تحقیق نقش و حقوق زن در جامعه و نظریه ها و نگرش‌های در راستای عدم انتصاب زنان در پست های مدیریتی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نقش و حقوق زن در جامعه و نظریه ها و نگرش‌های در راستای عدم انتصاب زنان در پست های مدیریتی دارای ۴۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱مقدمه    ۴
۲-۲ نقش و حقوق زن در جامعه    ۵
۲-۳ زنان در مدیریت    ۵
۲-۴ نگرش‌های  در راستای عدم انتصاب زنان در پست های مدیریتی    ۶
۲-۵ باورهای جامعه    ۷
۲-۶ وضعیت مدیران زن در جامعه ایران    ۹
۲-۷ ضرورت تغییر برخی نگرش‌ها جهت از بین بردن سقف شیشه‌ای در ایران    ۱۱
۲-۸ نگاهی به وضعیت زنان در ایران    ۱۳
۲-۹ نظریه های مطرح شده    ۲۵
۲-۱۰ چارچوب نظری    ۲۹
۲-۱۱ پیشینه پژوهش    ۳۷
۲-۱۱-۱ پیشینه داخلی پژوهش    ۳۷
۲-۱۱-۲ پژوهش های خارجی    ۳۹
منابع    ۴۲
منابع فارسی    ۴۲

منابع

رابینز، استیفن پی. (۱۳۸۰). رفتار سازمانی. برگردان محمد اعرابی و علی پارسائیان . دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

زارعی، مهرداد. (۱۳۸۶). مبانی مفاهیم فرهنگ سازمانی .

زاهدی، شمس السادارت. (۱۳۸۲). « ارتقای مشارکت زنان در سطوح مدیریتی». ریحانه ؟(۳): ۷۳ـ۹۴٫

احسانی، محمد و همکاران. ۱۳۸۷٫ بررسی و رتبه‌بندی عوامل بازدارنده ارتقاء زنان به پست‌های مدیریتی در هیات‌های ورزشی استان خوزستان، فصلنامه پژوهش در علوم ورزشی، شماره ۱۹٫

بلان چارد، کنت، و پاول هرسی. ۱۳۷۸٫ مدیریت رفتار سازمانی و استفاده از منابع انسانی . برگردان قاسم کبیری . انتشارات ماجد.

توکلی والا، ژاله. (۱۳۸۷). بررسی موانع اجتماعی و فرهنگی اشتغال زنان ایران در دهه‌های اخیر، مجله اینترنت علوم اجتماعی فصل نو، سال دوم، شماره ۵۰٫

جانعلی زاده، حیدر و همکاران (۱۳۸۷). تبیین جامعه شناسی جایگاه حرفه‌ای زنان دانشگاهی، فصلنامه پژوهش زنان، دوره‌ی ۶، شماره ۲٫

جمشیدی، ایوب (۱۳۸۷) وضعیت مدیران زن در جامعه ایران،

حشمتی، نرگس. (۱۳۸۱). بررسی موانع پذیرش زنان پست‌های سطوح میانی مدیریت آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران متوسطه و پیش دانشگاهی دخترانه استانی مازندران، پایان نانه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، استان مازندران.

Doyle, J. A, and M.A.Paludi (1998) Sex and Gender: the Human Experience, Boston: McGraw Hill.

Farhangi, A., and M. Esfidani. 2004.”Iranian women in management careers,”Women’s Research I (1):109-117.

Gordon, Francine E., and Myra H. Strober. 1975. Bringing Women into Management. MeGraw-Hill.

Human Development Report. 2004. United Nations Development Program.

Hyde, C. 1989.”A feminist model for macro-practice: Promises and problems.” Administration in Social Work 13 (3/4): 81-145.

Broverman, D.M., E. L. Klaiber, Y. Kobayashi, and W. Vogel. 1968 .”Roles of activation and inhibition in sex differences in cognitive abilities.” Psychological Review 75(1): 42-44.

۲-۱مقدمه

تاریخ جهان شاهد نقش بسیار عظیم و انکار ناپذیر زنان در حوادث گوناگون است. امروزه که مباحث توسعه‌ کشورهای جهان مطرح می‌باشد. نقش زنان در این فرایند به شدت مورد توجه قرار گرفته است. برگزاری جلسات، سمینارها و کنگره‌های متعدد در خصوص جایگاه زنان و نقش آنان در توسعه حکایت از این موضوع حیاتی دارد. با کمی دقت می‌توان دریافت که برگزاری این گونه برنامه‌ها نشان از موضوع نه چندان خوشایند دیگری نیز دارد و آن این است که تاکنون یا دست کم در سده‌های اخیر نقش زنان به عنوان نیمی از جمعیت جهان در حال توسعه نادیده گرفته شده است که این امر نشان از وجود تبعیض‌ها و نابرابری‌های جنسیتی در زمینه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره دارد. جامعه‌ی انسانی از عدم حضور واقعی زنان در عرصه‌های گوناگون آسیب‌های جبران ناپذیری دیده و بدین خاطر در دو دهه‌ی اخیر درصدد جبران این نقیصه برآمده است. برای رسیدن به تعادل، برابری و رفع تبعیض‌ها و در نتیجه توسعه‌ بهتر و کامل‌تر جامعه، نیاز به آن است که زنان بتوانند در فرآیند تصمیم‌گیری در سطوح گوناگون جامعه شرکت نمایند. خوشبختانه در بسیاری از کشورها این تلاش‌ها موفقیت‌های چشمگیری را در پی داشته است. از آن جمله می‌توان به کشورهایی هم چون نروژ، دانمارک و فنلاند اشاره نمود که بیش از ۴۰ درصد مناسب تصمیم‌گیری در اختیار زنان است. متأسفانه، در بسیاری از کشورهای جهان سوم این  مسئله چندان شایان توجه نیست و تنها تعداد محدودی از زنان در پست‌های مدیریتی و مهم تصمیم‌گیری کشور قرار دارند. به بیان دیگر، تنها ۲/۸ درصد مشاغل مدیریتی در کشور به زنان اختصاص یافته است (فتحی، ۱۳۸۴). در بسیاری از کشورها شمار زیادی در بخش خدمات اجتماعی و بهداشت مشغول به کارند ولی حتی در این مشاغل نیز زنان بیش‌تر در سطوح پایین‌تر شاغل می‌باشند در حالی که سطوح بالاتر باز هم به مردان اختصاص دارد. این موضوع بویژه در مورد بخش بهداشت صادق است. در این بخش، بیش‌تر زنان کارهایی از قبیل پرستاری را برعهده دارند و در پست‌های مدیریت بیمارستان، جراحی و پژوهشگری به کار گمارده نمی شوند ( علویون، ۱۳۸۴). نقش کار در پویایی زندگی انسان انکار ناپذیر است و می‌توان آن را کانون ارتباطات انسانی و اجتماعی تلقی نمود. در جهت این پویایی، بی‌تریدد زنان به عنون نیمی از جمعیت تأثیری مستقیم در توسعه‌ پایدار جامعه دارند. زیرا هدف هر جامعه‌ای به حداکثر رساندن رفاه اجتماع است (توکلی والا، ۱۳۷۸) . دستیابی به توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی از دل مشغولی‌های مهم مسئولان و برنامه‌ریزان جامعه است . از ملزومات رسیدن به توسعه‌ پایدار، توجه به مسایل زنان به عنوان نیمی از جمعیت هر کشور است. بدون حضور زنان در عرصه‌ گوناگون اجتماعی، توسعه‌ پایدار در هیچ جامعه‌ای رخ نمی‌دهد (خواجه نوری رحامتی، ۱۳۶۸).

۲-۲ نقش و حقوق زن در جامعه

درباره نیازمندی‌های فرهنگی و اجتماعی زنان امروز در جامعه و نقش آنان، همواره دو نگرش متفاوت وجود داشته است: نگرشی که وجه قالب آن سنتی بودن و نگرش دیگری که بر مدرنیسم تکیه دارد. دغدغه امروز زنان جامعه ما این است که نه می‌خواهد چهره سنتی زن دیروز را بپذیرد و نه چهره زنی که غرب تحمیل کرده است (حمیدی، ۱۳۷۸). برای تبیین و ارائه یک تعریف روشن و جامع از « نقش و حقوق زنانـ در سطح جهان، تاکنون مطالعات و بررسی‌های مختلف و گوناگونی با رویکردهای متفاوت و بعضاً متناقض صورت پذیرفته است. در کشورهای مسلمان نیز چنین مطالعات و بررسی‌هایی، آن هم با دیدگاه‌های گوناگون انجام شده است. در میان کشورهای مسلمان، همچنین در کشور ایران در سده اخیر، شئون و حقوق زنان موضوع بحث، بررسی، مطالعه و حتی مناقشات مختلفی بوده است. بررسی و نقد موقعیت اجتماعی، مدنی و حقوقی زنان و خواست‌های ترقی خواهانه در زمینه‌های اجتماعی، مذهبی، علمی و … حاصل پرسش‌های جدید، نگرش و معرفت تازه به مسائل فردی و اجتماعی و در نهایت نتیجه نوعی بیداری فطرت انسانی ـ الهی افراد در جهت شکوفا ساختن استعدادهای نهفته بشری است.

۲-۳ زنان در مدیریت

اخیراً حضور زنان در رده‌های مدیریت چشمگیرتر شده است. ور ود آنان به رده‌های بالای سازمانی مسائل بسیاری را با خود به همراه داشته است. با وجود اینکه تعداد زنان در نیروی کار روبه افزایش است، اما پیشرفت آنها در مشاغل مدیریتی محسوس نبوده است. این در حالی است که تحقیقات انجام شده برای شناخت برتری مردان در مدیریت، وجه تمایزی را برای مدیر بودن انحصاری مردان قائل نیست. پژوهش‌ها  نشان می‌دهد مدیریت آینده نیازمند استفاده بیشتر و کارآمد از نیروی بالقوه زنان در مدیریت است (گیوریان، ۱۳۸۶).

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد «سقف شیشه‌ای[۱]» بسیاری از زنان را از بالا رفتن به سوی مناصب مدیریتی و رهبری باز می‌دارد(رانسر[۲]،۱۹۹۰) «سقف شیشه‌ای» نگرش‌ها و تعصب‌های منفی است که مانع از آن می‌شود زنان و گروه‌های اقلیت ورای یک سطح خاص در سلسله مراتب سازمانی بروند(سنزو و روبینس[۳]، ۲۰۰۱).

یک مانع عمده برای زنانی که مایل‌اند به پست‌های مدیریتی برسد، وجود محدودیت‌هایی است که از سوی جامعه، خانواده و خود زنان بر آنها تحمیل، می‌شود. برخی محققان به تعدادی از این محدودیت‌ها به عنوان افسانه‌ها اشاره می‌کنند که عقاید از قبل تصور شده و یا مفاهیم بدون پشتوانه علمی و منطقی هستند. به عنوان نمونه اغلب به زنان گفته می‌شود که وابسته، بی‌اراده، شکننده، غیرتهاجمی، غیررقابتی، درون‌گرا، تلقینی، حساس و تخیلی هستند. اگر چه برخی از این نگرش‌ها شاید برای زنان خوشایند باشد، اما بسیاری از آنان به عنوان موانعی واقعی برای آنهاست.

۲-۴ نگرش‌های  در راستای عدم انتصاب زنان در پست های مدیریتی

اولین نگرش، دیدگاه شخص گراست. این دیدگاه، دلیل محدود بودن پیشرفت شغلی زنان را در عواملی می‌داند که درون جنس مونث وجود دارد. این بدان معنی است که مشخصه‌ها و رفتارهای خاصی که توسط زنان انجام می‌شود. باعث عدم پیشرفت آنها می‌شود. به عنوان نمونه، ارتباط میان جنسیت‌ها می‌تواند به مشکلاتی که زنان در کار مواجه هستند، بیفزاید. زنان و مردان هم در ارتباطات شفاهی و هم غیرشفاهی به طور متفاوتی ارتباط برقرار می‌کنند. در نتیجه این طور درک می‌شود که زنان دارای توان کمتری در ارتباطات هستند. اشاره شده است که علاوه بر صفحات مشخصه و رفتارهای زنان که ناهماهنگ با مناصب مدیریت ارشد سازمان هستند، گرایش‌هایی که زنان از لحاظ اجتماعی به سوی آنها سوق پیدا می‌کنند، مانند خانواده‌های آنها، مسیرهای پیشرفت شغلی، سازمان‌ها، زیردستان و نقش رهبری مدیریتی آنها برخلاف نیازهای پست مدیریت رده‌ بالای سازمان است.

[۱] . Glass Ceiling

[۲] . Ronser

[۳] . Cenzo and Robbins

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.