تحقیق هوشیاری و مراقبت های پرستاری کما با تاکید بر تحریکات حسی بیماران کمایی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق هوشیاری و مراقبت های پرستاری کما با تاکید بر تحریکات حسی بیماران کمایی دارای ۴۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
مراحل و دریافت محرکات حسی  و اختلالات حسی    ۸
تعریف هوشیاری    ۱۱
سطوح هوشیاری با تاکید بر کما    ۱۵
مراقبت های پرستاری کما با تاکید بر تحریکات حسی بیماران کمایی    ۱۹
مروری بر مطالعات انجام شده :    ۲۹
فهرست منابع :    ۴۳

 منابع

Davis AE, Gimenez A. Cognitive-behavioral recovery in comatose patients following auditory sensory stimulation. Journal of Neuroscience Nursing. 2003;35(4):202-9.

Heydari GM, Araghian MF, Jafari H, Gholipour A, Yazdani CJ. COMPARING THE EFFECTS OF FAMILIAR AND UNFAMILIAR VOICES AS AUDITORY SENSORY STIMULATION IN LEVEL OF CONSCIOUSNESS AMONG TRAUMATIC COMATOSE PATIENTS IN INTENSIVE CARE UNIT. Journal of mazandaran university of medical sciences. 2013;22(97):208-14. [Persian]

Amani F, Kazemnejad A, Habibi R. The Trends Of Mortality Indicators in the Years 1356 to 1386. Journal of Ardabil University of Medical Sciences 2009;3(9):210-7. [Persian]

Hoeman SP. Rehabilitation nursing: Prevention, intervention, and outcomes: Elsevier Health Sciences; 2008.

Lippert-GrÜner M, Wedekind C, Klug N. Outcome of prolonged coma following severe traumatic brain injury. Brain injury. 2003;17(1):49-54.

Urbenjaphol P, Jitpanya C, Khaoropthum S. Effects of the sensory stimulation program on recovery in unconscious patients with traumatic brain injury. Journal of Neuroscience Nursing. 2009;41(3):E10-E6.

Gorji M, Araghiyansc F, Jafari H, Gorgi A, Yazdani J. Effect of auditory stimulation on traumatic coma duration in intensive care unit of Medical Sciences University of Mazandarn, Iran. Saudi Journal of Anaesthesia. 2014;8(1):69. [Persian]

Lillis C, LeMone P, LeBon M, Lynn P. Study Guide for Fundamentals of Nursing: The Art and Science of Nursing Care: Lippincott Williams & Wilkins; 2010.

Elkin MK, Perry AG, Potter PA. Nursing interventions and clinical skills: Mosby St. Loise; 2003.

Kozier B. Fundamentals of nursing: concepts, process and practice: Pearson Education; 2008.

Hickey JV. Clinical practice of neurological and neurosurgical nursing: Lippincott Williams & Wilkins; 2011.

Ropper AH. Adams and Victor’s principles of neurology: McGraw-Hill Medical Pub. Division New York; 2005.

Shabani S, Roozikhah H, Nabil M. Data analysis deceased Road accidents using cluster analysis. Journal of Transportation. 2009;2(6):193-204. [Persian]

Formisano R, Vinicola V, Penta F, Matteis M, Brunelli S, Weckel JW. Active music therapy in the rehabilitation of severe brain injured patients during coma recovery. Ann Ist Super Sanita. 2001;37(4):627-30.

Nilsson U. The effect of music intervention in stress response to cardiac surgery in a randomized clinical trial. Heart & Lung: The Journal of Acute and Critical Care. 2009;38(3):201-7.

 مقدمه

هوشیاری، آگاهی از خود و محیط و پاسخدهی به تحریکات خارجی و نیازهای درونی است . همچنین هوشیاری وضعیتی پویا و متغیر بوده و دارای سطوحی است که واقعاُ مجزا از هم نبوده و بصورت طیفی است که در یک سر آن هوشیاری کامل و در سر دیگر آن کما قرار دارد(۱)؛ کما وضعیت عدم هوشیاری و عدم پاسخدهی به تحریکات است(۲) در واقع کما یک وضعیت عدم هوشیاری عمیق است که در آن بیمار بیدار نیست، چشمهایش بسته است، سیکل های خواب و بیداری در الکتروانسفالوگرافی بیمار وجود نداشته و گواهی بر رفتار یا ارتباط هدفمند در بیمار وجود ندارد (۳) و بواسطه آسیب های موضعی یا منتشر مختلفی که باعث قطع ارتباط سیستم فعال کننده مشبک از ساقه مغز و اختلال بیداری (اروسال) می شوند ، عارض می گردد(۱). هرچند سالهاست که بشر به نقش مهم و حیاتی مغز در بدن پی برده است و همواره تلاش نموده تا این ارگان حساس و پیچیده را از آسیب و صدمه محفوظ نگه دارد(۱) اما علی رغم همه این تلاشها ، آسیب های مغزی اعم از صدمات تروماتیک مغزی(TBI) [1] و صدمات غیر تروماتیک مغزی ( NTBI)[2] با این هدف تداخل نموده اند (۴) و از علل اصلی کما و سایر اختلالات هوشیاری محسوب می شوند، بطوریکه ضربه های مغزی و نخاعی مهمترین علت مرگ و میر و بستری در بیمارستان در بین حوادث و سوانح بوده (۵) که در این بین تروماهای سر با میزان۱۰۰۰۰۰/۳۰۰-۱۵۲، منبع اولیه مرگ و معلولیت می باشند(۶). همچنین سالانه حدود صد میلیون نفر دچار ضربه مغزی می شوند و بیش از هشتصد هزار نفر دچار ناتوانی های دائمی ناشی از آن می شوند، بطوریکه در انگلستان بطور متوسط ۹ مورد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بر اثر ضربه های مغزی می میرند که اکثرا در گروه سنی ۲۴-۱۵ سال بوده و در یک نسبت کلی تر ، هر ۶ دقیقه یک نفر در بیمارستان های این کشور به این علت پذیرفته می شوند(۷). در ایالات متحده نیز ، سالانه حدود ۱۰ میلیون آسیب به سر رخ می دهد و حدود ۲۰ % از این آسیب ها بقدری شدید هستند که باعث صدمه مغزی می گردند. هر ساله در امریکا حدود ۵/۱ میلیون نفر دچار ترومای مغزی می شوند که ازین میان ۵۰ هزار نفر فوت می کنند و ۸۰ هزار نفر دچار معلولیت های دراز مدت می شوند (۵). در ایران نیز آمار میزان مرگ بالاست بطوری که در حال حاضر دومین علت مرگ در ایران را آسیب دیدگی های سر به خود اختصاص داده است که طبق گزارش وزارت بهداشت ۲۵۰۰۰ نفر در سال ۱۳۸۸ به علت حوادث ترافیکی فوت شده اند(۸).

TBI همه گروههای سنی را تحت تاثیر قرار می دهد اما عامل اصلی مرگ و ناتوانی های دراز مدت در بین بالغین جوان و بچه هاست (۹)، خطر این آسیب ها در نوجوانان ،بالغین جوان و افراد بالای ۷۵ سال بیشتر است(۱۰). اکثر مبتلایان به TBI در سنین ۲۴-۱۵ سال با یک افزایش ثانویه در گروه سنی ۶۰ تا ۷۰ سال قرار دارند (۱۱). صدمات غیر تروماتیک مغزی نیز در هر سنی ممکن است بروز کند اما بروز این صدمات در سنین بالای ۶۵ سال بصورت قابل توجهی افزایش می یابد(۴). بیماران آسیب ترومایی مغز معمولا نقایص نرولوژیکی و تغییرات قابل توجهی در سطح هوشیاری دارند. بر طبق گزارشات ۲۵% از بیماران، از آسیب مغزی شدید نجات پیدا می کنند و فقط ۲۰ % از بیماران غیر هوشیار ، ۵ ماه پس از اولین آسیب مغزی بهبود می یابند و حدود نیمی از موارد برای باقی عمرشان غیر هوشیار می مانند (۱۲).  یافته های حاصل از مطالعه گرونر، ودکایند و کلوگ (۲۰۰۳)[۳] با عنوان پیامد های کمای طولانی به دنبال آسیبهای تروماتیک مغزی شدید” نشان داد که از ۲۴ بیمار مورد مطالعه ، شش بیمار جان باختند، سه بیمار در وضعیت نباتی باقی ماندند، شش بیمار به ناتوانی های شدید و شش بیمار دیگر به ناتوانی های متوسط مبتلا شدند و سه بیمار هم پس از یک سال به وضعیت بهبودی خوب رسیدند(۱۱).

از آنجایی که محرومیت حسی می تواند منجر به گیجی ، کاهش سطح هوشیاری ( عدم تشخیص موقعیت زمانی و مکانی) شود که این امر خود می تواند منجر به بستری طولانی مدت در بیمارستان ، عفونت اکتسابی بیمارستانی و عوارض ناشی از بستری از قبیل پنومونی، زخم فشاری و …، تحمیل هزینه های بیشتر ناشی از بستری طولانی و تاخیر در درمان شود(۱) و با توجه به نتایج متفاوت در این زمینه و تاثیر تحریک شنوایی با صدای آشنا بر سطح هوشیاری و وضعیت همودینامیک بیماران کمایی و همچنین نقش و توان پرستاران در اجرای این روشها ، هنوز نیاز به تحقیقات بیشتر در خصوص شرایط و چگونگی انجام مداخله، تعداد روزها، تعداد جلسات انجام مداخله در یک روز و مدت زمان هرجلسه ضروری به نظر می رسد.

نوشتار حاضر بر مفهوم ادراکات حسی استوار است و بر این اساس در این بخش به مراحل و دریافت محرکات حسی  و اختلالات حسی ، تعریف هوشیاری، سطوح هوشیاری با تاکید بر کما ، اثر محرومیت حسی  بر وضعیت هوشیاری و وضعیت همودینامیک، مراقبت های پرستاری کما با تاکید بر تحریکات حسی بیماران کمایی بعنوان توانبخشی فاز یک بطور اعم و تحریک شنوایی این بیماران پرداخته شده است.

مراحل و دریافت محرکات حسی  و اختلالات حسی

درک و دریافت حس ها برای حفظ تعادل افراد با خودشان و محیط فردی ضروری است بنابراین مراحل حسی به افراد اجازه تماس و ارتباط با دیگران و محیط را می­دهد(۷). بینایی، بویایی، شنوایی، لامسه، چشایی جزء مراحل حسی هستند(۳۲). هر فرد نیاز به محیطی دارد که با مراحل حسی برای ایجاد حمایت از حالت تعادل خود و برقراری سلامتی، مسئول و سازگار باشد. شخص قادر است با تحریک حسی آشنا و قابل کنترل سازش نماید بنابر این حواس طبیعی که در طول زمان تغییر می یابند، زیان آور نیستند اما زمانیکه تعادل بین تحریک و تطبیق مختل شود ، فرد تظاهرات رفتاری مربوط به کاهش یا  افزایش تحریکات حسی را نشان خواهد داد(۱۴)

دو جنبه از مراحل حسی، شامل دریافت و درک حس به افراد در حفظ تماس روزانه یا محیطشان کمک می­کند. دریافت جنبه بیولوژیک مراحل حسی است و شامل عملکرد اعضا حسی مانند چشم و گوش است. درک جزء روانی مرحله­ ی حسی است و مربوط به توانایی فرد در انتخاب طبقه­بندی و دادن مفهوم به محرک حسی است. (۳۲)

زمانیکه یک فرد محرکی را دریافت و درک می نماید آنرا طبقه ­بندی نموده و نیاز یا عدم­نیاز به آن را شناسایی می­کند و فرد براساس این محرک ها عمل می­کند ؛ در صورت موثر بودن عمل انجام شده فرد به حالت سازش برمی­گردد در غیر این صورت محرومیت حسی یا افزایش تحریکات حسی رخ می­دهد و سبب تظاهرات رفتاری می­شود. اثرات محرک ها با توجه به شخصیت­های فردی مختلف، منابع داخلی و خارجی تحریکات و روش زندگی شخص دریافت کننده ، متفاوت است. علاوه بر این برای حفظ سطح عملکردی مناسب، مددجو نیاز به داشتن حداکثر سطح تحریکات حسی دارد. تمام تحریکات حسی وارده ، قسمت قشری مغز را توسط سیستم فعال کننده­ی مشبک ([۱]RAS) تحریک می­کند . این سیستم توسط ایمپالس­های عصبی که از رسپتورهای بینایی، شنوایی، بویایی، پوست و عضله و اندام­های داخلی می­آید ، تحریک می­شود. RAS در مرکز ساقه مغز قرار دارد و شامل راه­های صعودی و نزولی است که به بخش قشری مغز می­روند. فیبرهای بالارو RAS قسمت قشری مغز را برای هوشیاری تغذیه می­کنند و فیبرهای پایین­رو از قسمت کورتکس عبور می کنند تا RAS واقع در ساقه مغز را تحریک نمایند. مهم­ترین بخش مرتبط با بیداری و تحریک­پذیری، بخش پایین رونده (نزولی) تشکیلات مشبک رتیکولار است که در ساقه مغز و تالاموس واقع شده است(۳۳).

تغییر در درک حسی به عنوان، حالتی که فرد در آن دچار تغییر در میزان با نوع محرک دریافت شده به همراه فقدان، عدم پاسخ و یا افزایش پاسخ به محرک می­شود، تعریف شده است(۱۶). اگر شخصی در محیطی که سطح پایین تحریکات را داراست قرار گیرد، تحریکات کورتیکال(قشری) کاهش و محرومیت حسی رخ می­دهد. زمانیکه تحریک بیش از حد باشد سیستم کورتکیال قادر به تنظیم تحریکات وارد شده نیست و شخص تحریک بیش از حد را تجربه می کند(۱). رفتارهایی که در طول محرومیت حسی رخ می­دهد شامل اختلالات شناختی، روحی و درک جسمی است، تغییرات شناختی از تمرکز ضعیف تا تغییر فکر یا عقاید غیرعادی تا توهم یا اختلال حافظه، گیجی، عدم آگاهی به زمان و مکان ممکن است رخ بدهد. بیمار ممکن است در انجام وظایف ساده­ی شناختی مانند شمارش اعداد مشکل داشته باشد.

[۱] Reticular Activating System

[۱] Traumatic Brain Injury

[۲] Non-Traumatic Brain Injury

[۳]– GrÜner, Wedekind, Klug

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.