تحقیق هنر درمانی برای کودکان اختلالات یادگیری و حساب نارسائی و نظریه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق هنر درمانی برای کودکان اختلالات یادگیری و حساب نارسائی و نظریه های آن دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
تعریف هنر    ۶
طبقه بندی هنر    ۷
روانشناسی هنر    ۹
هنر درمانی    ۱۰
هنر درمانی برای کودکان و نوجوان    ۱۲
نورو پسیکولوژی هنر    ۱۴
نیمکره های مغز و خلق هنر    ۱۶
اثر ضایعات وارد به نیمکره راست مغزی در ترسیم نقاشی    ۱۷
آثار آسیب و ضایعه وارد به نیمکرۀ‌ چپ در ترسیم و نقاشی    ۱۸
رابطه هنر ،‌ خلاقیّت و ریاضی    ۱۸
اختلالات یادگیری    ۱۹
علل اختلالات یادگیری    ۲۰
‌عوامل داخلی که عبارتند از :‌    ۲۰
عوامل خارجی که عبارتند از :‌    ۲۰
ریاضی و حساب نارسائی    ۲۱
مبانی نوروپسیکولوژی حساب نارسائی    ۲۲
نظریه های مرتبط با اختلالات یادگیری و حساب نارسائی    ۲۲
نظریه غلبه طرفی مغز     ۲۲
نظریه پردازش  آگاهیها و اطلاعات    ۲۳
مشکلات کودکان حساب نارسا    ۲۵
میزان شیوع حساب نارسائی در دانش آموزان    ۲۵
ملاک های تشخیصی IVDSM  برای اختلال حساب نارسائی    ۲۵
مهارت های پردازش اطلاعات بینائی    ۲۶
مهارت های بینائی – فضائی     ۲۷
مهارت های تجزیه و تحلیل بینائی     ۲۷
مهارت های بینائی – حرکتی     ۲۸
نقص و ضعف در مهارت های پردازش اطلاعات بینائی    ۲۹
مشکلات کودکان حساب نارسا در مهارت های پردازش اطلاعات بینائی    ۳۰
فرایند یادگیری ریاضی در کودکان حساب نارسا    ۳۳
راهبردهای آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان حساب نارسا    ۳۴
نقش هنر در پردازش وادراک بینایی    ۳۵
رشد نقا شی و ترسیم وناتوانی های یادگیری    ۳۶
پیشینه پژوهش    ۳۷
منابع    ۴۰

منابع

علی نژاد، مهران. (۱۳۸۵). «مقایسه ویژگیهای ادراک بینایی کودکان نارساخوان و عادی». تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی. دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی .

عشایری ، حسن. (۱۳۶۸). «فعالیتهای عالی قشر مخ». مقاله چاپ شده در نخستین سمپوزیوم نوروپسیکولوژی ایران. ارومیه : انتشارات انزلی .

میرزابیگی ، علی . (۱۳۸۲). «نقش هنر در آموزش و پرورش روانی کودکان». تهران: انتشارات مدرسه.

میرزاخانی، نوید. (۱۳۷۸). «بررسی تأثیر آموزش حرکات ظریف دست بر روی مهارتهای یادگیری دانش آموزان ۸-۶ ساله تهران». تهران : دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی . گروه آموزشی کار درمانی.

والاس ، ج . مک ، لافین . ج ا. (۱۹۸۰). «ناتوانائیهای یادگیری ». ترجمه : منشی طوسی ، تقی (۱۳۷۶). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

سیف نراقی، مریم. نادری، عزت الله . (۱۳۸۴). «نارسائی های ویژه در یادگیری ». چاپ سوم. تهران : انتشارات مکیال

سیف نراقی، مریم. نادری، عزت الله .(۱۳۷۳). «احساس و ادراک از دیدگاه روانشناسی» . چاپ سوم. تهران: انتشارات بدر.

سیف نراقی، مریم. نادری، عزت الله . (۱۳۷۷). «آموزش و پرورش کودکان استثنایی» چاپ چهارم. تهران: دانشگاه پیام نور

گاردنر، هلن. (۱۹۸۰). «هنر در گذر زمان». ترجمه: فرامرزی، محمدتقی. (۱۳۶۷). تهران: نشر نگاه.

لاند ، گارتن. (۲۰۰۲). «هنر درمانی بالینی». ترجمه: هاشمیان، کیانوس. ابوحمزه، الهام. (۱۳۸۶). تهران: نشر دانژه.

لرنر، ژانت. (۱۹۹۷). «ناتوانی های یادگیری». ترجمه: دانش ، عصمت. (۱۳۸۴). تهران: انتشارات رشد.

London: Jessica Kingsley.

Silver,Rawley.(2001). Art as language,Access to Thoughts and feelings through stimulus drawing. USA:Routledge.

Thomson,M.(1995). Developmental Dyslexia. 3rd ed. London: Whurr Books.

Gardener,H.(2000).Frames of mind: The Theory of multiple Intelligences.

Lodon:Paladin.

Henley,D.(2002).Clay Works in Art Therapy.

London:Jessica Kingsley.

Hallahan,D.P,Kauffman,J. and Lioyd.J.(1996).Introduction to learning disabilities.

Needham,MA:Allyn & bacon.

Miller,SP.Harris,A &  Merces,C.D(1995) Teaching intial Multiplication Skills to students with disabilities in general education classrooms. Learning disabilities :research & Practice.

Zaidel.A et al.(2006).Neuropsychology of Art.USA:Psucology Press.

Zaidel.A  et al.(2005).Neuropsychology.USA:Psychology Press.

مقدمه

هنر به عنوان پدیده ای زیبایی شناختی از قدرت خاصی برخوردار است به گونه ای که می تواند نیروهای متعارض درون فردی ، بین فردی ، و جامعه را بهبود بخشیده و سازگاری بهتری را برای صاحب اثر هنر ایجاد کرده و بعضاً مشکلات او را حل کند. علاوه بر درک و فهم حالات هیجانی و عاطفی مراجع به وسیله هنر از هنر می توان برای بهبود قدرت شناخت و ادراک افرادی که در شناخت و ادراک خود مشکلاتی دارند استفاده کرد و این خود پایه و اساس هنر درمانی است و هنر درمانی نیز خود شامل طیف گسترده ای از کاربردهای درمانی عناصر هنر است که در یکسوی این طیف ،‌ هنر به عنوان وسیله ای برای ارتباط غیر کلامی مؤثر است و هنر در پیوند با تداعی کلامی و تفسیر آن وآثار هنری امکاناتی را فراهم می کند برای درک و فهم حالات هیجانی که در مراجع وجود دارد و در سوی دیگر طیف ، درمان از خود فرایند هنری مشتق می شود. در رابطه با این قدرت درمانی هنر مطالعات گوناگونی انجام گرفته و بررسی ها نشان می دهد که یکی از بخش های مهم هر درمانی ،‌ که می تواند بسیار مفید  باشد ، «هنرهای تجسمی[۱]» است (عناصری ، ۱۳۸۰ ، میرزا بیگی ،‌۱۳۸۲ ، ‌لاندگارتن[۲] ، ۲۰۰۳ به نقل از هاشمیان و ابوحوزه ، ۱۳۸۶).

هنرهای تجسمی چون نقاشی ، طراحی و سفال از مهم ترین عوامل در بیان مقاصد ،‌افکار ،‌ عقاید و نیازهای درونی بشر محسوب می شوند که از دیرباز تا کنون همواره مورد استفاده انسان بوده است. اشتغال به این فعالیت خلاقه اعم از آفرینش و خلق یک نقاشی ، درست کردن یک مجسمه و یا کاربرد آن می تواند علاوه بر پرورش حس زیبایی و ذوق هنری انسان ، ‌نقش مؤثری در رشد شخصیت ،‌ شناخت ،‌ بینش و حل مشکلات و نابسامانی های روانی و درمان وی داشته باشد.(لاندگارتن ،‌۲۰۰۳ ،‌کیس و دالی ، ‌۲۰۰۸).

در نقاشی ها و ترسیمات کودکان می توان اطلاعات مناسبی از ویژگی های شخصیتی آنها به دست آورد و توانایی های ذهنی ،‌ شاختی ، ‌ادارکی ،‌ ویژگی های عاطفی و خصوصیات هیجانی ، ‌ناکامی ها ، فشارها و تمایلات درونی کودک را می توان از طریق نقاشی های او بازشناسی کرد. این قبیل فعالیت های هنری علاوه بر کمک به تشخیص نوع اختلالات ،‌ مشکلات و بیماری ،‌ شیوه مؤثری در رهاسازی عواطف و احساسات متراکم و فشارهای درونی به شمار می رود(دادستان،۱۳۸۴).

آموزش هنرهای تجسمی در بسیاری از مشکلات کودکان به ویژه مشکلات مربوط به یادگیری آنها راه گشاست.در واقع آموزش هنرهای تجسمی می تواند فرایند یادگیری و رشد تمام مهارت های مرتبط با یادگیری را تسهیل کند. مطالعات و بررسی های انجام گرفته در این زمینه نشان می دهد که هر دو نیمکره مغزی هنر را از جنبه های گوناگونی درک کرده و آموزش هنر می تواند مشکلات شناختی و ادراکی را کاهش دهد و نیز برخی بررسی ها حاکی از این مطلب است که هنرهای تجسمی موجب رشد بسیاری از مهارت ها و توانایی های کودک می شود
(زایدل ،‌۲۰۰۶ ، کیس و دالی ، ‌۲۰۰۸).

یکی از مهارت هایی که هنرهای تجسمی بر آنها تأثیر چشمگیری دارد ،‌ مهارت های پردازش اطلاعات بینایی[۳] است  که این مهارت ها در یادگیری انسان مؤثرند ،‌ اطلاعات رسیده از طریق حس بینایی از محیط را استخراج و سازماندهی کرده و این داده ها را با سایر اطلاعات حسی و اعمال شناختی سطوح مغزی بالاتر هماهنگ می کنند(فرهبد ،‌۱۳۸۴ ، کیس اسمیت[۴] ،‌۲۰۰۱).

مطالعات و بررسی های انجام گرفته در زمینه پردازش اطلاعات بینایی نشان می دهد که کودکان با ناتوانی های یادگیری به ویژه کودکان حساب نارسا و نارساخوان در پنج گروه از مهارت های پردازش اطلاعات بینایی یعنی درک ثبات شکل[۵] ، تشخیص شکل از زمینه[۶] ، درک روابط فضایی[۷]، حافظه بینایی[۸] ، و هماهنگی چشم و دست [۹] ، بیشترین مشکل را دارند ولی آموزش هنرهای تجسمی به ویژه نقاشی می تواند این مهارت ها را ارتقاء بخشیده و مشکلات یادگیری را در این گروه از کودکان به حداقل برساند(گاردنر ،‌۲۰۰۱ ، آندریاس ،‌۲۰۰۵).

معمولاً‌کودکان در سنین پیش دبستانی و سال های اول دبستان از مهارت های پردازش اطلاعات بینایی برای بررسی و درک شکل و نیز نمادهای بینایی نظیر حروف و اعداد استفاده می کنند و اساس بازشناسی کلمات در سال های بعدی دبستان بر پایه همین مهارت هاست و در ضمن این مهارت ها پیش زمینه ای برای رشد مفاهیم ریاضی است. این مهارت ها آنقدر با اهمیت است که ضعف و به نوعی اختلال در آنها موجب بروز مشکلاتی در خواندن و درک ریاضی و مفهوم عدد می شود(کیس اسمیت ،‌۲۰۰۱).

پژوهشگران و متخصصین در بررسی های گوناگون به این نتیجه رسیده اند که کودکان با نارسایی های ویژه در یادگیری به ویژه کودکان حساب نارسا اگرچه از دید و قدرت کافی برخوردارند ولی در تشخیص ،‌ درک و پردازش اطلاعات بینایی مشکلاتی دارند و به اعتقاد بسیاری از پژوهشگران و متخصصین ضعف در مهارت های پردازش اطلاعات بینایی به ویژه ضعف و ناتوانی در تشخیص شکل از زمینه ، درک روابط فضایی اشیاء و ثبات شکل می تواند در درک و فهم مفاهیم ریاضی و محاسبه اختلال ایجاد کند(سیف نراقی و نادری ،‌۱۳۸۴ ،‌آندریاس ،‌۲۰۰۵ ، لرنر[۱۰] ، ۱۹۹۶).

 تعریف هنر

هنر در معنای عام و وسیع خود عبارتست از تطبیق دانش و معرفت نظری به عمل انسان که انسان هوش خود را برای تغییر شکل طبیعت به کار می اندازد تا مواد اولیه طبیعی را به اشیاء و وسایل مفید تبدیل کرده و از این طریق حوائج و نیازهای خود را برطرف سازد. اما با در نظر گرفتن این معنی می توان گفت که هنر عبارت از فعالیت و کوششی است که برای ساختن و به وجود آوردن زیبائی به کار برده می شود ( بامداد، ۱۳۷۰ ).

به عبارت دیگر هنر مانند دانش و فلسفه وسیله ای است برای شناخت  واقعیات علم و نقش تخیلی در هنر بیش از علم است و نقش تعقلی و انتزاعی، درعلم بیشتر از هنر است. در واقع هنر چون فواره ای است که در شرایط گوناگون اجتماعی اوج گرفته و فرود می آید و بادهای سرنوشت آنرا به ورطه توالی بی پایان شکل ها می افکند.هر اثر هنری تجلی تازه ای از پیکار دائم انسانها با طبیعت است که برای شناخت بیشتر صورت گرفته و در این پیکار هر لحظه آفرینش تازه ای در هنر به وجود می آید. به اعتقاد افراد هنرمند باید در تعریف از هنر، احساس را در نظر گرفت و به اعتقاد آنها ، هنر فعالیتی است انسانی که شخص عالمانه و با استفاده از برخی نشانه های خارجی احساساتی را که تجربه کرده به دیگران منتقل می کند و این دیگران مبتلای این احساسات می شوند و خود آنها را تجربه می کنند ( سعدی پور، ۱۳۷۹، رامین، ۱۳۷۹ ).

طبق تعریف دیگر، هنر به هر یک از فعالیتهای نقاشی، مجسمه سازی ( پیکر تراشی ) ، معماری، تئاتر، سینما، موسیقی ( آوازخوانی و نوازندگی ) ، سفالگری ، طراحی ، عکاسی، کنده کاری، جواهر سازی، و نظیر آنها گفته می شود که در آنها خلاقیت و نوآوری وجود داشته باشد و حس زیبائی شناختی در آنها به نمایش گذاشته شود.بر اساس بسیاری دیگر از تعاریف، هنر پدیده ای است که هنرمند می آفریند و هنرمندان اکثراً رنجوران محرومی هستند که از دردهای خود نالان بوده و در پی درمان می گردند و می کوشند که به شیوه ای خردمندانه دردها و آلام خود را بیرون ریخته و روان را از سموم پاک کنند. روانشناسان هنری از تحلیل زندگی هنرمندان بزرگ چنین استنباط کرده اند که هنر چیزی جز انعکاس زندگی هنرمندان نیست و آثار هنری همانا نماینده ای از هنرمندان خلاق است. بسیاری از پ‍ژوهشگران، محققین و روانشناسان نیز هنر را پدیده ای خلاقانه و ساخته دست بشر می دانند که با عقاید، اندیشه ها، مفاهیم، معانی و احساسات ارتباط برقرار می کند و عنصر زیبائی شناختی در آن مطرح است و بر این اساس  هنر را به نقاشی، طراحی، سفالگری، مجسمه سازی، سینما، تئاتر، معماری، شعر و ادبیات، موسیقی و هنرهای دستی تقسیم بندی می کنند ( کرامتی، ۱۳۸۰ ، رامین ، ۱۳۷۷، دیس آنایاک[۱]، ۲۰۰۵، زایدل، ۲۰۰۶ ).

[۱] Dissunayake

[۱] Visual    arts

[۲]  Land Garten

[۳]  Visual Information processing skills

[۴]  Case-smith .J

[۵]  Form Constancy

[۶]  Figure- ground discrimination

[۷]  Spatial relation

[۸]  Visual memory

[۹]  Eye hand   coordination

[۱۰]  Lerner.J

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.