تحقیق نقش اسید سالیسیلیک و نیتریک اکسید در پاسخ به تنش شوری در گیاهان و بهبود ویژگی های مورفولوژیک درخت انگور

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نقش اسید سالیسیلیک و نیتریک اکسید در پاسخ به تنش شوری در گیاهان و بهبود ویژگی های مورفولوژیک درخت انگور دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۱-تنش شوری    ۵
۱-۲-تعریف شوری    ۶
۱-۳- اثرات شوری بر گیاهان    ۷
۱-۴- اسید سالیسیلیک (Salicylic Acid)    ۷
۱-۴-۱- ویژگیهای شیمیایی و بیوشیمیایی اسید سالیسیلیک    ۷
۱-۴-۲- بیوسنتز اسید سالیسیلیک    ۸
۱-۵- نیتریک اکسید (Nitric Oxide)    ۹
۱-۵-۱- ویژگیهای شیمیایی نیتریک اکسید    ۱۰
۱-۵-۲- بیوسنتز نیتریک اکسید    ۱۰
۱-۵-۲-۱- مسیرهای آنزیمی تولید نیتریک اکسید    ۱۰
۱-۵-۲-۲- مسیر نیتریک اکسید سنتتاز    ۱۱
۱-۵-۲-۳- مسیر نیترات ردوکتاز (NR):    ۱۱
۱-۶- منشاء و تاریخچه کشت انگور    ۱۲
۱-۶-۱- ارقام انگور    ۱۲
۱-۶-۱-۱- رقم تامپسون سیدلس    ۱۳
۱-۶-۱-۲- رقم قره شانی (شاهانی سیاه)    ۱۴
۲-۱- اثرات شوری بر مورفولوژی گیاه    ۱۴
۲-۲- تاثیر شوری بر فتوسنتز    ۱۶
۲-۳- تاثیر شوری روی محتوای نسبی آب برگ    ۱۸
۲-۴- تاثیر شوری بر جذب عناصر غذایی    ۱۹
۲-۵- تاثیر شوری بر پراکسیداسیون لیپیدی غشاء    ۲۳
۲-۶- تاثیر شوری بر اسمولیت ها و محافظت کننده اسمزی    ۲۴
۲-۷- تنش شوری و انگور    ۲۶
۲-۸- نقش اسید سالیسیلیک در پاسخ به تنش شوری در گیاهان    ۲۸
۲-۹- نقش نیتریک اکسید در پاسخ به تنش شوری در گیاهان:    ۳۰
فهرست منابع    ۳۳

 منابع

 ملکوتی، م.ج.، پ. کشاورز، س. سعادت و ب. خلد برین. ۱۳۸۱٫ تغذیه گیاهان در شرایط شور. انتشارات سنا. ۲۳۳ ص.

مومنی، ع. ۱۳۸۹٫ سطوح شوری منابع خاک ایران. مجله پژوهش­های خاک (علوم خاک و آب). ۲۴(۳): ۲۰۳-۲۱۵٫

مقصودی، ش. ۱۳۸۷٫ تکنولوژی انگور و فرآورده های آن. نشر علم کشاورزی ایران. چاپ اول، ۱۶۲ ص.

جلیلی مرندی، ر. ۱۳۸۴٫ میوه های ریز. انتشارات جهاد دانشگاهی ارومیه. ۲۹۷ ص.

جلیلی مرندی، ر. ۱۳۸۹٫ فیزیولوژی تنش­های محیطی و مکانیسم­های مقاومت در گیاهان باغی. انتشارات جهاد دانشگاهی ارومیه. جلد اول. ۶۳۶ ص.

Parvaiz, A., M.M. Azooz and M.N.V. Prasad. 2013. Ecophysiology and Responses of Plants under Salt Stress. Springer. Pp. 25-87.

Raskin, I. 1992. Salicylate, a new plant hormone. J. Plant Mol. Biol. Biotech. 43: 439-463.

Munns, R. 2002. Comparative physiology of salt and water stress. Plant Cell Environ. 25: 239-250.

Munns, R. 2003. Physiological processes limiting plant growth in saline soil: some dogas and hypotheses. Plant Cell Environ. 16: 15-24.

Munns, R., A.S. Samarakoon and R.M. Gifford. 2003. Elevated CO2 improves the growth of Zea mays under salinity. Aust. J. Plant Physiol. 20: 341-360.

Munns, R. 2005. Genes and salt tolerance: bringing them together. New Phytol. 167: 645-663.

Munns, R. and M. Tester. 2008. Mechanisms of salinity tolerance. Annu. Rev. Plant Biol. 59: 651-681.

Hasegawa, P., R.A. Bressan, J.K. Zhu and H.J. Bohnert. 2000. Plant cellular and molecular responses to high salinity. Annu. Rev. Plant Physiol. Plant Mol. Biol. 51: 463-499.

Hayashi, H. and N. Murata. 1998. Genetically Engineered Enhancement of Salt Tolerance in Higher Plants. In Satoh K., Murata N., eds. Stress Responses of Photosynthetic Organisms. Amsterdam, Elsevier. Pp. 133-148.

Hayat, S. and A. Ahmad. 2007. Salicylic Acid: A Plant Hormone. Springer. 401 p.

Hayat, S., S. Yadav, A. Wani , M. Irfan and A. Ahmad. 2011. Nitric oxide effects on photosynthetic rate, growth and antioxidant activity in tomato. Inter. J. Veg. Sci. 17: 333-348.

Hayat, Sh., M. Mori, J. Pichtel and A. Ahmad. 2010a. Nitric Oxide in Plant Physiology. Wiley Black Well. 210p.

مقدمه

در مورد تنش شوری می توان چنین ابراز داشت که هر چند که با استفاده از آب و خاک مناسب در میوه­کاری از جمله موکاری، می توان بهترین محصول را به­دست آورد، با توجه به این­که به مرور زمان از سطح زمین­های مستعد برای کشاورزی کاسته شده و منابع آب­های شیرین نیز محدود‌تر می گردد، ناگزیر استفاده از زمین­های درجه دو و سه و نیز خاک­های به نسبت شور راه مناسبی برای توسعه برخی از کشت­ها خواهد بود. زمین­های بسیار وسیعی به­دلیل شوری خاک و آب بدون استفاده مانده است، می­توان با برنامه­ریزی صحیح، انتخاب ارقام متحمل به شوری و به­ کار­گیری راهکاری مناسب در جهت کاهش میزان شوری خاک­ها، از بخش وسیعی از این زمین­ها برای کاشت محصولات باغی از جمله انگور استفاده نمود. امروزه ترکیباتی مورد استفاده قرار می­گیرد که تحمل گیاهان را به تنش­های محیطی افزایش داده و موجب بهبود فعالیت های متابولیکی گیاهان می­شود. از جمله این ترکیبات اسید سالیسیلیک و نیتریک اکسید می باشد.

۱-۱-تنش شوری

گیاهان در اغلب موارد، در معرض تنش­های غیر زنده مانند خشکی، شوری، دمای کم و زیاد، غرقابی، فلزات سنگین، ازن، اشعه UV، علف­کش­ها و غیره بوده که تهدید جدی برای تولید محصول می باشند (Parvaiz et al., 2013).

شوری به ­عنوان یکی از مهمترین عوامل محیطی مخرب محدود کننده تولید محصول در گیاهان به­ویژه در دوره باردهی محسوب می شود، زیرا بیشتر گیاهان، به شوری حساس بوده و در غلظت­های بالای نمک خاک، آسیب می بینند (Munns and Tester, 2008). هر ساله بیش از ۴۵ میلیون هکتار از زمین­های آبی در دنیا که در حدود ۲۰ درصد کل زمین­های کشاورزی را شامل می شوند، توسط شوری آسیب دیده و میزان ۵/۱ میلیون هکتار از این زمین­ها به­دلیل شوری، هر ساله قابلیت کشت خود را از دست می دهند (Munns and Tester, 2008). از طرف دیگر، افزایش شوری زمین­های کشاورزی، اثرات مخرب روی کره زمین داشته در نتیجه بیش از ۵۰ درصد زمین­های تحت کشت تا اواسط قرن بیست و یک از بین خواهند رفت (Mahajan and Tuteja, 2005).

کشور ایران با وسعت یک میلیون و ششصد و چهل و هشت هزار کیلومتر مربع، در جنوب غربی آسیا قرار دارد (مومنی، ۱۳۸۹). اطلاعات کمی درباره پراکنش جغرافیایی و سطوح شوری خاک­های شور ایران در مقیاس سرزمین و در مقیاس اراضی کشاورزی ارائه گردیده است. از مجموع ۸/۶ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی ایران که دارای خاک­های با درجات شوری مختلف هستند، حدود ۳/۴ میلیون هکتار جزء آن دسته از اراضی هستند که به غیر از شوری محدودیت دیگری ندارند و حدود ۵/۲ میلیون هکتار  افزون­ بر شوری، دارای محدودیت های مربوط به جنس خاک، پستی و بلندی، فرسایش و آب زیر­زمینی نیز هستند. در ایران، شوری یک مسئله فراگیر و محدودکننده تولید پایدار کشاورزی است، به­طوری که قسمت­های زیادی از مناطق خشک و نیمه خشک کشور، به­ویژه فلات مرکزی ایران، دشت­های ساحلی جنوب و دشت خوزستان مبتلا به سطوح مختلف شوری هستند (مومنی، ۱۳۸۹).

۱-۲-تعریف شوری

چنانچه مقدار هدایت الکتریکی عصاره اشباع محلول خاک از چهار دسی زیمنس بر متر بیشتر باشد، آن خاک را خاک شور می­نامند که این مقدار معادل تقریبا ۴۰ میلی­مولار NaCl بوده و فشار اسمزی معادل ۲/۰ مگا پاسکال تولید می­کند (Munns and Tester, 2008).

۱-۳- اثرات شوری بر گیاهان

شوری آب و خاک به ­وسیله میزان­های بالایی از نمک­ها به وجود می­آید. بیشتر این نمک ها را سدیم، کلسیم و منیزیم همراه با کلرید، سولفات و بیکربنات تشکیل می دهند (ملکوتی و همکاران، ۱۳۸۱). شوری خاک دارای سه اثر ویژه است: کاهش پتانسیل آب، عدم تعادل یونی در جذب مواد غذایی، بر هم زدن هم ­ایستایی یونی و  سمیت یونی در گیاه.

شوری خاک باعث کاهش جذب آب، کاهش رشد اولیه و محدودیت در محصول­ دهی گیاهان می­شود. در این راستا، تنش شوری شامل دو تنش اسمزی و یونی می­شود   (Hayashi and Murata, 1998). توقف رشد ناشی از نمک در همه گیاهان اتفاق می افتد، اما سطح مقاومت آن­ها به نمک و میزان کاهش رشد در غلظت­های کشنده نمک در بین گونه­های گیاهی، بسیار متفاوت است، اگر چه تغییر در وضعیت آبی گیاهان، علت اصلی توقف رشد ناشی از نمک­ها می باشد، اما مراحل بعدی شامل جلوگیری از تقسیم یاخته­ای، بزرگ شدن یاخته­ای و تسریع در مرگ یاخته­ای به­خوبی مشخص نشده است (Hasegawa et al., 2000).

۱-۴- اسید سالیسیلیک (Salicylic Acid)

 واژه اسید سالیسیلیک از کلمه لاتین سالیکس[۱] (درخت بید) مشتق شده است  (Hayat and Ahmad, 2007). امروزه این ترکیب به­عنوان یک هورمون گیاهی طبقه­بندی می شود (Raskin, 1992).

۱-۴-۱- ویژگی­های شیمیایی و بیو­شیمیایی اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک، از نظر شیمیایی به گروه فنول­های گیاهی تعلق دارد که دارای یک حلقه آروماتیک با یک گروه جانبی هیدروکسیل و یک گروه کربوکسیل بوده که تعیین­کننده ویژگی­های آن می باشد (شکل ۱-۱). اسید سالیسیلیک آزاد یک پودر کریستالی است که در دمای ۱۵۹-۱۵۷ درجه سلسیوس ذوب شده و در ۲۱۱ درجه سلسیوس می­جوشد. pH محلول اشباع آن در آب، برابر ۴/۲ است. ویژگی­های اسید سالیسیلیک بیانگر این واقعییت است که این ترکیب می­تواند در گیاه انتقال، متابولیزه و یا با سایر ترکیبات پیوند یابد (Raskin, 1992).

[۱] . Salix

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.