تحقیق نیروگاه های گرمایی – خورشیدی و معرفی و طراحی نیروگاه دریافت کننده مرکزی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نیروگاه های گرمایی – خورشیدی و معرفی و طراحی نیروگاه دریافت کننده مرکزی دارای ۸۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: اهمیت بکار گیری انرژی های پاک و تجدید پذیر در ایران    ۱۱
۱-۱ مقدمه    ۱۱
۱-۳ طرح کلی نیروگاه دریافت کننده مرکزی    ۱۳
۱-۴ مروری بر کارهای گذشته    ۱۴
۱-۴-۱ مروری بر کارهای گذشته در زمینه زوایای بهینه پنل های خورشیدی    ۱۸
فصل دوم:بیشینه کردن انرژی در کلکتورهای خورشیدی    ۲۰
۲-۱ مقدمه    ۲۰
۲-۲ مباحث لازم از انرژی خورشیدی    ۲۱
۲-۳ محاسبه شدت تشعشع کل دریافتی روی یک سطح    ۲۳
۲-۴ الگوریتم ژنتیک    ۲۸
۲-۵ داده های استفاده شده در مدل های تشعشعی    ۳۰
۲-۶ نتایج    ۳۱
۲-۶-۱ مقادیر بدست آمده برای زوایای بهینه    ۳۱
۲-۶-۲ بررسی کمی زوایای شیب بهینه    ۳۶
۲-۶-۳ بررسی بیشینه انرژی بدست آمده بر روی سطح شیبدار با استفاده از زاویه شیب بهینه    ۳۸
۲-۶-۴ ارائه مدل برای محاسبه زوایای بهینه ماهیانه، فصلی و سالیانه در ایران    ۴۲
۲-۶-۵ بررسی زوایای بهینه ساعتی و انرژی رسیده در این حالت    ۴۵
۲-۶-۶ بررسی زاویه بهینه در کلکتورهای خورشیدی و پانل های فوتوولتائیک    ۳۸
فصل سوم:نیروگاه های گرمایی – خورشیدی    ۴۰
۳-۱ مقدمه    ۴۰
۳-۲ معرفی اجمالی نیروگاه های گرمایی – خورشیدی    ۴۱
۳- ۲- ۱ نیروگاه سهموی با  تمرکز خطی    ۴۱
۳-۲-۲ نیروگاه سهموی با  تمرکز نقطه ای    ۴۲
۳-۲-۳ نیروگاه دریافت کننده مرکزی یا برج توان خورشیدی    ۴۲
۳-۳ اجزا مختلف یک نیروگاه دریافت کننده مرکزی    ۴۴
۳-۳-۱ هلیواستات‌ها:    ۴۴
۳-۳-۲ میدان هلیواستات :    ۴۷
۳-۳-۳ اثر زاویه‌ای یا کسینوسی :    ۴۹
۳-۳-۴ اثر سایه :    ۵۰
۳-۳-۵ اثر انسداد:    ۵۰
۳-۳-۶ پراکندگی جوی یا تضعیف شدن :    ۵۱
۳-۳-۷ اثر منعکس کننده:    ۵۲
۳-۳-۸ کنترل هلیواستات‌ها:    ۵۲
۳-۳-۹ دریافت‌کننده :    ۵۴
۳-۳-۱۰ سیال حامل حرارت:    ۵۵
۳-۳-۱۱ سیستم ذخیره حرارتی:    ۵۶
۳-۴ دلایل مفید بودن نیروگاه های خورشیدی در ایران    ۵۷
فصل چهارم:طراحی نیروگاه دریافت کننده مرکزی    ۵۸
۴-۳ مراحل طراحی میدان هلیواستات در یک نیروگاه دریافت کننده مرکزی    ۶۲
۴-۳-۱ یافتن مکان هلیواستات ها در یک نیروگاه دریافت کننده مرکزی    ۶۳
۴-۳-۲  یافتن ضریب انسداد    ۶۴
۴-۳-۳  پیداکردن بازده هلیواستات ها    ۶۹
۴-۳-۴ پیداکردن شار حرارتی تولیدی توسط میدان هلیواستات ها برروی دریافت کننده مرکزی    ۷۰
فهرست منابع    ۷۳

منابع

[۱] رضا دادخواه، مطالعه عملکرد میدان هلیواستات در یک نیروگاه خورشیدی دریافت کننده مرکزی، پایان نامه کارشناسی ارشد مکانیک، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ۱۳۸۳٫

[۲] مرتضی عبدل‌زاده، سعید جعفری، محمد رهنما و مهران عامری “تعیین زاویه بهینه پانل­های خورشیدی ثابت برای دریافت بیشترین انرژی تشعشعی در شهر کرمان”، نشریه یبن المللی علوم مهندسی دانشگاه علم و صنعت ایران، جلد ۱۹، شماره ۱۰- ب، سال ۱۳۸۷، صفحه ۹۱- ۹۸٫

[۴] New Technologies in Spain, Technology review, published by MIT, .

[۵] Mills, D. R., 2001, Solar Energy, the state of the art, ISES position papers, Chapter 11, Editted by Jeffrey Gordon.

[۶] Solar Thermal power plants, Technology Fundamentals, published in Renewable Energy World 06/2003 pp. 109-113, . volkequaschning. de/articles/ fundamentals2 /index.php.

[۷] Ulgen, K. Optimum tilt angle for solar collectors. EnergySources, Part A: Recoveryy, Utilization and Environmental Effects, 2006, 28: 1171-1180.

[۸] Abdulaziz, M. Optimum tilt angle for solar collection systems. International Journal of Solar Energy, 1994, 14: 191-202.

[۹] Baum, V. A., Aparasi, R. R., and Garf, B. A. High power solar installation. Solar Energy, 1957, 1: 6-12.

[۱۰] Vant-Hall, L. L., and Hildebrandt, A. F. Solar thermal power system based on optical transmission. Solar Energy, 1976, 18: 31-39.

[۱۱] Riaz, M. R. A Theory of Concentrators of Solar Energy on a Central Receiver for Electric Power Generation. ASME Journal of Engineering for Power, 1976, 98: 375-384.

[۱۲] Lipps, F. J., and Vant-Hall, L. L., A cell wise method for the optimization of large central receiver systems. Solar Energy, 1977, 20: 505-516.

[۱۳] Collado, F. J. Quick evaluation of the annual heliostat field efficiency. Solar Energy, 2008, 82: 379–۳۸۴٫

[۱۴] Pacheco, J.E., Reilly, H.E., Kolb, G.J., Tyner, C.E. Summary of the Solar Two: Test and Evaluation Program. Alburquerque (NM), SANDIA Labs: SAND2000-0372C, 2000.

 فصل اول: اهمیت بکار گیری انرژی های پاک و تجدید پذیر در ایران

 ۱-۱ مقدمه

در این فصل ابتدا به لزوم بکار گیری انرژی های تجدید پذیر با توجه به شرایط کشورمان ایران می پردازیم. سپس طرح کلی یک نیروگاه دریافت کننده مرکزی معرفی خواهد شد. در ادامه به معرفی کارهای تحقیقی و اجرایی گذشته می پردازیم .

۱-۲ اهمیت بکار گیری انرژی های پاک و تجدید پذیر در ایران

نور خورشید باعث رشد همه ی گیاهان شده و آب تازه برای گیاهان وبقای انسان تولید می کند. بعلاوه به عنوان منبع گرمازا در زندگی مردم هزاره اول مؤثر بوده و آزمایشات جدی برای استفاده از آن برای تولید انرژی، در قرن هجدهم شروع شد که رایج ترین کاربرد آن گرم کردن منازل می باشد. شار حرارتی در مناطق مختلف زمین بسته به موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی منطقه، ساعات آفتابی و … مقادیر مختلفی می باشد. در حال حاضر حدود ۹۰%  الکتریسیته تولیدی در کشور توسط نیروگاه های سوخت فسیلی تامین می شود. سهم بسیار بزرگ سوخت های فسیلی در تولید توان الکتریکی در ایران عامل بروز مشکلاتی از جمله آلودگی محیط زیست و همچنین کاهش ظرفیت صادرات نفت و گاز کشور شده است. از طرفی افزایش مصرف انرژی جهان در سال های آتی ناشی از افزایش رشد جمعیت ، میل به رفاه و افزایش تولید ناخالص سرانه در جهان است که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ به حدود ۷۰۰۰دلار یعنی تقریبا ۷۵% بیش از سال ۱۸۹۰ باشد.  انتظار می رود با مصرف این میزان انرژی، میزان انتشار دی اکسید کربن از ۹/۵ گیگا تن در سال ۱۸۹۰ به ۴/۸ گیگاتن در سال ۲۰۲۰ برسد. گازهای آلاینده دیگر را باید به این میزان اضافه کرد. مطالعات و تجربیات نشان می دهد که دو راه حل اصلی برای تعدیل این مشکل وجود دارد:

افزایش بازده و صرفه جویی در مصرف انرژی

افزایش سهم انرژی های تجدید پذیر در ترکیب انرژی جهان

یادآوری این نکته بسیار مهم است که استفاده از انرژی های تجدید پذیر در مقایسه با سوخت های فسیلی هر چند از هزینه بهره برداری بسیار اندک برخوردار است، لکن هزینه سرمایه گذاری بسیار بالاتر  و حتی چندین برابر خواهد داشت. همین موانع سبب شده که در حال حاضر سهم انرژی های نو کمتر از ۲% و در ۲۰۲۰ حدود ۴% از کل انرژی مصرفی جهان پیش بینی شود.  با توجه به این گونه مشکلات و همچنین رو به اتمام بودن منابع سوخت های فسیلی، اهمیت و لزوم کار سازمان یافته جهت جایگزین نمودن منابع انرژی پاک و تجدید پذیر، مشخص می گردد. یکی از منابع تجدید پذیر و در عین حال در دسترس با ظرفیت بالا در ایران انرژی خورشیدی می باشد. در نیروگاه های گرمایی –  خورشیدی، تابش خورشیدی به انرژی گرمایی تبدیل می شود تا با استفاده از آن، بخار آب مورد نیاز برای به حرکت در آوردن توربین ها تولید شود که به روش تبدیل الکتریکی- حرارتی موسوم است. نیروگاه های خورشیدی دریافت کننده مرکزی از مهمترین انواع نیروگا ه های گرمایی – خورشیدی هستند که به دلیل امکان رسیدن به دماهای بالا و بازده حرارتی خوب، مورد توجه قرار گرفته اند که در ادامه به توضیح مختصری در مورد این نیروگاه می پردازیم. شکل ۱-۱ نمونه ای از یک نیروگاه به همراه چندین برج دریافت کننده را نشان می دهد که در حال ساخت در کشور استرالیا می باشد وقرار است تا سال ۲۰۱۳ بهره برداری شود.

۱-۳ طرح کلی نیروگاه دریافت کننده مرکزی

طرح کلی نیروگاه دریافت کننده مرکزی   [۱]  که به آن برج توان[۲] خورشیدی نیز گفته می شود، به این صورت می باشد که میدان بزرگی از آینه ها که به نام هلیواستات[۳]  معروفند، تابش مستقیم خورشید را به سمت یک دریافت کننده که در بالای یک برج بلند قرار دارد منعکس می کنند. در واقع میدان هلیواستات در حکم یک جمع کننده است که تابش مستقیم نور خورشید را به سمت یک دریافت کننده متمرکز می کند. بخشی از دریافت کننده به نام جاذب که دارای ضریب جذب بسیار بالاست، انرژی تابشی را جذب و به حرارت تبدیل می کند. این سیال یا می تواند مستقیما وارد یک سیکل تولید توان شود و یا از طریق یک مبدل حرارتی انرژی خود را به سیال عامل تحویل دهد. سیکل تولید توان نیروگاه می تواند سیکل رانکین با سیال عامل آب باشد و حتی در طرح های جدیدتر می توان از سیکل توربین گازی برایتون یا از سیکل ترکیبی استفاده نمود [۲].

[۱] Central receiver

[۲] Power tower

[۳] Heliostat

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.