تحقیق نظریات رزن و تخمین تابع قیمت هدانیک براساس ویژگی های واحد مسکونی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریات رزن و تخمین تابع قیمت هدانیک براساس ویژگی های واحد مسکونی دارای ۶۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱٫۲-مروری بر نظریات رزن    ۵
۲٫۲-  پایه های تئوریکی  رفتار مصرف کننده و تولیدکننده در چارچوب مدل هدانیک    ۱۰
۳٫۲-  تخمین تابع قیمت هدانیک    ۱۶
۴٫۲-  ارزش گذاری غیر بازاری در چارچوب تحلیل تابع هدانیک    ۲۶
۵٫۲- مرور ادبیات    ۳۵
۱٫۵٫۲- مطالعات خارجی    ۳۵
۲٫۵٫۲- مطالعات داخلی    ۵۰
فهرست منابع    ۵۷

منابع

عابدین درکوش، سعید و معصومیان، رسول. (۱۳۶۴). الگوی تابع قیمت هدونیک در رابطه تابع تقاضای مسکن شهری تهران. نشریه وزارت امور اقتصادی و دارایی.

عابدین درکوش، سعید.(۱۳۷۲). درآمدی بر اقتصاد شهری. مرکز نشر دانشگاهی ، چاپ دوم.

مرکز آمار ایران، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، سالنامه آماری ۱۳۸۳ استان تهران.

ابریشمی،حمید.(۱۳۸۱) . اقتصاد سنجی کاربردی. انتشارات دانشگاه تهران،تهران.

ارباب،حمیدرضا.(۱۳۸۲). اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی. نشر نی.

شرزه ای ، غلام علی و یزدانی بروجنی،فرزین.(۱۳۷۵). برآورد تابع تقاضای مسکن با استفاده از قیمت هد انیک مورد شهر کرد مرکز استان چهار محال و بختیاری. مجموعه مقالات سومین سمینار سیاستهای توسعه مسکن در ایران. دانشگاه تهران.

صدر، کاظم و خالصی، مجتبی. (۱۳۷۸). الگوی بازار زمین. مجله برنامه و بودجه. سال چهارم، شماره۲٫

اسفندیاری، مرضیه.(۱۳۷۹).برآورد تابع قیمت هدونیک زمین و مسکن در شهر اصفهان در فاصله سالهای ۷۷-۱۳۷۱ . پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی

Straszheim, M.R. (1973). An econometric Analysis of the urban housing Market. New York: National bureau of Economic research.

Tiwari, P and J Parikh. (1998). Affordability, Housing Demand and housing policy in urban India, urban studies, vol. 35, No.11, p.2111-2129.­

Arrimah, B.C.(1992). Hedonic price and demand for housing Attributes in third word city: the case of Ibadan, urban studies, Vol. 29, No. 5, pp. 639-651.

Capozza, R.Dennis and W.Robert Helsy, The fundamental of Land and urban Growth. Journal of Urban Economics , No.26.p.225-336.1987

Clark,D.E. and Herrin, W.E.(2002).A The impact of public school attributes of home sale price in California . Growth and change, vol. 31,pp.385-407.

Mcdougal, G.S.(1976)Local public goods and Residential property values : Some Insights and extensions. National Tax Journal, vol.29,No.4,pp.436-447.

مقدمه

هرچند تحلیل هدانیک اولین بار توسط واگ[۱] در سال ۱۹۲۸ در تحلیل بازار کشاورزی به کار گرفته شده، اما روزن (۱۹۷۴) تحلیل اصلی هدانیک را بر اساس یک تحلیل تجربی و تئوریکی قوی برروی اتخاذ تصمیم مصرف کننده بر اساس ویژگی های واحد مسکونی انجام داد. انتخاب واحد مسکونی توسط مالک و مستاجر تنها بر اساس ویژگی های ساختاری آن واحد مسکونی نمی باشد بلکه مصرف کننده تمامی ویژگی های موقعیتی واحدمسکونی از قبیل دسترسی و عدم دسترسی به امکانات و تسهیلات را در نظر می گیرد. براساس مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته ، انتخاب واحد مسکونی توسط مصرف کنندگان ، شواهد بدست آمده در مورد ترجیحات مصرف کنندگان در دسترسی به امکانات و دیگر خصوصیات محیطی را مورد تائید قرار می دهد.در این بخش مدل هدانیک که توسط رزن توسعه یافته و همین طور توسعه اخیر این مدل از لحاظ تئوریکی و تجربی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

به کارگیری مدل هدانیک روزن شامل دو بخش می باشد که اغلب به عنوان مرحله اول و مرحله دوم تحلیل شناخته می شود.

در مرحله اول ، تابع قیمت هدانیک با استفاده از اطلاعات قیمت فروش و ویژگی های واحد مسکونی تخمین زده می شود. این تحلیل به محقق امکان بدست آوردن قیمت ضمنی ویژگی های واحد مسکونی را می دهد.

مرحله اول تحلیل رهیافتی معمول تر و رایج تر نسبت به مرحله دوم تحلیل می باشد، به این دلیل که جهت تحلیل ،اطلاعات کمتری مورد نیاز است و همچنین نگرش اقتصادی به مسائل اغلب تنها نیازمند اطلاعات قیمت نهایی می باشد.

۱٫۲-مروری بر نظریات رزن

رزن  [۲](۱۹۷۴)  یک پروسه دو مرحله ای را تشریح می کند که در مرحله اول آن قیمت ضمنی ویژگیهای واحد مسکونی را مورد پوشش قرار می دهد و این نتایج می تواند با مقادیر مشاهده شده از ویژگیهای انتخاب شده جهت تخمین تقاضا برای این ویژگیها ترکیب شود. طی این سی سال پس از نظریه روزن بسیاری از محققان در مورد نقاط ضعف و قوت این نظریه ، نظرات فراوانی بیان کرده اند. در این زمینه روشها و مطالعات اخیر مورد بررسی قرار گرفته اند، که نشان می دهد روش روزن همچنان به صورت کامل مورد استفاده قرار می گیرد. همین روشهای جایگزینی که بر اساس آن پارامترهای تقاضا شامل مدلهای مطلوبیت تصادفی و تعادل موقعیتی، پوشش داده می شود،  مرور می شوند.

” لانکستر و همچنین اقتصاددانان دیگری مانند بکر و موث تلاش کردند نظریه مصرف­ کننده را توسعه دهند و ویژگی­های کالاها را نیز که ایجاد مطلوبیت می­کند، مشمول آن سازند. در این گسترش­ها فرض بر این است که مصرف­کننده دارای یک تابع تولید خودی است، که طی آن نهاده­ها یا مواد خام را به ویژگی­هایی که مطلوب اوست، تبدیل می­سازد:

U = u(Z)                                                                                                                     (۲-۱)

Z = g(N)                                                                                                                     (۲-۲)

U= U(g (N) ) = V (Z)                                                                                                (۲-۳)

در این توابع، Z بردار ویژگی­های کالا، N مقدار کالایی است که مصرف می­شود و U تابع مطلوبیت اوست. مصرف­کننده در عین حال، واسطه میان خود و فروشنده مواد خام نیز هست. تبدیل مواد خام خریداری شده بخشی از وساطت او نیز هست.” (صدر. ص ۵۹)

تحلیل فوق نمودار رفتار و ترجیحات یک بازار ساده متشکل از عرضه­کننده و تقاضا کننده یک کالای معمولی است که با فرض تقاضا برای ویژگی­های آن کالا با تابع تولید و ویژگی­های کالای موردنظر ارتباط پیدا کرده است. اما این شیوه تحلیل در الگوی روزن تغییر پیدا کرده است.

“در الگوی روزن چنین وساطتی وجود ندارد، تولیدکنندگان از ترجیحات مصرف­کنندگان آگاهند و همان خصوصیاتی را که مدنظر خریداران هست، در کالا ایجاد می­کنند. با یافتن تخصص و تقسیم کار برای این فعالیت تولیدی، عرضه­کنندگان کسب درآمد می­نمایند. بدین­روی، روزن نه فقط برای مصرف­کننده، بلکه برای عرضه­کننده نیز ویژگی­ها را بسط می­دهد و علاوه بر تلاش اقتصاددانان نامبرده، بازار ویژگی­ها را تشریح و شرایط تعادل کوتاه­مدت و بلندمدت آنها را بررسی می­کند.” (صدر. ص ۵۸)

الگوی روزن ضمن تکمیل و تعمیم نظریات اقتصاددانانی که ویژگی­های کالا را مورد بحث قرار داده­اند، روشی برای استخراج عرضه و تقاضای کیفیت یا ویژگی­های کالا و نحوه استخراج و برآورد آنها را در بازار ارائه می­کند. به همین علت در مطالعات شهری و منطقه­ای و نیز بهسازی محیط زیست که هدف، کیفیت یا اصلاح محیط از طریق پاکسازی یا تغییر خصوصیات منزل و سرزمین می­باشد، از این الگو به طور وسیعی استفاده کرده­اند.

[۱]

[۲]

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.