267 views
پیشینه تحقیق نگاهی به زندگی سعدی و آثارش و نمود جلوههای پیوند انسان با خداوند در بوستان سعدی دارای ۸۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۵
فصل اول:نگاهی به سعدی و آثارش ۶
۱-۱- زندگی سعدی ۶
۱-۲- آثار سعدی ۹
۱-۲-۱- بوستان یا سعدی نامه: ۹
۱-۲-۲- گلستان ۹
۱-۳- بوستان از دیدگاه ارباب قلم ۱۰
فصل دوم:جلوههای پیوند انسان با خداوند ۱۳
۲-۱ درآمد ۱۴
۲-۲- تسلیم و رضا در برابر حکم خداوند ۱۵
۲-۳- احسان و نیکوکاری ۱۷
۲-۴ دادگری حلقهی پیوند با خدا ۲۴
۲-۵- سپاسگزاری ۲۶
۲-۶- عشق به ایزد ۳۰
۲-۷- امید پیوند دهندهی انسان با خداوند ۳۹
۲-۸- خاکساری نردبان عروج ۴۱
۲-۹- قناعت ۴۲
۲-۱۰- کسب روزی حلال ۴۴
۲-۱۱- پاکی درون ۴۶
۲-۱۲- استفاده درست از اعضا و جوارح ۴۷
۲-۱۲-۱- زبان ۴۸
۲-۱۲-۲- گوش ۵۰
۲-۱۲-۳- چشم ۵۲
۲-۱۲-۴- سر ۵۳
۲-۱۲-۵- دست ۵۴
۲-۱۳- توجه به شریعت ۵۵
۲-۱۳-۱- دین داری ۵۵
۲-۱۳-۲- نماز گزاری ۵۶
۲-۱۳-۳- توبه و بازگشت ۵۷
۲-۱۳-۴- امر به معروف و نهی از منکر ۵۹
۲-۱۳-۵- پرهیز از غیبت ۶۱
۲-۱۳-۶- عبادت و اطاعت از خداوند ۶۳
۲-۱۳-۷- یاد مرگ ۶۴
۲-۱۳-۸- توجه به رستاخیز ۶۹
۲-۱۳-۹- یاد بهشت ۷۱
۲-۱۳-۱۰- یاد دوزخ ۷۲
۲-۱۳-۱۱- پرهیز از شیطان ۷۳
۲-۱۳-۱۲- دوری از هوای نفس ۷۵
۲-۱۳-۱۳- بی اعتنایی به دنیای ناپایدار ۷۷
منابع و مأخذ ۸۲
۱- قرآن کریم
۲- صفا، ذبیح الله. ۱۳۶۶، تاریخ ادبیات در ایران. چاپ دوازدهم، چاپخانه رشدیه- انتشارات فردوس. تهران
۳- براون، ادوارد. ۱۳۶۶٫ تاریخ ادبیات ایران. از فردوسی تا سعدی. ترجمه غلامحسین صدری افشاری. انتشارات مروارید. چاپ سوم، چاپ گلشن. تهران
۴- ماسه،هانری. ۱۳۶۴٫ تحقیق درباره سعدی. ترجمه غلامحسین یوسفی و محمدحسن مهدوی اردبیلی، چاپ اول، چاپخانه خواجه. انتشارات توس. تهران
۵- یوسفی، غلامحسین. ۱۳۵۸٫ چشمهی روشن، دیداری با شاعران. چاپ دوم. چاپخانه مهارت. انتشارات علمی. تهران
۶- بهار، محمدتقی «ملک الشعرا». ۱۳۶۹٫ سبک شناسی یا تاریخ تطور نثر فارسی. چاپ پنجم. چاپخانه سپهر. انتشارات امیرکبیر. تهران
۷- زرین کوب، عبدالحسین. ۱۳۹۱٫ حدیث خوش سعدی، دربارهی زندگی و اندیشه سعدی. چاپ پنجم. انتشارات سخن. تهران
۸- مؤتمن، زین العابدین. ۱۳۶۴٫ شعر و ادب فارسی. چاپخانه تک- انتشارات زرّین
۹-خزائلی، محمد. ۱۳۶۶٫ شرح گلستان. چاپ ششم. چاپخانه احمدی. ناشر سازمان انتشارات جاویدان- تهران
۱۰- نیکلسون، رینولدا. ۱۳۹۲٫ تصوف اسلامی و رابطهی انسان با خدا. ترجمه محمدرضا شفیعی کدکنی. چاپ پنجم. چاپ حیدری. انتشارات علمی- تهران
این مقاله در دو فصل به قرار زیر تنظیم شده است.
۱- فصل اول: نگاهی به زندگی سعدی و آثارش
که در این فصل مختصری از زندگی سعدی و روزگارش و آثار وی آورده شده است.
۲-فصل دوم: جلوههای پیوند انسان با خداوند
در این فصل سعی شده که آنچه در اندیشه سعدی باعث پیوند انسان با خداوند میگردد به صورت عنوانهای جداگانه آورده شود و سپس برای هر عنوان توضیحاتی همراه با نمونه ابیات آورده شود.
سعدی از محبوبترین و معروفترین شاعران و نویسندگان ایرانی که در سدهای از تاریخ ادبیات ایران ظهور کرد که تأثیر زیادی بر سبک نویسندگان و شاعران بعد از خود گذاشت.
برای شناخت سعدی و شخصیت او بهترین راه شناخت آثار او به ویژه بوستان و گلستان است. البته تمام وقایع زندگیاش را که حتی خود نیز در آثارش به ان اشاره کرده است نمی توان باور کرد، زیرا بعضی از آنها با واقعیتهای زمانی و آیینهای اقوام تناقض دارند، علاوه بر این از معاصران سعدی نیز اطلاعات بسیار کمی دربارهی وی به دست آمده است.
به هر حال برای درک بهتر آثار سعدی تا حدامکان زندگی و را از طریق آثار خودش دنبال میکنیم.
«نام او مصلح، لقبش شرف الدین و عنوان شعری اش، «سعدی» است که بنابر مشهور باید از نام سعد بن ابی بکر، اتابک سلغری زمان خود گرفته باشد.» (صفا، ۱۳۶۱، ج ۲: ۱۲۵)
او در حوالی سال ۶۰۶ هجری قبل از حملهی مغول در خانوادهای که پدران او به تعبیر خودش «همه عالمان دین بودند» (حکایت، ۱۳۶۳: ۷۰۰) در شهر نشاط انگیز شیراز دیده به جهان گشود. این کودک بی قرار که از پدر، یتیم مانده
«مرا باشد از درد طفلان خبر که در طفلی از سر برفتم پدر» ۱۱۵۲-۸۲
و خاطره و محبتهای از دست رفته وی شیراز را با همهی جلوه و جمالش برای او ناگوار کرده بود و دامن تربیت نیای مادری اش هم نتوانسته بود خلأ ناشی از فقدان پدر را پر کند و دیگر با ایام جوانی و جمال جویی فاصلهی چندانی نداشت، به سفری دراز و پرخاطره و لبریز از تجربه و دانش اندوزی رهنمون شد.
او که آموزشهای مقدماتی را در زادگاه خود آموخته بود در حدود سال ۶۲۰ هجری که دو سه سالی از یورش مغولان به سرزمینهای شرقی ایران میگذشت برای اتمام تحصیلات، راه بغداد را در پیش گرفت. در آنجا بود که تحت تأثیر صوفی نامدار شیخ شهاب الدین بهروردی (۶۲۲ ق) قرار گرفت (براون، ۱۳۶۶: ۲۱۱)
سعدی چندی را در بغداد گذراند اما ناگهان انگیزهی دانش اندوزی در او به سوی جهان گردی بدل شد و از بغداد راه دیگر بلاد عربی را در پیش گرفت.
سی و پنج سال روزگار سعدی در سرزمینهای عربی نگذشت. بلکه اگر دعوی او در حکایتهای گلستان و بوستان درست باشد، باید گفت به روم و شرق عالم اسلام نیز رفته است:
شنیدم که مردی است پاکیزه بوم | شناسا و رهرو در اقصای روم | |
من و چند سالوک صحرا نورد | برفتیم قاصد به دیدار مرد |
هانری ماسه محقق فرانسوی این موضوع را تأیید میکند که : «در اقصای روم سعدی از بندر اسکندرون در غرب طرسوس عزیمت کرد تا به دریای سیاه برسد» (هانری ماسه ۱۳۶۴: ۹۵)
اگر همهی این سفرها هم واقعی نباشد و برخی از آنها را تنها بر خیال شاعرانه حمل کنیم، باری در این نکته جای سخن نیست که سعدی سفر بسیار کرده است. او در آغاز جوانی از شیراز بیرون آمده بود تا مگر جایی قرار و آرام یابد اما هیچ جا قرار نیافت، بعد از سی و پنج سال خانه به دوشی بار دیگر هوای شیراز به دلش راه یافت؛ درحالی که از میانه عمر هم گذشته بود و نزدیک به پنجاه سال داشت.
در آن ایام که سعدی از سفر دراز خود به شیراز باز میگشت اتابک، پسر سعد زنگی بر این شهر حکومت داشت. اتابکان با سیاست و چارهاندیشی توانسته بودند سرزمین را از آتش هجوم ویرانگر تاتار در امان نگه دارند و از آن برای شاعران و صاحب قلمان یک جزیرهی ثبات بسازند.
سالهای آخر حیات بار آور سعدی در شیراز گذشت و سرانجام در سال ۶۹۰ هجری چراغ عمرش خاموش گشت و جسم خاکی او که با عشق به آدمی و آدمیت سرشته شده بود، در محلی که امروزه به نام سعدیّه زیارتگاه صاحب دلان است، آرام یافت درحالی که نامش زندگانی جاوید را تازه آغاز کرده بود.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر