تحقیق نظام فنی و اجرایی کشور ، جایگاه و نقش آن در اجرای برنامه های عمرانی کشور

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظام فنی و اجرایی کشور ، جایگاه و نقش آن در اجرای برنامه های عمرانی کشور دارای ۳۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-مقدمه:    ۵
۲-۲- مروری برتاریخچه    ۷
۲-۲-۱- نظام فنی و اجرایی طرح های عمرانی کشور ( سال ۱۳۶۷)    ۸
۲-۲-۲- نظام فنی و اجرایی طرح های عمرانی کشور(۱۳۷۵)    ۸
۲-۲-۳- نظام فنی و اجرایی کشور (۱۳۸۵)    ۹
۲-۳– اهمیت و لزوم وجود نظام فنی و اجرائی    ۱۲
۲-۴-جمع بندی مقایسه سه نظام فنی واجرایی    ۱۳
۲-۵-جایگاه قانونی نظام فنی و اجرائی کشور    ۱۶
۲-۵-۱-ماده ۲۲ و ۲۳ قانون برنامه و بودجه    ۱۶
۲-۵-۲-آیین نامه استانداردهای اجرایی طرح های عمرانی مصوب ۳۰ تیرماه ۱۳۵۲ هیأت وزیران    ۱۶
۲-۵-۳- نظام فنی و اجرایی کشور دراصول قانون اساسی    ۱۸
۲-۵-۳-۱-اختصاص حاکمیت و تشریع خداوند :    ۱۸
۲-۵-۳-۲- کرامت انسان :    ۱۹
۲-۵-۳-۳-خودسازی :    ۱۹
۲-۵-۳-۴– نفی استثمار:    ۱۹
۲-۵-۳-۵- اهلیت :    ۱۹
۲-۵-۳-۶ – آزادگی انسان و آزادی انتخاب شغل :    ۲۰
۲-۵-۳-۷ – تأمین وسائل کار برای همه :    ۲۰
۲-۵-۳-۸ – نفی  اسراف و تبذیر :    ۲۰
۲-۵-۳-۹ – مالکیت بر حاصل کار :    ۲۰
۲-۵-۳-۱۰ – نفی اضرار به غیر و جامعه :    ۲۱
۲-۵-۳-۱۱ – نفی انحصار اقتصادی :    ۲۱
۲-۵-۳-۱۲ – احترام به مالکیت مشروع شخصی و نفی ربا و احتکار :    ۲۱
۲-۵-۳-۱۳ – عدالت :    ۲۱
۲-۵-۳-۱۴ – نیل به استقلال فنی :    ۲۱
۲-۵-۳-۱۵ – نظارت :    ۲۲
۲-۵-۳-۱۶ – حذف بوروکراسی :    ۲۲
۲-۵-۳-۱۷ – پویائی نظام    ۲۲
۲-۵-۳-۱۸ – کنترل درونی :    ۲۲
۲-۵-۴– قانون برنامه چهارم توسعه    ۲۳
۲-۵-۴-۱-ماده ۳۱ قانون برنامه چهارم    ۲۳
۲-۵-۴-۲-ماده ۱۶۰ قانون برنامه چهارم توسعه    ۲۴
۲-۵-۵-قانون برنامه پنجم توسعه    ۲۴
۲-۶–نقش نظام فنی و اجرایی در تهیه و اجرای برنامه های عمرانی کشور    ۲۵
۲-۷-نظام فنی واجرایی در سایر کشورها    ۲۶
۲-۷-۱ – مدل متمرکز    ۲۶
۲-۷-۲– مدل نیمه متمرکز    ۲۶
۲-۷-۳ – مدل غیرمتمرکز    ۲۷
۲-۸-نظام فنی واجرایی در انگلستان    ۳۱
۲-۸-۱ – ساختار نظام فنی و اداری در کشور انگلیس ( تشخیص صلاحیت و ارجاع کار )    ۳۱
۲-۸-۲-  سهم کارهای طراحی و اجرای توأم (Design and Built)    ۳۳
۲-۸-۳– فناوری اطلاعات (Information Technology)    ۳۳
۲-۹-لزوم تحول اساسی در نظام فنی و اجرائی    ۳۳
۲-۱۰-ذینفعان    ۳۴
۲-۱۰-۱-معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی    ۳۴
۲-۱۰-۲-دستگاه های اجرایی    ۳۵
مراجع:    ۳۷

مراجع:

طرح های عمرانی خواب خرگوشی،حرکت لاک پشتی،مجله توسعه،خرداد۱۳۸۰،ص۳۰

دکتر یحیی حسینعلی پور،افشین ابراهیمی،آسیب شناسی مدیریت پروژه های ساختمانی ایران،مجله نمایه،ص۳۱

مشکلاتی پیرامون رتبه بندی وتشخیص صلاحیت وطبقه بندی پیمانکاران،پیام آبادگران،شماره۲۰۶،اردیبهشت۱۳۸۳

آرش داور پناه،ناصر شکیبی،نگاهی به نظام فنی واجرایی کشور ،نمایه،ص۴۵

گفت وگو با آقای مهندس تفضلی معاون امور فنی سازمان مدیریت ،ارزیابی کیفیف پروژه های عمرانی،هفته نامه برنامه،سال پنجم،مرداد۱۳۸۵

نظام فنی واجرایی کشور،سابقه،ویژگی ها ومبانی قانونی،مجله برنامه،شماره۲۳۶

امام جمعه زاده ، محمد حامد سیستمهای مختلف اجرای پروژه و پیشنهاد نحوه انتخاب سیستم بهینه برای اجرای طرحهای عمرانی کشور ، پروژه پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی ، سازمان مدیریت صنعتی ، آبان ۱۳۷۸٫

وزارت مسکن وشهرسازی ،قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان ۱۳۷۵

سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور،گزارش نظارتی طرح های عمرانی ۱۳۸۵-۱۳۸۸

عباس نصر،جایگاه مشاور ومشاوره در نظام اجرایی کشور،مجله آموزه،شماره۱۳،ص۳۶

آقایمهندسدولتشاهی،مبانینظریوجایگاهقانونیضوابطومعیارهایفنینظام،مجلهبرنامه،خرداد۱۳۸۵

دکتر عباس آخوندی ، ضرورت ایجاد نظام ملی ساخت و ساز در کشور،روزنامه دنیای اقتصاد

لطفی امیر،اصول مدیریت پروژه های عمرانی، نشر سیمای دانش۱۳۸۱

شهرام حلاج نیشابوری،نگاهی به گزارش های نظارتی طرح های عمرانی ،انتشارات مرکز پژوهش های مجلس،۱۳۸۶

شفاعت ، احمد، پژوهشی پیرامون ارزشیابی طرحهای عمرانی مهم مرکز آموزش مدیریت دولتی ، پایان نامه کارشناسی ارشد، بهمن ۱۳۷۳٫

۲-۱-مقدمه:

تاریخ مقررات و ضوابط ساختمانی ، دیرینه و همپای قانونگذاری در جهان است . نخستین ضوابط ساختمانی که تاکنون به دست آمده است  ضوابط ساختمان همورابی پادشاه بابل است که پایه گذاری قوانین مدون را نیز به او نسبت میدهند .

مقررات ساختمانی از اواسط قرن نوزدهم میلادی و به ویژه از اوائل قرن بیستم در کشورهای پیشرفته صنعتی مورد توجه خاص قرار گرفت و اهمیت زیادی کسب کرد . کشورهای صنعتی بیش از یک قرن است که برای زمینه های مختلف طراحی ، محاسبه ، اجرا و نگهداری ساختمان قواعدی را مقرر و رعایت آنها را برای دست اندرکاران صنعت ساختمان لازم الاجرا کرده اند .

منظور اولیه از وضع قوانین ودستورالعمل های پروژه های عمرانی ، فراهم ساختن زمینه کنترل معقولی برای طراحی و اجراوبهره برداری و نگهداری آن بوده است . این قواعد در ابتدا بر مبنای مصالح محلی پروژه ها و مهارتهای سنتی استوار شده و لذا از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت بوده است .

امروزه توسعه فناوری و صنعتی به سیستمهای یکسانی منجر شده ، بدین لحاظ تلاشهای زیادی برای یکنواخت کردن و یا حداقل ، نزدیک کردن قوائد و مقررات به هم صورت میگیرد ، اما باوجود این اشکال متفاوتی از این قوائد  در کشورهای مختلف دیده میشود . اقداماتی که برای هماهنگ کردن قواعد ساختمانی در بسیاری از کشورها انجام میشود ، از بیش از بیست سال قبل آغاز شده و تأثیر زیادی بر ساخت و کارآئی ساختمانها و صنعت ساختمان داشته است .

اهداف اصلی مقررات ساختمانی در کشورهای مختلف عمدتاً یکسان است ، یعنی تأمین ایمنی ، بهداشت ، سلامت و آسایش. در بسیاری از کشورها ملاحظات اقتصادی نیز مد نظر است و در برخی از کشورها این ضوابط تاحدی به مسائل اجتماعی و محیطی نیز عنایت دارد.

پیشینه تدوین ضوابط و معیارهای فنی و استانداردها در ایران ، بعنوان قانون لازم الاجرا از دهه پنجاه آغاز شده است این قانون کلی بر دو محور اساسی استوار است:

استانداردهای احباری برای کالاهای صنعتی و ساخته شده .

معیارها و ضوابط فنی طرحهای عمرانی.

مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی نیز به منظور رعایت حقوق مصرف کننده و صیانت از سلامت جامعه در مقابل عرضه انواع کالاهای مصرفی شکل گرفت .

این مؤسسه براساس قانون هر ساله فهرستی از کالاهائی را که شامل استاندارد اجباری است تهیه و ارائه میکند . این مؤسسه موظف است معیارهای فنی و ضوابط فرایند تولید کالاهای صنعتی را ارائه و کالاهای ساخته شده را نیز از نظر انطباق با این ضوابط کنترل کند .

در مورد معیارها و ضوابط فنی طرحها و پروژه های عمرانی باید اشاره کرد که براساس ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه مصوب ۱۳۵۱ تدوین ضوابط و معیارهای فنی براساس آئین نامه استانداردهای اجرائی آن و به دلیل نقشی که در فرایند برنامه ریزی و تهیه طرحهای عمرانی دارد ، از همان سال بصورت رسمی شروع شد و به مرحله اجرا در آمد. در اواخردهه ۴۰ واوایل شروع دهه ۵۰سازمان برنامه وقت  خود مجری تمام طرحهای عمرانی بود و طرحها پس از اجرا به منظور بهره برداری به  دستگاههای اجرائی تحویل داده میشدند اما با تغییر رویکرد دولت و تغییر قانون برنامه و بودجه و تصویب آن توسط مجلس، تعریف جدیدی از دستگاه اجرائی در قانون ارائه شد و وظیفه اجرای طرحهای عمرانی به دستگاههای اجرائی سپرده شد . سپس با توجه به گستردگی طرحهای عمرانی و نیاز به هماهنگی بین عوامل دست اندر کار اجرای طرحها ، لزوم وجود ماده ای در قانون احساس شد که این موضوع در ماده ۲۲ و ۲۳ قانون برنامه و بودجه تبلور یافت .طبق ماده ۲۳ قانون یاد شده سازمان برنامه و بودجه (وقت ) مؤظف بود که ضوابط و معیارهای مورد نیاز طرحهای عمرانی کشور را طبق آئین نامه اجرائی آن تهیه و به دستگاههای اجرائی ابلاغ کند.

۲-۲- مروری برتاریخچه

تاکنون سه نظام فنی و اجرائی درکشور به شرح ذیل تدوین شده است :

الف-نظام فنی و اجرائی مصوب ۱۳۶۷ هیأت محترم وزیران .

ب-نظام فنی و اجرائی مصوب ۱۳۷۵ هیأت محترم وزیران .

ج-نظام فنی و اجرائی مصوب ۱۳۸۵ هیأت محترم وزیران .

هر یک از نظام های فوق ، با توجه به رویکرد فنی و اجرائی کشور و نیازهای زمان تدوین شده اند و تکمیل کننده نظام قبلی خود میباشند . به همین لحاظ ، اطلاع از ارکان و رویکردهای هر یک از نظام ها ، میتواند کمک شایانی به درک نظام فعلی کند.

۲-۲-۱- نظام فنی و اجرایی طرح های عمرانی کشور ( سال ۱۳۶۷)

نظام فنی واجرایی که در سال ۶۷ ابلاغ گردید . اولین نظام فنی واجرایی طرح های عمرانی در کشوراست . نظام مذکور صرفاً ناظر به ضوابط مربوط به طرح های عمرانی کشورمی باشد . این نظام مشتمل بر پنج فصل معیارها و ضوابط فنی، مدیریت اجرایی ،مطالعه و طراحی  ، ساخت، ارزشیابیمی باشد. ابن نظام با رویکردی مأموریت گرا و با کارکردهایی چون تصمیم گیری های سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی ، تعیین اولویت ها ، روش اجرا و کنترل و ارزشیابی دارای جهت تهیه اسناد در چارچوب طرح های عمرانی کشور تبیین و تصویب گردیده بود .

۲-۲-۲- نظام فنی و اجرایی طرح های عمرانی کشور(۱۳۷۵)

همان طوری که در مقدمه ذکر گردید با شروع برنامه دوم ، نیاز به بررسی و تجدید نظر در اولین نظام فنی و اجرایی طرح های عمرانی ضروری بود لذا نظام فنی و اجرایی سال ۱۳۶۷ مورد بررسی و تجدید نظر قرار گرفته و در سال ۱۳۷۵ ، دومین نظام فنی اجرایی طرح های عمرانی به تصویب هیأت محترم وزیران رسیده و به سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای اقدامات بعدی ابلاغ گردید . در تدوین دومین نظام سعی شده است تا نظام  در سه مرحله ، مطالعات تحقیقاتی و بنیادی ، تهیه طرح و اجرای طرح حضور داشته باشد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.