پیشینه تحقیق پرش هیدرولیکی و روش های موجود برای کنترل آن دارای ۲۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱-مقدمه ۵
۲-۲-روش های استهلاک انرژی ۸
۲-۳-استهلاک انرژی با ایجاد پرش هیدرولیکی ۹
۲-۳-۱-مقدمه ۹
۲-۴-انواع پرش هیدرولیکی ۱۰
۲-۵- محل تشکیل پرش ۱۰
۲-۶-پرش مستغرق ۱۱
۲-۷-رابطه بین عمق های ۱۲
۲-۸- تابع اندازه حرکت و پرش هیدرولیکی ۱۴
مقدمه ۱۴
۲-۸-۱- تابع اندازه حرکت ۱۴
۲-۸-۲- منحنی تغییرات M برحسب y ۱۵
۲-۹- کاربرد رابطه اندازه حرکت در پرش هیدرولیکی ۱۷
۲-۱۰- تطابق منحنیهای انرژی مخصوص و تابع اندازه حرکت ۱۸
۲-۱۱- مشخصات پرش هیدرولیکی در یک کانال با مقطع مستطیلی ۱۹
۲-۱۱-۱- نسبت عمق های مزدوج ۱۹
۲-۱۱-۲- افت انرژی در پرش ۲۱
۲-۱۱-۳- افت انرژی نسبی ۲۱
۲-۱۱-۴- ارتفاع پرش ۲۲
۲-۱۱-۵- طول پرش ۲۲
۲-۱۱-۶- راندمان ۲۳
۲-۱۲- حوضچه آرامش ۲۴
منابع ۲۸
۱- محمودیان شوشتری، م (۱۳۸۶) اصول جریان در مجاری باز، جلد اول
۲- ایزدجو،ف (۱۳۸۳) تاثیر مواج بودن بستر بر روی طول پرش و نوسانات زیر فشار در حوضچه های آرامش از نوع پرش هیدرولیکی ، رساله دکتری، دانشکده مهندسی آب دانشگاه شهید چمران اهواز
۳- Rajaratnam, N. (1967) “Hydraulic jumps” Advances in Hydro science, 4, PP. 197-280.
۴- Rajaratnam, N. (1968). “Hydraulic jump on rough bed” Trabsactions of the engineering institute of Canada, Vol. 11, No. A-2, PP.1-8.
۵- Hughes, W.C, Flack. J.E. (1984). “Hydraulic jump properties over a rough Bed Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, Vol. 110, No. 12, PP. 1755-1771”
۶- Mohamed Ali, H.S (1991), “Effect of Roughened-Bed stiling Basin on Lengh of Rectangular Hydraulic Jump” Journal of hydraulic Engineering ASCE, Vol 117, No.1. PP.83-93
با توجه به اینکه بررسی خصوصیات مربوط به پرش هیدرولیکی مستلزم آشنایی با مفاهیم هیدرولیکی بسیاری میباشد که با دانستن آنها شناخت این پدیده عمیقتر صورت خواهد گرفت، از این رو در بخشهای مختلف این نوشتار برخی از مفاهیم کلی مربوط به هیدرولیک مجاری باز بیان شده و در ادامه مبانی مربوط به جهشهای هیدرولیکی کلاسیک تشریح میگردد. همچنین در انتها به روش های موجود برای کنترل پرش هیدرولیکی اشاره خواهد شد.
پرش هیدرولیکی میتواند روی کفهای نسبتاً افقی و یا کفهای شیبدار با مانع و یا بدون مانع به وجود آید و بدیهی است بسته به این که در کدامیک از موقعیتهای مذکور پرش حاصل گردد دارای خصوصیات کاملاً متفاوتی خواهد بود.
با توجه به سادگی هندسه آبراهه پرش های کلاسیک و اهمیتی که این سادگی در طراحی حوضچههای آرامش دارد، پرش هیدرولیکی کلاسیک طی هفتاد سال اخیر دارای اهمیت ویژهای بوده است. این پدیده در قرن ۱۶ توسط لئوناردو داوینچی توصیف گردیده است اما از سال ۱۸۲۰ که بیدونه ایتالیایی نتایج اولین آزمایش را چاپ کرد، مورد توجه خاص قرار گرفت. (ماکاگنو ۱۹۶۷ بخشهای مهم آزمایشات بیدونه را ارائه داده است). بخشهای مهم و جالب آن شامل موارد (به نقل از هاگر ۱۹۹۲).
– نسبت عمقهای متناظر بالادست و پائین دست پرش.
– طول پرش که از پنجه پرش تا ناحیه عمق پایان اندازهگیری گردیده بود.
نسبت عمقهای متناظر با استفاده از معادله مومنتم به خوبی توسط بلانگر (۱۸۳۸) پیش بینی گردید. مطالعات تئوری و آزمایشات بیشتری توسط برسی فرانسوی (۱۸۶۰) انجام شد. بزین و دارسی (۱۸۶۵) و بوزینسک (۱۸۷۷). فورشهایمر (۱۹۱۴ و ۱۹۲۵) به خوبی خلاصه ای از مطالعات پرش هیدرولیکی را ارائه نمودند. اطلاعات آزمایشگاهی زیادی توسط گیبسون (۱۹۱۴) برای اعداد فرود تا ۶/۸ ارائه گردید. مطالعات مولر (۱۸۹۴) را می توان به عنوان یک نمونه از یک روش متفاوت در قیاس با مطالعات فرانسویها در زمینه هیدرولیک در نظر گرفت. مطابق بررسی بعمل آمده توسط هاگر، اطلاعات سایر کشورها در این خصوص بدست نیامده است.
اولین مطالعه آزمایشگاهی سیستماتیک بر روی پرش هیدرولیکی کلاسیک توسط سفرانز (۱۹۲۷و ۱۹۲۹) انجام شده اگرچه هینز (۱۹۲۰)، استیونس (۱۹۲۵)، لوی و المز (۱۹۲۷) و منتقدین آنها در مورد اینکه پرش به چه چیزی اتلاق می شود بحثهایی داشته اند اما مقاله سفرانز (۱۹۲۷) خلاصه ای از مطالعات پیشین از جمله اطلاعات بیدونه، دارسی بزن، فریدی مریمان (۱۸۹۵) را دارا است. همچنین اطلاعات سازمان محیط زیست میامی (ریگل و بیبه ۱۹۱۷)، هورتون (۱۹۱۶) و کنیسون (۱۹۱۶) در آن گنجانده شده است. براساس مطالعات انجام شده توسط کنسیون و سفرانز و فلش بارت (۱۹۲۹) محاسبه عمقهای متناظر با استفاده از معادله مومنتم در سطح عمومی پذیرفته شد.
سفرانز (۱۹۲۹) پروفیل پرشها را در محدوده جریان غلطابی مشخص نمود و طی آن معادلهای را برای محاسبه طول جریان غلطابی[۱] ارائه داد. ضمناً استهلاک انرژی را به حرکت غلطابی جریان در ناحیه غلطابی نسبت داد و در آخر اولین دوره تحقیقاتی پرشهای هیدرولیکی، مبانی محدوده طولی و ارتفاعی پرش را تعیین نمود. در دهه سی میلادی مهندسین هیدرولیک آلمانی مطالعات مربوط به پرش هیدرولیکی را تحت تأثیر قرار دادند. سفرانز (۱۹۳۰) استهلاک انرژی جریان غلطابی را مورد بررسی قرار داد و همچنین طول جریان غلطابی را براساس مطالعات این واچرز (۱۹۳۰)، پیتر کوسکی (۱۹۳۲) و مطالعات قبلی خودش دوباره تحلیل نمود.
در طول دوره دوم مطالعه مربوط به پرشها، عمده مطالعات و نتایج توسط ایالات متحده آمریکا بدست آمد که طی آن بخماتف (۱۹۳۲) در مورد جریان آبراهههای باز بحث نمود و راس (۱۹۳۴) فرضیه اعداد بدون بعد که عدد فرود از شاخص های مهم پرشهای هیدرولیکی می باشد را ارائه نمود.
هوک (۱۹۳۴) پرشهای بزرگ و همچنین عکسبرداری از آنها را گزارش نمود و دراموند (۱۹۳۵) یک رویه ساده طراحی را ارائه نمود. بخماتف و ماتزکه (۱۹۳۶) پروفیلهای بدون بعد سطح آزاد آب و همچنین دادههای آزمایشی عمقهای متناظر و طول پرش را ارائه نمودند. سومین مطالعه انجام شده در خصوص طراحی توسط اسکوبی (۱۹۳۹) ارائه گردید. مور (۱۹۴۳) وضعیت ایجاد پرش در انتهای شیب شکنها و همچنین انواع فرمهای پرش و پروفیلهای سطحی را مورد بررسی قرار داد و بخماتف و ماتزکه به هنگام بررسی این مقاله ایده توزیع سرعت را ارائه دادند.
سایر مطالعاتی که در این میان حائز اهمیت هستند توسط اسمتانا (۱۹۳۳ و ۱۹۳۵) در چکسلواکی، ویسیکی (۱۹۳۱) در سوئیس، جونز (۱۹۲۸) و انگل (۱۹۳۳) در انگلیس، لیندکویست (۱۹۲۷ و ۱۹۳۳) در سوئد، اسکاند (۱۹۳۸ و ۱۹۴۶) در فرانسه، فرگلیو (۱۹۳۹) در ایتالیا و توسط محققین روس از جمله آروین (۱۹۳۵) و سوتوسو (۱۹۳۵) ارائه گردیده است. نقد و بررسیهای مهمی نیز توسط شوکلیچ (۱۹۳۵)، سیترینی (۱۹۳۹) و بعد از آن توسط جیگر (۱۹۴۹) انجام شد. دوره دوم مطالعات پرش های هیدرولیکی با آغاز جنگ جهانی دوم به اتمام رسید.
در اواخر دوره ۵۰ و اوائل دوره ۶۰ سه کار عمده در زمینه پرشهای هیدرولیکی از جمله مطالعات راس و همکاران (۱۹۵۹) و اشکرودر (۱۹۶۳) و راجاراتنام (۱۹۶۵) انجام گرفت. تمام این مطالعات با میدان سرعت داخلی و ویژگیهای توربولانت در پرش هیدرولیکی درارتباط بودند. بطور همزمان برادلی و پترکا (۱۹۵۷) اطلاعات بیشتری را در هنگام مطالعه جریان دریچهها توسط فرانکو(۱۹۵۵ و ۱۹۶۱) جمع آوری کردند.
راجاراتنام (۱۹۶۲و۱۹۶۸) پروفیل سطح آزاد را تعریف کرد، پاتاب هیرامایا (۱۹۶۴) اثرات ویسکوزیته را مورد بررسی قرار داد و هانکو (۱۹۶۵) میزان افت انرژی در پرش را مطالعه کرد. مطالعات تئوری مربوط به عمقهای متناظر و طول پرش توسط فلورز(۱۹۵۴)،اشکرودر (۱۹۵۴ و ۱۹۶۲)، هورسکی آمداستراوس (۱۹۶۰ و ۱۹۶۱) و بور (۱۹۶۰)، راو و راماپ راساد (۱۹۶۶) و گوپتا (۱۹۶۷) انجام شده است. آنی (۱۹۶۱) و اشکرودر (۱۹۶۴) معادلات اساسی جریان توربولانت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آلن و حمید (۱۹۶۸) موقعیت ایجاد پرش، بریتنودر و دورر (۱۹۶۷) توزیع توربولانت در پرش و رضوان (۱۹۶۷) مشخصات توربولانت در طول پرش را مورد بررسی قرار دادند. این دوره از تحقیقات با نظریه راجاراتنام (۱۹۶۷) پیرامون پرشهای هیدرولیکی به اتمام رسید. راجاراتنام در مقاله خود ضمن بررسی مقالات اخیر اشاره خاصی نیز به ویژگیهای جریان داخلی داشت. همچنین فرضیه او پیرامون تطبیق هیدرولیکی با جتهای دیوارهای بسیار حائز اهمیت است.
دوره چهارم پرشهای هیدرولیکی در اوائل دهه هفتاد صورت گرفت و شامل روشهای مشاهداتی بسیار پیشرفته مانند روش هات فیلم (رش ۱۹۷۰، رش و لوت هاورز ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲) و سنجشگر لیزر داپلر می باشد. اولین مدلهای ریاضی پرش هیدرولیکی توسط راس (۱۹۷۰) نارایانان (۱۹۷۵) مک کرکدیل و خلیفه (۱۹۸۳) مادسن و سوندسن (۱۹۸۳)، سوندسن و مادسن (۱۹۸۴)، قارانگیک و چادری (۱۹۹۱) تهیه گردید و تغییر جریان از وضعیت فوق بحرانی به جریان زیر بحرانی توسط معادله از نوع بوزینسک شبیه سازی شد.
[۱]Length of Roller
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر