تحقیق پیش‌تیمار بذر (پرایمینگ بذر) و روش‌های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پیش‌تیمار بذر (پرایمینگ بذر) و روش‌های آن دارای ۲۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱- خواص دارویی و اهمیت زیره سبز    ۵
۲-۲-خواص دارویی و اهمیت زیره سیاه ایرانی    ۶
۲-۳-خواص دارویی و اهمیت کرفس کوهی    ۶
۲-۴-خواص دارویی و اهمیت بادرنجبویه    ۷
۲-۵-خواص دارویی و اهمیت سرخارگل    ۷
۲-۶-خواص دارویی و اهمیت چویل    ۸
۲-۷-تعریف پیشتیمار بذر (پرایمینگ بذر)    ۹
۲-۷-۱-تعریف جوانه‌زنی بذر    ۱۰
۲-۷-۲-نیازهای جوانه‌زنی    ۱۱
۲-۷-۳-خواب بذر    ۱۳
۲-۸-اهداف پیش تیمار و مکانیسم آن    ۱۳
۲-۹-روش‌های پیش تیمار    ۱۴
۲-۹-۱-روش های مکانیکی    ۱۴
۲-۹-۲-روشهای شیمیایی    ۱۷
فهرست منابع    ۲۲

 منابع

۱-شریعتی، م.، آسمانه، ط، و مدرس هاشمی، م. ۱۳۸۷٫ بررسی تأثیر پیش تیمارهای مختلف بر شکستن خواب بذر در گیاه بومادران. پژوهش و سازندگی. شماره ۵۶ و۵۷، صفحات ۸-۲٫

۲-شریفی، م.، و پور اسماعیل، م. ۱۳۸۲٫بررسی اثر برخی ترکیبات شیمیایی بر رفع خفتگی و القای جوانه زنی در دانه زیره سیاه.مجله علوم زراعی ومنابع طبیعی گرگان.

۳-دوازده امامی، س. و شاه منصوری، ع. ۱۳۸۳٫ اثر سرما بر جوانه‌زنی بذر چندگونه دارویی. خلاصه مقالات دومین همایش گیاهان دارویی، دانشگاه شاهد. ۲۹۷ صفحه.

۴-محمودزاده، ا.، نوجوان، م، و باقری، ز. ۱۳۸۶٫ اثر تیمارهای مختلف در شکستن خواب و تحریک جوانه‌زنی بذور یونجه زرد. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی. شماره ۶۲، صفحات ۵۵-۱٫

۵-محمودزاده، ا.، نوجوان، م، و باقری، ز. ۱۳۸۶٫بررسی اثر تیمارهای مختلف در شکستن خواب و تحریک جوانه‌زنی دانه‌های تاج خروس وحشی. مجله علمی کشاورزی. شماره ۲۶، صفحات ۲۵-۱۳٫

۶-ریاست، م.، نصیرزاده، ر، و حیدری، م.، ۱۳۸۴٫ تعیین مناسب‌ترین روش جوانه‌زنی و شاخص‌های سبز شدن بذر در تعدادی از گونه‌های شنبلیله بومی استان فارس. تحقیقات ژنتیک و اصلاح گیاهان مرتعی و جنگلی ایران. شماره ۱۳، جلد ۳، صفحات ۲۵۶-۲۴۷٫

۷-ساسانی، ش.، توکل افشاری، ر، پوستینی،ک، و شریف‌زاده، ف. ۱۳۸۶٫ ارزیابی تأثیر سرمادهی مرطوب، تیمارهای هورمونی و دوره انبارداری بر شکست خواب و القای جوانه‌زنی بذر زیره سیاه. علوم کشاورزی ایران. شماره ۳۸، جلد ۲، صفحات ۲۹۴-۲۸۷٫

۸-حاتمی مقدم، ز. و زینلی، ا. ۱۳۸۷٫ بررسی کارآیی تیمارهای پیش‌سرمادهی و خراش‌دهی شیمیایی و مکانیکی در شکستن رکود بذر گاوپنبه (Abutilun Theophrasti Med.). مجله الکترونیک تولید گیاهان زراعی. شماره ۱، صفحات ۳۷-۱۷٫

۹-کیانی،ک.۱۳۸۶٫ اطلس مصور گیاهان دارویی. چاپ کیهان. انتشارات زرقلم. ۳۱۹    صفحه.

۱۰-رضازاده، ش.، یزدانی، د، و شهبازی، س.، ۱۳۸۲٫ شناسایی اجزای فرار سرشاخه‌های Ferulago angulata جمع‌آوری شده از غرب ایران. فصلنامه گیاهان دارویی. شماره هفتم. ۱۲۴ صفحه.

Macchia, L. , Ang’ elini, G., and Ceccarini,  L.  ۲۰۰۴٫ Methods  to  overcome  seed  dormancy  in  Echinasea  angustifolia  DC.  Scientia  Horticulturae.  ۸۹: ۳۱۷- ۳۲۴٫

Mayer, A.M. and Poljakoff, M.A . 1989. The Germination  of  Seeds.  New York:  Pergamon  Press. 28: 113-120.

Baskin, C. C., Baskin, J. M., and Hoffman, G. R. 2003.  seed  dormancy  in  the  prairie  forb  Echinacea  angustifolia var.  angustifolia (Asteraceae): Afterripening pattern  during cold  stratification.  Int. J. Plant  Sci. 153: 234- 243.

Bewley, J. D., and Black,  M.  ۲۰۰۵٫ Seeds  physiology  of  Development  and  Germination 2nd edn.  Plenum  Press, Network.

Leon, R. G., and  Owen, M. D. K.  ۲۰۰۳٫ Regulation  of  weed  seed  dormancy  through  light  and  temperature  interaction  Weed  Sci. 51: 752- 758.

مقدمه

توانایی بذرها در به تأخیر انداختن جوانه‌زنی خود تا زمانی که مکان و زمان برای استقرار آن‌ها مساعد باشد، یکی از مکانیزم‌های مهم بقا در گیاهان است. خواب بذر[۱] (کمون بذر) ممکن است برای تحلیل‌گران و محققان بذر چالش پیچیده و معمّا‌گونه‌ای باشد، امّا روشی است که برای بقا و سازگار شدن گیاهان با محیط رشدشان ضروری است (McDonald,2005).

خواب بذر، یک صفت قابل توارث به شمار می‌رود و شدت توارث‌پذیری آن به شرایط محیطی حاکم در طی نمو بذر بستگی دارد. به طور معمول گیاهانی که تاریخچه اهلی شدن آن‌ها طولانی است نسبت به گیاهان وحشی و گیاهانی که از تاریخچه اهلی شدن آن‌ها چندان نمی‌گذرد، خواب کمتری دارند (کیانی،۱۳۸۶). زمانی که بذر گونه‌های اهلی شده دارای خواب باشد، تولید کنندگان بذر، خریداران و تحلیل‌گران بذر با مشکل روبرو می‌شوند. در برخی محصولات زراعی از قبیل غلات زمستانه، داشتن حدّی از خواب جهت جلوگیری از جوانه‌زنی بذرها روی بوته مادری[۲] قبل از برداشت و کمک به حفظ کیفیت بذر، ضروری است. خواب ممکن است سبب حفظ بذرهای گونه‌های مختلف در خاک برای چندین سال و بدون اینکه جوانه بزنند، شود. این مسأله دلیل حضور علف‌های هرز و گیاهان ناخواسته در مزارعی است که به طور متوالی کشت می‌شوند(Baskin,2003).

تصور غلطی که در مورد خواب بذر وجود دارد این است که خواب به عنوان استراحت بذر در غیاب شرایط مناسب برای جوانه‌زنی در نظر گرفته می‌شود. این حالت را اغلب سکون[۳] می‌نامند. امّا خواب واقعی به حالتی اطلاق می‌شود که بذرها حتّی در شرایط محیطی مناسب برای جوانه‌زنی هم جوانه نمی‌زنند(McDonald,2005).

کیفیت بذر، شامل خصوصیات ژنتیکی همچون، خواب بذر، قوه نامیه[۴]، قدرت جوانه‌زنی، بنیه یا قدرت بذر[۵]، میزان رطوبت، قابلیت انبارداری بذر، زوال یا عمر بذر می‌باشد. امروزه کشاورزان به خصوص در کشورهای در حال توسعه با مشکلاتی از قبیل ناهمگنی خاک و عدم وجود شرایط مناسب ساختمان خاک مواجه هستند،که همین مسأله سبب بروز مواردی از جمله کاهش درصد جوانه‌زنی و عدم سبز شدن یکنواخت بذرها، رشد نابرابر گیاهان جوانه زده و رقابت نابرابر آن‌ها با همدیگر در استفاده از منابعی نظیر نور، مواد غذایی و آب شده و این عوامل سبب تفاوت در وزن توده زنده گیاهان و نهایتاً عملکرد آن‌ها می‌شود. بنابراین با توجه به شاخص‌های کیفیت بذر، می‌توان از پیش‌تیمارهای مختلف قبل از فرآیند جوانه‌زدن جهت حصول حداکثر جوانه‌زنی استفاده کرد.

پیش تیمار یا پرایمینگ  [۶] عبارتست از جذب آب به مقدار لازم برای آغاز وقایع جوانه‌زنی که با خشک کردن بعدی همراه است. هدف از اجرای پرایمینگ افزایش درصد جوانه‌زنی، کوتاه کردن متوسط زمان جوانه‌زنی، بهبود رشد و افزایش قدرت گیاهچه در طیف وسیعی از شرایط محیطی مناسب و نامناسب است(McDonald,2005).این روش در گیاهان دارای بذر ریز نظیر کلزا و یونجه و محصولاتی با ارزش اقتصادی، همچون گیاهان دارویی، که به خروج سریع و یکنواخت نیازمندند، موفقیت‌آمیز بوده است (امید بیگی،۱۳۸۴).

به منظوراهلی کردن و کشت گیاهان وحشی و خودرو که دارای خواص دارویی هستند، مطالعات زیادی صورت پذیرفته است. عمده مشکل کشت این قبیل گیاهان، داشتن دوره خواب در بذر این گیاهان است که سبب کاهش درصد جوانه‌زنی و مشکلات بعدی می‌شود(امید بیگی،۱۳۸۴). به دلیل عوارض مربوط به داروهای شیمیایی، امروزه اکثر جوامع به سمت داروهای گیاهی متمایل شده‌اند. جمع‌آوری این گیاهان خودرو از کوه و جنگل‌ها به تنوع زیستی خسارت زیادی وارد کرده است. بنابراین اهلی کردن و تولید این قبیل گیاهان بیش از گذشته نمود پیدا می‌کند و اوّلین گام جهت حصول تولید و عملکرد بالا، غلبه بر خواب بذر این قبیل گیاهان با استفاده از انواع پیش‌ تیمارها می‌باشد.

۲-۱- خواص دارویی و اهمیت زیره سبز

زیره سبز با نام علمی  Cuminum  cyminum L. گیاهی است بوته‌ای و علفی یکساله به ارتفاع حداکثر ۵۰ سانتی‌متر. ساقه‌ی این گیاه راست و دارای انشعابات دوتایی است. ریشه‌ی آن باریک و بلند و به رنگ سفید است. برگ‌ها به خاطر تقسیمات و بریدگی‌های زیاد باریک و نخی‌شکل هستند و به صورت متناوب بر روی ساقه قرار گرفته‌اند. گل‌ها کوچک به رنگ سفید و گاهی صورتی می‌باشند که مجموع آن‌ها به صورت چتر مرکب در انتهای ساقه قرار گرفته‌اند(کیانی،۱۳۸۶). میوه‌ها دوکی شکل و به طول حداکثر ۶ میلی‌متر و عرض ۵/۱ میلی‌متر می‌باشند که سبز کم رنگ مایل به خاکستری هستند و بوی معطری دارند. بجز میوه، قسمت‌های دیگر گیاه نیز معطر است. قسمت مورد استفاده این گیاه میوه‌های آن است که سرشار از اسانس می‌باشد.جنس، گونه، نوع اسانس و ترکیبات گیاه زیره‌ی سبز با زیره‌ی سیاه کاملاً متفاوت است و اثرات دارویی آن‌ها نیز در بعضی موارد تفاوت دارد.بیشترین مصرف زیره‌ی سبز در جهان در صنایع غذایی، ادویه‌جات، طعم دهنده‌ها، خوشبو کننده‌ها و صنایع عطرسازی می‌باشد.علاوه بر این‌ها از اسانس زیره‌ی سبز در صنایع آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی استفاده می‌شود (امیدبیگی، ۱۳۸۱).

۲-۲-خواص دارویی و اهمیت زیره سیاه ایرانی

زیره سیاه ایرانی با نام علمی Bonium percicum B.  گیاهی است دو ساله مانند هویج (بعضی از ارقام آن یکساله است)، ساقه آن توخالی و برگ های آن سبز با بریدگی و تقسیمات دو مرتبه‌ای که به صورت نوار نخی مانند است. گل‌های آن سفید رنگ به صورت چتر مرکب که در انتهای ساقه‌های گل دهنده که بلندی آن‌ها به ۹۰-۵۰ سانتی متر می‌رسد ظاهر می‌شود. ریشه آن دوکی شکل و میوه آن کشیده و باریک به طول ۵ میلی‌متر که در دو طرف باریک می‌شود. ارقام دو ساله زیره سیاه احتیاج به یک دوره رویش دوم برای رسیدن میوه دارد (صابر آملی،۱۳۸۲). گل های زیره سیاه معمولاً در اردیبهشت سال دوم ظاهر می‌شود و ۵/۲-۲ ماه بعد میوه آن که زیره است می‌رسد و همین که تقریباً میوه‌ها به رنگ قهوه‌ای درآمد، برداشت محصول باید با احتیاط آغاز شود.گیاه زیره سیاه از گیاهان قدیم است که از روزگاران کهن، بشر آن را شناخته و از اوایل قرون وسطی کشت آن در اروپا، ابتدا در سیسیل و جنوب جزایر اسکاندیناوی آغاز شده. در کتابهای طب سنتی گیاهی آلمان که قرن ۱۲ میلادی منتشر شده‌اند در همه آن ها از این گیاه به نام Kummich نام برده شده است.

از زیره سیاه به عنوان محرک اشتها، ضد تشنج، معرق و اسانس آن ضد قارچ است و یکی از مصارف مهم زیره سیاه به عنوان چاشنی و ادویه در صنایع غذایی است (امیدبیگی، ۱۳۸۱).

eed dormancy

Sprouting

Quiescence

Seed Viability

Seed vigor

priming

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.