تحقیق نقص مگنوسلولار در اختلال اسکیزوفرنیا و اسکیزوتیپی با استفاده از تکنولوژی بسامد دو برابر (FDT)

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نقص مگنوسلولار در اختلال اسکیزوفرنیا و اسکیزوتیپی با استفاده از تکنولوژی بسامد دو برابر (FDT) دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۲- مبانی نظری و پیشینه تحقیقاتی    ۱۳
۲-۲-۱- مسیر بینایی    ۱۸
۲-۲-۲-گذرگاه بینایی مگنوسلولار و پارووسلولار    ۲۰
۲-۲-۳- حساسیت تباین    ۲۲
۲-۲-۴-تصویربرداری مغز    ۲۳
۲-۲-۵- پتانسیل فراخوانده دیداری    ۲۴
۲-۲-۶- نقصهای عصبی فیزیولوژیایی    ۲۵
۲-۲- ۷- بررسی نقص مگنوسلولار در اختلال اسکیزوفرنیا    ۲۹
۲-۲-۸- بررسی نقص مگنوسلولار در اختلال شخصیت اسکیزوتیپی    ۳۰
۲-۲- ۹-یافتههای مخالف    ۳۱
۲-۲-۱۰- تکنولوژی بسامد دو برابر (FDT)    ۳۲
۲-۲-۱۱- پریمتری    ۳۳
۲-۲-۱۲- بررسی نقص مگنوسلولار در بیماری های مختلف با استفاده تکنولوژی بسامد دو برابر (FDT)    ۳۳
۲-۲-۱۳- ماتریس هامفری    ۳۵
۲-۳- جمع بندی    ۳۸
فهرست منابع و ماخذ    ۴۰

منابع

-کارلسون، نیل آر. (۱۹۹۲).  مبانی روانشناسی فیزیولوژیک. ترجمه مهرداد پژهان. اصفهان: انتشارات غزل. (۱۳۸۶).

-مکارم،سپیده. (۱۳۸۷). مقایسه انجام فضایی_زمانی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، افسردگی اساسی و افراد بهنجار. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

-ویگ، هیثر بارنت. (۲۰۰۷). اختلال شخصیت. ترجمه عطاءالله محمدی. تهران: انتشارات ارجمند. (۱۳۸۸).

-کالات، جیمز. دبلیو. (۲۰۰۵). روانشناسی فیزیولوژیک. ترجمه احمد علی پور، اسماعیل بیابانگرد، احمد غضنفری، تهران: دانشگاه شاهد. شابک (۱۳۸۳).

-گلشنی، فاطمه. (۱۳۸۸). اختلالات شخصیت. تهران: نشر قطره.

-محمدزاده، علی. (۱۳۸۴). بررسی خصوصیات روان سنجی و هنجاریابی مقیاس های شخصیتی اسکیزوتیپی (STA) و مرزی (STB). رساله کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.

-محمدزاده، علی. گودرزی، محمد علی. تقوی، محمد رضا. ملازاده، جواد. (۱۳۸۶). بررسی ساختار عاملی، روایی، اعتبار و هنجاریابی مقیاس اسکیزوتیپی. مجله روانشناسی. ۱،۱۱٫ ص ۲۷-۳٫ ( ri. sid.www)

-نیلفروشان، نوید. نظری، حسین. (۱۳۸۷). پریمتری کامپیوتری هامفری: اصول پایه و تفسیر سریع. تهران: انتشاراب سینا طب.

-کاپلان ، هارولد. سادوک، بنیامین .(۲۰۰۳) . خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری – روانپزشکی بالینی. ترجمه نصرت الله پور افکاری . جلد دوم. تهران: انتشارات شهر آب- آینده سازان (۱۳۸۱).

-انجمن روانپزشکی آمریکا. (۲۰۰۰). متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی. ترجمه محمد رضا نیکخو، هامایاک آوادیس یانس. تهران: انتشارات سخن (۱۳۸۱).

 -Martinez , A. Hillyard, S .A., .Dias, E .C . Haglerjr, D .J., Butler, P. D. Gilfoyle, D. Nt, et. al, (2008) . Magnocellular pathway impairment in schizophrenia. Evidence from functional magnetic resonance imaging. Journal of Neuroscience, 28, 30, 7492- 7500.

-Chen,Y., Levy,D.L,.Sheremata, S., Nakayama, K., Matthysse,S, &Holmzman, P.S.  (۲۰۰۳). Effect of typical, atypical and no antipsychotic drugs on visual contrast detection in schizophrenia. American Journal of Psychiatry,160,1795 – ۱۸۰۱٫

– Chen,  Y., Levy, D, L., Sheremata, S., & Hozman, P.S (2004).

Compromised  Late – stage  motion  processing  in  schizophrenia.Biological Psychiatry, 55, 834 – ۸۴۱٫

-Kim, D. Wylie, G. Pasternak, R.  Butler, P. D. Javitt, P. D. (2006). Magnocellular  contributions  to  impaired  motion  processing  in schizophrenia. Schizophernia research, 82, 1-8.

-Patel, N. (2004). The use of frequency doubling technolegy to determine manocellular pathway deficiencies . Journal of Behavioral Optometry, 15 (2), 31-36.

-Schechter, I., Butler, P. D. Silipo, G. Zemon, V. Javitt, D. C.(2003). Masking dysfunction in schizophrenia. Schizophrenia Research, 64, 91-101.

-Sincich. L. C., Horton, J. C. (2005). The  circuitry  of  V1  and  V2:-Integration  of  color;  Form , and  motion.  Annual Review of Neurosciencce, 28, 303 – ۳۲۶٫

۱-۱- مقدمه

اختلال شخصیت[۱]براساس تعریف کتابچه تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM – IV – TR) عبارت است از تجارب ذهنی پایدار و رفتار خارج از معیارهای فرهنگی که به گونه ای انعطاف ناپذیر نافذ است، شروع آن در نوجوانی یا اوان جوانی است، در طول زمان ثابت است و به ناخشنودی و اختلال می انجامد. زمانی که صفات شخصیتی، انعطاف ناپذیر و ناسازگارانه باشد و اختلال کار کردی قابل ملاحظه یا ناراحتی ذهنی به وجود آورد تشخیص اختلال شخصیت گذاشته می شود. انحرافی که به صورت الگوی دیر پا و بادوام رفتار و تجارب درونی است و باید در زمینه های شناخت (روش های ادراک و تفسیر خود، دیگران و رویدادها)، عاطفه (دامنه، شدت، تغییر پذیری و تناسب پاسخ های هیجانی)، عملکرد بین فردی و کنترل تکانه باشد (کاپلان و سادوک، ۲۰۰۳ ، ص ۴۹۵).

اختلالات شخصیت بسیار کم یاب هستند و در ۵/۰ درصد تا ۵/۲ درصد کل جمعیت آمریکا یافت می شود. یعنی در هر ۱۰۰ هزار نفر ۳ نفر نشانه های کافی برای تشخیص اختلال شخصیت از خود نشان می دهند (ویگ، ۲۰۰۷، ص۲۲).

اختلالات شخصیت به سه دسته تقسیم می شوند:

دسته الف (A): اختلالات شخصیت پارانوئید[۲]، اسکیزوئید و اسکیزو تایپال را شامل می شود. افراد مبتلا به این اختلالات اغلب غریب و نامتعارف به نظر می رسند (کاپلان و سادوک، ۲۰۰۳).   این افراد، افرادی کناره گیر، دیر جوش، بی عاطفه و بدبین نیز می باشند (ویگ،۲۰۰۷، ص۲۱).

دسته ب (B): اختلالات شخصیت ضد اجتماعی[۳]، مرزی[۴]، نمایشی[۵] و خودشیفته[۶]. افراد مبتلا به این اختلالات اغلب نمایشی، نامتعادل و هیجانی اند.

دسته ج (C): اختلال شخصیت مردم گریز[۷]، وابسته[۸]، وسواسی جبری و NOS. افراد مبتلا به این اختلالات اغلب مضطرب و هراسان به نظر میرسند.

اختلالات شخصیت را طبق SM–IV–TRD  روی محور دوم رمز گذاری می کنند. یک دسته از این اختلالات، اختلال شخصیت اسکیزوتایپال است. افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال حتی در نظر افراد غیر متخصص هم بسیار عجیب و غریب می آیند. تفکر جادویی، عقاید منحصر به فرد، افکار انتساب به خود، خطاهای ادراکی۳ و تحریف واقعیت از علائم این اختلال می باشد (کاپلان و سادوک، ۲۰۰۳، ص۴۹۶).

این اختلال در قریب ۳ درصد از جمعیت آمریکا پیدا می شود. این اختلال بیشتر در مردان شایع است تا زنان (ویگ، ۲۰۰۷، ص۳۵).

در اختلال شخصیت اسکیزوتایپال تفکر و نحوه ارتباط برقرار کردن، مختل شده است. بیماران مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال گرچه اختلال فکر واضحی ندارند، اما تکلمشان متمایز یا ویژه است، ممکن است معنایش را فقط خودشان بفهمند و گفته هایشان اغلب نیازمند تفسیر باشد. بیماران مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال نیز مثل بیماران مبتلا به اسکیزفرنی ممکن است از احساسات خود با خبر نباشند. آن ها ممکن است افکاری خرافی داشته باشند یا مدعی غیب بینی باشند. آن ها روابط بین فردی مخدوشی دارند و ممکن است اعمال نامناسبی از آن ها سر بزند.

همچنین در اختلال شخصیت اسکیزوتایپال تفکر و رابطه کلامی مختل است. هر چند اختلال تفکر واضح وجود ندارد، کلام بیمار در مواردی محتاج تعبیر است، یا فقط برای خود او معنی دارد.  افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپی، مثل بیماران اسکیزوفرنیک ممکن است سر از احساس های خود در نیاورند. با وجود این، نسبت به احساسات دیگران به خصوص عواطف منفی مثل خشم، بسیار حساس هستند. ممکن است موهوم پرست باشند و ادعای نهان بینی داشته باشند. دنیای درونش ممکن است پر از انسان های خیالی ، ترس و خیال پردازی کودکانه باشد. ممکن است بپذیرند که اشتباهات حسی یا درشت بینی دارند، یا مردم برای آنها مانند آدمک های چوبی و بی روح می باشند.

چون افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپی روابط بین فردی ضعیفی دارند و ممکن است به طور نامتناسب رفتار کنند، افرادی تنها هستند و اگر دوستانی هم داشته باشند تعداد آن ها معدود است. تحت استرس، شخصیت های اسکیزوتایپی ممکن است پسرفت پیدا کرده و علائم روانی پیدا کنند، ولی معمولاً مدت این علائم کوتاه است. در موارد شدید، افسردگی و عدم احساس لذت نیز ممکن است پیدا شود (کاپلان و سادوک، ۲۰۰۳، ص۵۰۴).

این افراد، افکاری درباره دیگران دارند که رابطه آن ها را با دیگران دشوار می کند، آن ها تمایل دارند دنیا را تهدید آمیز و خطرناک در نظر بگیرند (ویگ، ۲۰۰۷، ص ۲۴).

در گذشته، بسیاری از بیمارانی که به نظر می رسید مبتلا به اسکیزوفرنی باشند، در واقع دچار اختلال شخصیت اسکیزوتایپال بوده اند و امروزه این دیدگاه بالینی رایج است که اختلال شخصیت اسکیزوتایپال، شخصیت پیش مرضی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی است (کاپلان و سادوک، ۲۰۰۳، ص۵۰۵).

انواعی از اختلالات شخصیتی ممکن است با بعضی از علائم اسکیزوفرنی تظاهر کنند؛ اختلالات شخصیت اسکیزوتایپی، اسکیزوئید و مرزی بیشترین میزان علائم مشابه را دارند، اما اختلالات شخصیتی، بر خلاف اسکیزوفرنی علائم خفیف و سابقه دوام در طول عمر بیمار دارند و تاریخ شروع آن ها مشخص نیست (همان منبع، ص۳۸ ).

در بررسی عوامل ژنتیک اختلالات شخصیت و اختلال اسکیزوفرنی، اختلال شخصیتی گروه A (پارانوئید، اسکیزوئید و اسکیزو تایپی) در میان بستگان بیولوژیک بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی بیشتر دیده می شود. در سابقه خانوادگی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی در مقایسه با گروه کنترل افراد بیشتری مبتلا به اختلال اسکیزوتایپی یافت می شود. بستگان بیولوژیک درجه اول بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی ۱۰ بار بیشتر از جمعیت کلی در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند (محمدزاده، ۱۳۸۴,ص۲۸).

اصطلاح اسکیزوتاکسیا اولین بار توسط میل[۱] (۱۹۶۲) در توصیف آمادگی ژنتیکی پوشیده برای اسکیزوفرنیا عنوان شد. وضعیتی که خود را به عنوان نقص عصبی یکپارچه و ظریف که بسته به شرایط محیطی یا به اسکیزوتیپی (پیامد متوسط) می انجامد و یا اسکیزوفرنیا (پیامد شدید) نشان می دهد. آمادگی برای اسکیزوفرنیا (اسکیزوتاکسیا) با نقایصی در حیطه های مختلف شامل علائم منفی و نقایص عصب – روان شناختی حتی در غیاب روان پریشی یا نشانه های اولیه پیش روان پریشی همراه می باشد. به طور مفهومی، چنین نگاهی به اکسیزوتاکسیا آن را شبیه به اسکیزوتیپی منفی اختلال شخصیت اسکیزوتیپی بدون علائم مثبت تصور می کند. این مفهوم گسترده تر از اختلال شخصیت اسکیزوتیپی DSM – IV می باشد، چرا که خویشاوندان بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا علائم اصلی اسکیزوتاکسیا را نشان می دهند، بدون این که ملاک های تشخیصی اختلال شخصیت اسکیزوتیپی را داشته باشند (تسانگ و دیگران ۲۰۰۲ به نقل از محمدزاده، ۱۳۸۴,ص۲۸).

۲-۲- مبانی نظری و پیشینه تحقیقاتی

زیگموند فروید معقتد بود که صفات شخصیتی به تثبیت در یکی از مراحل رشد روانی جنسی مربوطند. بسیاری از مردم به خصوص افراد تنها، غریب و ترسو که غالباً برچسب اسکیزوئید و اسکیزوتایپال به آن ها زده می شوند از مکانیسم دفاعی خیال پردازی به حد افراط استفاده می کند. آن ها آرامش و رضایت را در اندرون خود و با ساختن دنیایی خیالی، به خصوص دوستان خیالی، می جویند. غالباً افرادی بسیار کناره گیر و منزوی به نظر می رسند (کاپلان و سادوک، ۲۰۰۳،ص۴۹۸).

کودکان دارای اختلال شخصیت اسکیزوتایپال نیز نشانه های شبیه به اختلالات دسته A دارند. این کودکان ممکن است گوشه گیر به نظر آیند، روابط اجتماعی کمی داشته باشند، دچار  اضطراب اجتماعی شدید شوند و نسبت به انتقاد بسیار حساس باشند. علاوه بر این، آنها ممکن است خیال پردازی های عجیب و غریب داشته باشند و از زبان خاص استفاده کنند، ویژگی هایی که ممکن است موجب شود توسط همسالانشان دست انداخته شوند (ویگ، ۲۰۰۷، ص۳۶).

Mill

[۱] . personality Disorders.

[۲] . paranoid personality disorder.

[۳] . antisocial.

[۴] . borderline.

[۵] . histrionic.

[۶] . narcissistic.

[۷] .dependet

[۸]. illusion

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مطالعات اسکیزوفرنی و ژن ترمیمی XRCC4 و ژن آنژیوتنسین
  • تحقیق اختلال اسکیزوافکتیو و اختلالات دوقطبی، همه گیرشناسی و شیوع و بروز آن، اسکیزوفرنی و انواع آن
  • تحقیق خودکشی، عوامل تأثیر گذار بر آن ، نظریه خودکشی و نظریه های شخصیت، انواع اختلالات شخصیت و اختلالات خلقی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.