تحقیق پدیده زمین لغزش و روش‏های عمده پهنه بندی و عوامل موثر در وقوع آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پدیده زمین لغزش و روش‏های عمده پهنه بندی و عوامل موثر در وقوع آن دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۵
۱-۲-آمار مربوط به بلایای طبیعی    ۵
۱-۳-تعریف زمین لغزش    ۷
۱-۴-طبقه‌بندی حرکات توده‏ای    ۸
جدول ۲-۱- طبقه‌بندی حرکات توده‏ای بر اساس مدل وارنز    ۸
۱-۴-۱ریزش‏ها    ۹
۱-۴-۲-واژگونی‏ها    ۹
۱-۴-۳-لغزش‌ها    ۱۰
۱-۴-۴-حرکات با گسترش جانبی    ۱۰
۱-۴-۵-جریان‏ها    ۱۰
۱-۵-پیکر شناسی زمین لغزش‌ها    ۱۲
۱-۶-ابعاد زمین لغزش (شکل ۲-۳)    ۱۳
۱-۷-وضعیت فعالیت زمین لغزش    ۱۴
۱-۸-چگونگی بروز زمین لغزش    ۱۶
۱-۹-عوامل عمده موثر در وقوع زمین لغزش    ۱۸
۱-۹-۱-شرایط زمین‌شناختی (ژئوتکنیک، ژئولوژی و لیتولوژی)    ۱۸
۱-۹-۲-خصوصیات خاک    ۱۹
۱-۹-۳-حرکات تکتونیکی ( گسل، زلزله و لرزش‏ها)    ۱۹
۱-۹-۴-اقلیم    ۲۰
۱-۹-۵-آب زیرزمینی و آب‌های جاری    ۲۰
۱-۹-۶-جهت و زاویه شیب دامنه    ۲۱
۱-۹-۷-پوشش گیاهی    ۲۱
۱-۱۰-کاربری اراضی و عوامل انسانی    ۲۲
۱-۱۱-پهنه بندی زمین لغزش    ۲۲
۱-۱۱-۱-اصول پهنه بندی در زمین لغزش    ۲۲
۱-۱۱-۲-انواع پهنه بندی در زمین لغزش    ۲۳
۱-۱۱-۳-مقیاس نقشه پهنه بندی زمین لغزش    ۲۴
جدول ۲-۲- مقیاس نقشه پهنه بندی زمین لغزش و کاربرد آنها    ۲۴
۱-۱۱-۴-روش‌های عمده پهنه بندی زمین لغزش    ۲۵
۱-۱۱-۴-۱-روش LNRF    ۲۵
۱-۱۱-۴-۲-روش AHP    ۲۶
جدول ۲-۳- مقیاس مقایسه دو به دو در مدل  فرآیند تحلیل سلسله مراتبی    ۲۶
۱-۱۱-۴-۳-روش ارزش اطلاعاتی    ۲۸
۱-۱۱-۴-۴-روش تراکم سطح (تحلیل حساسیت)    ۲۹
۱-۱۱-۴-۵-روش اثر نسبی    ۲۹
۱-۱۲-تثبیت و پایدارسازی شیب‌ها    ۳۲
۱-۱۲-۱-اصلاح هندسی (تغییر در شکل دامنه)    ۳۲
۱-۱۲-۲-اصلاح هیدرولیکی    ۳۳
۱-۱۲-۳-احداث سازه‌های نگهدارنده خاک    ۳۴
۱-۱۲-۴-اصلاح و بهبود مقاومت برشی خاک    ۳۵
۱-۱۳-پیشینه تحقیق    ۳۶
۱-۱۳-۱-پیشینه تحقیق در ایران    ۳۶
۱-۱۳-۲-پیشینه تحقیق در جهان    ۴۲
منابع و مراجع    ۴۸

منابع

[۱]      ع. کلارستاقی و س. فیض نیا، “بررسی نقش عوامل موثر بر وقوع زمین لغزش‏ها، مطالعه موردی حوزه آبخیز سد تجن”، ۱۳۸۰٫

[۲]      ص. شادفر، م. یمانی، ج. قدوسی، و ج. غیومیان، “پهنه بندی خطر زمین لغزش با استفاده از روش تحلیل  سلسله مراتبی”، منابع طبیعی، ج ۷۵، ص ۱۱۹-۱۲۶، ۱۳۸۶٫

[۳]     ص. شادفر، ج. قدوسی، ع. خلخالی، و ع. کلارستاقی، “بررسی و ارزیابی روش‌های آماری دو متغیره و LNRF در پهنه بندی خطر زمین لغزش مطالعه موردی: حوزه آبخیز جنت رودبار”، پژوهشهای سازندگی در منابع طبیعی، ج ۷۸، ص ۹، ۱۳۸۷٫

[۴]      ح. افجه‏ای نصرآبادی، ش. شتایی جویباری، ن. رافت نیا، و م. شریعت جعفری، “ارزیابی کارایی مدل های تجربی پهنه بندی خطر زمین لغزش (حائری- سمیعی و مورا-وارسون) برای بررسی وضعیت شبکه جاده جنگلی طراحی شده در جنگل شصت کلاته گرگان”، فصل نامه علمی پژوهشی تحقیقات جنگل و صنوبر ایران ج ۱۶، ش ۴، ص ۵۵۶-۵۷۳، ۱۳۸۷٫

[۵]      ص. علیمحمدی، ع. پاشایی اول، ش. شتایی جویباری، و ل. پارسایی، “ارزیابی کارایی مدل‏های پهنه بندی خطر زمین لغزش در حوضه سیدکلاته رامیان”، مجله پژوهش‏های حفاظت آب و خاک، ج ۱۶، ش ۱، ص ۵۹-۷۸، ۱۳۸۸٫

[۶]       وزارت راه و ترابری، گزارش مطالعات ژئوتکنیک و پایدارسازی لغزش دشتگان کیلومتر ۲۹ قطعه ۲/ب آزادراه قزوین – رشت، مهندسان مشاور دریاخاک‏پی، ۱۳۸۵٫

[۷]      ف. رضایی، و م. مرتضوی چمچالی، “مطالعه لغزش دشتگان و تحلیل خطر آن بر روی بزرگراه قزوین- رشت”، مجله علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی، ج ۲۰، ش ۷۷، ص ۷۱-۸۸، ۱۳۸۹٫

[۸]      ع. اکرامی راد، ا. اسلامی, و ج. رزاقی، “زمین لغزش بزرگ دشتگان رودبار (مسیر آزادراه رشت-قزوین) بررسی علل و چگونگی پایدارسازی آن”، مهندسی عمران شریف، ج ۲۸، ش ۱، ص ۱۱۹-۱۲۷، ۱۳۸۹٫

[۹]      ع. اکرامی راد و پ. حیدرپور, “بررسی علل وقوع زمین لغزش بزرگ در منطقه دشتگان رودبار”، اولین همایش منطقه‏ای مهندسی عمران، ص ۱۲۱-۱۲۶، ۱۳۹۰٫

[۱۰]      م. مرادی، م. ح. بازیار، و ض. محمدی، “پهنه بندی خطر زمین لغزش شهرستان دنا بر اساس سیستم GIS با استفاده از روش ”AHP، ششمین کنگره ملی مهندسی عمران, سمنان، ص ۸، ۱۳۹۰٫

[۱۱]      ک. بهنیا و ن. اعرابی، آزمایشهای مکانیک خاک (بر اساس ASTM 2012): انتشارات نگارنده دانش، ۱۳۹۱٫

[۱۲]      س. م. حائری و ا. ح. سمیعی، “روش جدید پهنه بندی مناطق شیب دار در برابر خطر لغزش زمین با تکیه بر بررسی‏های پهنه بندی استان مازندران”، فصلنامه علمی-پژوهشی علوم زمین، ج ۲۳-۲۴، ص ۲-۱۵، ۱۳۷۶٫

[۱۳]      م. مرتضوی چمچالی، ف. رضایی، و س. حکیمی، “بررسی ویژگی‌های زمین‌شناسی مهندسی آزادراه شمال حد فاصل رستم‌آباد- رودبار (زمین لغزش دشتگان)”، بیست و پنجمین گردهمایی علوم زمین, ص ۸، ۱۳۸۵٫

[۱۴]      J. B. Ritter, “Landslides and Slope Stability Analysis Using an Infinite Slope Model to Delineate Areas Susceptible to Translational Sliding in the Cincinnati, OH Area,” ۲۰۰۴٫

[۱۵]     P. Jaganatha Rao, and K. Kumar, “Landslide hazard zonation in Himalaya, Regional Symposium on Ronk Slopes. India,” pp. 53-59, 1992.

[۱۶]     Australian Geomechanics Society Landslide Zoning Working Group, “Guidelines for landslide susceptibility, hazard and risk zoning for land use planning,” Australian Geomechanics, vol 42, 2007.

[۱۷]      R. P. Gupta, and B. C. Joshi, “Landslide hazard zoning using the GIS approach—A case study from the Ramganga catchment, Himalayas,” Engineering Geology, vol. 28, no. 1–۲, pp. 119-131, 2//, 1990.

[۱۸]      A. Saha, R. Gupta, I. Sarkar, M. Arora, and E. Csaplovics, “An approach for GIS-based statistical landslide susceptibility zonation—with a case study in the Himalayas,” Landslides, vol. 2, no. 1, pp. 61-69, 2005/04/01, 2005.

[۱۹]      B. Pradhan, S. Lee, and M. F. Buchroithner, “A GIS-based back-propagation neural network model and its cross-application and validation for landslide susceptibility analyses,” Computers, Environment and Urban Systems, vol. 34, no. 3, pp. 216-235, 2010.

۱-مقدمه

نیاز روزافزون انسان به طبیعت و روند رو به رشد فعالیت‌های عمرانی، بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌های ملی و زیربنایی را به خود اختصاص داده است. این سرمایه‌ها باید با اطمینان کافی انتخاب شده به مصرف برسند تا متضمن بقاء و دوام منافع حیاتی انسان باشند. اما وجود پیچیدگی‌ها‌ی طبیعت مشکلاتی را بر سر راه تحقق این امر فراهم می‌آورد و ضمن اتلاف سرمایه‌های ملی و مردمی، انسان‌های بی‌گناه را قربانی می‌کند. حوادث و وقایع طبیعی بزرگ مقیاس نظیر، آتش‌فشان‌ها، زلزله‌ها و باران‏های سیل‌آسا که به عنوان حوادث غیرمترقبه یا بلایای طبیعی خوانده می‌شوند، از جمله مهم‌ترین و وسیع‌ترین این مشکلات هستند که به طور مستقیم و غیرمستقیم باعث بروز تلفات و خسارات قابل توجهی می‌شوند. از جمله آثار غیر‌مستقیم این حوادث ایجاد زمین لغزش‌ها و ریزش‌های سنگی در مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای می‌باشد.

حرکات توده‌ای[۱] از جمله پدیده‌هایی است که گاهی در شیب تند تپه‌ها و مناطق کوهستانی به وقوع می‌پیوندد و در برخی موارد خطرات جانی و مالی در پی دارد. یکی از اثرات غیرقابل‌انکار این پدیده، تشدید فرسایش خاک و انتقال رسوبات به پشت سدها و یا بندهای پایین‌دست حوزه‌های آبخیز می‌باشد.

زمین لغزش‌ جزء پدیده‌هایی به شمار می‌روند که در کل به عنوان حرکت توده‌ای معرفی می‌شوند. مطالعه علمی و جامع پدیده زمین لغزش در دنیا به دلایل متعدد، از مهم‌ترین مسائل در پروژه‌های عمده عمرانی، همچون انتخاب مسیر احداث بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی و فرعی کوهستانی، انتخاب محل احداث سدهای خاکی، بتونی و طرح‏هایی همچون توسعه جنگل‌ها و مراتع طبیعی و هرگونه توسعه معدنی در گرو مطالعات پایداری شیب‌های طبیعی منطقه است. عدم توجه به این مسئله خسارات جبران‌ناپذیری را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

کشور ایران با توجه به توپوگرافی عمدتاً کوهستانی، شرایط جغرافیایی و سازندهای متنوع زمین‌شناختی، فعالیت‌های نئوتکتونیکی، لرزه‌خیزی، شرایط مساعدی را برای وقوع پدیده زمین لغزش، به طور بالقوه دارا می‌باشد. این پدیده هر ساله به خسارت‌های مالی و جانی، تخریب راه‌ها، خطوط لوله، خطوط انتقال نیرو، تأسیسات معدنی، تونل‌ها، نقاط مسکونی شهری و روستایی و منابع طبیعی در کشور منجر می‌شود. عدم رعایت کاربری مناسب برای مناطق و تغییر در کاربری زمین‌ها همگی دست به دست هم داده تا فرسایش خاک، روز به روز با شدت بیشتری صورت گیرد و مبالغ مالی زیادی بجای آنکه صرف تولید و آبادانی این کشور گردد به ناچار صرف تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش می‌شود [۱].

۱-۲-آمار مربوط به بلایای طبیعی

مرکز تحقیقات همه‌گیرشناسی بلایا و حوادث[۲] بلایای طبیعی را به ۵ گروه ژئوفیزیکی[۳]، هیدرولوژیکی[۴]، بیولوژیکی[۵]، هواشناختی[۶] و اقلیمی[۷] تقسیم نموده که زمین لغزش‌ها را در زیرگروه حرکات توده‏ای از گروه اول لحاظ می‏نماید. بنا بر شکل ۱-۱ که توسط این مرکز در سال ۲۰۱۳ منتشر  شده است، روند صعودی بلایای طبیعی گزارش شده در دهه اخیر به خوبی قابل مشاهده است. بنا بر این گزارش در سال ۲۰۱۲ از میان ۱۰ کشور برتر از لحاظ مرگ‌ومیر فجایع طبیعی، ایران با ۳۱۹ قربانی در رتبه نهم قرار دارد [۲].

همچنین بنا بر آمار سال ۲۰۱۳ سازمان صلیب سرخ جهانی[۱]، در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ مجموعاً ۱۹۰ مورد حرکات توده‏ای (خشک و تر) گزارش شده که منجر به کشته شدن ۹۱۸۳ نفر در اقصی نقاط جهان گردیده است [۳].

در ادامه به معرفی پدیده زمین لغزش، چگونگی بروز و عوامل آن به همراه روش‏های عمده پهنه بندی و پیشینه تحقیقات انجام شده در ایران و جهان اختصاص داده شده است.

۱-۳-تعریف زمین لغزش

محققان و مؤلفین عبارات مختلفی را با وجود اشتراک‏های زیاد، برای توصیف انواع لغزش‌ها بیان نموده‏اند. از جمله به اصطلاحات حرکت توده‏ای، حرکت شیب[۲]، زمین لغزش[۳] و انتقال توده‏ای[۴] اشاره نمود.

اصطلاح زمین لغزش گاهی برای هر نوع توده خاکی که به سمت پایین دامنه حرکت کند، به کار می‏رود و در برخی موارد، اشاره به تیپ خاصی از حرکات توده‏ای دارد و عموماً به کلیه رویدادهایی گفته می‌شود که در اثر ناپایداری در دامنه‏ها اتفاق افتاده و سبب جابجایی توده‏ای از مواد در طول دامنه می‌شود [۵].

بر اساس نظریه برخی دانشمندان، زمین لغزش عبارت است از حرکت خاک، سنگ و واریزه ‏ها که برروی شیب‌ها صورت می‌گیرد [۶]. گاهی در این زمینه محققین علاوه بر خاک، مواد تشکیل دهنده شیب شامل صخره‏های طبیعی، انباشته ‏های مصنوعی و یا مخلوطی از آنها که توسط نیروی ثقل به سمت پایین جابجا شوند را نیز جزء این دسته به شمار می‏آورند [۷].

سازمان‏های مرتبط نیز تعاریف خاصی برای این پدیده عنوان نموده‏اند، از جمله می‌توان به تعریف فائو[۵] اشاره نمود که در راهنمای مدیریت آبخیزها، زمین لغزش را حرکت قسمتی از شیب یک صخره، واریزه درشت یا خاک در طول سطح لغزش معرفی نموده است [۸].

همچنین انجمن بین‌المللی زمین‌شناسی مهندسی[۶] نیز زمین لغزش را عبارت از جابجایی توده‏ای از مواد (سنگ بستر یا خاک‌های ماسه‏ای) در امتداد شیب به سمت پایین دامنه بیان نموده است. این انجمن عنوان نموده است که زمانی زمین مستعد حرکت می‌شود که نوعی ناپایداری (به هر دلیل ممکن) در یک شیب حادث شود [۹].

تعریف ارائه شده در زیر می‌تواند تکمیل کننده این بخش از بحث باشد:

زمین لغزش عبارت است از کلیه حرکات و گسیختگی‏های شیبی یا دامنه‏ای نسبتاً سریع که با کاهش ناگهانی ضریب اطمینان به سطح پایین‏تر از واحد (۱) تحت تأثیر غلبه نیروهای مخرب؛ محرک یا مهاجم بر نیروهای مقاوم در سطوح شیب‌دار به وقوع می‏پیوند. مضافاً اینکه در زمین لغزش‌ها مرزهای گسیختگی بارز و مشخص‏اند، حتی در زمین لغزش‌های قدیمی، منطقه لغزشی، مورفولوژی خاص خود را دارد و کاملاً قابل تمایز است [۱۰].

[۱] International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies

[۲] Slope Movement

[۳] Landslide

[۴] Mass Transport

[۵] Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO)

[۶] International Association for Engineering Geology and the Environment (IAEG)

[۱] Mass Movement

[۲] Centre for Research on the Epidemiology of Disasters (CRED)

[۳] Geophysical

[۴] Hydrological

[۵] Biological

[۶] Meteorological

[۷] Climatological

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.