تحقیق پلاستیک‌ها و انواع عملیات حرارتی روی آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پلاستیک‌ها و انواع عملیات حرارتی روی آن دارای ۴۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: پلاستیکها و عملیات حرارتی روی آن    ۵
۱-۱: تعریف پلاستیکها    ۵
۱-۲: پلیمرها    ۵
۱-۲-۱: دسته بندی پلیمر‌ها    ۶
۱-۳- انواع پلاستیک‌ها    ۶
۱-۴: اصلاح خواص در پلاستیکها    ۷
۱-۴-۱: افزودنی‌ها    ۷
۱-۴-۲: عملیات حرارتی    ۸
۱-۴-۳: لزوم انجام عملیات حرارتی روی پلاستیک‌ها    ۸
۱-۵: انواع عملیات حرارتی مورد استفاده برای پلاستیک‌ها    ۱۲
۱-۵-۱: آنیلینگ    ۱۲
۱-۵-۲: ترک تنشی    ۱۳
۱-۵-۳: نمونه‌ای از فرایند آنیلینگ    ۱۴
۱-۵-۴: پخت نهایی    ۱۴
۱-۵-۵:اجینگ    ۱۶
۱-۷: مروری بر فصلها    ۱۶
فصل دوم: ترموپلاستیک پلی اتیلن سنگین ، فرایند اکستروژن و جوش هاتپلیت و مروری بر تحقیقات    ۱۷
۲-۱: مقدمه    ۱۷
۲-۲: ترموپلاستیک پلی اتیلن سنگین    ۱۸
۲-۳: فرایند اکستروژن    ۲۰
۲-۴ اتصال قطعات پلاستیکی به روش جوش هاتپلیت    ۲۳
۲-۵: تحقیقات انجام‌شده در زمینه آنیلینگ    ۲۴
۲-۵-۱: آنیلینگ اتصالات پلاستیکها    ۳۹
۲-۶ تحقیقات انجام‌شده در زمینه AGING    ۴۳
۲-۶-۱ کاربرد AGING  در اتصالات پلاستیک‌ها    ۴۳
خلاصه    ۴۶
مراجع    ۴۸

مراجع

۱-Karakas H.C., “A Comparison between the Thermo mechanical and Structural Changes in Textured PET Yarns after Superheated Steam and Dry Heat Treatment”, Fibers and Polymers Vol.5, No.1, 19-24, 2004.

۲-Ramazani S.A., “Investigation of vacuum annealing effects on physical–mechanical properties of thermoplastic parts”, Materials and Design, NO. 26 , P. 89–۹۳ ,۲۰۰۵٫

۳-Rosato, Marlene G. (2000), Concise encyclopedia of plastics, Springer, p. ۲۴۵٫

۴-Ryan D., “Annealing polyethylen pipe”, Akatherm International BV,Netgherlands, 2008.

۵-Krishnan C., Benatar A,“ANALYSIS OF RESIDUAL STRESS IN HOT PLATE WELDED POLYCARBONATE”, ANTEC 1149-1153, 2004.

۶-Ktao k.,”A study of brittle-ductile transition in polyethylene”,Polymer engineering & science, May 1997, Vol 3, No. 5.

۷-Bassett D. C., “Principle of polymer morphology”, Technology & Engineering, 1981, p 229.

۸-Butler M. F., Donald A. M.,” A Real-Time Simultaneous Small- and Wide-Angle X-ray Scattering Study of In-Situ Deformation of Isotropic Polyethylene“, Macromolecules, 28, 6383,1995.

۹-CHEN J., “Influence of heat treatment on toughening of polyehtylene-octene copolymer (POE)/poly(ethylene terephthalate) (PET) blends”, JOURNAL OF MATERIALS SCIENCE, NO.39, P. 4049, 4051, 2004.

۱۰-DuPont Engineering Polymers , “General Design Principles”, The miracles of science™.

۱۱-Michler G.H., Balta-Calleja F.J., “Mechanical properties of polymer based on nanostracture and morphology”, CRC press, USA, 2005, p 176-179.

۱۲-The Loctite Design Guide for Bonding Plastics,Vol. 4, Supplier design guide, Henkel Corporation,2006.

۱۳-Troughton M. J., Handbook of plastics joining , United States of America, by William Andrew Inc, 2008.

۱۴-Acrylite FF Fabrication Tech Brief, Part 8. Cementing, Supplier design guide (1319(8F)-899-5RA), CYRO Industries, 1999.

۱۵-Amodel Polyphthalamide Design Guide , Supplier design guide (AM-50477), Solvay Advanced Polymers,2002.

۱۶-Andrews E.H.,”Developments in polymer fracture”, V.1, Applied science publisher,1979,p 246.

۱۷-Physical Properties of Acrylite GP Acrylic Sheet Supplier design guide (1235D-1192-10BP)—CYRO Industries 1988.

۱۸-Plexiglas Acrylic Sheet General Information , Supplier technical report (PL-1p), Rohm and Haas Company, 1985.

۱۹-Poopat B., Wu C., Benatar A., “OPTIMIZATION OF CONTACT HOT PLATE WELDING OF HDPE”, ANTEC 1999.

فصل اول: پلاستیک‌ها و عملیات حرارتی روی آن

۱-۱: تعریف پلاستیکها

واژه پلاستیک دارای ریشه یونانی و مشتق از واژه  Plastikos به معنی “شکل‌دادن یا جای‌دادن درون قالب برای قالبگیری” می‌باشد. انجمن صنعت پلاستیک SPI یک توضیح بسیار دقیق‌تر و مشخص‌‌تر به صورت زیر را ارائه نموده است:

پلاستیکها گروهی از مواد بوده که به طور کامل یا در بخشی از ساختار شیمیایی خود شامل ترکیباتی از کربن با اکسیژن، نیتروژن و هیدروژن و یا سایر عناصر آلی و معدنی می‌باشند. این مواد و در حالت نهایی خود، به حالت جامد تبدیل می‌شوند. در چند مرحله از فرایند ساخت و تولید خود نیز، شکل مایع به خود گرفته و درنتیجه قادر به تشکیل اجسامی سه‌بعدی در شکل‌های گوناگون می‌باشند. فرآیند شکل‌دادن آنها با استفاده از حرارت و فشار می‌باشد.

در حقیقت پلاستیک‌ها موادی جامد و پایدار با منشاء نفت و گاز بوده که امروزه جایگزین بسیار مناسبی برای چوب و فلز و شیشه وسرامیک‌ها می‌باشند. پلاستیک‌ها بخشی از خانواده‌ای بزرگتر از مواد به نام پلیمرها هستند.

۱-۲: پلیمرها

ساختار پلیمرها متشکل از مولکول‌های بزرگی بوده که از به هم چسبیدن تعداد زیادی مولکول کوچکتر تشکیل یافته‌اند. این مولکول‌های کوچکتر را مونومر و عمل اتصال و پیوند آنها را پلیمر شدن یا جایگیری مونومرها monomer insertion می‌گویند.

چنانچه واحدهای سازندۀ یک پلیمر (مونومر) از یک نوع باشند، آن را هموپلیمر (homopolymer) و اگر مونومرهای تشکیل دهندۀ یک پلیمر متفاوت باشند به آن کوپلیمر (copolymer) گفته می‌شود.

۱: دسته بندی پلیمر‌ها

در مهمترین تقسیم بندی پلیمرها به دو گروه تقسیم می‌شوند:

الف) پلیمرهای طبیعی: که حاصل فعل و انفعالات طبیعی هستند. مانند نشاسته، سلولز، کائوچوی طبیعی‌ (لاتکس)، پروتئین‌ها (مانند نخ ابریشم) و انواع صمغ‌ها و رزین‌های طبیعی مثل کهربا(شکل۱-۱)، سقز،کتیرا، مواد نفتی مثل قیر یا پلی‌ساکارید‌ها مثل قند.

ب)پلیمرهای مصنوعی (سنتزی): یعنی ترکیباتی که توسط انسان به وجود آمده است. مثل الاستومرها، پلاستیک و الیاف مصنوعی، پوشش‌ها و چسب‌ها و …

۱-۳- انواع پلاستیک‌ها

پلاستیک‌ها به دو گروه عمده گرماسخت یا ترموست (Thermoset) و گرمانرم یا ترموپلاست (Thermoplastic) تقسیم می‌شوند. پلاستیک‌های ترموست یا گرماسخت با واکنش شمیایی و عملیات حرارتی یا شیمیایی سخت شده، به شکل دائمی درآمده و نمی‌توان آنها را مجددا” نرم نمود. ترموست‌ها دارای سختی بالا، سفتی، مقاومت در برابر حرارت و حلال­های شیمیایی و مقاومت الکتریکی بالایی هستند. ترموست‌ها بر خلاف ترموپلاست‌ها از لحاظ شیمیایی پایدار نبوده و فعالند و با گذشت زمان در آنها اتصالات عرضی ایجاد می‌شود. معمولا به ترموست ها مواد افزودنی از جمله : خاک اره، خاک رس، خاک چینی و الیاف پنبه اضافه می‌کنند. ترموست ها معمولا شکننده هستند اما لاستیک با آنکه یک ترموست می باشد به علت وجود اتصالات عرضی در مولکول های زنجیره ای که به آن “ولگانیزه” می‌گویند و عامل ایجاد اتصال آن گوگرد است؛ شکننده نبوده و توانایی حرکت داشته و کاملا ارتجاعی است. در حقیقت مهمترین خصوصیات آن قابلیت کشش، انعطاف پذیری و برگشت به حالت اولیه می‌باشد برای تهیۀ لاستیک مخلوطی از کائوچو (طبیعی یا مصنوعی) را با گوگرد حرارت داده تا گوگرد در محل اتصال‌های دو گانه با کائوچو ترکیب شده و خواص ویژه و بسیار مهمی را در کائوچو ایجاد می‌کند؛ مانند: مقاومت به حرارت، مقاومت در برابر عوامل جوی و شیمیایی و سایش و خاصیت ارتجاعی. همچنین علاوه بر گوگرد که مهمترین افزودنی است، نرم کننده (پارافین) و دانه های رنگین (پیگمنت) و تقویت کننده (دوده) و پرکننده ها مثل پودر تالک را هم به لاستیک اضافه می‌کنند.

پلاستیکهای ترموپلاست یا گرمانرم موادی بوده که در هنگام سردسازی، سخت شده و با حرارت دادن دوباره می‌توان آنها را نرم و قالب‌گیری نمود.

۱-۴: اصلاح خواص در پلاستیک‌ها

از قابلیت‌های دیگر پلاستیک‌ها این است که می توان خواص آنها را بهبود بخشید. این عمل با استفاده از افزودنی‌ها و انجام عملیات حرارتی امکان‌پذیر می‌باشد.

 ۱-۴-۱: افزودنی‌ها

به کمک مواد افزودنی، ‌عمر مواد و قطعات، افزایش یافته، ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی آنها اصلاح شده، فرآیند آنها به میزان قابل توجه آسان گردیده، افت کیفیت آنها کنترل شده، و از آسیب‌پذیری مواد در برابر امواج گوناگون جلوگیری به عمل می‌آید. همچنین می‌توان به نسبت موارد مورد نیاز،‌ آنها را به الکتریسیته و حرارت، رسانا یا نارسانا نمود و آنها را از حملات میکروبیولوژیکی مصون داشت. این مواد عبارت از پایدارکننده‌ها، پرکننده‌ها، رنگدانه‌ها، مواد رهاکننده از قالب، مواد ضد میکروب، مواد اصلاح کننده ضربه پذیری، کمک فرایندها، مواد ضد الکتریسیته ساکن، مواد ضد آتش و دود، پراکسیدهای آلی، ضد اکسیدکننده‌ها، نرم کننده‌ها، مواد اسفنجی کننده، مواد فعال کننده سطحی، پایدار کننده‌ها بوده که هرکدام جهت ایجاد خصوصیات مطلوب به پلاستیکها اضافه می‌شود.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.