تحقیق پیگمانهای میکروبی و فاکتورهای موثر در تولید آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پیگمانهای میکروبی و فاکتورهای موثر در تولید آن دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه ۵
۱-۳- پیگمانهای میکروبی ۷
۱-۳-۱ تعریف پیگمانهای میکروبی ۷
۱-۳-۲ تقسیم بندی پیگمانها ۷
۱-۳-۲-۱ ریبوفلاوین ۷
۱-۳-۲-۲ کانتاگزانتین ۸
۱-۳-۲-۳ کارتنوئیدها ۸
۱-۳-۲-۴ پرودیجیوسین ۸
۱-۳-۲-۵ فیکوسیانین ۹
۱-۳-۲-۶ ویولاسئین ۹
۱-۳-۲-۷ آستاگزانتین ۹
۱-۳-۳ فاکتورهای موثر در تولید پیگمان میکروبی ۹
۱-۳-۳-۱ دما ۹
۱-۳-۳-۲ PH 9
۱-۳-۳-۳ منبع کربن ۱۰
۱-۳-۳-۴ منبع نیتروژن ۱۰
۱-۳-۳-۵ نوع تخمیر ۱۰
۱-۳-۳-۶ مواد معدنی ۱۰
۱-۳-۴ پایداری پیگمانهای میکروبی ۱۰
۱-۳-۵ میکروبهای مولد پیگمان ۱۰
۱-۳-۵-۱ باکتریها ۱۱
۱-۳-۵-۲ قارچ ها ۱۲
۱-۳-۵-۳ گلسنگها ۱۳
۱-۳-۵-۴ مخمرها ۱۳
۱-۳-۵-۵ جلبکها ۱۳
۱-۳-۶ کاربردهای پیگمانهای میکروبی ۱۳
۱-۳-۶-۱ داروسازی ۱۴
۱-۳-۶-۲ مواد غذایی ۱۶
۱-۳-۶-۳ پزشکی ۱۶
۱-۳-۶-۴ دیگر کاربردها ۱۷
۱-۴- تعریف SPF 17
۱-۴-۱ ضریب یا عیار حفاظتی ۲۰
۱-۴-۲ حداقل مقدار اشعه ماورا بنفش ایجاد کننده قرمزی پوست (MED) 20
۱-۴-۳ ضریب یاعیار حفاظتی میانگین ۲۱
۱-۴-۴ ضریب یا عیار حفاظتی برچسب ۲۱
۱-۴-۵ ضریب حفاظتی آزمون شده (TEST) 21
۱-۵- کاربرد و مزایای کرمهای ضد آفتاب ۲۱
۱-۶- پیشینه تحقیقات انجام شده ۲۳
فهرست منابع فارسی ۲۷
فهرست منابع انگلیسی ۲۷

منابع

ملک زاده، فریدون. (۱۳۸۰). بیوتکنولوژی میکروبی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

گل محمدزاده، شیوا. ۱۳۸۴٫ تعیین روش برون تنی مناسب برای اندازه گیری فاکتورحفاظتی در برابر نورخورشید(SPF) لوسیون ضدآفتاب استاندارد هموسالات. مجله علوم پایه پزشکی ایران. دوره ۸٫ شماره۲٫

ساداتیان، سیداصغر. (۱۳۷۸). تظاهرات اصلی ودرمان بیماریهای پوست. تهران: سماط.

ملکی، مسعود. و [دیگران]. ۱۳۸۷٫ بررسی صحت فاکتورحفاظت دربرابرنورخورشید(SPF) برخی ازکرمهای ضدآفتاب.مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. دوره۵۲٫ شماره۳٫

رضوی، سید هادی. و [دیگران]. ۱۳۸۴٫ مقایسه روشهای استخراج پیگمان (کاروتنوئید) از مخمرSporobolomyces ruberrimus H110. نشریه علمی پژوهش های علوم وصنایع غذایی ایران. دوره ۱٫ شماه ۲٫

کاربخش،رفعت. و جاوید امینی. ۱۳۸۶٫ ارزیابی استخراج رنگ ازگلسنگهایLecanora sp ،Xanthoria sp. . نخستین همایش ملی میکروبیولوژی کاربردی ایران دانشگاه الزهرا(س).

نصراللهی،آیتالله. و [دیگران]. ۱۳۹۰٫ جداسازی و شناسایی مولکولی میکروارگانیسم های تولیدکننده رنگدانه وبررسی سمیت حاد در رنگدانه ها. مجله علمی_پژوهشی زیست فناوری میکروبی دانشگاه آزاداسلامی. دوره ۳٫ شماره ۹٫

 Golkhoo, S., et al. (2007). “Purification of astaxantin from mutant of from Phaffia rodozyma JH 82 which isolated from forest trees of Iran.” Pakistan J of Biological Science 10(5).

Golubev, W. I. (1995). “Perfect state of Rhodomyces dendrorhous (Phaffia rhodozyma).” Yeast 11.

Green, A. (2011). “Reduced melanoma after regular sunscreen use:randomized trial foolow-up.” j Clin Oncol 29(3).

Guerin, M., et al. (2003). “Haematococcus astaxanthin: applications for human healthand nutrition.” Trends in Biochem 21(5).

Neale, R., et al. (2002). “Application patterns among participants randomized to daily sunscreen use in a skin cancer prevention trial.” Arch Dermatol 138.

Nugraheni, S. A. (2010). “Chartacterization of carote Noid Pigments from bacterial symbionts of seagrass Thalasia ” joumalof Coastal Development 14(1).

Pazmio-Durn, A. E. (2001). “Anthocyanins from oxalis triangularis as potential food colorants.” Food Chemistry 75(2).

Pérez-Tomás, R. and B. Montaner (2003). “Effects of the proapoptotic drug prodigiosin on cell cycle-related proteins in Jurkat T cells.” Histol Histopathol 18.

Pinto, E. (2003). “Density-dependent patterns of thiamine and pigment Production in the diatom Nitzschia microcephala.” Phytochemistry 63.

Raisainen, R., et al. (2002). “Dermorubin and 5-chlorodermorubin natural anthraquinone carboxylic acids as dyes for wool.” Textile Res J 72.

۱-۱- مقدمه

علم بیوتکنولوژی، مجموعه­ای از متون و روش­ها است که برای تولید، تغییر و اصلاح فرآورده­ها، به نژادی گیاهان و جانوران و تولید میکروارگانیسم­ها برای کاربردهای ویژه از ارگانیسم­های زنده استفاده  می­شود. کاربرد بیوتکنولوژی در پزشکی به وسعت علم پزشکی بوده و حتی این علم با سرعت روز افزون به وسعت و دامنه علم پزشکی می­افزاید. از مهمترین کاربردهای بیوتکنولوژی در پزشکی می­توان به موارد تأثیر دگرگون بخش در امر درمان بیماری­های عفونی، ژنتیکی، سوء تغذیه و متابولیسم و نازائی، پزشکی قانونی و تأثیر دگرگون بخش در پزشکی زیبایی اشاره کرد (ملک زاده ۱۳۸۰، ۷۵).

باکتری­های پیگمان دار از جمله باکتری­هایی هستند که قادر به سنتز پیگمان بعنوان یک متابولیت ثانویه می­باشند. در مقایسه با سویه­­های بدون پیگمان خود، تفاوت­هایی را از نظر مقاومت نسبت به عوامل فیزیکی و شیمیایی از خود نشان می­دهند. بسیاری از رنگدانه­هایی که امروزه در روند تولید مواد غذایی، مواد رنگی، آرایشی بکار می- روند، گرایشی جهانی نسبت به تولید رنگدانه از منابع طبیعی ایجاد شده است. رنگدانه­های طبیعی از دو منبع مهم گیاهان و میکروارگانیسم­ها حاصل می­شوند. تولید رنگدانه توسط میکروارگانیسم­ها نسبت به منابع دیگر بسیار اهمیت دارد زیرا میکروارگانیسم­ها با رشد سریع، بازدهی بالاتر و استخراج راحت­تر، عدم وابستگی به شرایط جوی و گستردگی تنوع رنگ بیشتر نسبت به سایر منابع زیستی دارای مزایای بیشتری است. در این تحقیق اثرجذب اشعه ماورای بنفش پیگمان­های  میکروارگانیسم­ها که می توانند در فرآورده­های ضدآفتاب کاربرد داشته باشد مورد بررسی قرار گرفته است (Joshi 2003, 1302-1306).

فرآورده­های ضد آفتاب حاوی ترکیباتی هستند که از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب (بعنوان مثال اشعه UV) حفاظت می­کند.

سه نوع تابش UV خورشید وجود دارد:

الف-UVA: تابش اشعه­ی فرابنفش با طول موج nm400-320 که شامل ۲ نوع می­باشد: UVA1 (nm 400تا۳۴۰) و UVA2 (nm 340 تا ۳۲۰) که از سطح فوقانی پوست (تا سطح درم) نفوذ می­کند و نتیجه آن آسیب رساندن به لایه­های زیرین پوست می­باشد. این تابش سبب پیری زودرس پوست، زبر شدن، لکه دار شدن، فرو رفتگی، چین و چروک پوست شده و در پیشرفت سرطان پوست سهیم است.

ب- UVB: تابش اشعه ماورای بنفش با طول موج nm 320 تا ۲۹۰ که تنها تا قسمت اپیدرم نفوذ      می­کند و سبب سوختگی و سرطان پوست می­گردد و پیک آن از بخش پایانی صبح تا اواسط بعد از ظهر می­باشد. تابش UVB مانع از فعالیت RNA , DNA و سنتز پروتئین می­گردد و موجب ظهور آثاری از قبیل التهاب، قرمز شدن و سوختگی پوست می­شود. از طول موج­های بالاتر از nm 310 باعث تیره شدن رنگدانه­ها می­گردد.

ج- UVC: تابش فرابنفش در محدوده طول موج nm 290 تا ۲۰۰ که توسط لایه ازون بلوکه می­شود و به سطح زمین نمی­رسد. این بخش از تابش UVمورد توجه سازندگان فرآورده­های ضد آفتاب نمی­باشدتنها پرتوهای UVB , UVAهستند که به استراتوسفر ازون نفوذ می­کنند و به سطح زمین می­رسند. بیش از ۹۵% از این پرتوها در ردیف UVA قرار دارند، هدف اغلب ضد آفتاب­ها این پرتوها هستند.

در کانادا نور خورشید آنقدر قوی است که باعث تشدید پیری زودرس در پوست و ایجاد سرطان پوست می­شود. پرتوهای ماورای بنفش می­توانند از ابرها، مه، گرد و غبار عبور کنند. آب و شن و ماسه، سیمان و مخصوصاً برف می­توانند پرتوهای سوزاننده آفتاب را منعکس کنند و حتی افزایش دهند. این بدان معنی است که در زمستان هم نیاز به محافظت در برابر آفتاب داریم.

امروزه احتمال ابتلا به سرطان پوست بسیار بیشتر از آن چیزی است که ۲۰ سال پیش بود. دلیل اصلی نحوه زندگی ما در خارج از خانه و صرف زمان بیشتر در بیرون می­باشد. امروزه در معرض پرتوهای ماورای بنفش نسبتاً قوی­تر قرار داریم چون لایه محافظتی اوزون که گرداگرد زمین را فرا گرفته است بخاطر اثرات آلاینده­ها و مواد شیمیایی نازک ترشده است. تعداد مبتلایان به سرطان پوست رو به افزایش است. این تعداد از سال ۱۹۹۰ تاکنون حدود ۶۶% افزایش داشته است. لازم به ذکر است که محدودهUVC با توجه به تخریب لایه اوزون در برخی مناطق نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است(Hawk, Young et al. 2004)، (Narayanan Rao et al. 2010, 978-986) ، (Arora and Attwood 2009, 703-712) و (SAX 2000, 48-50).

۱-۳- پیگمان­های میکروبی

۱-۳-۱ تعریف پیگمان­های میکروبی

میکروارگانیسم­ها پیگمان­ های مختلفی را تولید می­کنند بعنوان مثال می­توان به کارتنوئیدها[۱]، ملانین­ها[۲]، فلاوین­ها[۳]، کوئینن­ها[۴] و پرودیجیوسین­ها[۵] و بسیاری از موناسین­های اختصاصی، ویولاسئین­ها[۶] یا ایندیگو اشاره نمود (Joshi 2003, 362-369) .

۱-۳-۲ تقسیم بندی پیگمان­ها

پیگمان­ها در دسته آلی / غیر آلی یا طبیعی / سنتزی تقسیم بندی می­شوند. پیگمان­های زیستی می­توانند براساس پیوستگی ساختار و واکنش­های طبیعی تقسیم بندی شوند (Malik 2012, 361-365).

۱-۳-۲-۱ ریبوفلاوین[۷]

ریبوفلاوین یک ویتامین زرد رنگ محلول در آب است که توسط تعداد زیادی از میکروارگانیسم­ها تولید می­شود. اکنون تولید ریبوفلاوین بوسیله مراحل تجاری بیوتکنولوژی با استفاده از آسکومیست­ها اشبیاگوسیپی[۸] قارچ رشته­ای کاندیدا فاماتا [۹] یا باکتری باسیلوس سوبتیلیس[۱۰]جایگزین سنتز شیمیایی که در گذشته استفاده می­شد، قرار گرفت. ریبوفلاوین در غذاهای کودک، غلات، صبحانه، پاستا، سس­ها، مراحل تولید پنیر، آب میوه­ها، تولیدات و فرآورده­های شیر ویتامینه و بعضی نوشیدنی­های انرژی زا استفاده        می­شود (Malik 2012, 361-365) و (Lim and Park et al. 2003, 137-144).

۱-۳-۲-۲ کانتاگزانتین[۱۱]

همانند گروه وسیعی از پیگمان کاروتنوئیدی توسط باکتریوکلروفیل نارنجی و صورتی تیره شامل   سوش­های برادیریزوبیوم[۱۲] جدا شده از غذا بنیادی گونه­های هالوباکتریوم[۱۳]ائسچینومنه[۱۴] تولید شده است. این پیگمان آنتی اکسیدان قوی است و مانع از اکسیداسیون چربی­ها در لیپوزوم­ها می­شود (Malik 2012, 361-365) و (Burmeister and Brooks 1996, 49-53).

[۱]-Carotenoids

[۲]-Melanins

[۳]-Flavin

[۴]-Coeinon

[۵]-Prodigiosins

[۶]-Violacein

[۷]-Riboflavin

[۸]Ashbya gossypii

[۹]candida famata

[۱۰]Bacillus subtilis

[۱۱]Canthaxanthin

[۱۲]Bradyrhizobium

[۱۳] -Halobacterium spp

[۱۴]Aeschynomene

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.