تحقیق نظریه های جنبش های اجتماعی و فمینیستی و جنبش زنان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه های جنبش های اجتماعی و فمینیستی و جنبش زنان دارای ۷۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-مروری بر ادبیات تجربی و تحقیقات جنبش زنان    ۵
۱-۱-الیز ساناساریان    ۵
۱-۲-پروین پایدار    ۷
۱-۳-نوشین احمدی خراسانی    ۸
۱-۴-حمیرا مشیرزاده    ۸
۱-۵-ناهید مطیع    ۱۰
۱-۶-حمیدرضا جلائی پور    ۱۲
۱-۷-فریبرز لرستانی    ۱۶
۱-۸-شهربانو محمد کریمی    ۱۸
۱-۹-حسین رنجبر    ۲۰
۱-۱۰-سعید زاهد زاهدانی    ۲۲
۱-۱۱-علی کریمی    ۲۶
۲-ادبیات مفهومی و نظری جنبش های اجتماعی    ۲۸
۲-۱-نظریه پردازان مطرح در رویکرد رفتار جمعی    ۳۰
۲-۲-نظریه پردازان مطرح در رویکرد نهادی    ۳۴
۲-۳-نظریه پردازان مطرح در رویکرد جامعه مدنی    ۳۹
۳-مروری بر ادبیات نظری فمینیستی    ۴۲
۳-۱-نظریه های کلاسیک    ۴۳
۳-۲-نظریه های تلفیقی    ۴۶
۳-۳-نظریه های ویژگی محور    ۴۹
۳-۴-سایر نظریه ها    ۵۱
۴-تاریخچه جنبش زنان (از مشروطه تا دهه ۶۰)    ۵۳
۴-۱-جنبش زنان در دوره مشروطه    ۵۴
۴-۲-جنبش زنان در دوره پهلوی اول    ۵۹
۴-۳-جنبش زنان در دوره پهلوی دوم (قبل و بعد از کودتا)    ۶۲
۴-۴-جنبش زنان پس از انقلاب ۵۷ (تا نیمه دهه ۷۰)    ۶۷
منابع    ۷۲

منابع

کالهون، کریگ. (۱۳۸۷) «نظریه‌های اجتماعی و سیاست‌های هویت»، ترجمه محمد قلی‌پور، تهران: انتشارات مرندیز.

تونسن، ورنر. (۱۳۶۷) «زن در جستجوی رهایی»، ترجمه شهلا لاهیجی، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.

تیلی، چارلز. (۱۳۸۵) «از بسیج تا انقلاب»، ترجمه علی مرشدی زاد، تهران: پژوهشکده امام خمینی.

جلائی پور، حمیدرضا. (۱۳۸۱) «جامعه شناسی جنبش های اجتماعی»، تهران: انتشارات طرح نو.

جمعی از نویسندگان. (۱۳۸۷) «خواب آشفته خیابان: روایت های خارج از تاریخ»، تهران.

کوهن، جین. (۱۳۸۶) «فهم و مطالعه جنبش‌های اجتماعی جدید»، ترجمه علی حاجلی، تهران: انتشارات جامعه و فرهنگ.

گر، تد رابرت. (۱۳۷۷) «چرا انسان ها شورش می کنند؟»، ترجمه علی مرشدی زاد، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.

مشیرزاده، حمیرا. (۱۳۸۱) «درآمدی نظری بر جنبش های اجتماعی»، تهران: پژوهشکده امام خمینی.

مشیرزاده، حمیرا. (۱۳۸۳) «از جنبش تا نظریه اجتماعی، تاریخ دو قرن فمنیسم»، چاپ سوم، تهران: نشر شیرازه.

میشل، آندره. (۱۳۷۵) «جنبش اجتماعی زنان»، ترجمه هما زنجانی زاده، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.

کشاورز، ناهید. (۱۳۸۵) «مفهوم استقلال در نگاه کنشگران جنبش زنان»، نامه زن، شماره ۶، صص ۱۱۰-۱۲۵٫

کشاورز، ناهید. (۱۳۸۷) «اسلام و جنبش یک میلیون امضاء»، نشریه داخلی مدرسه زنان، شماره دوم: صص ۵-۳۶٫

پیران، پرویز. (۱۳۷۹-۸۰) «جنبش‌های اجتماعی شهری؛ با نیم نگاهی به شرایط ایران»، ماهنامه آفتاب، شماره‌های ۲، ۴، ۹٫

پیران، پرویز. (۱۳۸۱) «جنبش دانشجویی: پیشاهنگ جنبش اجتماعی»، ماهنامه آفتاب، شماره ۲۱: صص ۳۲-۳۹٫

کریمی، علی. (۱۳۸۵) «جنبش های جدید اجتماعی و هویت با تاکید بر ایران»، در زندی، داور. [ویراستار] «نهادهای مدنی و هویت در ایران»، تهران: انتشارات تمدن اسلامی.

Snow, David & Robert Benford. (2000) Framing processes and social movements” Annual Review of Sociology, 26, pp 611-639.

Touraine, Alain. (1985) “An Introduction to the study of social Movements” Social Research, 52, pp 749-88.

Calhoun, Craig. (1993) “New Social Movements of the Early 19th Century” Social Science Journal, 17, pp 385-427.

مقدمه

فوران جنبش های اجتماعی از دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی در اروپا و امریکا به این سو، جامعه شناسان و اندیشمندان علوم سیاسی را در اروپا و امریکا، برای تبیین و شناخت این پدیده اجتماعی، در قالب نظریه های نوین، به تکاپو واداشت. اگرچه نمی توان جنبش های اجتماعی را محدود به این تاریخ دانست؛ اما رشد جنبش های اجتماعی از نظر کمی و کیفی، ضرورتِ توجه خاص به این پدیده را بیش از پیش ملموس ساخت. به عبارت دیگر، رشد ناگهانی و تصاعدی جنبش های اجتماعی در دهه های ۶۰ و ۷۰، صاحبنظران را به بازنگریِ نظری مجددی ترغیب نمود. در واقع، تغییر در واقعیت اجتماعی و عینیت یافتن مسئله ای به نام جنبش های اجتماعی، نظریه پردازان و محققان علوم اجتماعی را به شناخت، پژوهش، و تحلیل در این حوزه وادار کرد.

جامعه شناسی جنبش های اجتماعی، که غالباً زیرمجموعه حوزه جامعه شناسی سیاسی به حساب می آید؛ حوزه ای است که به دلیل برآمدن و رشد جنبش های اجتماعی از اعماق جامعه، لازم است تا بطور مستقل مورد توجه قرار گیرد. در حقیقت، زمانی که جنبش های اجتماعی به مثابه کیفیتی بدیع، عینیت بیابند؛ بررسی و تحلیل آنها به عنوان مسئله ای کانونی برای جامعه شناسان بیش از پیش حائز اهمیت می شود. تا جاییکه، جامعه شناس شهیری همچون «آلن تورن» اذعان می دارد که جنبش های اجتماعی، موضوع اصلی جامعه شناسی هستند (به نقل از نش، ۱۳۸۴: ۱۶۲). همچنین، از آنجایی که جنبش ها، یکی از پویاترین پدیده های اجتماعی به حساب می آیند، که یا در پی ایجاد تغییری در وضع موجودند، یا در برابر تغییری مقاومت می کنند، بنابراین دیگر تردیدی در ضرورت مطالعه آنها تحتِ عنوان حوزه ای مستقل، یعنی حوزه جامعه شناسی جنبش های اجتماعی باقی نمی ماند.

به اعتقاد برخی از اندیشمندان علوم اجتماعی، جنبش های اجتماعی در کار تغییر جهان هستند، به عبارتی دیگر، آنها «آفرینندگان جامعه، فرهنگ و فضا» هستند، از این رو، فهمیدن جنبش های اجتماعی اهمیت و ضرورت دارد (کاستلز، ۱۳۸۴: ۹۸). از میان انواع گوناگون جنبش های اجتماعی، جنبش زنان یکی از داعیه داران اصلی تغییر مناسبات موجود به حساب می آید. شاید بتوان گفت که در طول قرن بیستم جنبش فمنیستی یکی از جنجال برانگیزترین جنبش های اجتماعی و فکری در سطح جهان بوده است. بسیاری از دگرگونی های اجتماعی، سیاسی و حقوقی در وضعیت زنان در جوامع مختلف را می توان در مرتبه نخست ناشی از این جنبش دانست. حضور زنان در عرصه عمومی به صور مختلف از جمله اشتغال در حوزه اقتصادی و در رده های مختلف مناصب دولتی، حق رای، عضویت در پارلمان ها، کابینه دولت، و قوه قضاییه، بهره مند شدن از حقوق مدنی و غیره از جمله این تغییرات است (مشیرزاده، ۱۳۸۳: ۱۵). به بیان دیگر، جنبش زنان در حال حاضر، حامل و عامل بسیاری از تغییرات اجتماعی است که از طریق سیاست و مداخله ای نوین «انقلاب بی صدایی» را نوید می دهد.

در این نوشتار به پنج قسمت تقسیم شده است. قسمت نخست ، اختصاص به سوابق تجربی و تحقیقات مرتبط با جنبش زنان دارد. کتاب های مرتبط با موضوع جنبش زنان ایران، تحقیقات دانشگاهی در زمینه جنبش زنان، مقاله های علمی در رابطه با جنبش زنان، و همچنین تلاش های نظری که در ایران در ارتباط با جنبش های اجتماعی صورت گرفته است[۱].

در قسمت دوم ، نظریه های گوناگون پیرامون جنبش های اجتماعی و در قسمت سوم نظریه های مطرح فمینیستی مورد بررسی قرار می گیرد. نظریه های جنبش های اجتماعی در قالب سه دسته کلی «رفتارگرایی»، «رویکرد نهادی»، و «رویکرد مدنی» مورد ارزیابی و مطالعه قرار می گیرند، و به نظریه های فمینیستی نیز در سه دوره پرداخته می شود: «نظریه های کلاسیک»، «نظریه های تلفیقی»، «نظریه های ویژگی محور». و سرانجام در قسمت چهارم، و پنجم تاریخچه جنبش زنان (از مشروطه تا دهه ۶۰) و از دهه ۶۰ تا نیمه ۷۰ را بیان ی کند.

۱-مروری بر ادبیات تجربی و تحقیقات جنبش زنان

۱-۱-الیز ساناساریان

کتاب «جنبش حقوق زنان در ایران»، اثر ارزشمندی است که توسط الیز ساناساریان، استاد علوم سیاسی در کالج USC امریکا، در سال ۱۳۶۱ به رشته تحریر در آمده است. این کتاب، در سال ۱۳۸۲ با ترجمه نوشین احمدی خراسانی در ایران منتشر شده است. در واقع، یافته‌های این کتاب، نتیجه تحقیقی است که در سال های ۵۷ تا ۶۰ اجام شده است و درباره جنبش زنان ایران در فاصله سال های ۱۲۸۰ تا ۱۳۶۰ است.

به گفته ساناساریان، «هدف این کتاب ارائه تحلیلی اجتماعی – سیاسی از جنبش حقوق زنان در ایران قرن بیستم است. شکل، سازمان و رنگارنگی سیاسی فعالیت های زنان از اوایل دهه ۱۲۸۰ مورد بررسی قرار گرفته اند. برخی از پرسش های اصلی مطرح شده در این کتاب بدین شرح هستند: سازمان های زنان تا چه حد در ایجاد و ارتقای جنبش زنان موفق بوده اند؟ دولت، فرهنگ و مذهب هر یک چه نقشی در پشتیبانی یا ممانعت از دستیابی زنان به حقوق­شان بازی کرده اند؟ مشارکت زنان در فعالیت های سیاسی به چه شکل بروز کرده است؟ آیا رژیم پهلوی در حمایت از مبارزات زنان برای کسب حقوق برابر کاری انجام داد؟» (۱۳۸۲: ۱۵).

مطالب و محتوای کتاب، در ۵ فصل تنظیم شده است. ساناساریان در فصل نخست به توضیح چارچوب نظری تحقیق می پردازد. مبنای چارچوب نظری در کار ساناساریان متمرکز بر نظریات «جو فریمن» است، البته از مفهوم سازی افرادی چون بلومر، ترنر و کلیان نیز بهره جسته است. بر این اساس، وی به شش ویژگی در تعریف جنبش زنان می پردازد: «۱) گروهی ناراضی از نظم موجود اجتماعی، ۲) قصد تغییر نظم اجتماعی، ۳) فعالیت های مستمر برای دستیابی به این تغییرات، ۴) وجود مخالفت علیه چنین فعالیت هایی، ۵) وجود شبه ساختار – نه ضرورتاً ساختاری سازمان­دهی شده – در فعالیت های این گروه، و ۶) تعهد و درکی مشترک از اهداف اصلی چنین فعالیت هایی» (۱۳۸۲: ۱۷-۱۸).

ساناساریان در ادامه، به سه گزاره بر اساس نظریه فریمن اشاره می کند که درباره خاستگاه جنبش زنان است: «۱) رشد و گسترش شبکه های ارتباطی از قبل موجود، در ورای مرز های محلی، ۲) امکان همگرایی این شبکه ارتباطی با وجود اندیشه های موجود در آن جنبش، ۳) وجود یک بحران یا حضور سازمان دهندگان». بر این اساس، وی به طرح این سوال در مورد جنبش زنان ایران می پردازد که «آیا همه یا هر یک از این سه گزاره – رشد شبکه های ارتباطی، همگرایی، بحران یا سازمان دهندگان – در جنبش زنان ایران وجود داشته است؟» (۱۳۸۲: ۱۸-۱۹).

در فصل های بعدی کتاب، یافته ها و نتایج تحقیقات نویسنده به ترتیب زمانی آمده است. در فصل دوم، موقعیت اجتماعی – فرهنگی زنان مسلمان در اوایل دهه ۱۲۸۰ بررسی شده است. همچنین، در این فصل مشارکت زنان در انقلاب مشروطه ۱۲۸۵، و نیز در نهضت استقلال طلبی مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل سوم، جنبش حقوق زنان در ایران از ۱۲۸۹ تا ۱۳۱۱ با استفاده از ۶ ویژگی کلی جنبش های اجتماعی مورد تحلیل قرار گرفته است. ساناساریان معتقد است که جنبش زنان از اوایل سال ۱۲۸۹ آغاز (یعنی زمانی که نخستین گاهنامه زنان منتشر شد)، و در دهه ۱۳۰۰ به اوج خود رسید، و در دهه ۱۳۱۰ به افول گرائید. انحلال آخرین سازمان زنان در سال ۱۳۱۱ نشانه پایان حیات جنبش زنان ایران عنوان شده است (۱۳۸۲: ۵۱).

در فصل سوم، نوع فعالیت سازمان ها و انجمن های زنان، ویژگی های فردی برخی از فعالان زن و مخالفت های شدید برخی روحانیون محافظه کار با این جنبش مورد توجه قرار گرفته است. در فصل چهارم، به دلایل افول جنبش حقوق زنان در دهه ۱۳۱۰ پرداخته شده است. در این فصل مدل «فریمن» برای ارزیابی مکانیسم درونی این جنبش مورد استفاده قرار گرفته است، و دلایل بیرونی افول این جنبش از طریق بحث در مورد فضای سیاسی – اجتماعی آن دوره، مورد کنکاش قرار گرفته است.

در فصل پنجم، حاکمیت محمدرضاشاه و تاثیر آن بر مسئله حقوق زنان مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این بخش به «سازمان زنان ایران» و اصلاحات قانونی به نفع زنان پرداخته شده است. در فصل ششم، انگیزه های حمایت زنان از جنبش ضد شاه و بررسی و تعارض بین ارزش­های سنتی و ارزش­های غربی مآبانه در ایران طی دهه ۱۳۵۰ تجزیه و تحلیل شده است. در نهایت، ساناساریان در فصل هفتم نتایج و یافته های این تحقیق را جمع بندی می کند و دورنمایی از وضعیت آینده زنان ایران را ترسیم می کند.

[۱]  در این خصوص، آثار الیز ساناساریان، پروین پایدار، نوشین احمدی خراسانی، حمیرا مشیرزاده، ناهید مطیع، حمیدرضا جلائی­پور، فریبرز لرستانی، شهربانو محمدکریمی، سعید زاهد زاهدانی، و علی کریمی مطالعه و بررسی شده است.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.