575 views
پیشینه تحقیق نظریات همگرایی و همگرایی منطقه ای و همگرایی و واگرایی های بین جمهوری اسلامی ایران و شورای خلیج فارس دارای ۹۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول:مقدمه ۵
مقدمه ۵
فصل دوم: همگرایی و همگرایی منطقه ای و نظریات آن ۸
بخش اول: همگرایی و واگرایی ۸
انواع همگرایی ۱۲
مفروضه های همگرایی ۱۲
بخش دوم: نظریات همگرایی ۱۳
الف: فدرالیسم ۱۴
ب: کارکردگرایی ۱۶
ج: نوکارکردگرایی ۱۹
د. نظریه های ارتباطی ۲۱
منطقه گرایی ۲۳
معیارهای منطقهگرایی ۲۵
۱-درجه انسجام اجتماعی: ۲۵
۲-انسجام اقتصادی: ۲۵
۳-یکپارچگی سیاسی: ۲۵
۴-انسجام سازمانی ۲۶
انگیزه های همگرایی منطقه ای ۲۶
نظریه همگرایی منطقه ای کانتوری و اشپیگل ۲۸
نظریه وابستگی متقابل: ۳۰
فصل سوم:فرصتها بین جمهوری اسلامی ایران و شورا ۳۳
بخش اول: روابط ایران و شورا ۳۳
بخش دوم: فرصتها و زمینه های همگرایی ۳۶
۱-وضعیت ژئو استراتژیک خلیج فارس و تنگه هرمز عامل همگرایی ۳۶
۲- عوامل اقتصادی: ۳۸
۲-۱همکاری در زمینههای نفت و گاز ۴۲
۳- همکاری جهت حفظ محیط زیست خلیج فارس ۴۵
۴-همکاری در زمینه کشاورزی ۴۸
۵- همکاری در زمینه دریایی و خدمات کشتیرانی ۴۹
۶- نزدیکی و مشترکات جغرافیایی: ۴۹
۷-نقش اقتصادی و ارتباطی تنگه هرمز ۵۰
۸-بحران آب و لزوم همکاری منطقهای ۵۱
۱۰-همکاری در زمینه شیلات و ماهیگیری ۵۴
۱۱-همکاری های صنعتی و فنی ۵۵
۱۲-همکاری در زمینه حمل و نقل ۵۵
۱۳-توسعه اشتراکی مخازن نفت و گاز مشترک ۵۶
۱۴-نقش ارتباطی: ۵۶
فصل چهارم:چالشها و واگراییها ۶۰
۱-اختلاف ایدئولوژیک(داخلی-فرهنگی) ۶۰
۱-۱تفاوت ساختارهای قومی و مذهبی: ۶۱
۱-۲- ناسیونالیسم: ۶۲
۲-اختلافات داخلی(سیاسی، اقتصادی، امنیتی): ۶۲
۲-۱-برداشتهای متفاوت از امنیت ۶۲
الف-دیدگاه جمهوری اسلامی ایران ۶۳
ب-دیدگاه اعراب حوزه جنوبی خلیج فارس ۶۳
ج-سیاست امنیتی مشترک غرب و شورای همکاری خلیج فارس ۶۴
د-گسترش خرید های تسلیحاتی ۶۶
۲-۲-منازعات مرزی سرزمینی(ادعای امارات نسبت به جزایر ایران! ) ۶۸
۲-۳-مکمل نبودن اقتصاد منطقه: ۷۱
۲-۴-برنامه هستهای ایران ۷۱
۲-۴عراق و روابط ایران و شورا ۸۱
۲-۵-مسئله فلسطین و روند صلح خاورمیانه ۸۵
منابع ۸۶
۱- محمد سریر، مرتضی هاشمی،(۱۳۶۷)، اوپک و دیدگاههای آینده، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزرات خارجه
۲- محمد سریر، نرسی قربانی،(۱۳۷۲). تحولات سیاسی در خلیج فارس و آثار آن بر بازارهای بینالملل نفت، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه
۳- مشیر زاده،حمیرا،(۱۳۸۹)، تحول در نظریه های روابط بین الملل. چاپ پنجم، سمت.
۴- حافظ نیا، محمدرضا و کاویانی راد، مراد(۱۳۸۳) ، افق های جدید در جغرافیای سیاسی ، سمت
۵- حافظ نیا، محمد رضا،(۱۳۷۱)،خلیج فارس و نقش استراتژیک تنگه هرمز، سمت
۶- اسدیان، امیر ،(۱۳۸۱)، سیاست امنیتی آمریکا در خلیج فارس، پژوهشکده مطالعات راهبردی غیر انتفاعی،
۷- اقلیم، علیرضا،(۱۳۸۳) تأثیر هزینههای نظامی کشورهای منطقه خلیج فارس بر تأمین امنیت آنها، دانشکده روابط بینالملل.
۸- الهی، همایون،(۱۳۸۶)، خلیج فارس و مسایل آن، قومس
۹- فرازمند، محمد، (۱۳۹۱) دو گفتار در باب شکست عربستان در بلعیدن بحرین، ماهنامه خبری تحلیلی شیعیان جهان، شماره ۷۹
۱۰- فرازمند، محمد،(۱۳۷۸)، جمهوری اسلامی ایران و عربستان به سوی افق های جدید همکاری، مجله سیاست خارجی ، شماره ۲٫
۱۱-Nicholson john , “security dilemma offence defense distinction ,” new York , alfereda, 1993
۱۲-Nicole Stracke, Nuclear Non-Proliferation form a Gulf Perspective, Friedrich Ebert Stiftung, April 2008
۱۳- Blanchard, M.Katzman, Kenneth nigda lavite and M. sharp ieremy, 31-Iraq, regional perspective and us policy, congressional Research service, 2009
۱۴-Contori, Louis.j AND speigel, steven,l(1970), the international politics of region: a comparative approach, new jerdy, prentice. Hall
۱۵-Ross , milk. Iran making a case for natos political engagement. Retrieved December 2008 , from nato parliamentary assembly available at
۱۶-Salvatore, domink, the theory and problems of international economic, new York, 1984 United nations puvlications, concept of security, New York; study; service of the united nations 1986,
خلیج فارس یکی از مناطق مهم بین المللی و سوق الجیشی جهان است که به وسیله تنگه هرمز با دریای عمان و اقیانوس هند مرتبط می شود. این موقعیت جغرافیایی در طول تاریخ نقش ارتباطی و بازرگانی مهمی را در میان اروپا، جنوب و جنوب شرقی آسیا به عهده داشته است. پیدایش نفت در حوزه های نفتی و فلات قاره این منطقه از جهان همزمان با حاکمیت انگلستان بر خلیج فارس بود و به عنوان ماده اصلی موتور صنایع، محرکه حمل و نقل در اروپا به کارآمد. این موجب افزایش اهمیت این منطقه در جهان شد، به طوری که منافع حیاتی، نظامی و اقتصادی آمریکا و غرب نیز در حال حاضر وابسته به دستیابی آزادانه به عظیم ترین منافع نفتی در این منطقه می باشد.
کشورهای نزدیک به هم از نظر جغرافیایی غالبا ارتباط سیاسی دو جانبه را شکل می دهند و سیاست خارجی آن ها به شدت از همسایگانشان تاثیر میپذیرد. این تاثیرپذیری بیشتر بر اساس وضعیت طبیعی، ماهیت ارتباطات، و ساختار روابط بین آن ها شکل میگیرد. بنابراین ویژگیهای مشترک جغرافیایی زیرساخت رفتارهای همگرایی منطقه ای را تشکیل می دهد(حافظ نیا، ۱۳۸۳: ۷۳-۶۱).
این زمینه ها نوعی همگرایی منطقه ای را به وجود میآورد و به معنای درهم آمیزی اقتصادی، سیاسی و استراتژیک کشورها در منطقه که زمینه یکپارچگی است را فراهم میکند. در چنین منطقه ای چنانچه چند قطب مدعی قدرت وجود داشته باشد بیشترین رقابت بین قطبهایی شکل میگیرد که از توازن نسبی ژئوپلیتیک برخوردارند. چنانچه این رقابتها عمیق شده و مانع از مصالح منطقه ای شود، منافع منطقه ای کشورها را با چالش مواجه ساخته و کارکردهای موثر آن را تضعیف میکند.
در منطقه غیر منسجم ساختاری که تضادها و تعارض ها گسترش می یابند، هر چند روابط دوجانبه در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ممکن است بین اجزا وجود داشته باشد، ولی الگوهای مناقشه گسترش یافته و فضای بحرانی بر منطقه حاکم میشود.
در این گونه مناطق شکافهای ایجاد شده بین اجزا و دولتهای منطقه ای فرصت های مناسبی را برای بازیگران مداخله گر منطقه ای و فرامنطقه ای فراهم می کند. بر هر اندازه نظام های منطقه ای انسجام و قدرت بیشتری داشته باشند، میزان مداخله فاکتورهای فرامنطقه ای کمتر و ستیز نیز ضعیف تر میشود.
منطقه خلیج فارس با امکانات اقتصادی و ژئوپلیتیکی شگرفی که دارد، نمیتواند نسبت به چالشهای حیاتی موازنه های ژئواستراتژیکی و ژئوپلیتیکی نادیده انگاشته شود. حداقل دو نیروی اصلی ایجاد اتحاد میان کشورهای هم کرانه در خلیج فارس را تشویق میکند: اول شرایط تازه جهانی که گروه بندی منطقه ای را تکلیف میکند و دوم ضرورتهای منطقه ای که اولویت منافع ملی و منطقه ای بر مصالح ژئوپلیتیک قدرت های فرامنطقه ای را مطرح می کند(مجتهدزاده، ۱۳۷۸: ۳۸).
موقعیت خلیج فارس به گونه ای است که این منطقه را به محل تلاقی نیروهای متضادی بدل ساخته است. وجود فرقه های عمده شیعه و وهابی در ایران و عربستان عامل پیدایش و تقویت ایدئولوژی های متعارض بنیادگرا و ناسیونالیست قومی در منطقه شده است، که زمینه واگرایی را فراهم می کند. تحولات بزرگ سال های اخیر در سطح منطقه و وجود اشتراکات بین ایران و کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس به ویژه پس از سقوط طالبان و صدام حسین در عراق، گام برداشتن به سوی همکاری متقابل در جهت مسایل مهم منطقه ای همراه با رفع عوامل تنش زا و احساس اعتمادسازی میان دو کشور میتواند چارچوب مشخصی را برای همگرایی منطقه ای ارایه دهد.
علی رغم مشترکات فرهنگی و مجاورت جغرافیایی کشورهای منطقه خلیج فارس و نیز اقدامات سیاسی و دیپلماتیک متعدد این کشورها، برای حسن همجواری و همکاری، عوامل و موانع متعددی سبب واگرایی آن ها در ابعاد سیاسی و اقتصادی گردیده است.
دیدگاههای ایران در مورد عدم دخالت قدرت های بزرگ در منطقه، و نقطه نظر عربستان که در جستجوی امنیت منطقه ژئوپلیتیک خلیج فارس، از طریق قدرت های فرامنطقه ای بوده است، نگرش های متفاوتی را در موضع طرفین باعث شده است.
تحقیق در پنج فصل سازماندهی شده است، که شامل: فصل اول کلیات تحقیق، فصل دوم چارچوب نظری و رهیافت تئوریک تحقیق، فصل سوم فرصت های موجود در روابط کشورهای مذکور و فصل چهارم نیز به چالش هایی که نقش واگرایانه در روابط دارند را مورد بررسی قرار داده ایم.
آرمان وحدت منطقه ای از دیرباز الهام بخش ایده آلیست ها و جنبش های فکری وابسته به آن بوده است. از روزگاران قدیم فلاسفه با تکیه بر نظریه های اجتماعی منبعث از قانون طبیعت و تعلیمات مذهبی تشکیل جوامع بزرگ را برای نیل به وحدت نوع بشری ضروری می دانستند. افلاطون، طبیعت ناتوان انسان را موجد تشکیل جامعه، به منظور همکاری و رفع نیازهای بشری تلقی می کرد.
ابن خلدون نیز معتقد بود، که بدون همکاری و همبستگی و تعاون، بقای جامعه امکان پذیر نخواهد بود. یعنی بشر محکوم به همیاری در جامعه است. این اندیشمند انگیزه گرایش انسان به اجتماع را بعد از تامین نیازهای اولیه مادی، نیاز به امنیت و مصون بودن از آسیب و خطرات و تهدیدات محیط و سلطه گران می داند.
ژان ژاک روسو در رساله قرارداد اجتماعی خود، اندیشه خیر مشترک را برای افراد جامعه مطرح میکند که جهت نیل به آن، همگان باید در کنار یکدیگر و با هم تلاش کنند(کاظمی، ۱۳۷۰: ۲۹-۲۲).
در فلسفه سیاسی معاصر نیز طیف وسیعی از این نظریه پردازان قرار گرفته اند، که منشعب از مکاتب سیاسی کلاسیک با تعابیر و انگیزههای مختلف است که بنابر شرایط زمان و مکان متحول شده اند. در مباحث بعدی به این نظریات اشاره می کنیم.
اندیشمندان تئوری همگرایی، فرضیاتی را که رئالیست ها، در مورد سرشت رقابت آمیز و ستیز میان روابط دولتها را به عنوان محور اساسی در نظام بین الملل مطرح میکردند، زیر سوال بردند. رئالیست ها در روابط بین الملل دولت ها را اصل می دانند و اینکه هر کشور مسئول خود است. اندیشمندان همگرایی به جای سرشت ستیزآمیز، روابط فنی، اقتصادی و اجتماعی جوامع انسانی و روابط غیر سیاسی در مرحله شکل گیری، محور و پایه رهیافت همگرایی قرار دادند. این نظریه بیشتر بعد از پایان جنگ سرد در عرصه روابط بین الملل مورد بررسی قرار گرفت.
طبق این نظریه دولتها داوطلبانه و خود خواسته بخشی از اقتدار خود را، در جهت رسیدن به اهداف مشترک و منافع بهتر، به یک نهاد فوق ملی واگذار می کنند. در واقع یکی از اهداف محوری در مطالعات بین المللی، تشخیص و تحلیل نیروهایی است که در ایجاد تفاهم، همبستگی و وحدت ملتها و جوامع سیاسی به ایفای نقش میپردازند(کاظمی،۱۳۷۰: ۲۰).
[۱] -integration
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر