تحقیق پدیده گرد و غبار و روشهای مطالعه آن و معرفی مدلها و سنجنده های ماهواره ای

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پدیده گرد و غبار و روشهای مطالعه  آن و معرفی مدلها و سنجنده های ماهواره ای دارای ۹۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه و ضرورت بررسی پدیده گرد و غبار    ۵
۲-۱-آلودگی هوا    ۶
۲-۱-۱- ترکیبات آلاینده هوا    ۶
۲-۲- ذرات معلق در جو    ۸
۲-۳- پدیده فرسایش بادی    ۱۳
۲-۳-۱- مقدمه    ۱۳
۲-۳-۲- انتشار گرد و غبار    ۱۵
۲-۳-۳- انتقال گرد و غبار    ۱۸
۲-۳-۴- فرونشست گرد و غبار    ۱۸
۲-۴- تعریف انواع پدیدههای گرد و غباری    ۱۸
۵٫ ۲-۵- مروری بر تحقیقات انجام شده    ۱۹
۲-۵-۲-مروری بر تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۲۰
۲-۵-۳- مروری بر تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    ۲۲
۲-۶- منابع گرد و غبار    ۲۵
۲-۶-۱-پراکنش منابع گرد و غبار در سطح جهانی    ۲۵
۲-۶-۲- منابع گرد و غبار در غرب و جنوب غرب ایران    ۳۰
۲-۶-۳- نقشه مناطق مستعد فرسایش بادی در آسیای جنوب غربی و مرکزی    ۳۱
۲-۷- سیستمهای جوی توفانهای گرد وغبار    ۳۴
۲-۷-۱- مشخصات جوی توفانهای گرد و غبار در جنوب غربی آسیا:    ۳۵
۲-۸- لایه مرزی اتمسفریک    ۳۷
۲-۹- روشهای مطالعه گرد و غبار    ۳۹
۲-۹-۱- اندازهگیری در محل زمین – پایه    ۳۹
۲-۹-۲- سنجش از دور :    ۴۰
۲-۹-۳- مدلسازی گرد و غبار    ۴۵
۲-۱۰- معرفی مدلها و سنجندههای ماهوارهای مورد استفاده    ۴۹
۲-۱۰-۱- ساختار مدل های عددی پیش بینی وضع هوا    ۴۹
۲-۱۰-۲- معرفی مدل میان مقیاس جویWRF    ۵۲
۲-۱۰-۴- معرفی مدلHYSPLIT    ۶۲
۲-۱۰-۵- معرفی ماهوارهها و سنجندههای مورد استفاده    ۷۶
۲-۱۰-۶- اثرات گرد وغبار    ۸۴
منابع و مآخذ    ۹۲

منابع

[۱] معصومی، ا.، خالصی­فرد، ح.، ۱۳۹۱،”مطالعه پارامترهای فیزیکی هواویزهای جو زنجان با استفاده از اندازه­گیری­هایشیدسنج خورشیدی، داده­های ماهواره­ای و داده­هایNCEP/NCAR”، دانشکده فیزیک، دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان، پایان­نامه دکتری­.

[۲] مستثغایی، م.، ۱۳۸۹، “تجزیه و تحلیل عوامل جوی مؤثر بر ایجاد و گسترش گرد و غبار با استفاده از مدل جویWRF”، دانشکده جغرافیا،دانشگاه شهید بهشتی، پایان­نامه دکتری­.

[۳] خسروی، م.، ۱۳۸۹،”بررسی توزیع عمودی گرد و غبار ناشی از طوفان در خاورمیانه با استفاده از مدل NAAPS، مطالعه موردی : سیستان ایران”، چهارمین کنگره جغرافیدانان جهان اسلام.

[۴] درویشی بلورانی، ع.، ۱۳۹۰، “تعیین کانون­های گرد و غبار های غرب میانی ایران با استفاده از تکنیک های سنجش از دور، “رهگیری باد و بررسی ویژگی­های محیطی منطقه”،اولین کنگره بین المللی پدیده گرد وغبار و مقابله با آثار زیان بارآن، ۲۶-۲۸ بهمن ماه، اهواز­.

[۵] ذوالفقاری، ح.، ۱۳۹۰، “بررسی همدید توفان­های گرد و غبار در مناطق غربی ایران طی سال­های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸″، مجله جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، شماره ۳، صفحات ۱۷- ۳۴­.

[۶] رسولی، ع.، ۱۳۸۷، “مبانی سنجش از دور کاربردی با تاکید بر پردازش تصاویر ماهواره ای”، انتشارات دانشگاه تبریز­.

[۷] شمشیری،س.، ۱۳۹۱، “پهنه ­بندی گردوغباربااستفاده ازداده ­های ماهوارهMODIS (مطالعه موردی:استان کرمانشاه)”،دانشکده منابع طبیعی،دانشگاه صنعتی اصفهان، پایان­ نامه کارشناسی ارشد­.

[۸] حمیدی، م.، ۱۳۹۲، “مروری بر مدل­های عددی شبیه­سازی گرد و غبار”، اولین همایش بین­المللی ریزگردها، خرم­آباد­.

[۹] جعفری، س.، ۱۳۹۰،”بررسی نقش گردش منطقه­ای جو بر روی خاورمیانه در وقوع توفان­های گرد و غبار تابستانه در جنوب غرب ایران”، مجله مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، شماره ۵، صفحات ۱۷- ۴۵­.

[۱۰] McTanish, G.H., Pitblado, J.R., 1987, “Dust Storm and related phenomena measured from meteorological records in Australia, Earth Surf Prcess Landforms”, Vol. 12, pp. 415-424­.

[۱۱] Roskovensky, J., Liou, K., 2005, “Differentiating airborne dust from cirrus clouds using MODIS data”,Journal ofGeophysical research letters, Vol.32(12)­.

[۱۲] Shenk, W., 1974, “The detection of dust storms over land and water with satellite visible and infrared measurments” Journal ofReviewsWeather, Vol. 102, pp. 830-837.

[۱۳] Shao, Y., 2008,”Physics and modelling of wind erosion”, Vol. 37, Springer.

[۱۴] Shao, Y., Jung, E., Leslie, L. M., 2002, “Numerical prediction of northeast Asian dust storms using an integrated wind erosion modeling system”,Journal of Geophysical Research: Atmospheres (1984–۲۰۱۲),Vol. ۱۰۷(D24)­.

[۱۵] Tanaka, T. Y., Chiba, M., 2006, “A numerical study of the contributions of dust source regions to the global dust budget”,Journal of Global and Planetary Change, Vol.52(1), pp. 88-104­.

[۱۶] Varga, G.,2012, “Spatio-temporal distribution of dust storms – a global coverage using Nasa Toms aerosol measurements”,Hungarian geographical bulletin. 61(4), pp. 275-298­.

[۱۷] Wang, Y., Ariel, F., Draxler, R., de la Rosa, J., Zhang, X., 2011,” Global sand and dust in 2008: Observation and HYSPLIT model verification”, Journal of AtmosphercEnvironment, Vol. 45, pp. 6368-6381­.

مقدمه و ضرورت بررسی پدیده گرد و غبار

گرد و غبارها که دارای منشأ طبیعی و انسان ساخت هستند علاوه بر اینکه یکی از منابع آلوده کننده هوا می­باشند و سلامت افراد جامعه را به خطر می­اندازند با تأثیر بر تابش حرارتی و خورشیدی توازن تابشی زمین را بر هم زده و باعث تغییر آب و هوا و دمای منطقه شده و نهایتاً حیات موجودات زنده آن منطقه را دستخوش خطر می­سازد­.با توجه به بررسی محققان مختلف در سال­های گذشته، سالانه حدود ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیون تن غبار از رویدادهای گرد و غبار در بخش­های مختلف زمین وارد اتمسفر می­شود(۵۵) براساس بررسی­های انجام گرفته توسط تاناکا و چیبا[۱] (۲۰۰۶ ) مقدار کل گرد و غبار ورودی به اتمسفر ۱۸۱۷ میلیون تن در سال می­باشد (۵۷) که بیشترین مقدار از قاره افریقا وارد اتمسفر می­شود­ و حدود ۸/۱۱ درصد این گرد و غبار در منطقه آسیای جنوب غربی شکل گرفته و منتشر می­گردد­. محققان دیگری مثل زندر[۲](۲۰۰۳)، جینوکس[۳] و همکاران(۲۰۰۴) نیز با استفاده از مدل­هایی با مقیاس جهانی میزان گرد و غبار منتشر شده در این منطقه را در حدود ۲۸% و ۲۴% پیش­بینی نموده­اند که نشان دهنده سهم عمده این منطقه در بودجه گرد و غبار جهانی می­باشد(۳۶، ۳۴) به عبارت دیگر جدا از لزوم بررسی رویدادهای گرد و غبار در منطقه آسیای جنوب غربی و تأثیر آن بر محیط زیست کشورهای منطقه و ایران به دلیل نقش عمده این منابع در تولید گرد و غبار جهانی و اثرات آن بر کرهزمین و پدیده­هایی نظیر اقلیم و بر هم خوردن توازن تابشی اهمیت بررسی این پدیده در این منطقه به شدت افزایش می­یابد­.

آلودگی ناشی از گرد و غبار در هوای بسیاری از مناطق کشور به خصوص در مناطق جنوب شرقی، غربی و جنوبی مطرح است اما در سال­های اخیر به ویژه از تابستان ۱۳۸۸ با وقایع متعدد و عظیم که به پایتخت و شهرهای مرکزی نیز رسید و تعطیلی ادارات و مدارس و ضررهای اقتصادی و کشاورزی و کاهش کیفیت زندگی را به دنبال داشت، الگوی گرد و غبارهای کشور وارد عرصه جدیدی شد­. رویدادهای گرد و غبار مهیبی که بخش­های عمده­ای از ایران را تحت تأثیر قرار می­دهند اغلب دارای مقیاس منطقه­ای می­باشند و منابع به وجود آورنده این رویدادها اغلب در خارج از ایران و در کشورهای همسایه غربی و جنوب غربی ایران وجود دارند­. از این­رو برای بررسی این رویدادها لازم است از ابزارها، داده­ها وروش­هایی که قابلیت مطالعه ابعاد مختلف این رویدادها را در مقیاس بزرگ (منطقه­ای)، دارند استفاده شود­.

امروزه شبیه­ سازی عددی به عنوان یکی از مناسب­ترین ابزار افزایش آگاهی نسبت به پدیده­های گرد و غبار شناخته می­شود و در بسیاری از پژوهشکده­ ها، سازمان­های اجرایی مانند هواشناسی­ها به خصوص هواشناسی کشاورزی و هواشناسی فرودگاه­ها مورد استفاده محققین و بهره­برداران قرار گرفته و می­تواند برای پیش بینی زمان، شدت و ابعاد مختلف رویدادهای گرد و غبار به صورت کوچک مقیاس و بزرگ مقیاس مورد استفاده قرار گیرد­.

۲-۱-آلودگی هوا

حضور یک یا بیش از یک آلاینده اعم از جامد، مایع و یا گاز مانند گرد و خاک، دود غلیظ،گازمه­ آلود و بوی نامطبوع به مقدار کافی، با خواص مشخص و تداوم که توسط منابع آلوده کننده هوا و یا توسط انسان وارد طبیعت می­شود را آلودگی هوا می­ن امند­. آلودگی هوا می­تواند حیات انسان، گیاه و جانوران را به خطر اندازد(۲۴).

۲-۱-۱- ترکیبات آلاینده هوا

آلاینده­های هوا بسته به ترکیب شیمیایی خود به دو گروه آلییا معدنی تقسیم می­شوند:

ترکیبات آلی : ترکیبات آلی حاوی کربن و هیدروژن هستند و بسیاری از آن­ها دارای عناصری مانند اکسیژن، نیتروژن، فسفر و گوگرد می­باشند­. هیدروکربن­ها ترکیبات آلی هستند که تنها دارای کربن و هیدروژن هستند­. سایر ترکیبات آلی مهم در مورد آلودگی هوا عبارتند از کربوکسیلیکاسیدها، الکل­ها، اترها و استرها، آمین­ها و ترکیبات آلی گوگرد­دار­.

ترکیبات معدنی : ترکیبات معدنی موجود در هوای غیرآلوده عبارتند از : کربن و مونوکسیدکربن، دی اکسیدکربن، کربنات­ها، اکسیدهای سولفور، اکسیدهای نیتروژن، ازن، هیدروژن فلوراید و هیدروژن کلراید(۲۴)­

همچنین ترکیبات آلوده­ کننده هوا با توجه به نوع فاز مربوطه به دو دسته گاز­ها و ذرات طبقه بندی می­شوند­:

گاز­ها: آلاینده­های گازی که سیال­های بی­شکل­اند، کاملاً فضای آزاد شده در آن را اشغال می­کنند و بسیار شبیه به هوا عمل نموده و از اتمسفر جدا نمی­شوند­. در میان آلاینده­های معروف گازی از اکسید­های کربن­، اکسید­های سولفور، اکسید­های نیتروژن و هیدروکربن­ها می­توان نام برد­.

ذرات:ذراتآلاینده ذرات ریز جامد هستند که در مایع یا گاز به صورت معلق قرار دارند و تحت شرایط مناسب می­توانند از اتمسفر جدا و ته­نشین شوند­. این ذرات در شکل و اندازه­های متفاوتی با خصوصیات گسترده فیزیکی و شیمیایی موجود هستند و شامل غبار، دود­های غلیظ، دود، خاکستر، غبار مه ­آلود و اسپری است(۲۴).

۱٫Tanaka and Chiba

۲٫Zender

۳٫Ginoux

 

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.