-۵-۴-نقش حکومتهای محلی (شهرداریها) در توسعه اقتصاد محلی    ۵۱
۲-۳-۶- شهرها و مشکلات اقتصادی    ۵۲
۲-۳-۷-رابطه اقتصاد شهری با ترکیب نظام درآمد شهرداریها    ۵۴
۲-۳-۸- جمعبندی    ۵۵
بخش چهارم: پیشینه تحقیق    ۵۷
۲-۴-۱-پیشینه تحقیق در ایران    ۵۷
۲-۴-۲- پیشینه تحقیق در سایر کشورها    ۶۴
۲-۴-۳- جمع بندی    ۷۰
فصل سوم: ترکیب نظام درآمدی شهرداریها در ایران و سایر کشورها    ۷۱
۳-۱-ترکیب نظام درآمدی شهرداریها    ۷۱
بخش اول: ترکیب نظام درآمدی شهرداریها در شهرهای ایران قبل و بعد از انقلاب    ۷۲
۳-۱-۱-ترکیب نظام درآمدی شهرداریها در شهرهای ایران قبل از انقلاب    ۷۲
۳-۱-۱-۱- سال های ۱۲۸۶ تا ۱۳۳۴    ۷۳
۳-۱-۱-۲-  سال های ۱۳۳۴ تا ۱۳۵۷    ۷۵
۳-۱-۲-ترکیب نظام درآمدی شهرداریها در شهرهای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (۱۳۵۷ تا کنون)    ۷۷
۳-۱-۳- ترکیب نظام درآمدی شهرداریها در کلانشهرهای ایران    ۸۸
بخش دوم: ترکیب نظام درآمدی شهرداریها در سایر کشورهای دنیا    ۹۲
۳-۲-۱- کشورهای توسعه یافته    ۹۲
۳-۲-۱-۱-امریکا    ۹۲
۳-۲-۱-۲- کانادا    ۹۴
۳-۲-۱-۳- انگلیس    ۹۶
۳-۲-۱-۴- فرانسه    ۹۷
۳-۲-۱-۵- سوئد    ۹۸
۳-۲-۱-۶- ژاپن    ۹۹
۳-۲-۱-۷-آلمان    ۱۰۱
۳-۲-۱-۸- استرالیا    ۱۰۲
۳-۲-۱-۹- اسپانیا    ۱۰۳
۳-۲-۱-۱۰- اتریش    ۱۰۵
۳-۲-۲- کشورهای در حال توسعه    ۱۰۵
۳-۲-۲-۱-مالزی    ۱۰۶
۳-۲-۲-۲- فیلیپین    ۱۰۷
۳-۲-۲-۳-بنگلادش    ۱۰۸
۳-۲-۲-۴- هند    ۱۰۹
۳-۲-۲-۵- چین    ۱۱۰
۳-۲-۲-۶- ترکیه    ۱۱۲
۳-۲-۲-۷- تایلند    ۱۱۳
۳-۳- جمع بندی    ۱۲۱
منابع و مآخذ    ۱۲۵
منابع فارسی    ۱۲۵
منابع لاتین    ۱۳۴

منابع

پورمقیم، جواد.۱۳۷۸٫ اقتصاد بخش عمومی، تهران، انتشارات نی.

پورتال وزارت کشور. ۱۳۸۹٫ تأسیس شهرداری، .

روزبهان، محمود. ۱۳۸۷٫ تئوری اقتصاد کلان ۱،گیلان، انتشارات گیلان.

زاهدی، کریم و میثم دهقان.۱۳۸۹٫ مالیات بر ارزش زمین روشی جهت تحقق درآمد پایدار شهری، سومین همایش مالیه شهرداری « مشکلات و راهکارها». مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف، تهران.

زبردست، اسفندیار.۱۳۸۳٫ اندازه شهر،تهران: مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری.

زنگنه، یعقوب. ۱۳۸۸٫ درآمدى بر اقتصاد شهرى، ناشر دانشگاه تربیت معلم سبزوار، نشر چاپار، چاپ اول، سبزوار.

سامانه ملی شهر و روستا.۱۳۹۰٫ آیین نامه مالی شهرداری­ها، .

سرایی، آرش.۱۳۸۶٫ نگاهی به نظام مالی شهرداری­ها، گفتگو با دکتر پورهنگ بهرامی، فصلنامه شهرداری ها، سال هشتم، شماره ۸۴٫

سعیدنیا، احمد.۱۳۸۳٫ کتاب سبز راهنمای شهرداری­ها؛ مدیریت شهری، جلد یازدهم، تهران، سازمان شهرداری­های کشور.

هاشمی، فضل­الله.۱۳۷۱٫ حقوق شهری و قوانین شهرسازی، تهران، وزارت مسکن و شهرسازی، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران.

جمشیدزاده زیازی، ابراهیم.۱۳۸۰٫ مالیات بر دارایی مهم­ترین منبع درآمد شهرداری­های جنوب آسیا، مجله شهرداری­ها، سال سوم، شماره ۳۱٫

چو، کیانگ، حمید داوودی و سانجیوگوپتا.۱۳۸۱٫ سیاست های مخارج اجتماعی دولت و مالیات ها و توزیع درآمد در کشورهای در حال توسعه، ترجمه محسن کلانتری، مجله پژوهش ها و سیاست هایاقتصادی، سال دهم، شماره ۲۳٫

Buttner and Holm-Hadulla.2008. Fiscal Equalization: The Case of German Municipalities, CESifo DICE Report, available at: .

Carbó-Ramírez, P. Zuria, I (2011), “The value of small urban greenspaces for birds in a Mexican city”, Landscape and Urban Planning, pp 213-222.

Canada’s Minister of Municipal Affairs and Housing. 2010. View 2010 Financial Statements, available at: .

Haschke,Dieter,2001. Local Government Administration in Germany, available on German Law Archive, .

فصل اول:مقدمه

افزایش سریع جمعیت، توأم با گسترش شهرنشینی مشکلات ­فراوانی در کشورهای گوناگون به ویژه کشورهای در­ حال ­توسعه ایجاد کرده است. کمبود ­مسکن، بیکاری، حاشیه ­نشینی، معضلات ­ترافیکی و… تنها بخشی از مشکلاتی است که مدیران ­شهری با آن روبه­رو هستند که رفع این گونه معضلات در جامعه نیازمند گسترش منابع درآمدی شهرداری­ها به عنوان رکن اصلی مدیریت ­شهری می­باشد.

امروزه یکی از مسائل مهم شهرداری­ها در سراسر جهان ایجاد منابع­ کافی درآمد و تأمین هزینه خدمات­ شهری است. در­حال­حاضر، مدیریت­ شهری اکثر شهرهای کشورما نیز در تأمین نیازهای مالی خود دچار مشکلات­ عدیده­­ای هستند. کاهش یا قطع کمک­های بلاعوض وزارت­ کشور پس از قانون خودکفایی در دهه ۶۰ از یک سو و افزایش تقاضا جهت بالا بردن درآمد شهرداری به تبع رشد سریع شهری از سوی دیگر، سبب ناپایداری درآمد شهرداری­ها و وابستگی زیاد آنها به ناپایدارترین منبع درآمدی یعنی عوارض ساختمانی گردیده است.

بنابراین می­توان گفت یکی از چالش­های عمده مدیریت شهری ایجاد تنوع در تأمین منابع مالی درآمدی و یافتن راه­های کسب درآمدهای پایدار می­باشد. منظور از درآمد پایدار آن دسته از درآمدهایی است که از دو خصیصه تداوم­پذیری و مطلوب­بودن برخوردار باشند به گونه­ای که در طول زمان قابل­اتکا بوده و برای دستیابی به آن، بتوان برنامه­ریزی­های لازم را صورت داد. در این میان یکی از روش­های تأمین منابع مالی پایدار، توجه به مشارکت مدیریت شهری در فعالیت­های اقتصادی در شهرها می­باشد. شهرداری­ها می­توانند از طریق مشارکت در فعالیت­های اقتصادی باعث بهبود تولید و اشتغال شده و راه را برای توسعه اقتصاد محلی هموار سازند.

بنابراین بررسی نقاط قوت و ضعف ترکیب نظام درآمدی موجود و تأثیراتی که اقتصاد شهری می­تواند در پایداری این نظام داشته باشد نه تنها می­تواند باعث ارتقای کارآمدی مدیریت­شهری گردد بلکه به تبع آن جامعه­ شهری را نیز به سمت اقتصادی پویا رهنمون خواهد کرد.

فصل دوم: نظام درآمد شهرداری­ها و اقتصاد شهری

 مقدمه

سابقه مدیریت­ شهری به پیدایش شهر و ضرورت تدوین اصول، مقررات و قوانین زیستن انسان­ها در کالبد ­زیستی، روانی و اجتماعی باز می­گردد. (کردی،۲۲،۱۳۸۵) که هدف آن ارتقای شرایط کار و زندگی جمعیت ساکن در قالب اقشار و گروه­های مختلف اجتماعی، حفاظت از حقوق­ شهروندان و تشویق به توسعه اقتصادی-اجتماعی پایدار است. (تقوایی و همکاران، ۲۰،۱۳۸۸)

تعاریف متعددی از مدیریت شهری ارائه شده است که هرکدام از این تعاریف بیان کننده نگرشی نظام­­مند به مقوله مدیریت شهری است. مدیریت شهری عبارت است از اداره امور شهر به منظور ارتقاء مدیریت پایدار مناطق شهری در سطح محلی با در نظر داشتن و تبعیت از اهداف سیاست­های ملی، اقتصادی و اجتماعی کشور(داداش پور،۸۶،۱۳۸۰). استرن مفهوم مدیریت شهری را مفهومی چند وجهی بشمار می­آورد که تعریف­پذیر نیست. آنچه اهمیت دارد این است که او مدیریت شهری را مفهومی هماهنگ و یکپارچه می­داند، که این خود مستلزم توجه به نحوه و ضرورت گذار از برنامه­ریزی کالبدی به مدیریت شهری است. این مسئله را نباید از نظر دور داشت که مدیریت شهری نوعی رویکرد هماهنگ و یکپارچه را نسبت به مسائل­شهری در کشورهای درحال توسعه ضروری می­سازد. (دانشنامه مدیریت شهری و روستایی، جلد سوم،۱۳۳،۱۳۸۸)

در یک جامعه شهری، شهروندان دارای نیازهای متعددی هستند که باید مدیریت شهری یک جامعه در ارضای این نیازها تلاش­های بسیاری انجام دهد. در کشور ما شهرداری اصلی­ترین بازوی اجرایی مدیریت شهری محسوب می­گردد. از آنجایی که رفع این نیازها و معضلات شهری نیازمند منابع مالی پایدار می­باشد، تأمین مالی و کسب درآمد پایدار از اصلی­ترین چالش­های پیش­روی این نهاد است.

در­حال­حاضر، مدیریت ­شهری اکثر شهرهای کشورما جهت تأمین نیازهای مالی خود به ناپایدارترین منبع درآمدی یعنی عوارض ساختمانی وابسته شده­اند و دچار یک نظام مالی ناپایدار گردیده­اند که از علل ایجاد آن کاهش یا قطع کمک­های بلاعوض وزارت­کشور پس از قانون خودکفایی در دهه ۶۰ و افزایش تقاضا جهت بالا بردن درآمد شهرداری به تبع رشد سریع شهری بوده است.

جهت رفع مشکلات ناشی از نبود نظام مالی پایدار در شهرها به خصوص شهرهای کوچک روش­های گوناگونی می­تواند مورد توجه قرار گیرد که از این میان مشارکت مدیریت شهری در فعالیت­های اقتصادی در شهرها است که می­تواند علاوه بر بهبود تولید و اشتغال در این گونه شهرها، راه را برای توسعه اقتصاد محلی هموار سازد. بنابراین در این فصل سعی گردیده با بررسی مبانی نظری نظام مالی شهرداری­ها، پایه­های نظری ورود به موضوع ارتباط اقتصاد شهری با ترکیب نظام درآمدی شهرداری­ها در شهرهای کوچک، آماده گردد.

این فصل، مشتمل بر چهار بخش است، در بخش اول ابتدا به مفاهیم می­پردازیم سپس در بخش بعد به معرفی نظام درآمد شهرداری­ها که شامل چهار روش عمده کسب درآمد شامل مالیات محلی، اخذ بهای خدمات شهری، کمک­های دولتی و استقراض و انتشار اوراق قرضه شهری است پرداخته می­شود. بخش سوم شامل بحث­هایی پیرامون اقتصاد شهری، سیاست توسعه اقتصاد محلی و ارتباط اقتصاد شهری با مالیه شهری است، در بخش چهارم شامل بررسی پیشینه تحقیق در زمینه موضوع پژوهش مورد نظر در کشور ایران و سایر کشورهای دنیا می­باشد.

بخش اول: مفاهیم اولیه

 ۲-۱-۱- شهرداری

مردم یک کشور نیازهای مشترکی دارند که این نیازها را می­توان به سه دسته عمده نیازهای مشترک محلی، منطقه­ای یا ناحیه­ای و ملی تقسیم نمود. در هر کشوری جهت رفع این نیازهای مشترک حکومت­هایی در سطوح گوناگون تشکیل شده­اند. اولین سطح شامل حکومت ملی است که بالاترین سطح حکومت محسوب شده و بر سایر سطوح نظارت دارد. دولت استانی در دومین سطح از حکومت قرار دارد و نهایتاً دولت محلی است که وظیفه رفع نیازهای محلی را بر عهده دارد.

از جمله تأسیسات محلی غیرمتمرکز، شهرداری است. شهرداری سازمانی است که در محدوده شهر برای رفع آن دسته از نیازهای عمرانی و رفاهی مردم که جنبه محلی دارد و نیز برای ایجاد و اداره پاره­ای تأسیسات شهری که باز مربوط به نیازهای مردم همان محل است تشکیل می­شود.(طاهری،۱۲۰،۱۳۷۷) در ایران دولت­های محلی با عنوان شهرداری­ها شناخته می­شوند که مسئول و متولی اداره امور شهرها هستند و می­توان شهرداری هر شهر را دولت آن شهر نامید. در واقع شهرداری در سطح محلی از عناصر اصلی تصمیم­گیری به شمار می­رود و مهم­ترین نقش را در مدیریت شهری به عهده دارد.[۱]

[۱] با تلخیص از هاشمی، ۱۳۷۱، سعیدنیا،۱۳۸۳و عزتی، ۱۳۸۷

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.