تحقیق نظریات مهاجرت و نظریات ارزش ها و تغیییر ارزش ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریات مهاجرت و نظریات ارزش ها و تغیییر ارزش ها دارای ۵۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۴
۲_۱)نظریات مهاجرت :    ۶
۲_۱_۱) مدل جاذبه و دافعه:    ۸
۲_۱_۲) نظریه الگوی اقتصاد دو بخشی توسعه :    ۱۳
۲_۱_۳) مدل سرمایه گذاری انسانی و هزینه و فایده:    ۱۴
۲_۱_۴) نظریه اقتصادی مهاجرت تودارو:    ۱۵
۲_۱_۵)مدل شبکه ای:    ۱۵
۲_۱_۶)مدل رفتاری:    ۱۷
۲_۱_۷) مدل سیستمی :    ۱۸
۲_۱_۸)مدل وابستگی:    ۱۹
۲_۱_۹)نظریه محرومیت نسبی:    ۲۱
۲_۲)نظریات ارزش ها:    ۲۲
۲_۲_۱)ارزش  ها:    ۲۲
۲_۲_۲)نظام ارزشی:    ۲۶
۲_۲_۳)نظریه ساختار ارزشی شوارتز:    ۲۶
۲_۳)تغییر ارزش ها:    ۲۹
۲_۳_۱)عوامل موثر بر تغیر ارزشها:    ۳۲
۲_۳_۲)نظریه های سطح خرد تغییر ارزش ها:    ۳۲
۲_۳_۳)نظریه ناسازگاری شناختی:    ۳۲
۲_۳_۴)نظریه تغییر خودکار ارزشها:    ۳۳
۲_۳_۵)نظریه یادگیری اجتماعی:    ۳۴
۲_۳_۶)عوامل سطح کلان تغییر ارزش ها :    ۳۴
۱)جهانی شدن و تغییر ارزش ها:    ۳۴
۲)نظام های سیاسی و تغییر ارزش ها:    ۳۵
۳) مدرنیزاسیون و تغییرات ارزشی:    ۳۶
۲-۴)مروری بر تحقیقات    ۴۳
فهرست منابع:    ۴۹

منابع:

-گیدنز، آنتونی(۱۳۸۳)، تجدد و تشخص؛ جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه ناصر موفقیان، نشر نی.

-گیدنز، آنتونی(۱۳۷۶)، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.

-واتیمو، جانی(۱۳۸۶)، پایان مدرنیته، منوچهر اسدی، آبادان، پرسش.

-وثوقی، منصور و اکبری، حسین(۱۳۸۹)، روندها  عوامل موثر بر تغییر ارزش ها؛ یک مطالعه تطبیقی، مجله تحلیل اجتماعی، شماره ۴٫

-آرون، ریمون(۱۳۷۷)، مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی، ترجمه باقر پرهام، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ چهارم.

-اشلی، دیوید و مایکل اورنشتین(۱۳۸۳)، نظریه های جامعه شناسی، ترجمه سید علی اکبر میر مهدی حسینی، کرمان، انتشارات دانشگاه شهید باهنر.

-توسلی و همکاران(۱۳۸۳)، کارگاه تحلیل یافته های پیمایش ارزش ها و نگرش های ملی ایرانیان؛ باورهای دینی و نگرش اجتماعی، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

– توسلی و همکاران(۱۳۸۶)، کارگاه تحلیل یافته های پیمایش ارزش ها و نگرش های ملی ایرانیان؛ جنسیت و نگرش اجتماعی، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

-حاج حسینی، حسین(۱۳۸۵)، فصلنامه راهبرد، شماره ۴۱٫

-حاتمی نسب، سید حسین و بهمنی، اکبر(۱۳۹۱)، تحلیل رابطه بین نظام ارزش ها و سلامت روانی دانشجویان کارشناسی ارشد، مجله فرهنگ در دانشگاه اسلامی۲، سال دوم، شماره ۱٫

-ریتزر، جورج(۱۳۷۴)، نظریه های جامعه شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.

 -Maio, G.F(1998), Values as truisms : Evidence and implications. Journal of personalityand social psychology, 74, 294_311.

-Schwartz, Shalom  H & Galit Sagie(2000), Values consensus and Importance : A cross _ cultural psychology . vol 31 . Issue 4.

Epstein, Gill S. & Gang,  Ira N. (2010), Migration and Culture, IZA Discotion paper no: 5123, Bar_llan University Israel.

-Haas, Hein de(2008), Migration and Development : A theoretical perspective, IMI University of Oxford, pager 9.

-Rokeach, M(1973), The Nature of  Humam  values. Macmillan, New York : Free Press.

مقدمه:

سال ها پیش زمانی که یک  پژوهشگر علوم اجتماعی یا علوم سیاسی قصد داشت ویژگی های یک جامعه را بررسی کند بیشتر به مختصات عینی و قابل مشاهده جامعه می پرداخت و در تبیین و تحلیل رفتار مردم آن جامعه از همین عینیات قابل مشاهده،استفاده می کرد. اما با گذشت زمان و پیشرفت علوم اجتماعی و ورود نظریات جدید به عرصه این علوم توجه پژوهشگران به نقش عوامل غیر مادی جامعه نظیر فرهنگ در شناخت جامعه معطوف شد. این مسأله خود انقلاب بزرگی در شیوه پژوهیدن اجتماعی و سیاسی ایجاد کرد و خیل عظیمی از پژوهش های جامعه شناختی- سیاسی پدید آمدند که به موضوع مسائل غیر مادی یک جامعه نظیر فرهنگ سیاسی، ارزش های یک جامعه و… می پرداختند.

کم کم بحث پیرامون تأثیر سنت ها، تاریخ ، ایده ها،اسطوره ها و در کل فرهنگ بر رفتار مردم یک جامعه به یک امر پذیرفته شده تبدیل شد. با توجه به پژوهش هایی که در حوزه فرهنگ عمومی و فرهنگ سیاسی صورت گرفته است به نظر می رسد برای تحلیل تأثیر فرهنگ بر رفتار مردم مهمترین مقوله، نظام ارزشی یک فرهنگ و نقش آن در شکل دهی به رفتار مردم است. مردم جوامع گوناگون هر کدام در طول حیات خود به دنبال کسب امتیازات وارزش هایی و یا خلق پدیده هایی می روند که نظام اعتقادی جامعه شان آن را مطلوب تلقی می کند و از ارزش ها و اموری دوری می جویند که در جامعه شان به عنوان ارزش های منفی و نامطلوب تلقی می شوند مانند رفتار متفاوت مردمان دولت – شهرهای آتن در کسب دانش و اسپارت در تلاش برای کسب نیرو و توان جنگی یا تفاوت رفتارهای ایرانیان و انگلیسی ها و… . تأثیرات نظام ارزشی و اعتقادی که ملهم از جامعه است هم در حوزه عمومی و هم در حوزه خصوصی پررنگ است به گونه ای که شناخت آن می تواند به شناخت و تحلیل بسیاری از رفتارهای مردم جامعه در حوزه خصوصی و عمومی و همچنین سیاسی کمک کند.

همچنین تغییر در نظام باورهای یک اجتماع می تواند به تغییرات گسترده ای در کنش های فردی و اجتماعی – سیاسی افراد آن اجتماع بینجامد. عوامل مختلفی می تواند در این تغییر ارزش ها نقش داشته باشد. یکی از مسائلی که به نظر می رسد می تواند در فرایند تغییر ارزش ها نقش موثری داشته باشد پدیده مهاجرت است. مهاجرت به معنای تغییر محل سکونت از یک مکان (مبدأ) به مکان دیگر (مقصد) است البته در بسیاری از تعاریف از قید زمان هم برای تعریف مهاجرت استفاده شده است.

اما بحث علمی پیرامون مهاجرت نوسانات زیادی داشته است. دیدگاه های گوناگون تلاش کرده اند تا با روش شناسی های مختلف به تبیین این پدیده بپردازند که حاصل آن شکل گیری طیف گسترده ای از نظریات پیرامون مهاجرت است. گروهی از نظریه پردازان خوش بین با رویکردی مثبت به مهاجرت نگریسته اند و آن را یکی از عوامل توسعه هر جامعه ای تلقی کرده اند. این دسته نظریات محصول دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ م. است، اما در پی تحولات بعدی که در این حوزه به وقوع پیوست بویژه در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ م. رویکرد های خوش بینانه به مهاجرت جای خود را به نظریات بدبینانه ای داد که مهاجرت را نه عامل توسعه بلکه به عنوان یک چالش یا معضل بزرگ اجتماعی توصیف می کردند. معضلاتی که پروژه های توسعه ای جوامع را با مشکلات عدیده روبه رو می کند. این رویکرد منفی  شامل نظریات مارکسیستی و ساختارگرایی به مهاجرت می شد که توانست سیطره نگاه های خوش بینانه به همبستگی مهاجرت و توسعه را در عرصه تئوری های اجتماعی به انزوا بکشاند البته در سال های بعد این نوع نگاه منفی، کمی تعدیل شد. از دهه ۱۹۹۰ م. نظریات مربوط به مهاجرت یک شیفت پارادایمی را تجربه کرد که این روند در سال های پس از ۲۰۰۰ م. تقویت شد. در نتیجه شیفت پارادایمی نظریات مهاجرت، به جای رویکردهای کارگزار محور یا ساختار محور صرف، به اتخاذ رویکرد میانه ای روی آورده شد که ترکیبی از نظریات ساختار محور و کارگزار محور بود. به بیان دیگر در تبیین پدیده مهاجرت هر دو دسته عوامل ساختاری و کارگزاری مد نظر قرار گرفت. این رویکرد گرچه اتفاق تازه ای در زمینه نظریات مهاجرت به شمار می رود اما در یک نگاه کلی نظریات مهاجرت، همچنان از دو مشکل یا نقصان اساسی رنج می برند؛ یکی سیطره کارهای توصیفی در این حوزه است و دیگری پرداختن یک سویه به مهاجرت به این معنا که چه در تبیین علل مهاجرت و چه در بررسی پیامدهای آن، اولویت به مسائل اقتصادی داده شده است و کارهایی که از جنبه های دیگر به این مسئله بپردازند به شدت اندک هستند.

در نوشتار حاضر ابتدا به تعریف مفاهیم مهاجرت و ارزش می پردازیم و در ادامه به واکاوی نظریات مهاجرت و سپس نظریات مربوط به ارزش و نظام ارزشی می پردازیم.

۲_۱)نظریات مهاجرت :

مهاجرت یا کوچ کردن همواره یکی از راه هایی بوده است که به انسان در تلاش خود برای سازگاری با محیط و فایق آمدن بر مشکلات و دشواری ها کمک کرده است. اما اگر جریان مهاجرت در طول تاریخ به عنوان یک وسیله تنظیم خود به خودی منابع و موجودات تلقی می شده است، در دوره معاصر جنبه های منفی آن نیز آشکار شده و اثرات اجتماعی –اقتصادی و سیاسی حاصل از مهاجرت مورد توجه قرار گرفته است.

به عبارت دیگر تقریباً می توان گفت که مهاجرت همزاد زندگی اجتماعی بشر بوده است. بدینسان که از زمانی که انسان ، نخستین مرحله معیشتی خود یعنی مرحله گردآوری خوراک را آغاز نمود، برای تأمین معیشیت خود از یک سو و جهت ایمن ماندن از گزند حوادث طبیعی از سوی دیگر ، ناگزیر از حرکت از مکانی به مکان دیگر بود.

انسان در مرحله بعد یعنی مرحله تولید خوراک است که توانست یکجانشینی را اختیار نموده و مکانی ثابت جهت اسکان بیابد، ولی به رغم اسکان عمومی بشر، جمعی از انسان ها به دلیل زندگی شبانی همچنان کوچروی را تاکنون ادامه داده اند. به هر حال اگر از سرگذشت تاریخی انسان بگذریم، موضوع مهاجرت به دنبال انقلاب صنعتی در اروپا به دلیل تحولات شگرف اقتصادی و اجتماعی، در جوامع آن دیار به عنوان یک پدیده اجتماعی سر برآورد.

به دلیل رشد پایین جمعیت در اروپا از یک سو و جذب مهاجران در صنایع نو پا و رو به رشد شهری از سوی دیگر، جابه جایی جمعیت مشکل اساسی برای جوامع آن سامان ایجاد نکرد، اما در کشورهای جهان سوم، به دلیل رشد سریع جمعیت از یک سو و توزیع نابرابر امکانات و رشد اقتصادی کند و نامتوازن از سوی دیگر امواج مهاجرت انسان ها چه از روستاها به شهرها و چه از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ به عنوان یک مشکل اساسی بروز نمود. تلاش برای پاسخ دادن به این سئوالات که این حرکت امواج از چه ساز و کارهایی تبعیت می کند و یا انگیزه های اینگونه انسان ها اساساً چیست و به طور کلی آیا می توان برای حرکت انسان ها (مهاجرت) قانونمندی خاصی را در نظر گرفت؟ در علوم اجتماعی و به ویژه جامعه شناسی منجر به ارائه دیدگاه های مختلفی گردید. در ادامه به نظرات و دیدگاه های عمده طرح شده در زمینه مهاجرت پرداخته می شود.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم مهاجرت و انواع آن و مبانی حقوق بین‌الملل مهاجرت
  • تحقیق اهمیت فلسطین و ساکنان اولیه ومبانی مهاجرت به فلسطین و طرح های تقسیم و مواضع کشورها، پیامدها و ایرادا ت قطعنامه تقسیم
  • تحقیق مهاجرت از بعد تاریخی و نظریه ها و دیدگاه های مهاجرت
  • تحقیق مهاجرت روستا به شهر و نظریه ها ی مهاجرت
  • تحقیق نظریه های علل و عوامل مهاجرت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.