تحقیق نظریات مختلف در مورد نخبه گرایی و سیاست خارجی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریات مختلف در مورد نخبه گرایی و سیاست خارجی دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱ سابقه ی تاریخی نخبگان سیاسی:    ۵
۲-۲ مفهوم نخبگان سیاسی و تمایز آن از طبقات حاکم:    ۷
۲-۳ مفروضات نخبه گرایی:    ۷
۲-۴ ویژگی های نخبگان:    ۸
۲-۵ انواع نخبگان:    ۱۰
۲-۵-۱ نخبگان سنتی و مذهبی:    ۱۰
۲-۵-۲ نخبگان تکنوکراتیک:    ۱۰
۲-۵-۳ نخبگان مالکیت:    ۱۰
۲-۵-۴ نخبگان کاریزماتیک:    ۱۱
۲-۵-۵ نخبگان ایدئولوژیکی:    ۱۱
۲-۵-۶ نخبگان سمبلیک:    ۱۱
۲-۶ اصول مشترک بنیانگذاران نخبه گرایی:    ۱۱
۲-۷ سابقه ی تاریخی سیاست خارجی:    ۱۳
۲-۸ انواع جهت گیری های سیاست خارجی:    ۱۵
۲-۸-۱ انزوا طلبی:    ۱۵
۲-۸-۲ بی طرفی:    ۱۶
۲-۸-۳ عدم تعهد:    ۱۶
۲-۸-۴ اتحاد و ائتلاف:    ۱۷
۲-۹ اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران:    ۱۷
۲-۱۰ عوامل مؤثر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران:    ۱۸
۲-۱۱ بررسی بافت فکری تصمیم گیرندگان بر اساس نظریه ی جیمز روزنا:    ۱۸
۲-۱۲ سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از مشروطه تاکنون و گفتمان های حاکم بر آن:    ۲۱
۲-۱۳ سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی:    ۲۴
۲-۱۳-۱ دوره ی اول، دوران محافظه کاری با خط و مشی لیبرالیسم:    ۲۴
۲-۱۳-۲ دورهی دوم، دوره ی ارزش محور یا آرمانگرای امت محور:    ۲۶
۲-۱۳-۳ دوره ی سوم، دوره ی منفعت محور_اصلاح طلبی اقتصادی (عملگرا):    ۲۶
۲-۱۳-۴ دوره ی چهارم، دوره ی گفتمان فرهنگ گرای سیاست محور:    ۲۷
۲-۱۳-۵ دوره ی پنجم، با تأکید بر احیا نقش عدالت و معنویت در تحولات جهان (گفتمان اصولگرایی عدالت محور)    ۲۸
۲-۱۴ نظریه نخبه گرایی قدیم:    ۲۹
۲-۱۵ بنیانگذاران نخبه گرایی قدیم:    ۲۹
۲-۱۵-۱ نظریه ویلفرده پاره تو    ۳۰
۲-۱۵-۲  نظریه ی گائتانو موسکا    ۳۲
۲-۱۵-۳ نظریه ی روبرت میشلز    ۳۴
۲-۱۶ نظریه ی نخبه گرایی جدید:    ۳۵
۲-۱۶-۱ جوزف شومپیتر    ۳۵
۲-۱۶-۲ سی رایت ملیز    ۳۵
۲-۱۶-۳ رابرت دال    ۳۶
۲-۱۷ مبانی نظری سیاست خارجی:    ۳۷
۲-۱۸ چارچوب نظری واقعگرایی کلاسیک:    ۳۸
۲-۱۹ چهار چوب نظری آرمان گرایی کلاسیک:    ۳۹
۲-۲۰ چهارچوب نظری نو واقعگرایی:    ۴۰
۲-۲۱ چهارچوب نظری نو آرمانگرایی:    ۴۲
۲-۲۲ انواع نظریه های سیاست خارجی از نظر متدولوژیک:    ۴۳
۲-۲۲-۱  رهیافت کلان نظام به عنوان راهنمای مطالعه و اقدام سیاست خارجی:    ۴۳
۲-۲۲-۲ رهیافت خرد در تجزیه و تحلیل های سیاست خارجی:    ۴۴
۲-۲۲-۳ رهیافت اتصال دو سطح تحلیل:    ۴۵
۲-۲۳ دیدگاه نخبگان طیف تحصیل کردگان انگلیسی (غربی):    ۴۶
۲-۲۴ دیدگاه نخبگان طیف تحصیل کردگان هندی (شرقی):    ۴۷
منابع    ۴۹

منابع

مهیمنی، محمد علی؛ (۱۳۷۷) نخبه شناسی در جامعه کشی، تهران: نشر ثالث،

هانا، آرنت؛ (۱۳۵۹) خشونت، ترجمه ی عزت الله فولادوند، تهران:نشر خوارزمی،

جی. اچ. ابراهامز؛ (۱۳۶۹) مبانی و رشد جامعه شناسی، ترجمه ی حسن پویان، ج۱، تهران: انتشارات پخش،

تی بی باتامور؛ (۱۳۶۹) نخبگان و جامعه، ترجمه علیرضا طیب، تهران: دانشگاه تهران،

آلن، بیرو؛ (۱۳۶۷) فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه ی باقر ساروخانی، تهران: انتشارات کیهان

گی روشه؛ (۱۳۷۸) تغییرات اجتماعی، ترجمه ی منصور وثوقی، تهران: نشر نی

محمدی، منوچهر؛ (۱۳۷۷) سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران «اصول و مسائل»، تهران: نشر دادگستر

قوام، عبدالعلی؛ (۱۳۷۸) روابط بین­الملل نظریه­ها و رویکردها، تهران: سمت، چاپ دوم

نعمت اللهی، جزوه ی درس عدم تعهد؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت

احمدیان، فاطمه؛ (۱۳۸۶) اصول روابط بین­الملل و تاریخ روابط بین­الملل، تهران: پوران پژوهش، چاپ اول

هالستی، کی جی؛ (۱۳۷۳) مبانی تحلیل سیاست بین­الملل، ترجمه­ی بهرام مستقیمی و مسعود طارم سری، تهران، وزارت امور خارجه، موسسه چاپ و انتشارات، چاپ پنجم

ازغندی، علیرضا؛ (۱۳۸۱) سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تهران: نشر قومس،

هانس، جی. مورگنتا؛ (۱۳۷۴) سیاست میان ملت ها، ترجمه حمیرا مشیرزاده تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات وزارت امورخارجه،

ولفرام هانریدر؛ (۱۳۶۸) نظریه های مختلف در روابط بین الملل، ترجمه ی حسین سیف زاده، تهران: چاپ سفیر،

استیوارت، هیوز؛ (۱۳۶۹) آگاهی و جامعه، ترجمعه ی عزت الله فولادوند، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی

مقدمه

در این مقاله به تشریح مبانی نظری نخبگان سیاسی و سیاست خارجی می پردازیم و تعریف جامع و دقیقی را از آن ها ارائه می دهیم. در بخش اول به بررسی ادبیات سیاسی، و سابقه ی تاریخی نخبگان سیاسی و سیاست خارجی می پردازیم و در بخش دوم به مباحث نظری و تئوریک در مورد نخبگان سیاسی جامعه و سیاست خارجی می پردازیم.

۲-۱ سابقه ی تاریخی نخبگان سیاسی:

نخبه: اصولاً واژه ی نخبه، از ریشه نَخْب=جدا کردن و برگزیدن است. نخبه اسم مفعول است. یعنی جدا و گزین شده و خود کلمه ی انتخاب از همین ریشه است، که معنای برگزیدن و جدا کردن می دهد.

از دیر باز، درباره ی روابط فرد و جمع بحث های مفصلی جریان داشته است. افلاطون اولین کسی بودکه اعتقاد داشت فلاسفه و خرد مندان، باید رهبری سیاسی جامعه را بر عهده گیرند. افلاطون با تکیه بر پارادایم فلسفی و کلی نگر، در واقع از بنیان گذاران فلسفی مکتب نخبه گرایی محسوب میشود. پاره تو، موسکا، میخلر، سولر ، نیکولو ماکیاولی، هارولد لاسول، کارل منهایم، تام باتامور، رایت میلز، ویلیام کورنهوزر نیز جزء نظریه پردازان نخبه گرایی هستند.

به طور کلی درباره ی نخبگان دو نظریه متضاد وجود داشته است:

گروه اول معتقدند: که تاریخ به وسیله ی افراد و شخصیت های برجسته ساخته می شود. از طرفداران این نظریه می توان به افلاطون در میان قدما (فیلسوف شاه) و نیچه از فلاسفه جدید (ابر مرد) اشاره نمود.

گروه دوم معتقدند: که فرد، در جریان تحول جامعه شکل می گیرد. جامعه چنان سیلی خروشان و توفنده است، و فرد چون پر کاهی است که با جریان آن به هر سو می رود. نخبگان کسانی هستند، که بر اثر نبوغ و هوش سرشار روح جامعه را درک می کنند، جهت آن را تشخیص می دهند و آن را بیان می کنند. اختیار فرد رد برابر جامعه در همین حد است. اما آنچنان نیست که بتوانند مسیر تاریخ را عوض کنند. اکثر فلاسفه جدید به این سوی متمایلند. (مهیمنی، ۱۳۷۷، ۲۵)

نخبه گرایی[۱]، حوزه ی وسیعی از علوم انسانی به ویژه اندیشه های سیاسی، روان شناسی اجتماعی و جامعه شناسی سیاسی را به خود اختصاص داده است. از لحاظ تاریخی، ادامه ی مفهوم «آریستوکراسی»[۲] در اندیشه سیاسی است که از زمان افلاطون مطرح بوده و هنوز هم جریان دارد. دانشمندان اجتماعی و سیاسی، الیتیسم را در قلمرو جامعه شناسی سیاسی ارزیابی کرده اند. حال آنکه دانشمندان سده های پیشین مانند افلاطون، ارسطو، ماکیاولی، هابز، منتسکیو و روسو، آریستوکراسی را در حوزه ی اندیشه س سیاسی مورد بحث قرار داده اند.

این اندیشه که جامعه باید تحت حکومت گروهی از افراد برتر باشد، به طور بر جسته ای در آثار افلاطون  و پیش تر از آن در آیین های برهمایی در مورد کاست ها که انتظام بخش جامعه ی باستانی هند بودند متجلی است. افلاطون در کتاب «جمهور» خود، نخبه گرایی را در مفهوم آریستوکراسی مورد بحث قرار می دهد و معتقد است فرضیه کلاسیک آریستوکراسی، همان حکومت خردمندان و دادگران است اما در طول تاریخ، قدرت سیاسی همواره در چنگ خداوندان ثروت یا توانگران بوده است. از طرف دیگر، در طول تاریخ سیاسی بشر غالباً آریستوکراسی یک نهاد موروثی بوده  و بدین خاطر عضویت در آن به شیوه ای خودکار برای گروه ویژه ای، آن هم به سبب سلسله، تبار و امتیازات خانوادگی مقدور بوده است. افلاطون، الیگارشی نخبگان را نقطه ی مقابل دموکراسی عامه می داند.

ارسطو، الیگارشی را نوع منحط آریستوکراسی می خواند و معتقد است که در آن نخبگان ثروتمند غیر عادل و اشراف فاسد حکومت می کنند. ارسطو بهترین شکل الیگارشی را الیگارشی خاندانی می داند که همانند حکومت پادشاهی است و اراده ی افرادی که بر مسند حکومت می نشینند حکم قانون را دارد.

از سوی دیگر، در بسیاری از کیش های مذهبی، اندیشه یک گروه نخبه به صورت «برگزیدن خداوند» بیان شده است. رد پای مفهوم جدید اجتماعی و سیاسی نخبگان را می توان تا هواداری سن سیمون از حکومت دانشمندان و صاحبان صنایع دنبال کرد.

۲-۲ مفهوم نخبگان سیاسی و تمایز آن از طبقات حاکم:

ویلفردو پاره تو، مفهوم نخبگان را به گونه ای به تصویر می کشد که نارسایی های مفهوم طبقه ی اجتماعی مارکس را جبران کند. وی در کتاب ذهن و جامعه، شاخصی را برای هر فرد در نظر می گیرد که تعیین کننده ی استعداد فرد در هر رشته از فعالیت های بشری است. کسانی که در شاخه ی فعالیت خودشان جز بهترین ها باشند، نخبگان آن طبقه هستند. بنابر نظر پاره تو، جامعه را می توان به دو لایه ی قابل شناسایی تفکیک نمود:

لایه ی پایینی و غیر نخبه

لایه ی بالایی و نخبه که خود دو بخش دارد.

الف- نخبگان حاکم

ب- نخبگان غیر حاکم

در نظر پاره تو، هر جامعه ای طبیعتاً دارای یک ساختار حکومتی ویژه از منتفذان بوده است. وی جامعه را به دو بخش توده ها و نخبگان تقسیم می کند به طوری که توده ها در مدارج پایینی از هوش و لیاقت قرار دارند ولی توانایی آن ها در استفاده از خشونت زیاد است. از طرفی نخبگان به دلیل لیاقت و هوش ذاتی بر دیگران تفوق دارند و اقتدار خود را در جامعه بر محور مکر و زور تحصیل می نمایند. کاربرد زور و حیله، نخبگان سساسی رادر دو رسته قرار می دهد: رسته ی شیران و رسته ی روباهان. نخبگان شیرمنش خشونت را به منزله ی ابزار انحصاری سلطه بر توده بر می گزینند، اما نخبگان روباه منش سعی می کنند قدرت خود را از طریق تبلیغات، تدابیر سیاسی و مالی حفظ کنند. (هانا آرنت، ۱۳۵۹، ۱۰۶)

پاره تو، نخبگان را نیز به دو قسم «نخبگان حاکم» متشکل از افرادی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم نقش قابل ملاحظه ای در حکومت ایفا می کنند و «نخبگان غیر حاکم» طبقه بندی نموده است. (جی. اچ. ابراهامز، ، ۱۳۶۹، ۵۹۵-۶۰۰)

به منظور شناخت بیشتر، شایسته است به شناخت مفروضاتی در مکتب نخبه کرایی بپردازیم:

[۱] Elitism

[۲] Aristocracy

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.