تحقیق پایداری شیب و انواع روش های تحلیل شیب

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پایداری شیب و انواع روش های تحلیل  شیب دارای ۴۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
تاریخچه    ۶
۲-۲- انواع ناپایداری در سطوح شیبدار    ۷
۲-۲-۱- ناپایداری در خاکها    ۷
۲-۲-۱-۱- ریزش    ۷
۲-۲-۱-۲- لغزش    ۸
۲-۲-۱-۳- شکست دایره‌ای    ۹
۲-۲-۲- ناپایداری در سنگها    ۱۰
۲-۲-۲-۱- شکست صفحه‌ای    ۱۰
۲-۲-۲-۲- شکست گوه‌ای    ۱۰
۲-۲-۲-۳- شکست واژگونی    ۱۱
۲-۲-۳- افتادن سنگها    ۱۱
۲-۳ روشهای تحلیل پایداری سطوح شیبدار    ۱۲
۲-۳-۱- روشهای تجربی    ۱۲
۲-۳-۲- روش احتمالاتی    ۱۳
۲-۳-۳- روش مونت کارلو    ۱۴
۲-۳-۴- روش تئوری بلوکی    ۱۵
۲-۳-۵- روشهای عددی در تحلیل پایداری شیب    ۱۷
۲-۳-۶- روشهای تعادل حدی    ۱۸
۲-۴- کاربرد روشهای تعادل حدی در تحلیل پایداری سطوح شیبدار    ۱۸
۲-۴-۱- شکست صفحه‌ای    ۱۸
۲-۴-۱-۱- بررسی امکان رخ دادن شکست صفحه‌ای    ۱۸
۲-۴-۱-۲- تحلیل شکست صفحه‌ای به روش تعادل حدی    ۱۹
۲-۴-۲- شکست گوه‌ای    ۲۱
۲-۴-۲-۱- شرایط وقوع شکست گوه‌ای    ۲۱
۲-۴-۲-۲- تحلیل شکست گوه‌ای به روش تعادل حدی    ۲۲
۲-۴-۳- شکست دایره‌ای    ۲۲
۲-۴-۳-۱- شرایط وقوع شکست دایره‌ای    ۲۲
۲-۴-۳-۲- تحلیل شکست دایره‌ای به روش تعادل حدی    ۲۳
۲-۴-۳-۳- محاسبه ضریب ایمنی برای شکست دایره‌ای    ۲۴
۲-۵-  پایداری خاکریزها با روش باریکه‌های قائم    ۲۴
۲-۵-۱- روش فلنیوس    ۲۷
۲-۵-۲- روش بیشاپ    ۳۰
۲-۵-۳- روش جانبو    ۳۴
۲-۵-۴- روش تیلور    ۳۶
۲-۵-۵- روش اسپنسر    ۳۸
۲-۵-۶- روش سارما    ۳۹
۲-۶-نتیجه گیری    ۴۰
منابع و مراجع    ۴۱

منابع

۱-وفائیان،م،۱۳۸۸،”سدهای خاکی،”مرکز نشر دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان،چاپ پنجم

۲-نیری، مریم، ۱۳۸۵٫ استفاده از شبکه عصبی مصنوعی در کنترل پایداری سد­های خاکی ناهمگن. رساله کارشناسی ارشد، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب

۳-Spencer, E., 1967. “A Method of Analysis of the Stability of Embankments Assumingparallel Inter-Slice Forces, Geotechnic,” Institution of Civil Engineers, London 17,11–۲۶٫

۴-Morgenstern, N., 1963. “Stability Charts for Earth Slopes During Rapid Drawdown, Geotechnic, Institution of Civil Engineers,” London13, 121–۱۳۱٫

۵-Janbu, N., 1967. Discussion of paper “Dimensionless Parameters for Homogeneous EarthSlopes”, Journal of the Soil Mechanics and Foundations Division, ASCE 93,367–۳۷۴٫

۶-Taylor, D.W., 1948. “Fundamentals of Soils Mechanics.” Wiley, New York.

۷-Colomer Mendoza,F.J., Ferrer Gisbert,A., Gallardo izquierdo.A., Bovea,M.D 2009. “Safety FactorNomograms for Homogeneous Earth Dams Less than Ten Meter High,” ۱۰۵:۲۳۱-۲۳۸٫

 مقدمه

احداث سدها، یکی از مهم­ترین و حیاتی­ ترین پروژه­ها در هر کشور محسوب می­شود و طرح ایمن و اقتصادی آن نیازمند زمان و هزینه زیادی می­باشد.

انواع سد­ها عبارتند از سد بتنی وزنی که پایداری آن بر اساس وزن آن است، سد بتنی قوسی که ممکن است تک قوسی یا دو قوسی باشد، سد بتنی پایه دار و پشت بنددار، سد پاره سنگی (که سنگی و سنگریزه ای هم گفته می شود)و سد خاکی که عمده مصالح آن مواد خاکی و پاره سنگی است.

به طور کلی سدی که بدنه آن از مصالح خاکی یا پاره سنگی یا از هر دو ساخته می­شود به نام سد خاکریز[۱] نامیده می­شود و اگر عمده مصالح آن خاک باشد، سد خاکی[۲] نامیده می­شود.

از زمان­های بسیار پیش احداث سدهای خاکی به منظور تنظیم و ذخیره­ی آب معمول بوده است،اما به علت امکانات محدود و عدم شناخت قوانین مکامیک خاک و هیدرولیک، ارتفاع سد­ها و بدنه خاکی از مقدار محدودی فراتر نمی­رفت.امروزه با پیشرفت علم مکانیک خاک و توسعه امکانات تکنولوژی و مطالعات دقیق­تر توانسته ­اند سد­های خاکی با ارتفاع­های قابل ملاحضه­ای احداث نمایند.از دیدگاه تکنیک و روش ساخت سدهای خاکی دو گروه هستند که تقریبا تمامی آنها در گروه غلتکی(کوبیدنی)قرار دارند و تعدادی در گروه هیدرولیکی و نیمه هیدرولیکی طبقه بندی می­شوند. منظور از سد­های غلتکی این است که ساخت سد با روش کوبیدن خاک که به وسیله ی غلتک است صورت می­گیرد و روش هیدرولیکی این است که با انباشته شدن مصالح ساخت سد صورت می­گیرد. از دیدگاه همگنی بدنه سد، سد­های خاکی را می توان به سه دسته تقسیم بندی کرد:سد­های خاکی همگن، سدهای خاکی مطبق یا مغزه دار و سدهای خاکی دیافراگمی.

سدهای خاکی همگن به سدی گفته می­شود که تمام بدنه آن از یک نوع مصالح ساخته می­شود. سدهای خاکی مطبق یا ناهمگن از معمول­ترین نوع سد­های خاکی است. در این نوع، نقش آب­بندی سد به عنوان مخزن به عهده­ی مغزه است و نقش استحکام و پایداری را عمدتا پوسته ایفا می­کند.سد­های خاکی دیافراگمی بدین صورت است که تمام بدنه از مواد درشت دانه یا مخلوط ساخته می­شود و فقط بخشی که نقش آب بند را دارد به صورت دیواره یا پرده غیر قابل نفوذ در بدنه ی سد تعبیه می­گردد.

انواع خرابی­هایی که در سد­های خاکی رخ می دهد بر حسب اهمیت عبارتند از:

انهدام حاصل از سرریز آب روی سد

در اثر زه غیر مجاز و شسته شدن خاک

گسیخته شدن دامنه­ها

شسته شدن کنار تونل­ها

در اثر شسته شدن پوشش نفوذ ناپذیر بالادست

 تاریخچه

بررس پایداری شیب­ها و بدست آوردن ضریب اطمینان برای پایداری شیب­ها مسئله ای می­باشد که از اهمیت خاصی برخوردار بوده است .فلنیوس(۱۹۲۷)ابتدایی­ترین روش را برای بدست آوردن ضریب اطمینان به روش باریکه­های قائم ارائه نمود ولی به دلیل صرفه نظر کردن از نیروهای بین باریکه­ای ضریب اطمینان به دست آمده از دقت کافی برخوردار نبود [۱].بیشاپ(۱۹۵۵) روش حل صحیح­تری را نسبت به روش فلنیوس ارائه کرد در این روش اثر نیروهایی که روی وجوه جانبی قطعات عمل می­کنند، نیز تاحدودی در نظر گرفته می­شود[۲].جانبو (۱۹۷۳-۱۹۵۴) روش­های ساده شده و عمومی چندی را به وجود آورد. روش عمومی جانبو، یک خط اثر فرض شده برای نیروهای بین باریکه در نظر گرفت و معادلات تعادل را بر اساس آن حل نمود[۳].تیلور (۱۹۴۸-۱۹۳۷) راه کاری ارائه داد که با روش­های مرسوم متفاوت بود در فصل بعد این روش به طور کامل تشریح شده است [۴].اسپنسر(۱۹۷۳-۱۹۶۷) یک روش ساده با دقت کافی ارائه کرد که با استفاده از یک فرآیند پیچیده، تعادل استاتیکی را با فرض اینکه برآیند نیروهای بین قطعه­ای دارای شیب ثابت و نامعلوم هستند ارضا می­نماید[۵].مرگنسترن(۱۹۶۳) نموگرام­هایی برای پایداری شیب بالادست در هنگام تخلیه­ی سریع مخزن ارائه نمود[۶].(علی شفیعی و همکاران(۱۳۸۵))با استفاده از روش شبکه­ی عصبی راه­کاری را برای پیش­بینی ضریب اطمینان و مشخصات سطح لغزش دایره­ی بحرانی سد­های خاکی ناهمگن ارائه کردند[۷].مندوزا و همکارانش(۲۰۰۹)فرمول­هایی برای بدست آوردن ضریب اطمینان سد­های خاکی همگن زیر ۱۰ متر ارائه نمودند[۸].

در این نوشتار به انواع ناپایداری در سطوح شیب دار که شامل ناپایداری در خاک­ها، ناپایداری در سنگ­ها و افتادن سنگ­ها می­باشد پرداخته شده است. انواع ناپایداری در خاک­ها که شامل ریزش، لغزش و شکست دایره­ای و انواع ناپایداری در سنگ­ها که شامل شکست صفحه­ای، شکست گوه­ای و شکست واژگونی می­باشد ارائه شده است. سپس به توضیح روش­های تحلیل پایداری سطوح شیب­دار که شامل روش تجربی، روش احتمالات، روش مونت کارلو، روش تئوری بلوکی ، روش عددی و روش تعادل حدی است پرداخته شده است.در ادامه به کاربرد روش تعادل حدی در تحلیل پایداری سطوح شیب دارکه شامل شکست صفحه­ای، شکست گوه­ای و شکست دایره­ای می­باشد پرداخته شده است. و در آخر هم انواع روش­های پایداری خاکریزها به روش باریکه­های قائم که شامل روش فلنیوس، بیشاپ، جانبو، تیلور، اسپنسر و سارما پرداخته شده است.

[۱] – Embankment Dam

[۲] – Earth Dam

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.