تحقیق نقش عنصر روی و کندکننده های رشد در گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نقش عنصر روی و کندکننده های رشد در گیاهان دارای ۴۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
اهمیت اقتصادی و غذایی باقلا    ۵
۲-۱- گیاهشناسی باقلا    ۸
۲-۲- ارقام باقلا در دنیا    ۱۱
۲-۲-۱- فلورد    ۱۱
۲-۲-۲- آسکوت    ۱۱
۲-۲-۳- بارکول    ۱۱
۲-۲-۴- فلستا وی اف    ۱۲
۲-۲-۵- ایکاروس    ۱۲
۲-۲-۶- آکوادولسی    ۱۲
۲-۲-۷- منفست    ۱۳
۲-۳- ارقام باقلا در ایران    ۱۳
۲-۳-۱- زهره    ۱۳
۲-۳-۲- الجزایری    ۱۳
۲-۳-۳- شاهی    ۱۴
۲-۳-۴- شاخ بزی    ۱۴
۲-۳-۵- برکت    ۱۴
۲-۳-۶- رقم ۴/۳۵۱    ۱۵
۲-۳-۷-  سرازیری    ۱۵
۲-۴- نقش عناصر کم مصرف در گیاه    ۱۵
۲-۴-۱- روی    ۱۷
۲-۴-۲- کاربرد روی در زراعت    ۱۹
۲-۴-۳- نحوهی مصرف روی در زراعت    ۲۰
۲-۵- تنظیمکنندههای رشد گیاهی    ۲۱
۲-۵-۱- کندکنندههای رشد گیاهی    ۲۱
۲-۵-۱-۱- ترکیبات اونیومی    ۲۲
۲-۵-۱-۲- شیوهی عمل کندکننده های رشد اونیومی    ۲۴
۲-۵-۲- تاثیر کندکننده های رشد بر بخشهای مختلف گیاه    ۲۵
۲-۵-۳- انتقال و سوخت و ساز کندکنندههای رشد    ۲۸
۲-۵-۴- کلرمکوات کلراید    ۳۱
۲-۵-۴-۱- کاربرد کلرمکوات کلراید در زراعت    ۳۲
۲-۵-۴-۲- روشهای مصرف کلرمکوات کلراید    ۳۴
فهرست منابع    ۳۵

منابع

موحدی دهنوی، م.، مدرس ثانوی، س. ع. م.، سروش­زاده، ع. و جلالی، م. (۱۳۸۳). اثر محلول­پاشی عناصر کم­مصرف روی و منگنز بر عملکرد و اجزای عملکرد سه رقم گلرنگ پاییزه تحت تنش خشکی در منطقه­ی اصفهان. مجموعه­ی خلاصه مقالات هشتمین کنگره­ی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران. دانشگاه گیلان. ص. ۲۶۰٫

ناصری، ف. (۱۳۷۴). دانه­های روغنی. ترجمه. انتشارات آستان قدس رضوی.

نصری، م. و خلعتبری، م. (۱۳۸۷). بررسی تاثیر غلظت محلول­پاشی ریز­مغذی بر خصوصیات کمی و کیفی ارقام کلزا. فصلنامه­ی دانش کشاورزی ایران، جلد ۵، شماره­۲۱۳:۲-۱۹۷

هاشم­آبادی، د. و صداقت­حور، ش. (۱۳۸۵). بررسی اثر تراکم و تاریخ کاشت بر عملکرد و اجزای عملکرد باقلای زمستانه مازندرانی. مجله­ی علمی-­ پژوهشی علوم کشاورزی، شماره­ی۱٫

فاجریا، ان. کا. (۱۳۷۸). افزایش عملکرد گیاهان زراعی. ترجمه­: ابولحسن هاشمی دزفولی. عوض کوچکی. محمد بنایان اول. جهاد دانشگاهی مشهد.

کاظمی پشت مساری، ح. (۱۳۸۸). معرفی ارقام زراعی باقلا در ایران و جهان. مجله­ی برزگر، شماره­ی۱۰۲۹٫

کاووسی، ب. (۱۳۸۱). معرفی کندکننده­های رشد گیاهی، اهمیت و کاربرد آن­ها در باغبانی. نشریه علمی، تخصصی کشاورزی زیتون.۳۴۱: ۱۵۴- ۳۶٫

کاووسی، ب. (۱۳۷۷). بررسی اثرات کندکننده­های رشد گیاهی بر بهبود کیفیت و افزایش مقاومت به سرمای نشاء گوجه­فرنگی ارقام ارلی­اوربانا و کلجی. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد باغبانی، دانشکده­ی کشاورزی دانشگاه شیراز. ایران.

کریمی مزرعه شاه، ح و امام، ی. (۱۳۷۴). مطالعه­ی زمان وقوع و طول مراحل نموی ۵ رقم جو پاییزه تحت تاثیر ماده­ی کندکننده­ی رشد کلرمکوات کلراید(CCC) در شرایط اقلیمی باجگاه. پایان نامه­ی کارشناسی ارشد زراعت. دانشکده­ی کشاورزی دانشگاه شیراز. ایران.

کوچکی، ع. و بنایان اول، م. (۱۳۸۸). زراعت حبوبات. مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

محسن­زاده، س.، فرهی آشتیانی، ص.، ملبوبی، م. ع. و قناتی، ف. (۱۳۸۲). اثر تنش خشکی و کلروکولین کلراید بر رشد و فتوسنتز گیاهچه­ی دو رقم گندم. مجله­ی پژوهش و سازندگی در زراعت و باغبانی. شماره­ی ۶۰: ۶۴-۵۶٫

 Humbries, E. C., Welbank, P. J. and Witts, K. J. (1965). Effect of CCC(chlorocholine chloride) on growth and yield of spring wheat in the field. Annals of Applied Biology 56: 351-361.

Humphries, E. C. (1968). CCC and cereal. Field crop Abst. 21: 91-99.

Hutley- Bull, P. D. and Schwabe, W. W. (1982). Some effects of low-concentration gibberellic acid and retardant application during early growth on morhogenesis in wheat. London: ButterworthScientific pp. 329- 342.

Hynninen, E. and Blomqvist, H. (1996). Pesticide sales in finland in 1995.Kemia-Kemia 23: 485- 488.

Ibrahim, M. E., Bekheta, M. A., El- Moursi, A. and Gaafar, N. A. (2007). Improvement of growth and seed yield quality of vicia faba L. plants as affected by application of some bioregulators. Australian.j . of basic and applied sci.1(4); 657-666.

مقدمه

 باقلا یکی از مهمترین محصولات زمستانه­ی دارای ارزش غذایی بالا در جهان است. دانه­های بالغ باقلا منبع خوب پروتئین (حدود ۲۵ درصد دانه­های خشک)، نشاسته، سلولز، ویتامین ث و مواد ­معدنی هستند (Hamilton, 2005)؛ بنابراین این گیاه اهمیت فزاینده­ای برای غذای انسان و حیوان در آینده دارد. با توجه به این مسئله بهبود ساختار گیاه، مولفه­های مربوط به عملکرد و همچنین کیفیت عملکرد دانه (که به ­واسطه­ی محتوای کلی کربوهیدرات و پروتئین نشان­ داده ­می­شود)، از جمله مواردی می­باشند که در تحقیقات در زمینه­ی حبوبات از جمله باقلا مد نظر محققان قرار می­گیرد (Ibrahim et al., 2007).

باقلا[۱] یکی از بقولات زراعی بسیار قدیمی است. بذرهای این گونه از محل­های مربوط به عصر نوسنگی در اسپانیا و اروپای شرقی و همچنین مکان­های عصر مفرغ در سوئد و ایتالیا کشف شده است. Vicia faba حدود ۱۸۰۰ سال قبل از میلاد در اروپا کشت ­می­شده­ است (پارسا و باقری، ۱۳۸۷).

منشأ باقلا در ناحیه­ی مدیترانه­ای جنوب­ غرب آسیاست و بسیار نزدیک به جنس vicia phiniama که به ­صورت وحشی در الجزایر می­روید، می­باشد (کوچکی و بنایان اول، ۱۳۸۸). احتمالآً مرکز ثانویه­ی آن افغانستان و اتیوپی می­باشد. به ­طور کلی از ‌آن­جا که بقایای به ­دست­ آمده مربوط به حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد در حوزه­ی مدیترانه­ای کشف ­شده است، اهلی­ شدن بایستی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سال قبل از آن انجام شده ­باشد. مطابق شواهد باستان ­شناسی به­ نظر می­رسد که محتمل­ترین ناحیه­ی اهلی­ شدن باقلا مدیترانه­ی شرقی و خاور نزدیک باشد. طی اهلی ­شدن، باقلا توسط انسان به نواحیی که از نظر اقلیمی متفاوت بوده و در عین حال شباهت­هایی نیز داشتند، منتقل ­شد. باقلا به ­طور وسیعی در مناطق معتدله و ارتفاعات بلند مناطق گرمسیری (مانند نواحی شمالی در آمریکای ­لاتین و اتیوپی) کشت می­شود. این محصول در آمریکا، آفریقای­ شرقی و هاوایی وجود دارد و تنوع وسیعی از تیپ­های آن کشت می­شود. ارقام دانه­ریز در شمال­ اروپا، دره­ی ­نیل، اتیوپی، افغانستان، شبه­ قاره­ی ­هند و آمریکای­ شمالی غالب است. در بیشتر مناطق دیگر نظیر حوزه­ی مدیترانه، آسیای ­غربی، چین و آمریکای­ لاتین، تیپ­های دانه­ درشت اهمیت بیشتری دارند. در اغلب کشورهای پیشرفته، باقلا بیشتر به ­منظور تغذیه­ی دام استفاده ­می­شود، در حالی­ که در برخی از کشورهای در ­حال توسعه هنوز هم به ­عنوان غذای انسان مورد کشت و کار قرار می­گیرد (پارسا و باقری، ۱۳۸۷).

تنظیم ­کننده ­های رشد گیاهی به ­خاطر تاثیر در رشد و نمو در غلظت­های خیلی ­کم شناخته شده ­اند (Jules et al., 1981). در این ­میان تاثیر تنظیم­ کنندگی رشد کلرمکوات­ کلراید نخستین­ بار توسط تولبرت (۱۹۶۰)، در طیف وسیعی از گیاهان به ­اثبات ­رسید. هدف اولیه از کاربرد کلرمکوات­ کلراید در تولید گیاهان زراعی به اثر ضد خوابیدگی آن محدود می­شود. نتایج پژوهش­های بعدی نشان­ داد که کاربرد کلرمکوات­ کلراید حتی در غیاب خوابیدگی[۲] (ورس) هم باعث افزایش عملکرد در دانه می­گردد (Ma and Smith, 1992). از طرف ­دیگر عناصر ریزمغذی در گیاهان زراعی با تاثیر بر فرایندهای رشد و نموی، شاخص­های کمی و کیفی آنها را تغییر می­دهند (بابائیان و همکاران، ۱۳۸۷). مصرف عناصر ریزمغذی علاوه ­بر نقشی که در افزایش عملکرد کمی و کیفی محصولات کشاورزی دارند، در سلامتی انسان و دام، که از مواد اولیه­ی گیاهی استفاده ­می­کنند، نیز تاثیر بسزایی دارند (پارسا و باقری، ۱۳۸۷). در مطالعات صورت­ گرفته مشخص ­شده ­است که اکثر خاک­های ایران دارای pH  بالا و مقادیر زیادی آهک هستند (ملکوتی و غیبی، ۱۳۷۶؛ غیبی، ۱۳۷۶). در این ­نوع خاک­ها حلالیت عناصر ریزمغذی کم است و همین ­امر منجر به کاهش قابلیت در دسترس ­بودن این عناصر برای عمده­ی گیاهان زراعی می­شود (ملکوتی و غیبی، ۱۳۷۶؛ Sigh et al., 1996). در این­ میان روی از جمله عناصر کم­ مصرفی است که کمبود آن در خاک­های زراعی ایران هم به دلیل موارد ذکر شده در بالا و هم عدم رواج مصرف کودهای محتوی روی عمومیت دارد (ملکوتی و طهرانی، ۱۳۷۸).

اهمیت اقتصادی و غذایی باقلا

 باقلا یکی از مهمترین محصولات زمستانه­ی دارای ارزش‌ غذایی بالا در جهان است (Ibrahim et al., 2007). این گیاه از نظر اهمیت بعد از لوبیا، نخودفرنگی و نخود در مقام چهارم قرار دارد و به­ عنوان یکی از حبوبات اصلی در کشورهای چین، مصر، اتیوپی، شمال­ سودان، منطقه­ی ­مدیترانه و ارتفاعات آمریکای­ لاتین کشت ­می­شود. باقلا در ایران نیز در استان­های گیلان، مازندران، گلستان، لرستان و خوزستان کشت­ می­شود. کل سطح زیر کشت باقلا در کشور حدود ۹۵۷۳ هکتار است که حدود ۷۳۹۸ هکتار آن به صورت کشت آبی و حدود ۲۱۷۶ هکتار به صورت دیم عمدتاً در شمال کشور کشت­ می­شود. استان لرستان با سطح زیر کشت ۲۱۳۰ هکتار در مقام اول و استان­های گلستان، مازندران، خوزستان و گیلان در مکان­های بعدی قرار دارند. کل تولید باقلا در ایران حدود ۱۳۷۵۷ تن است که استان لرستان با تولید ۴۰۳۲ تن باز هم در مقام اول و استان­های گلستان، مازندران و خوزستان در مکان­های بعدی قرار دارند. کمترین مقدار تولید و سطح زیر کشت مربوط به استان­های قم، خراسان شمالی و سمنان است. باقلا در کشورهای صنعتی به­ عنوان غذای دام از جمله اسب، خوک، ماکیان و کبوتر و در کشورهای در حال ­توسعه به عنوان غذای انسان مطرح­ است. ارزش غذایی باقلای سبز کم و بیش مانند نخودفرنگی و لوبیا است، اما ممکن ­است به عنوان سبزی مصرف­ شود یا به صورت خشک شده یا حتی کنسرو شده نیز استفاده ­شود. در هندوستان دانه­های خشک­ شده­ی آن مانند بادام ­زمینی مصرف­ می­شود. کاه آن به عنوان فرش و یا به ­عنوان سوخت در قسمت­هایی از سودان و اتیوپی کاربرد دارد (کاظمی پشت مساری، ۱۳۸۸). علاوه بر این باقلا خواص دارویی برای بیماری­های سنگ ­کلیه، مرض ­کبد و بیماری­های چشمی دارد (Akcin, 1988).

در کنار این کاربردها، ویژگی‌هایی از قبیل عملکرد بالا، دانه­های کوچک، فاکتورهای غیر تغذیه­ای کم، توانایی بالای سازگاری با کشاورزی مدرن، طول ­عمر انبارداری، انتقال آسان و قیمت پایین، این گیاه را برای کشاورزان، کارخانه­داران و از نظر تغذیه­ای جالب­ ساخته ­است (Duc, 1997). از نظر ارزش­ غذایی، باقلا یکی از منابع مهم پروتئین و انرژی برای بسیاری در‌ آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین و یک جایگزین خوب برای پروتئین گران گوشت و ماهی می­باشد (Ibrahim et al., 2007). بذور بالغ باقلا سرشار از پروتئین، نشاسته، سلولز، ویتامین و مواد معدنی هستند (Hamilton, 2005).

با وجود ارزش­ غذایی بسیار قابل ­توجه باقلا و کیفیت بالای پروتئین آن و اگر چه تاریخ استفاده از باقلا به­ عنوان غذا بسیار طولانی است، اما هنوز به ­طور جهانی پذیرفته ­نشده است. بیشترین مصرف غذایی آن در مدیترانه­ی­ شرقی و مناطق شرق­ میانه است، اما در همین مناطق نیز مردم فقیر از ‌آن استفاده می­کنند. نکته­ی مهم در ارزش غذایی باقلا وجود اسید آمینه­ی لیزین است که از جمله اسید آمینه­های ضروری بوده و بدن قادر به ساخت آن نیست. ۸/۱ درصد از وزن باقلا اسید آمینه­ی لیزین است.

[۱] . Vicia Faba

[۲] . Lodging

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.