تحقیق نظریات برنامه ریزی سکونتگاههای روستایی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  نظریات برنامه ریزی سکونتگاههای روستایی دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
ادبیات و پیشینه تحقیق    ۵
۲- نظریات موثر بر برنامه ریزی سکونتگاههای روستایی    ۱۱
۲ – ۱- نظریات ساماندهی :    ۱۱
۲ – ۱-۱- نظریه فن تانن    ۱۱
۲-۱-۲- نظریه مکان مرکزی    ۱۲
۲-۱-۳- شبکه لوش    ۱۴
۲-۱-۴- نواحی بازاری گالپین    ۱۴
۲-۱-۵- رویکرد کارکردهای شهری درتوسعه روستایی    ۱۶
۲-۱-۶- راهبردهای برنامه ریزی سلسله مراتبی سکونتگاهها    ۱۷
۲-۱-۷- نظریه آگروپلیتن    ۱۹
۲-۱-۸- نظریه اقتصاد مقیاس    ۲۲
۲-۲- نظریات مکانیابی و جابجایی روستاها    ۲۴
جمع بندی    ۳۱
فهرست منابع و ماخذ    ۳۳

  منابع

فریدمن ، جان و مایک داگلاس ؛ ترجمه عزیز کیاوند ؛ توسعه روستا شهری ، سازمان برنامه و بودجه ، تهران ،۱۳۶۳٫

کلانتری ، محمدحسین : بررسی تجمیع روستاهای پراکنده در حاشیه دشت لوت ، مجموعه مقالات سمینار ساماندهی روستاهای پراکنده ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، تهران ، ۱۳۷۶ . – کمیسیون جهانی سدهای بزرگ : سدها و توسعه چارچوب جدیدی برای تصمیم‌گیری ، ترجمه سعید کدپور ، موسسه آموزش عالی و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی ، ۱۳۸۶ .

مطیعی لنگرودی ، سیدحسن : برنامه ریزی روستایی با تاکید بر ایران ، آستان قدس رضوی ، مشهد ، ۱۳۸۲ .

سعیدی ، عباس : ضرورت آرایش مکانی – فضایی سکونتگاههای روستایی در راستای ساماندهی روستاهای پراکنده ، مجموعه مقالات سمینار ساماندهی روستاهای پراکنده ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تهران ، ۱۳۷۶ .

سعیدی ، عباس : ده مقاله در شناخت سکونتگاههای شهری و روستایی، نشر مهر مینو ، تهران ، ۱۳۸۹٫

سعیدی ، عباس  : مبانی جغرافیای روستایی ، انتشارات سمت ، تهران ۱۳۸۹٫

سعیدی ، عباس ، صدیقه حسینی حاصل : شالوده مکان یابی و استقرار روستاهای جدید، انتشارات شهیدی ،  تهران ، ۱۳۸۸٫

سیرانی ، حسین : ساماندهی مکان ، انتشارات آذرخش ، تهران ، ۱۳۸۶ .

سیفی ، منصور: طرح بانک جامع توسعه روستایی و کشاورزی ایران و مساله ساماندهی روستاهای پراکنده ، مجموعه مقالات سمینار ساماندهی روستاهای پراکنده ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، تهران ، ۱۳۷۶ .

منصوری ، عبدالمنصور و دیگران : استان شناسی ایلام ، شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران ، تهران ، ۱۳۹۱ .

اصلانی ، رضا : ساماندهی روستاهای یکپارچه در چارچوب توسعه یکپارچه ، مجموعه مقالات سمینار ساماندهی روستاهای پراکنده ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تهران ، ۱۳۷۶ .

مقدمه

الگوی سکونت گزینی در فضاهای روستایی ایران تحت تاثیر عوامل طبیعی و عناصر انسانی (اقتصادی – اجتماعی ) ، اشکال گوناگونی از شیوه های زیست و معیشت را نشان می دهد که یکی از وجوه بارز آن پراکندگی و تفرق سکونتگاههای روستایی است . در ایران بیش از ۶۳ هزار آبادی وجود دارد که این رقم نشان دهنده پراکندگی زیاد روستاها در ایران است ، از این تعداد بیش از ۲۵هزار روستا دارای جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار هستند . این توزیع نامناسب به نحوی است که در برابر معدود سکونتگاههای پرجمعیت و متراکم ، انبوه سکونتگاههای پراکنده وکم جمعیت وجود دارند که قادر به ارائه خدمات لازم به ساکنان خود نیستند . مشخص است که سکونتگاهها از نظر اندازه ، وضعیت اداری ، الگوهای فیزیکی ، ویژگیهای اجتماعی وکارکردهای اقتصادی دارای تفاوتهای چشمگیر هستند . اغلب کوچکترین مراکز سکونتی دارای زیر ساخت مادی ابتدایی ، سطح ناکافی خدمات عمومی و خصوصی ، تقسیم کار ناقص و غیره هستند . غالبا ظرفیت اقتصادی مراکز کوچکتر چنان محدود است که واگذاری نقش جدی در ایجاد رشد اقتصادی یا نقش انتقال توسعه روستایی به این مراکز نوعی خیال پردازی است . در واقع در اغلب موارد انتظار داشتن یک سرمایه گذاری تولیدی که دارای نتایج چشمگیر و فوری باشد به ویژه در سکونتگاههای کوچک و پراکنده نسبتا غیر واقع بینانه است . به همین دلیل تنظیم و اجرای برنامه های توسعه روستایی در چنین وضعیتی نمی تواند از یک الگوی واحد تبعیت کند . توسعه باید از مبنا تا بالا روی دهد . تنها پس از این توسعه است که اکثریت بزرگی از حمعیت از پیشرفتهای اقتصادی سود خواهد برد . برنامه ریزی توسعه روستایی اغلب با برنامه ریزی خرد و تمرکز محلی بر پروژه ها و روستاها هم معنا بوده است . با این حال روستاهای کوچک و پراکنده اکثرا به ارزش آستانه ی غالب خدمات اقتصادی و اجتماعی نمی رسند . و این مانع از سرمایه گذاری در این سکونتگاهها می شود . (مهندسین مشاور  DHV،۱۳۷۱: ۱۳۲)

یکی از دلایل اصلی عقب ماندگی روستایی و عدم میل به ماندگاری جمعیت در نواحی روستایی ضعف امکانات خدمات رسانی و عدم دسترسی آسان این جمعیت به مراکز ارائه خدمات است . (مطیعی لنگرودی ، ۱۳۸۲ : ۲۴) از منظر سامان دهی روستایی ، برنامه ریزی برای روستاهای ایران با دو چالش عمده روبرو است ، یکی پراکندگی نامناسب روستایی در سراسر کشور است که تعداد روستاها در جنوب و شرق ایران اندک ولی در نقاط شمالی و غربی تعداد روستاها زیاد است . دیگری توزیع نامناسب جمعیت در نقاط روستایی است به نحوی که در برخی روستاها جمعیت ۴۰۰۰نفر و در برخی دیگر زیر ۴۰ نفر است . توزیع نامناسب جمعیت برنامه ریزی را دچار مشکل کرده و ناگزیر هستیم به ساماندهی روستاها بپردازیم تا در قالب یک طرح ساماندهی روستایی ، مدیریت و ارائه خدمات را درسطح کشور سازماندهی کنیم . در این صورت این سوال پیش می آید که آیا روستا برای ارائه خدمات آستانه جمعیتی مناسب را دارد؟ و آیا ارائه خدمات از نظر اقتصادی توجیه پذیر است؟  ( کلانتری ، ۱۳۸۴: ۱۲) یکی از روشهای اعمال شده به منظور ارائه خدمات به روستاییان و در راستای ساماندهدی سکونتگاههای پراکنده ، طرح جابجایی سکونتگاههای روستایی (اسکان مجدد) است . این راهکار عمدتا مبتنی بر« صرفه جویی اقتصادی» است که مبتنی بر دیدگاه برنامه ریزی عقلانی و منبعث از تفکر اقتصاد نئوکلاسیک است ؛  و ارتقای سطح زندگی مردم از طریق توسعه برنامه ریزی شده روستاها اهمیت می یابد . بر اساس این نظریه محدودیت منابع و عدم توانایی برای ارائه امکانات مختلف خدماتی ، بالا بودن هزینه ها و سودمند نبودن خدمات رسانی به روستاهای کوچک در چار چوب نظریه کلاسیک بنگاهها تحلیل می شود . از این روی انجام خدمات رسانی به مراکز بزرگ جمعیتی را توصیه می کند . این رویکرد عمدتا معطوف به اثرات مثبت بر روی جنبه های کالبدی است . وکمتر به دیگر اثرات این راهبرد می پردازد .

ادبیات و پیشینه تحقیق

بحث در مورد ضرورت پرداختن به مقوله دخالت در فضاهای ناهمگون و پراکنده روستایی ، امری است که از گذشته مطرح بوده است . لیکن آنچه اهمیت دارد نحوه مواجهه با مساله و نوع نگرشی است که متولیان امر به ویژه برنامه ریزان و تصمیم گیران با این موضوع حساس خواهند داشت . تجربیات نه چندان مثبت در هر دو بعد جهانی و ملی این الزام را مطرح می سازد که با طرح هایی همچون ادغام و تجمیع روستاهای کوچک و پراکنده با احتیاط برخورد شود . شاید بتوان این گونه طرح ها را حرکتی سرنوشت ساز در توسعه روستایی عنوان نمود چرا که در صورت عدم توجه لازم و لحاظ نکردن جوانب امر ، اتخاذ چنین رویکردی ، بر هم زدن ساختار هر چند نامناسب کنونی و ایجاد اغتشاش در عرصه های روستایی را به دنبال خواهد داشت ، موردی که در صورت وقوع ، احتمالا امکان تصحیح را بدست نمی دهد . بنا براین لزوم دقت بیشتر در بکار بردن این راهبردها و انجام امکان سنجی و ارزیابی ، چه قبل وچه بعد از آن ضرورت پیدا می کند . در این میان ارزیابی دقیق تجربه های گذشته با استفاده از معیارهای مناسب جهت سنجش وضعیت جوامع مورد نظر اهمیت بسیار دارد .

براساس تجارب کشورهای مختلف و بررسی مطالعات انجام شده ، طرح های اسکان مجدد را بر مبنای معیارهای متفاوتی همچون اجباری یا داوطلبانه بودن ، برنامه ریزی شده یا بدون برنامه ریزی وهمینطور از نقطه نظر علل وجودی می توان دسته بندی نمود . از آنجا که هسته اساسی این استراتژی عمدتا بر مبنای صرفه جویی های ناشی از مقیاس بوده و در پی به حداقل رساندن هزینه ها و بهینه کردن سرمایه گذاری ها قرار دارد و به سبب وسعت اهداف عملکردی خود همچون رسیدن به توسعه محلی و منطقه ای ، افزایش بازدهی اقتصادی روستاها ، کاهش هزینه های اقتصادی ناشی از سرمایه گذاری های زیر ساختی ، تامین امکانات اولیه و ثانویه در مکانهای کم جمعیت و در نهایت ایجاد ساختاری مناسب جهت توسعه روستایی ، در کشورهای مختلف با ویژگیهای متفاوت اقتصادی – اجتماعی به مرحله عمل در آمده است . به عنوان مثال برنامه ریزان روستایی انگلستان طی دوره ۷۰-۱۹۵۰تحت تاثیر این منطق ساده که تمرکز بیشتر جمعیت ، تامین تسهیلات محلی ، تامین آب ، طرح های فاضلاب و حمل و نقل عمومی بین سکونتگاه های روستایی و شهری را آسان تر و اقتصادی خواهد کرد ، طرح های توسعه را تهیه و اجرا کردند . در این طرح ها سه سیاست مشخص شامل سیاست سکونتگاه های کلیدی ، سیاست کاهش برنامه ریزی شده (سکونتگاه و خدمات) و سیاست طبقه بندی روستاها ، ارئه و اجرا شد (رضوانی ، ۱۱۲:۱۳۷۴) . تحت عنوان سیاست کاهش برنامه ریزی شده ، افراطی ترین روشها جهت دستیابی به رشد روستاهای کوچک در مهمترین زیر مجموعه از سیاست هایی اتخاذ گردید که فرایند عقلایی کردن سکونتگاه های روستایی از طریق برچیدن واقعی روستاهای کوچکتر و ضعیف تر از نقطه نظر امکانات خدماتی در نظام سلسله مراتب سکونتگاهی را در بر می گرفت . انجام محاسبات تئوریکی بر روی آستانه های جمعیتی خدمات ، نقش مهمی در گسترش این راهبرد داشته است .

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.