تحقیق نظریه تباین ذاتی موجودات در فلسفه ابن سینا

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه تباین ذاتی موجودات در فلسفه ابن سینا دارای ۸۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:  مقدمه    ۵
۱-۱-مقدمه    ۵
۱-۲-تعریف مفاهیم    ۶
۱-۳ شرح حال مختصری از برخی فلاسفه و متکلمین    ۱۴
فصل دوم:نظریه تباین ذاتی موجودات در فلسفه ابن سینا و برخی حکمای مشاء    ۲۰
مقدمه    ۲۰
۲-۱ نظریه ی تباین ذاتی موجودات در فلسفه ی ابن سینا    ۲۱
۲-۱-۱ «موجود» از لحاظ« موجودیت» موضوع فلسفه ی اولی    ۲۱
۲-۱-۲ مفاهیم مترادف و متفاوت با «موجود»    ۲۳
۲-۱-۳  احکام اولیه ی «موجود»    ۲۴
۲-۱-۳-۱ بداهت مفهوم « موجود»    ۲۴
۲-۱-۳-۲ عمومیت مفاهیم «موجود» و «وجود»    ۲۵
۲-۱-۳-۳ اشتراک معنوی مفاهیم «موجود» و «وجود»    ۲۵
۲-۱-۴ انواع اختلافات در وجود و موجودات    ۳۱
۲-۱-۴-۱ استغنا و حاجت    ۳۲
۲-۱-۴-۲ وجوب و امکان    ۳۲
۲-۱-۴-۳ تمام و نقص، کمال و نقص    ۳۳
۲-۱-۴-۴  قوت و ضعف:    ۳۴
۲-۱-۴-۵ تقدم و تأخر    ۳۵
۲-۱-۵ تشکیک در «وجود» و «موجود»    ۳۶
۲-۱-۵-۱ تشکیک در وجود    ۳۸
۲-۱-۵-۲ تشکیک در «موجود»    ۳۹
۲-۱-۵-۳ تحلیل خاص «ملاعبد الرزاق لاهیجی» پیرامون رأی مشائین در باب تشکیک وجود    ۴۱
۲-۱-۶ موارد استفاده از لفظ « تباین»    ۴۲
۲-۱-۷ اصالت وجود یا اصالت ماهیت    ۴۴
۲-۱-۷-۱ تمایز وجود از ماهیت    ۴۴
۲-۱-۷-۲ عروض وجود بر ماهیت    ۴۶
۲-۱-۷-۳ ابن سینا اصالت وجودی است یا اصالت ماهوی؟    ۴۸
۲-۱-۷-۴ شواهدی بر اصالت ماهیت    ۴۹
۲-۱-۷-۵ شواهدی بر اصالت وجود    ۵۰
۲-۱-۷-۶ داوری یاعدم داوری درمورد ابن سینا    ۵۱
۲-۱-۸ بررسی سازگاری نظریه ی تباین ذاتی موجودات با برخی عناصر فکری ابن سینا    ۵۲
۲-۱-۸-۱ رابطه ی اشتراک مفاهیم موجود و وجود با نظریه ی تباین ذاتی موجودات    ۵۲
۲-۱-۸-۲ رابطه ی تشکیک در وجود و نظریه ی تباین ذاتی موجودات    ۵۳
۲-۲ نظریه ی «تباین ذاتی موجودات» در آراء ملا رجبعلی تبریزی    ۵۴
۲-۲-۱  اشتراک لفظی وجود میان «واجب» و «ممکن»    ۵۵
۲-۲-۲ استدلال بر اشتراک لفظی وجود میان واجب و ممکن    ۵۶
۲-۲-۳ تباین و عدم تشکیک در وجود    ۵۷
۲-۳ دیدگاه برخی فلاسفه در باب نظریه ی «تباین ذاتی موجودات»    ۵۹
۲-۳-۱ بیان نظرات    ۵۹
۲-۳-۲ دلایل فلاسفه در مخالفت با نظریه ی «تباین ذاتی موجودات»    ۷۰
۲-۴ دیدگاه برخی فلاسفه درباب انتساب نظریه ی تباین ذاتی موجودات به ابن سینا و مشائین    ۷۴
۲-۵ نتیجه گیری    ۷۹
فهرست منابع    ۸۲

 منابع

مطهری ، مرتضی. (۱۳۶۰ ش). شرح منظومه. تهران حکمت.

—. (۱۳۷۳ ش) مجموعه آثار. صدرا

کوربن، هانری. (۱۳۵۲ ش). تاریخ فلسفه اسلامی. به همکاری حسین نصر و عثمان یحیی، ترجمه اسد ا… مبشری. تهران

تبریزی ، ملا رجبعلی . (۱۳۸۶ ش) . اصل الاصیل (اصول آصفیه). به تصحیح و مقدمه عزیز جوانپور هروی و حسن اکبری بیرق . انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

جوادی آملی، محمد تقی. (۱۳۷۵ ش) . رحیق مختوم ، شرح الحکمت متعالیه . به تنظیم و تدوین حمید پارسا نیا. نشر اسراء .

حائری مازندرانی ، محمد صالح . (۱۳۳۵ ش) . حکمت بو علی . مجله خرد

حلبی، علی اصغر . (۱۳۸۱ ش) . تاریخ فلاسفه ایرانی از آغاز اسلام تا امروز. انتشارات زوار

خزائلی ، محمد (۱۳۶۳ ش) . خود آموز حکمت مشاء ، ترجمه مقاصد الفلاسفه غزالی . نشر امیر کبیر

یثربی، سید یحیی.(۱۳۸۳ ش) . فلسفه مشاء. قم: بوستان کتاب.

ابراهیمی دینانی ، غلامحسین. (۱۳۷۲ ش). قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی. تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی

آشتیانی ، سید جلال الدین . (۱۳۶۳ ش) منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران از عصر میر دامادو میر فندرسکی تا زمان حاضر. قم: دفتر تبلیغات اسلامی

—. (۱۳۸۰ ش). شرح حال و آراء فلسفی ملاصدرا. قم: بوستان کتاب

برنجکار، رضا. (۱۳۷۸ ش). آشنایی با علوم اسلامی، کلام، فلسفه، عرفان. تهران: سمت

صانعی دره بیدی ، منوچهر؛ صلیبا ، جمیل . (۱۳۶۶ ش) فرهنگ فلسفی . تهران : حکمت

عبودیت، عبدالرسول . (۱۳۸۳ ش) . نظام حکت صدرائی تشکیک در وجود . قم موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی

فصل اول:  مقدمه

۱-۱-مقدمه

تمامی عوالم را موجودات تشکیل داده اند و فلسفه به عنوان علمی که عهده دار تعمق در امور اصلی عالم است و موضوع آن «وجود بماهو وجود» یا «موجود بماهو موجود» است، با وجود و موجودات سرو کار دارد و فلسفه ی اسلامی با کمال افتخار از پیشروان بحث در مورد وجود بوده است.

مسأله ی «وجود» و «موجود»، اصالت یا اعتباریت آن، وحدت یا کثرت آن و سایر موضوعات مرتبط با آن در فلسفه ی ابن سینا محل ارزیابی ها و داوری های گسترده و متناقض بوده است. و از سویی رسیدن به تعریف، تصور و تلقی مطابق با واقع در مورد آراء ابن سینا، امکان درک صحیح  تر اندیشه ی مشایی و حتی درگامی فراتر، حکمت متعالیه و بررسی تطبیقی صحیح  آراء و نظام های فلسفی را ممکن می سازد. چرا که بسیاری از اندیشمندان و حتی شخص صدرالمتألهین، آراء ابن سینا را مقدمه و پیش درآمدی برای حکمت متعالیه دانسته اند.

وجود به عنوان حقیقت عینیه در فلسفه ی ابن سینا مطرح نبوده، بلکه وی در تحلیل موجود به وجود می پردازد، لذا دو اطلاق وجود به معنای « وجود عام یا مشترک» و «وجود خاص» هیچ یک منطبق بروجود  صدرایی یا آن حقیقت  عینیه که ملاصدرا با آن وصف به وجود نگاه می کند، نمی باشد، چرا که وجود خاص در دیدگاه  ابن سینا، چیستی و حقیقت عینی اشیا یا همان ماهیت بالمعنی الاعم است و وجود عام نیز، ظاهراً همان لازم خارجی و مقوم و عارض بر ماهیت است. اما با این حال عده ای فلسفه ابن سینا را فلسفه ای وجودی دانسته اند.

در حوزه ی مباحث «وجود شناسی»، نظریات مربوط به وحدت و کثرت در عالم از شاخه های مهم محسوب می شود که در آن گستره ی وسیعی  از نظرات ارائه شده است که می توان کثرت محض یا تباین مطلق  موجودات را که به مشائین نسبت داده اند، از یک سو و وحدت محض یا وحدت شخصی حقیقت عینی وجود را که قول عرفاست، دو انتهای آن در نظر گرفت و نظریه ی مشهور وحدت تشکیکی  وجود را نیز داخل در آن گنجاند که سلسله جنبان این نظریه را صدرالمتألهین شیرازی نام برده اند و نظریه ی« تباین ذاتی موجودات» که هیچگونه وحدتی  را میان امور عالم بر نمی تابد، از این حیث  در مقابل نظریه ی وحدت تشکیکی وجود قرار دارد،  چرا که این نظریه هر دو فرض وحدت و کثرت را درمیان امور عالم می پذیرد و به نوعی آن دو را جمع می کند، لذا به موازات اهمیتی که بحث تشکیک  در وجود، دارا است، مسأله ی تباین ذاتی موجودات نیز دارای  اهمیت خاصی است و به تبع آن اینکه صاحب یا صاحبان  اصلی این نظریه  چه کسی یا کسانی بوده اند، قابل بررسی است. آنچه مشهور است، انتساب این نظریه به مشائین و ابن سینا  می باشد، که البته عده ای از فلاسفه مخالف این انتساب و برخی موافق آنند و همچنین خود این نظریه  نیز همانند هر رأی  فلسفی دیگر از شرح و نقد دیگران در امان نمانده است و عده ای بدون کاوش دقیق پیرامون اینکه آیا ابن سینا واقعاً قائل به این نظریه بوده است یا نه، وی و مشائین را به ورطه ی انتقاد کشانده اند.

نوشتار حاضر در دو فصل بیان می شود. در فصل اول مقدمه و تعریف مفاهیم و  فصل دوم د به بیان مباحث مربوط به وجود وموجود در فلسفه ی ابن سینا و مشائین پرداخته شده و سپس به بررسی سازگاری این نظرات با نظریه تباین ذاتی موجودات و نیز بیان موضع برخی فلاسفه در رابطه با نظریه مذکور و انتساب آن به مشائین همت گماشته شده است.

۱-۲-تعریف مفاهیم

۱- وجود

هستى در مقابل نیستى و از مفاهیم بدیهى است. هستى نیاز به تعریف ندارد مگر از این جهت که مدلول لفظ عینى است نه مدلول هر لفظى. بنا بر این تعریف آن فقط تعریف لفظى است و این لفظ فقط مفهوم لفظى وجود را بیان مى‏کند نه مفهوم خود هستى را. مثل اینکه بگوئیم هستى عبارت است از وجود یا ثبوت یا +تحقق، یا حصول، یا شیئیت، و یا آن را تعریف کنیم به چیزى که توسط آن، به فاعل و منفعل و به حادث و قدیم تقسیم مى‏شود، و یا بگوییم: هستى چیزى است که توسط آن، شى‏ء شناخته مى‏شود و از آن خبر داده مى‏شود.

اینها همه تعریفات لفظى است که اخفى از معرّف است و تعریفى که در آن، معرف اخفى از معرّف باشد، بى‏معنى است، شاید وقتى بخواهیم معنى هستى را توضیح دهیم، بتوانیم به طرق زیر، آن را از امور دیگر متمایز کنیم:

اول: هستى عبارت است از اینکه شى‏ء، حصول ذاتى و مستقل از ادراک داشته باشد بدون اینکه معلوم کسى واقع شود. در چنین حالتى وجود شى‏ء از ادراک شدن آن مستقل است.

دوم: هستى عبارت است از حصول تجربى شى‏ء. این حصول یا بالفعل است که در این صورت، موضوع ادراک یک امر حسى یا وجدانى است، و یا تصورى است که در این صورت، موضوع یک استدلال عقلى است.

سوم: وجود حقیقتى است که همیشه تحقق دارد یا حقیقتى است که ما در آن زندگى مى‏کنیم. هستى به این معنى در مقابل حقیقت مجرد یا انتزاعى و حقیقت نظرى قرار دارد.

چهارم: گاهى مقصود از وجود، مصدر وجد یا کان است که در این صورت معنى آن، وجود حقیقى یا واقعى است، و گاهى معنایى اعم از آن است که در این صورت به وجود ذاتى شى‏ء یا به وجود شى‏ء براى شى‏ء یا شیئى که معلول شى‏ء دیگر است، اطلاق مى‏شود. (صلیبا و دره بیدی، ۱۳۶۶ ش، ص ۶۵۹)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.