تحقیق نظریه های ادب و کنش گفتاری و جفت‌های مجاور و بررسی استراتژی‌های ردکردن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه های ادب و کنش گفتاری و جفت‌های مجاور و بررسی استراتژی‌های ردکردن دارای ۳۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه    ۴
مقدمه    ۴
فصل دوم:نظریه ادب و ، نظریه کنش گفتاری و نظریه جفت‌های مجاور    ۶
۲-۱- مقدمه    ۶
۲-۲- نظریه ادب    ۶
۲-۳- نظریه کنش گفتاری    ۱۰
۲-۴- جفتهای مجاور    ۱۲
۲-۵-  تاثیر عوامل اجتماعی فرهنگی بر عمل رد کردن    ۱۵
۲-۶- بررسی تاثیر جنسیت بر عمل رد کردن    ۱۶
۲-۶-۱ تفاوت های گفتمانی    ۱۷
۲-۶-۲ تفاوت های دستوری    ۱۸
۲-۶-۳ تفاوت های واژگانی    ۱۸
۲-۶-۴ تفاوت های آوایی    ۱۹
۲-۷- خلاصه مطالب و نتیجهگیری    ۱۹
فصل سوم:پیشینه تحقیق    ۲۰
۳-۱- مقدمه    ۲۰
۳-۲- محققان غیر ایرانی    ۲۰
۳-۳- محققان ایرانی    ۲۴
۳-۴- تاثیر جنسیت بر زبان    ۲۹
۳-۵ – خلاصه ی مطالب و نتیجه گیری    ۳۱
نتیجه    ۳۳
استراتژیهای رد کردن موجود در زبان فارسی:    ۳۳
فهرست منابع و ماخذ    ۳۶

منابع

پورجهان، پریسا ( ۱۳۷۸ )، ” گونه عامیانه زبان فارسی و تفاوت‌های کلامی زنان و مردان”، پایان‌نامه‌ی   کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی

جان‌نژاد، محسن ( ۱۳۸۰ )، ” زبان و جنسیت: پژوهش زبانشناختی اجتماعی” تفاوتهای زبانی میان گویشوران مرد و زن در تعامل مکالمه‌ای”، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.

دهقانی، مریم (۱۳۹۰)،” بررسی زبان و جنسیت در آثار معاصر ایرانی “، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد         زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی .

یول، جورج. (۱۹۸۵). بررسی زبان، مترجم علی بهرامی. انتشارات رهنما

 Holmes, J. (1989), “Sex Differences and Apologies: One Aspect of Communicative Competence”. Applied Linguistics, 10 (2) pp 194-213.

 Holmes, J. (1992), “Women’s Talk in Public Contexts”.Discourse and Society, 3, 131-150

Jalilimehr Mansour,.Abdolreza Pazhakh,.Bahman Gorjian (2012) , The impact of task variation on request and refusal speech act, production in Iranian EFL learners, Journal of Comparative Literature and Culture (JCLC) 1, Vol. 1, No. 1, 2012.

Jespersen, O. (1922), Language: It’s Nature, Development and Origin. London, Ellen and Unwin.

Know, J . (2004). Expressing Refusal in Korean and in American English .multilinua.23

Lakoff, R. (1975), “Language and Women’s Place”, New York, Harper & Row.

Sadeghi, Karim. Savojbolagh chilar, Sanam. (2011). A comparative study of refusal strategies used by Iranians and Americans. International Journal of academic research. vol 3. No 2.

Sahragard Rahman, Javanmardi Fatemeh (2012), English Speech Act Realization of “Refusals” among Iranian EFL Learners. CROSS-CULTURAL COMMUNICATION Vol.7, No.2, 2011, pp.181-198

Garcia,C.(1992). Hispanic Linguistics: Refusing an Invitation. The Prisma institute.Ghazanfari, Mohammad.Bonyadi, Alireza.Malekzadeh, Shirin.Investigating cross-linguistic differences in refusal speech act among native Persian and English speakers.International Journal of Research Studies in Language Learning. November 2012

Morkus, Nader (2010), The realization of the speech act of refusal in Egyptian Arabic by American learners of Arabic as a foreign language. University of South Florida

 فصل اول: مقدمه

مقدمه

فراگیری یک زبان نه تنها فقط به خاطر سپردن کلمات، به کاربردن کلمات در جمله، کاربرد دستور و یافتن معانی نیست، بلکه به معنای درک زبان به عنوان یک رفتار اجتماعی می‌باشد (ولفسان[۱] : ۱۹۸۹). فراگرفتن دانش اجتماعی زبان مقصد، امری بسیار مهم و قابل توجه است. از این رو چنان‌چه سخن‌وران در تعامل دو زبان، قانون‌های یکسانی را در به کار بردن زبان به کار نبرند، ممکن است از سوی یکدیگر گستاخ یا بی ادب تلقی شوند. در نتیجه، سوء تفاهم زبانی در میان فرهنگ‌ها، غیر قابل اجتناب به نظر می‌رسد و گاهی ممکن است به توهین‌های جدی به یک جامعه‌ی زبانی منجر شود. یکی از محتمل‌ترین سوءتفاهم‌های زبانی در یک تعامل اجتماعی، ممکن است در “رد کردن” اتفاق بیافتد.

ردکردن یک تقاضا، دعوت، پیشنهاد یا تعارف، یکی از کنش‌های به مخاطره اندازی وجهه می‌باشد. بنابراین در عمل رد‌کردن، مردم باید از راهکارهای آن آگاه باشند، تا سرحد امکان تهدید را کاهش دهند و یک تعامل ملایم داشته باشند. علاوه بر آن عوامل اجتماعی مانند جنسیت، وجهه اجتماعی ۲ و فاصله اجتماعی ۳، بر عمل ردکردن تقاضا، دعوت، پیشنهاد یا تعارف اثر می گذارد (ناگروهو۴ : ۲۰۰۰).

بررسی این نوشتار بر اساس تئوری ادب۵ براون و لوینسون۶ (۱۹۸۹) که وجهه۷ را مد نظر قرار می دهد، استوار است. به طور کلی ادب را مربوط به مفاهیمی از قبیل “سنجیده عمل کردن”، “فروتن بودن” و “مؤدب بودن” با دیگران می‌دانیم. در مطالعه مؤدب بودن به لحاظ زبانی، مهم‌ترین مفهوم وجهه است و وجهه همان تصور از خود عمومی است، یعنی آن حس عاطفی و اجتماعی از خود که هر کسی آن را داراست، و انتظار دارد که افراد دیگر به آن ارج بگذراند. مؤدب بودن را می‌توان به منزله آگاهی از مراعات کردن وجهه شخص دیگر تعریف کرد.

اگر سخنی بگویید که تصوری از خود شخصی را در معرض خطر قرار دهد، این عمل را کنش به مخاطره اندازی وجهه۱ می‌نامند. برای مثال اگر کنش کلامی مستقیمی را برای مجبور کردن کسی به کار ببرید، (‌برای مثال: آن نمکدان را به من بده! ) در این صورت به گونه‌ای رفتار کرده‌اید که گویی قدرت اجتماعی بیشتری از آن شخص دارید. اگر به واقع آن قدرت اجتماعی را نداشته باشید، ( یعنی افسر ارتش یا زندانبان نباشید )، در آن صورت یک کنش به مخاطره اندازی وجهه را به کار برده‌اید. یک کنش کلامی غیر مستقیم که به صورت  سوالی “میتوانید نمکدان را به من دهید؟” مطرح می‌شود، فرض مبنی بر قدرت اجتماعی را از بین می‌برد. شما در این جمله می‌گویید اگر ممکن است این کار را بکن، این کار باعث می‌شود که تقاضا و درخواست شما کمتر برای وجهه شخصی دیگر مخاطره آمیز باشد. هرزمانی که چیزی را بیان می‌کنید که باعث می‌شود که خطر احتمالی به وجهه شخص دیگر کمتر شود، آن را کنش حفظ وجهه[۲] می‌نامند (یول۳ :۱۳۵ :۱۹۸۵).

در کاربرد‌شناسی دو نوع وجهه مورد نظر قرار می‌گیرد. وجهه مثبت و وجهه منفی. وجهه منفی همان نیاز به مستقل بودن وآزاد بودن از تحمیل است. وجهه مثبت همان لزوم به متصل بودن، متعلق بودن و عضو یک گروه بودن است.

عمل “رد کردن” یک تهدید جدی برای وجهه مثبت مخاطب است. در نتیجه تلاش برای کاهش این تهدید لازم می‌نماید. سخن‌ور باید استراتژی‌هایی را به کار گیرد که با استراتژی های ادب هم‌خوانی داشته باشد (ناگروهو :۲۰۰۰).

طبق نظر براون و لوینسون (۱۹۸۹) برای کاهش تهدید وجهه مثبت و منفی مخاطب، باید ادب مثبت و منفی را مد‌ نظر قرار داد. ادب مثبت یک عامل شتاب‌دهنده اجتماعی‌ست که نشان می‌دهد شخص می‌خواهد با نشان دادن شباهت‌ها، (در نقطه نظرات و اهداف، هدیه دادن، ابراز علاقه کردن و….) به مخاطب نزدیک شود (۱۹۸۹:۱۰۱). افراد در موقعیت‌هایی که لازم است به درخواست، دعوت، پیشنهاد و تعارف پاسخ منفی بدهند، ازشیوه‌هایی که کمتر وجهه شخص را مورد تهدید قرار می‌دهد استفاده می‌کنند. این شیوه‌ها اصطلاحاًًًًًًًٌٌ استراتژی نامیده می‌شود. افراد بسته به عوامل اجتماعی و فرهنگی نظیر سن، جنسیت و طبقه اجتماعی،‌‌‌ از نوع و میزان متفاوت از استراتژی‌های رد کردن استفاده می‌کنند.‌

فصل دوم:نظریه ادب و ، نظریه کنش گفتاری و نظریه جفت‌های مجاور

 ۲-۱- مقدمه

در این فصل، از مهم‌ترین مباحثی که در این خصوص معرفی خواهد شد، نظریه ادب براون ولوینسون (۱۹۸۹) است. در این نظریه تعاملات گفتاری افراد مدنظر قرار گرفته‌است. این نظریه نشان می‌دهد که چگونه افراد در تعامل اجتماعی، از رفتار کلامی، یا آن‌چه که وی از آن به کنش‌های گفتاری نام می‌برد، با حفظ احترام متقابل کمک می‌گیرند. وی دراین تحلیل با اشاره به آن‌چه که وی از آن به عنوان وجهه مثبت یا منفی یاد می‌کند، نشان می‌دهد که افراد در هر موقعیت، از راهبردهای کم و بیش یکسانی استفاده می‌کنند. یکی از مواردی که راهبردهای زبانی در ارزیابی تعاملات اجتماعی افراد مؤثر است، استراتژی‌هایی می‌باشد که افراد هنگام رد کردن یک دعوت، تقاضا، تعارف و پیشنهاد به کار می‌برند.

۲-۲- نظریه ادب

 هرانسانی برای خود، یک تصویری از “خود” می‌سازد که همواره در زندگی به آن عملاً رجوع می‌کند. این تصویر به گونه‌ای است که افراد سعی می‌کنند در شرایط مختلف آن را ثابت نگه دارند و با هرگونه خطری که آن را تهدید می‌کند به گونه‌ی مناسب برخورد کنند. به عنوان مثال، هرکسی سعی می‌کند در تعامل اجتماعی با دیگران به گونه‌ای رفتار کند تا ضمن حفظ تصویری که از خود ساخته است، تصویری که دیگران از خود ساخته‌اند را مورد تهدید قرار ندهد.

طبق گفته ی براون و لوینسون (۱۹۸۹)، تمام افراد بزرگسال یک جامعه، وجهه دارند؛ که همان تصویر شخصی عمومی است که هر فرد برای خودش در نظر دارد. در کل مردم برای حفظ وجهه در تعاملات، باهم همکاری می‌کنند. این همکاری‌ها بر مبنای آسیب پذیری دو طرفه‌ی وجهه، استوار است. به طور طبیعی وجهه هر کسی بستگی به حفظ وجهه طرف مقابل دارد. از آن‌جا که اگر وجهه مورد تهدید واقع شود مردم از وجهه‌شان دفاع می‌کنند، و در دفاع کردن از وجهه خود ممکن است وجهه دیگران را تهدید کنند، این وجهه شامل دو جنبه می شود و اجزای آن به صورت زیر در می آید :

الف ) وجهه منفی: تصویری از فرد که باعث می‌شود خود را مستقل و آزاد از هرگونه تحمیل بداند. تلاش برای حفاظت از قلمرو شخصی، نیاز به مستقل بودن و آزاد بودن از تحمیل و در واقع میل و درخواست هر عضو بزرگسال برای اینکه اقدام هایش توسط دیگران منع نشده باشد.

Wolfson

Social Status

Social Distance

Nugroho

Politeness Theory

Brown P. & Levinson

Face

face-threatening act

face-preserving act

Yule

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.