تحقیق هموارسازی سود و انواع و تکنیک ها و انگیزه ها و روش های مطالعه آن و ابزار های هموارسازی مصنوعی سود

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق هموارسازی سود و انواع و تکنیک ها  و انگیزه ها و روش های مطالعه آن و ابزار های هموارسازی مصنوعی سود دارای ۳۷  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲- مقدمه    ۵
۲-۲) تعاریف هموارسازی سود    ۶
۳-۲) انواع هموارسازی سود    ۶
۱-۳-۲) سود هموار طبیعی    ۷
۲-۳-۲)هموارسازی واقعی    ۷
۳-۳-۲)هموارسازی مصنوعی    ۸
۴-۲) مفاهیم سود ویژه    ۸
۵-۲) ابزار های هموارسازی مصنوعی سود    ۱۰
۱-۵-۲) زمان بندی رویداد ها    ۱۰
۲-۵-۲)هموارسازی از طریق انتخاب روش های تخصیص    ۱۱
۳-۵-۲)هموارسازی از طریق طبقه بندی    ۱۱
۶-۲) تکنیک ها ی هموارسازی سود    ۱۱
۱-۶-۲)دستکاری در درآمد ناویژه    ۱۲
۲-۶-۲) حسابداری دارائیهای نامشهود و هزینه های انتقالی به سالهای آتی    ۱۳
۳-۶-۲) نحوه برخورد با هزینه ها یا درآمدهای غیر تکراری    ۱۵
۴-۶-۲) حسابداری ذخیره ها    ۱۶
۵-۶-۲) حسابداری اموال    ۱۷
۶-۶-۲) حسابداری موجودی کالا    ۱۹
۷-۶-۲) مزایای پاداش    ۲۰
۸-۶-۲)هزینه های تحقیق و توسعه    ۲۰
۹-۶-۲) زمانبندی در شناخت هزینه ها    ۲۱
۷-۲)انگیزه های هموارسازی سود    ۲۱
۱-۷-۲) افزایش رفاه سهامداران    ۲۱
۲-۷-۲) تسهیل قابلیت پیش بینی سود    ۲۲
۳-۷-۲)افزایش رفاه مدیریت    ۲۲
۸-۲) روش های مطالعه هموارسازی سود    ۲۳
۱-۸-۲) مدل سنتی    ۲۴
۲-۸-۲)مدل ایمهاف    ۲۵
۳-۸-۲) مدل ایکل    ۲۵
۹-۲) فرضیه بازارکارا    ۲۸
۱-۹-۲)انواع کارایی در بازار سرمایه:    ۲۹
۱۰-۲) پیشینه تحقیق    ۳۲
۱-۱۰-۲) تحقیقات داخلی    ۳۲
۲-۱۰-۲) تحقیقات خارجی    ۳۴
منابع فارسی:    ۳۶
منابع لاتین:    ۳۷

منابع :

مرادی،م،۱۳۸۶، “بررسی رابطه بین اهرم مالی وهموارسازی سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران” مجله تحقیقات مالی شماره ۲۴ ،ص۹۹-۱۱۴٫

ناصحی فر، و. ، ۱۳۸۴، “آمار کاربردی” انتشارات ترمه.

هندریکسون،م، ترجمه پارساییان، ۱۳۸۵″تئوری حسابداری “، انتشارات ترمه جلد دوم .

بدری، ا، ۱۳۷۸، “شناسایی عوامل موثر بر هموارسازی سود” پایان نامه دکتری، دانشگاه تهران

حنیفی، ف.،۱۳۸۵، “کارایی مدل ارزشیابی دارایی های سرمایه ای در بورس اوراق بهادارتهران”پایان نامه کارشناسی ارشددانشگاه شهید بهشتی.

belkaoui and picur,2004, ”The smoothing income numbers some Emprical evidence on systematic difference between core and periphery industrial sectors”journal of business finance&Accounting.

Francisco Poveda Fuentes ,2009,’’ Long-run Abnormal Returns and Income Smoothing in the Spanish Stock Market. Critical Perspectives on Accounting 20, 591–۶۱۳٫

L,2009,”financial integration, credit market imperfection and consumption smoothing “journal of economic and dynamics&control, 33.

banz,r. ,1981,’examining the relationship between abnormal returns and marker, journal of financial economics. 9.

Ronen,j,and Sadan,s,1991,”Smoothing Income Numbers;abjective, means,and implications” acconnting review,vol 476.

 ۱-۲- مقدمه

همانگونه که هیات تدوین استانداردهای حسابداری[۱] بیان می کند انتخاب های حسابداری حداقل در دو سطح انجام میگیرد. در یک سطح بوسیله کمیته ها و موسساتی که  این قدرت را دارند که شرکت ها را وادار به گزارشگری به شیوه خاص نمایند و یا بر عکس، بکار گیری روشی را که توسط این موسسات نامناسب تشخیص داده شده را منع کنند، و در یک سطح دیگر در هر شرکت به صورت فردی انتخاب صورت می گیرد. هنگامی که استانداردهای حسابداری بیشتری منتشر می شود، انتخاب های فردی محدود تر میشود، اما هنوز هم تصمیمات حسابداری زیادی وجود دارند و در آینده وجود خواهد داشت که به وسیله موسسات گزارشگری اتخاذ خواهد شد. زیرا انتخاب یک راهکار از بین راهکارهای مختلف که هیچ استانداردی آن را به طور دقیق مشخص ننموده و یا انتخاب بین راههای اجرای یک استاندارد بوسیله هر موسسه به طور فردی صورت می گیرد. از سوی دیگر توان تجزیه و تحلیل و قدرت پیش بینی، مهمترین عامل در تصمیمات سرمایه گذاری سهامداران می باشد که خود به عوامل متعددی از قبیل سود آتی، قیمت سهام، جریان نقدی آتی سرمایه گذاری و… بستگی دارد. تحقیقات متعدد نشان می دهد که مدیران با استفاده از انتخاب های حسابداری و در قالب هموارسازی سود بر ذهنیت گرایی سرمایه گذاران تاثیر می گذارند.

به عبارت بهتر مدیران آنگونه سیستم های اطلاعاتی را  انتخاب می کنند که نوسان سودهای گزارش شده را در طول زمان کاهش دهد. شواهد تجربی نیز حکایت از این دارد که مدیران واحدهای اقتصادی در درجات مختلف و به طور مستمر درگیر هموارسازی سود هستند تا بدین وسیله قضاوت استفاده کنندگان از صورت های مالی را متاثر سازند.

در این فصل، ابتدا تعاریف هموارسازی سود از دیدگاه محققین مختلف بیان می گردد. سپس به انواع هموارسازی و انگیزه ها وابزارهای مختلف هموارسازی اشاره می گردد.

در ادامه به مدلهای مطالعه بر هموارسازی، ودر پایان به پیشینه تحقیق می پردازیم.

۲-۲) تعاریف هموارسازی سود

تعاریف متعددی از هموارسازی سود توسط صاحبنظران و محققین حسابداری ارائه شده است که اکثر آنها از نظر مفهومی مشابهت دارند. برخی از این تعاریف عبارتند از:

“هموارسازی سود به عنوان کاهش آگاهانه نوسانات سود در حدود سطحی که برای شرکت سطح نرمال محسوب می گردد، تعریف می شود. ”

“هموارسازی سود به عنوان روشی که توسط مدیریت جهت کاهش تغییرات جریان اقلام سود گزارش شده در حول سود مورد نظر پیش بینی شده استفاده می شود، تعریف می گردد. ”

هموارسازی سود:اعمال و اقدامات ارادی و آگاهانه ای است که توسط مدیریت جهت کاهش تغییرات سود با استفاده از تکنیکهای مشخص حسابداری انجام می پذیرد. ”

“هموارسازی سودمی تواند به عنوان روشی تعریف شود که توسط مدیریت جهت کاهش تغییرات اقلام سود گزارش شده به وسیله حساب آرائی ساختگی (حسابداری)یا واقعی (معاملاتی)بکار گرفته می شود تا آنرا در حدود جریان سود مورد نظر برساند”)بدری ۱۳۸۷ص. ۶۷)۱.

۳-۲) انواع هموارسازی سود

با وجود تحقیقات گسترده به نظر می رسد هنوز پژوهشگران به تعریف جامع و فراگیری از هموارسازی سود دست نیافته اند. شاید وجود انواع مختلف سودهای هموار یکی از دلایل آن باشد.

ایکل معتقد است:یک جریان سود هموار، یا بطور طبیعی هموار است یا این که عمداً هموار شده است. در حالت اخیر هموارسازی، می تواند واقعی باشد و یا مصنوعی.

۱-۳-۲) سود هموار طبیعی[۱]

سود هموار طبیعی به نوعی از جریانهای سود اطلاق می شود که از فرآیند های عملیاتی ذاتاً هموار به دست می آید. به عنوان مثال فرآیند درآمد در صنایعی نظیر آب و برق از این نوع است. حجم تولید و فروش و  قیمت ها در اینگونه صنایع به طور ذاتی یک روند هموار دارد و این ویژگی به طور طبیعی وارد جریان سود می شود. درمقابل این سودهای هموار، سودهای دیگری قرار دارد که توسط مدیریت و در نتیجه اقدامات و تصمیم های آنان هموار شده است[۲]. که به نوبه خود دو طبقه واقعی  و مصنوعی قرار می گیرد.

۲-۳-۲)هموارسازی واقعی[۳]

این نوع از هموارسازی سود، ناشی از برخی تصمیم های مدیریتی است که به منظور کنترل و تاثیر گذاری بر رویدادها و وقایع اقتصادی طراحی می شود. محققین دربیان تفاوت اساسی هموارسازی واقعی و مصنوعی معتقدند که اولی بر جریانهای نقدی موثر واقع می شود، در حالیکه دومی یک نوع بازی داخلی با ارقام است. هموارسازی واقعی منتج از یک سری مبادلات واقعی است که با هدف هموار کردن جریان سود انجام می شود. به عنوان مثال  انجام فروش های زودرس و یا در نقطه مقابل، نوعی تعلل در اقدام به فروش است. ازآنجائیکه کنترل رویدادهای واقعی اقتصادی(مبادلات)، مستقیماً برسودهای آتی موثر واقع میشود، هموارسازی از این نوع را واقعی می نامند.

[۱]. Naturally Smooth

[۲].Intentionally Being Smoothed by Management

[۳].Real Smoothing

[۱].Financial Accounting Standards Board( FASB)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق هموارسازی سود و ارزش افزوده اقتصادی و مفاهیم آن
  • تحقیق هموارسازی سود و ارزش افزوده اقتصادی و مفاهیم آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.