تحقیق همزیستی میکوریزایی و انواع آن و اهمیت و چرخه زیستی قارچ های میکوریز آربوسکولار و انواع همزیستی در قارچ های میکوریز آربوسکولار

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق همزیستی میکوریزایی و انواع آن  و اهمیت و چرخه زیستی قارچ های میکوریز آربوسکولار و انواع همزیستی در قارچ های میکوریز آربوسکولار دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- همزیستی میکوریزایی    ۴
۲-۲- انواع همزیستی میکوریزایی    ۴
۲-۲-۱- اکتومیکوریز    ۴
۲-۲-۲- اکتندومیکوریز    ۵
۲-۲-۳- آربوتویید میکوریز    ۵
۲-۲-۴- مونوتروپویید میکوریز    ۶
۲-۲-۵- اریکویید میکوریز    ۶
۲-۲-۶- ارکید میکوریز    ۷
۲-۲-۷- آربوسکولار میکوریز    ۷
۲-۳- اهمیت قارچ های میکوریز آربوسکولار    ۸
۲-۴- چرخه زیستی قارچ های میکوریز آربوسکولار    ۱۰
۲-۴-۱- ساختمان اسپور    ۱۰
۲-۴-۲- جوانه زنی اسپور    ۱۱
۲٫-۴-۳- هیف تندشی اسپور    ۱۱
۲-۴-۳-۱- رشد اولیه هیف    ۱۱
۲-۴-۳-۲- تمایز مرفولوژیکی    ۱۱
۲-۴-۳-۳- تشکیل اندام آپرسوریوم و نفوذ به داخل ریشه    ۱۲
۲-۴-۴- هیف های داخل ریشه ای    ۱۳
۲-۴-۵- آربوسکول ها    ۱۳
۲-۴-۶- وزیکول ها    ۱۴
۲-۴-۷- هیف های خارج ریشه ای    ۱۵
۲-۴-۸- سلول های کمکی    ۱۶
۲-۵- انواع همزیستی در قارچ های میکوریز آربوسکولار    ۱۶
۲-۶- جایگاه قارچ های میکوریز آربوسکولار    ۱۷
۲-۷- شناسایی قارچ های میکوریز آربوسکولار    ۲۴
۲-۸- عوامل موثر در رابطه همزیستی    ۲۵
۲-۹- سوابق تحقیق در ایران    ۲۷
منابع:    ۴۱

منابع:

کریمان، خ. ۱۳۸۳٫ جداسازی و شناسایی قارچ های میکوریز آربوسکولار همزیست ریشه نیشکر در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد بیماری شناسی گیاهی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس. ۱۵۶ صفحه.

صدروی، م. ۱۳۷۸٫ شناسایی قارچ های میکوریز وزیکولار آربوسکولار همزیست گندم، جو، ذرت و سورگوم در استان های تهران و خوزستان و بررسی امکان تکثیر آن ها از طریق کشت بافت. رساله دکتری بیماری شناسی گیاهی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، ۲۲۲ صفحه.

مظفریان، ولی ا…۱۳۸۳ . درختان و درختچه های ایران،۱۰۰۰ صفحه.

مهدوی، آ. ۱۳۸۹٫ جداسازی و شناسایی قارچ های میکوریز آربوسکولار همزیست ریشه انگور در ارومیه. پایان نامه کارشناسی ارشد بیماری شناسی گیاهی، دانشگاه آزاد دامغان، ۱۴۰ ص.

رکنی، ن. ۱۳۸۴٫ جداسازی و شناسایی قارچ های مایکوریز آربوسکولار همزیست ریشه نیشکر در استان خوزستان. پایان نامه کارشناسی ارشد بیماری شناسی گیاهی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، ۱۸۵ ص.

زنگنه، س.، شیروانی، ع.، نجفی نیا، م.، کرمپور، ف. و قلعه دزدانی، ح. ۱۳۸۴٫ معرفی
گونه های جدیدی از قارچ های آربوسکولار-مایکوریزا از ریزوسفر مرکبات ایران.
رستنی ها ۶: ۷۷-۸۹٫

شوکتی فر، م.، رضایی دانش، ی و اصغری،ح. ر ۱۳۸۸٫ جداسازی و شناسایی قارچ های میکوریز آربوسکولار همزیست ریشه پسته در دامغان. پایان نامه کارشناسی ارشد بیماری شناسی گیاهی، دانشگاه آزاد دامغان،۱۳۱ص.

مهرآوران، ح. و میناسیان، و. ۱۳۶۳٫ بررسی قارچ-ریشه های (میکوریز) مرکبات ایران. مجله علمی کشاورزی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ۹: ۱۶-۲۷

جنانی، ع. ا.، رضایی دانش، ی .، اصغری، م. ر و اسکندری، ع ۱۳۸۸ . شناسایی گونه های قارچ های میکوریز آربوسکولار موجود در رایزوسفر آویشن ،گون و درمنه در منطقه شاهرود. پایان نامه کارشناسی ارشد بیماری شناسی گیاهی، دانشگاه آزاد دامغان، ۱۳۶ ص

رامنش، ن.،رضایی دانش،ی و رسولی صدقیانی،م.ح ۱۳۸۸٫ شناسایی قارچ های میکوریز آربوسکولارریزوسفر جو در منطقه دامغان، کارشناسی ارشد بیماری شناسی گیاهی، دانشگاه آزاد دامغان،۱۳۵ص.

رضایی دانش، ی.، محمدی گل تپه، ا.، علیزاده، ع و وارما، آ. بررسی تاکسونومیکی و امکان کشت درون شیشه ای قارچ های مایکوریز آربوسکولار همراه ریشه سویا و یونجه در ایران. رساله دکتری، گروه بیماری شناسی گیاهی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس. ۳۴۶ ص

۲-۱- همزیستی میکوریزایی

همزیستی میکوریزایی از قدیمی ترین و مهمترین انواع همزیستی شناخته شده بین ریشه گیاهان آوندی (بیش از ۹۰ درصد) و گروهی از قارچ های Glomeromycota، Zygomycota، Ascomycota و Basidiomycota می باشد (Smith & Read 2008). مطالعات فسیل شناسی و یافته های مولکولی قدمت این نوع همزیستی را بیش از ۴۶۰ میلیون سال پیش در دوران زمین شناسی اردووسین برآورد کرده است (Redecker, 2002). نتایج تحقیقات اخیر نشان از نقش کلیدی قارچ های میکوریز در استقرار گیاهان اولیه بر روی خشکی ها داشته است (Smith & Read, 2008). در گیاهی با رابطه همزیستی مناسب، قارچ میکوریز عامل مهم افزایش مقاومت و رشد گیاه خصوصا در شرایط نامساعد محیطی است.

۲-۲- انواع همزیستی میکوریزایی

بر اساس شکل گیری رابطه همزیستی، رشد قارچ و ایجاد ساختارهای قارچی در ریشه گیاه میزبان دو گروه از قارچ های میکوریز شامل میکوریز خارجی و میکوریز داخلی وجود دارد. یر طبق مطالعات اخیر، هفت نوع رابطه همزیستی میکوریزایی به شرح زیر مشاهده شده است (Smith& Read, 2008):

۲-۲-۱- اکتومیکوریز

در این همزیستی، قارچ میکوریز ریشه گیاه را به طور کامل با لایه ای از پوشش خارجی احاطه می کند. میسلیوم قارچ یک شبکه ریسه ای درون سلولی در قسمت کورتکس ریشه گیاه میزبان موسوم به شبکه هارتیگ به وجود می آورد. این شبکه دارای سطح بسیار زیاد برای تبادل مواد بین دو ارگانیسم همزیست است. کلنیزه شدن ریشه های کوتاه توسط این قارچ ها موجب تغییراتی در انشعابات ریشه بر اثر تولید هورمون های گیاهی می شود. این همزیستی بین بیش از ۵۰۰۰ گونه از قارچ ها که اغلب متعلق به سه شاخه Basidiomycota, Zygomycota, Ascomycota می باشند با بیش از۹۵% از گونه های گیاهی درختی و درختچه ای متعلق به جنگل های مناطق گرم به وجود می آید. بیشتر گیاهان میزبان، از خانواده های هستند Pinaceae، Myrtaceae، Fagaceae، Dipterocarpaceae، Salicaceae و Betulaceae (Futai et al,. 2008).

برخی از قارچ های اکتومیکوریز از خانواده های Russulaceae ،Boletaceae ،Agaricaceae و Cortinaceae قارچ های خوراکی بوده که در جنگل ها مشاهده می شوند. برخی دیگر از این قارچ ها با ترشح انواعی از آنتی بیوتیک ها و همچنین تشکیل یک غلاف در اطراف ریشه گیاهان باعث مقاومت گیاه در مقابل قارچ های بیماری زای گیاهی نظیر Rizoctonia، Fusarium، Pythium و Phytophthora می شوند  (Futai et al., 2008).

۲-۲-۲- اکتندومیکوریز

در این نوع رابطه همزیستی، غلاف خارجی بسیار نازک بوده و در مواردی مشاهده نمی شود. شبکه هارتیگ کاملا توسعه یافته و در قسمت پشتی ناحیه مریستم وجود دارد. هیف های قارچ به داخل سلول نفوذ کرده و تشکیل هیف های پیچیده را می کنند. این هیف ها توسط پلاسمولمای سلول گیاه میزبان احاطه می شوند. این نوع همزیستی میکوریزایی حد واسط میکوریز داخلی و خارجی است (Smith & Read, 2008).

۲-۲-۳- آربوتویید میکوریز

این نوع همزیستی میکوریزایی از نوع اکتندومیکوریز است. این رابطه در اعضای خانواده گیاهی Ericaceae و در جنس های Arctosaphylus، Arbutus و Arctous و همچنین در خانواده گیاهی Pyrolaceae و جنس Pyrola دیده می شود. ریشه گیاه میزبان به طور کامل توسط غلاف خارجی پوشیده شده و شبکه هارتیگ توسعه یافته است. قارچ داخل سلول های گیاه میزبان نفوذ و تشکیل هیف های پیچیده را می کند که توسط پلاسمولمای سلول های گیاه محدود می شود (Smith & Read., 2008).

۲-۲-۴- مونوتروپویید میکوریز

در این نوع رابطه همزیستی، قارچ تولید شبکه میسلیومی ضخیم و فشرده را کرده و به ناحیه کورتکس ریشه نفوذ می کند. این رابطه همزیستی شامل سه جزء است:

۱- قارچ Boletus از شاخه Basidiomycota

۲- اعضای خانواده گیاهی Monotropaceae که گیاهان علفی فاقد کلروفیل می باشند

۳- گیاهی درختی که قارچ همزیست با آن رابطه همزیستی از نوع اکتومیکوریز برقرار می نماید.

در این نوع همزیستی، گونه های متعلق به جنس های Monotropa، Sarcodes، Pterospora از طریق شبکه میسلیوم قارچ همزیست نیاز کربنی و انرژی خود را از گونه درختی که قارچ همزیست با آن رابطه اکتومیکوریزایی برقرار کرده است بدست می آورند. با توجه به توانایی این گیاهان علفی در تجزیه ترکیبات آلی، شواهدی از انتقال ترکیبات پروتینی از گیاه علفی به گونه درختی وجود دارد. هردوی این گیاهان نیازخود به عناصر معدنی را از طریق شبکه میسلیوم قارچ تامین می نمایند (Smith & Read., 2008).

۲-۲-۵- اریکویید میکوریز

این نوع همزیستی از نوع میکوریز داخلی است که بین برخی از قارچ های شاخه Ascomycota، اغلب از جنس Pezizella و به ندرت در قارچ های Hyphomycetes و گونه های گیاهی متعلق به خانواده های Ericaceae و Epacridaceae و به خصوص جنس های Erica، Calluna، Vaccinium و Rhododendron بوجود می آید. هیف قارچ از چندین نقطه در لایه های سطحی پوست به داخل سلول نفوذ کرده و تشکیل هیف های پیچیده درون سلولی را می کند. غلاف خارجی قارچ به طور کامل سیستم ریشه ای را نمی پوشاند و نوک ریشه های مویین فاقد غلاف است. اغلب در مناطقی که شرایط اقلیمی و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک چندان مطلوب نیست گیاهان میزبان دارای این نوع همزیستی هستند. قارچ همزیست توانایی تجزیه ترکیبات آلی و انتقال ازت آلی به گیاه میزبان را دارا می باشد (Smith & Read., 2008).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.