708 views
پیشینه تحقیق چندرسانهها و شبیهسازهای آموزشی و بهرهگیری از نظریه ساختنگرایی در طراحی چندرسانهای دارای ۵۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۵
۲-۱٫ شبیهسازهای آموزشی ۵
۲-۱-۱٫ تدریس و اصول یادگیری ۵
۲-۱-۲٫ رسانههای آموزشی ۶
۲-۱-۳٫ مزایای چندرسانهایها در آموزش و یادگیری ۷
۲-۱-۴٫ شیوههای استفاده از چندرسانهای در آموزش ۹
۲-۱-۵ مفهوم شبیهسازی ۹
۲-۱-۶٫ انواع شبیهسازی ۹
۲-۱-۷٫ دلایل اهمیت شبیهسازی ۱۲
۲-۱-۸٫ شبیهسازیهای متکی بر کامپیوتر ۱۳
۲-۱-۹٫ نقش معلم در جریان شبیه سازی ۱۳
۲-۱-۱۰٫ ارتقاء خلاقیت و حل مسأله با استفاده از شبیهسازیهای آموزشی ۱۴
۲-۱-۱۱٫ مبانی نظری به کارگیری شبیهسازی در آموزش ۱۵
۱٫ نظریهی رمز دوگانه ۱۶
۲٫ نظریه آموزش پیوندی ۱۷
۳٫ نظریه شناخت موقعیتی ۱۹
۲-۲٫ ساختنگرایی ۲۰
۲-۲-۱٫ مفهوم ساختنگرایی ۲۰
۲-۲-۲٫ شناخت گرایی ۲۳
۲-۲-۳٫ اصول و پیشفرضهای ساختنگرایی و شناختگرایی برای طراحی آموزشی ۲۵
۲-۲-۴٫ بهرهگیری از نظریه ساختنگرایی در طراحی چندرسانهای ۲۸
۲-۳٫ خلاقیت ۳۴
۲-۳-۱٫ مفهوم خلاقیت ۳۴
۲-۳-۲٫ ابعاد خلاقیت ۳۴
۱- دیدگاه محتوایی ۳۴
۲- دیدگاه فرایندی ۳۵
۲-۳-۳٫ روند تحولی خلاقیت در کودکان ۳۶
۲-۴٫ پیشینه پژوهش ۳۷
۲-۴-۱٫ پژوهشهای داخلی ۳۷
۲-۴-۲٫ پژوهشهای خارجی ۳۹
۲-۵٫ جمعبندی ۴۳
منابع و مأخذ ۴۵
– فرخمهر، حسین. (۱۳۸۸). لوازم یاددهی – یادگیری اثربخش. تهران: نشر عابد.
– فردانش، هاشم. (۱۳۸۷). طبقهبندی الگوهای طراحی سازندهگرا بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس. مجله علمی – پژوهشی مطالعات تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، دوره نهم، شماره دوم.
– ذوفن، شهناز. (۱۳۹۲). کاربرد فناوریهای جدید در آموزش. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها. تهران: سمت.
– فردانش، هاشم.(۱۳۸۸). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: سمت.
– قاسمی، علیاصغر. (۱۳۸۸). نقش ICT با محوریت نرمافزار GUEP2 در آموزش ریاضی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
– عمادی، محمد. (۱۳۸۸). اصول ساخت نرمافزارهای چندرسانهای. تهران: مجتمع فنی تهران.
– هرگنهان، بی. آر؛ السون، متیو. اچ. (۱۳۸۲). مقدمهای بر نظریههای یادگیری. ترجمه: علی اکبر سیف، تهران: دوران.
– همتی، شیوا. (۱۳۸۰). بررسی نسبت انواع سازندهگرایی و آموزش مجازی. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته فلسفه و تاریخ آموزش و پرورش، دانشگاه تربیت مدرس.
– قشمی، محمد. (۱۳۸۸). مقایسۀ تأثیر آموزش مبتنی بر کامپیوتر و آموزش سنتی بر میزان یادگیری دانشآموزان کلاسهای چندپایه در درس ریاضی منطقۀ انگوران زنجان در سال تحصیلی ۸۸- ۸۷٫ پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه اراک.
– سیف، علی اکبر (۱۳۹۱). روانشناسی پرورشی نوین- روانشناسی یادگیری و آموزش. چاپ پنجاه و دوم، تهران: دوران.
– سیف، علیاکبر (۱۳۸۷). روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش. ویرایش ششم، تهران: نشر دوران.
– رضوی، سیدعباس. (۱۳۸۶). پایههای نظری یادگیری از طریق فیلم و تلویزیون. ماهنامه تکنولوژی آموزشی، شماره ۲٫
– رضوی، سیدعباس. (۱۳۸۸). مباحث نوین در فناوری آموزشی. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.
– رضویه، اصغر؛ سیف، دیبا؛ طاهری، عبدالمحمد. (۱۳۸۴). بررسی تأثیر مؤلفههای اظطراب بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی در درس ریاضی فصلنامه تعلیم و تربیت. سال بیست و یکم . شماره ۲ تابستان. شماره مسلسل ۸۲ .
– امیرتیموری، محمدحسن. (۱۳۹۲). طراحی پیامهای آموزشی. تهران: سمت.
– زمانی، بیبی عشرت؛ عابدی، احمد؛ سلیمانی، نسیم؛ امینی، نرجس. (۱۳۸۹). بررسی مراحل علاقهمندی دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان به فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اساس مدل پذیرش مبتنی بر علاقه هال و هارد، مطالعات آموزش و یادگیری، ۲٫
– زمانی، بیبی عشرت؛ قصابپور، بیتا؛ جبل عاملی، جلال. (۱۳۸۹). بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای فراروی مدارس هوشمند، نوآوریهای آموزشی، سال نهم، پیاپی ۳۶٫
– بدریان، عابد؛ هنرپرور، بهاره؛ ناصریآذر، اکبر. (۱۳۸۹). طراحی و اعتباربخشی الگوی آموزش زمینه- محور شیمی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات.فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره ۳۶، سال نهم، زمستان.
پیدایش فناوری رایانه، بر استقبال از چندرسانهایها در قالب نرمافزارهای رایانهای تأثیر چشمگیری داشت و به جرأت میتوان گفت شیوع استفاده از چندرسانهای در فعالیتهای گوناگون به ویژه آموزش، مدیون قابلتها و تواناییهای برجستهی فناوری رایانه است. هنگامی که از رایانه صحبت میکنیم بیشتر به رایانههای شخصی نظر داریم. از چندرسانهای در آموزش و یادگیری بسیار استفاده میشود، زیرا از یک سو باعث جذب یادگیرنده شده، از سویی دیگر با امکانات متنوعی که برای وی فراهم میآورد، تداوم یادگیری او را تضمین میکند. بنابراین در این مقاله در زمینه چندرسانهها، شبیهسازها، الگوی شناختگرایی و یادگیری و پیشینه پژوهش پرداخته میشود .
برای این که دانشآموزان به یادگیری اثربخش نایل آیند، معلم باید طی فرایند تدریس به اصولی که یادگیری بر آن استوار میشود، توجه داشته باشد، مانند:
افکار، عواطف و تصویرسازیهای ذهنی به طور همزمان در تعامل با یکدیگرند، و به تغییر اطلاعات میپردازند. کاربرد روشهای مختلف به منظور فعالسازی بخشهای مختلف مغز و هماهنگ ساختن تجربههای دانشآموزان بسیار ضروری است.
محتوای برنامهی درسی باید با توالی مناسب تنظیم و تدریس شود، اطلاعات را باید به اجزای معنیداری تفکیک کرد و زمینه را برای درک و دریافت کلی از اطلاعات را آماده ساخت.
زمینهی حسی تدریس موجب واکنش بیشتر مغز میشود. همهی جنبههای محیط آموزش در یادگیری مؤثرند. معلم باید علاقهی دانشآموزان را از طریق احترامگذاری به احساسات، عقاید و … برانگیزد. با آنان ارتباطات غیررسمی منطقی داشته باشند و شرایط متنوع و مطلوبی را برای یادگیری به وجود آورند.
مغز در برابر الگوهای فاقد معنا مقاومت میکند. مغز، الگوها را تولید میکند. الگوسازی، یعنی سازماندهی اطلاعات. به اطلاعات از هم گسیخته و غیرمرتبط الگوی فاقد معنا گفته میشود.
دانشآموزان پیوسته در حال الگوسازیاند. نمیتوان الگوسازی را متوقف ساخت. اما میتوان آنان را جهت داد. تصویرسازی ذهنی و تفکر انتقادی نمونههایی از الگوسازیاند. تدریس اثربخش، دانشآموزان را قادر میسازد تا الگوسازی کنند. برقرار ارتباط میان برنامهی درسی و زندگانی زمینهی معناسازی و الگویابی را برای دانشآموزان به وجود میآورد.
عوامل مختلفی در یادگیری نقش دارند، مانند: زمینههای ذهنی، هیجانها، اعتماد به نفس، انتظارات و … معلم باید نگرشها و احساسات دانشآموزان را بشناسد و درک کند به آنان کمک کند. حمایتگر آنان باشد و بر یادگیری آنان اثر بگذارد.
یادگیری در محیط ملموس بهتر شکل میگیرد. محیط یادگیری باید کنجکاوی و میل به نوآوری را در دانشآموزان برانگیزد. درسها باید معنادار باشند. باید به روشهای مختلف به تدریس پرداخت تا درسها معنادار شوند. مغز ضمن ثبت موارد آشنا به طور همزمان برای پاسخدهی به محرکهای جدید هم میکوشد. معنایابی هرگز متوقف نمیشود، فقط میتوان آنها را منظمتر ساخت. توجه به موارد پیش به گفته معنایی کمک میکند.
یادگیری به یکباره به وجود نمیآید. یادگیری طی زمان شکل میگیرد. محیط یادگیری اثرگذار باید فرصتهای لازم برای پردازش را در اختیار دانشآموزان قرار دهد.
مغز انسانها به هم شباهت دارد، ولی انسانها از لحاظ وراثت متفاوتاند. پیش دانستههای مختلفی دارند. محیط پرورشی یکسانی ندارند. مغز هر کس به گونهای سازمان یافته است. دانشآموزان مثل هم نیستند. باید به تفاواتهای فردی آنان توجه داشت. آنان باید جهان را بر اساس ملاکهای ذهنی مخصوص خود درک کنند. باید به فعالیتهای مختلفی بپردازند. از روشهای متفاوت تدریس بهرهمند شوند و یاد بگیرند. معلم باید برای کارکرد بهینهی مغز دانشآموزان بکوشد (فرخمهر، ۱۳۸۸: ۵۱-۵۰).
رسانه آموزشی که در لغت به واسطه ، وسیله ، ماده وسط ، رابط دو چیز ، حدّ فاصل و بالاخره وسیله نقل و انتقال تعریف شده است . تمام این معانی با آنچه اصطلاحاَ رسانه آموزشی نامیده میشود مطابقت دارد. هر کانال ارتباطی که به کمک آن پیام آموزشی در اختیار یادگیرندگان قرار بگیرد و هدف آن آموزش و کمک به یادگیری باشد را رسانه آموزشی گویند. ویژگیهای رسانه باید متناسب با ویژگیهای مخاطب باشد، بنابراین رسانه آموزشی وسیلهایست که کلیه محتوای آموزشی را از طریق آن میتوان به فراگیران منتقل کرد (فردانش، ۱۳۸۸: ۱۸۶).
چند رسانهایهای آموزشی[۲]
همانگونه که از نام این واژه برمیآید، از تلفیق و ترکیب چندین رسانه تشکیل شده است. برای چندرسانهای تعاریف و توصیفهای متعددی آورده شده است. از جمله میتوان گفت:
چندرسانهایهای دیجیتال این امکان را برای یادگیرنده فراهم کردهاند تا بتواند از طریق ترکیبی از صدا و تصاویر با کنترل خود و بنا به نیازهای خود از محتوا استفاده کند. متخصصان آموزشی، فرصت درگیر ساختن دانشآموزان را با این صراحت در یادگیری و مشکلگشایی، از مزایای بسیار جذاب چندرسانهایها میدانند (ذوفن، ۱۳۹۲: ۲۱۶).
چندرسانهای هر گونه تلفیق متن، گرافیک، صدا، پویانمایی و ویدیو است که با رایانه و یا سایر ابزار الکترونیک منتقل میشود (رضوی، ۱۳۸۶: ۲۷۸).
واژهی چندرسانهای، به گردآوری انواع متفاوتی از فناوریهای دیداری و شنیداری با هدف ارتباط، بر میگردد. انواع مختلف چندرسانهای شامل: متن، صوت و گرافیک، انیمیشن و انواع شبیهسازیها هستند (عمادی، ۱۳۸۸: ۱۰).
چندرسانهای به هر گونه استفاده همزمان از چندین رسانه دیداری و شنیداری از جمله: متن، صدا، تصویر، عکس و پویانمایی جهت ارائه و انتقال اطلاعات اطلاق میگردد. این عبارت در معنی خاص خود همان لوح فشرده اطلاعاتی یا CD-ROM است که در رایانههای شخصی با به کارگیری سختافزار و نرمافزار مناسب امکان استفاده از چندین رسانه را فراهم میکند. این عبارت در اواسط دهه نود میلادی در دنیای کامپیوتر وارد شد و در ابتدا به علت هزینه زیاد امکانات سختافزاری، استفاده محدودی داشت. با پیشرفتهای اخیر، تقریباَ تمام کامپیوترهای شخصی، توانایی ارائه اطلاعات را در قالب مولتی مدیا را دارند. این ابزار به علت جذابیت بسیار و ویژگیهای منحصر به فرد آن یعنی تعامل با مخاطب در کمیت و کیفیت ارائه اطلاعات، در زمینه آموزش نیز کاربردهای فراوانی دارد ( مایر[۳]، ۲۰۰۱؛ به نقل از ملکیان و جامهبزرگ، ۱۳۸۸: ۱۲۶).
همانگونه که در تعاریف بالا دیده میشود، در چندرسانهای، عمل تلفیق و ترکیب چند نوع شکل رسانهای صورت میگیرد. الیور[۴] ( ۱۹۹۴) اشاره میکند که لغت چندرسانهای اختصاصاَ همواره برای رسانهی مبتنی بر رایانه به کار گرفته نمیشود بلکه در اصل، چندرسانهای به ترکیبی از محتوای شنیداری، دیداری و چاپی گفته میشود که به وسیلهی رسانههای گوناگون عرضه میشود. با وجود این، هم اکنون این واژه در صنعت رایانه پذیرفته شده است (رضوی، ۱۳۸۶: ۲۷۸).
استفاده از مجراهای ارتباطی متنوع مانند: متن، گفتار، تصویر، موسیقی، حرکت و .. در چندرسانهایها، سبب جذابیت بیشتر برنامهها و افزایش انگیزه در یادگیرندگان شده است. این امر در عین حال با انطباق ماده آموزشی مورد نظر با انواع هوشهای چندگانه سبب میشود که یادگیرندگان مختلف بر اساس تفاوتهای فردی خود از آموزش بهره ببرند (امیرتیموری، ۱۳۹۲: ۲۷۴).
در برنامههای آموزشی چندرسانهای، امکان ارائه بازخورد سریع و بلافاصله به رفتارهای کاربران فراهم است و آنها میتونند بر همین اساس به تصحیح پاسخهای غلط احتمالی خود اقدام کنند (همان).
یکی از مشکلات اساسی آموزشهای سنتی این است که در اغلب موارد، دانش بدون توجه به زمینه آن آموزش داده میشود. به شاگردان گفته میشود این مطلب را بیاموزید، خیلی مهم است یا بعداً روزی به دردتان میخورد و یا در فلان درس به آن نیاز پیدا خواهید کرد. در این گونه آموزشها، خود یادگیری دانش، بدون توجه اساسی به منافع و کاربرد آن، هدف است. اما، در یادگیری موقعیتی، سعی بر این است که یک دانش خاص درست در شرایط و زمینه کاربردیاش، آموزش داده شود. چندرسانهایها به صورتهای گوناگون – از جمله شکلدهی به موقعیتهای شبیهسازی شده- میتوانند شرایطی را که دانش مورد آموزش در آن استفاده میشود، برای دانشآموزان زنده کنند. مثلاً دانشآموز میتواند نقش یک قهرمان تاریخی را برعهده بگیرد، تجربههای مشابه او را کسب کند از پاداشهای درونی حاصل از موفقیتهای او برخوردار شود.
نکته دیگر، توصیه صاحبنظران به فعال بودن هر چه بیشتر دانشآموز در فعالیتهای یادگیری است که هر چه میزان آن بیشتر باشد، یادگیری نیز افزونتر خواهد بود. در یک کلاس درس معمولی، شاید معلم با داشتن تعدادی دانشآموز، بالغ بر ۳۰-۲۵، دانشآموز امکان تعامل کافی و فعالسازی تمام شاگردان، و در نتیجه فراهم کردن فرصتهای چالشبرانگیز برای ایشان را نداشته باشد. چندرسانهایها با استفاده از ابزارهای گوناگون، امکان تعامل دانشآموزان را با یکدیگر، با معلم، جهان دانش، و ماده درسی فراهم میکنند. به گفته کلروسوزوکی « ماهیت تعاملی و بهرهگیری از طراحی تصویری در صفحههای مواد چندرسانهای و وب از جمله امکانات بالقوه مهمی است که برای ایجاد و حفظ انگیزه یادگیرندگان در اختیار طراحان این مواد آموزشی قرار دارد».
به این ترتیب، منطبق با توصیههای روانشناختی رفتارگرایی، شناختگرایی و خصوصاً ساختنگرایی، معلمان میتوانند با استفاده از چندرسانهایها، شرایط زندگی واقعی را به کلاسهای درس خود بیاورند. از این امکانات میتوان برای ارائه دانش، قرار دادن شاگردان در موقعیتهای واقعی، فراهمسازی موقعیتهایی برای فعالیتهای فردی و گروهی، پژوهش و کاوشگری، تعمق و تأمل و در نهایت ساختن دانش استفاده کرد.
چنین موقعیتهای آموزشی – یادگیری میتوانند به جای معلممحور بودن، شاگردمحور، به جای آموزشمحور بودن، یادگیریمحور، به جای انفعالی بودن، تعاملی، و به جای انتقال دانش، فراهمآورنده شرایط چالشهای ذهنی و یادگیری چگونه یاد گرفتن و کسب دانش شخصی باشند ( امیرتیموری، ۱۳۹۲: ۲۷۵).
از چند رسانهای میتوان به شیوههای گوناگونی در آموزش استفاده کرد لینچ[۵] ( ۲۰۰۳؛ به نقل از رضوی، ۱۳۸۸: ۲۸۷) استفاده از چندرسانهای را به سه روش امکانپذیر میداند و عبارتاند از:
نمایش[۶]: در این شیوه معلم میتواند از چندرسانهای برای عرضه دیداری – شنیداری مطالب کمک بگیرد. در این حالت چندرسانهای شکل پیشرفته و نوین رسانههای دیداری- شنیداری خواهد بود.
یادگیری مشارکتی[۷]: هنگامی که دانشآموزان به صورت گروهی فعالیّت میکنند، استفاده از چند رسانهای، روابط بین اعضای گروه را آسان میکند.
یادگیری انفرادی: در این صورت، یادگیرندگان میتوانند به صورت انفرادی و مستقل به یادگیری بپردازند.تعامل که بین کاربر و نرمافزار ایجاد میشود، یادگیرنده را راهنمایی میکند و موجب یادگیری او میشود .
شبیهسازی[۸]: شبیهسازی نسخهای از بعضی وسائل حقیقی یا موقعیتهای کاری است و تلاش دارد تا بعضی جنبههای رفتاری یک سیستم فیزیکی یا انتزاعی را به وسیلهی رفتار سیستم دیگری نمایش دهد که در بسیاری از متون شامل مدلهای سیستمهای طبیعی و سیستمهای انسانی است. . همچنین آن نمایش مجدد یا خلق مجدد یک شئ یا موضوع واقعی یا موقعیت میباشد اگر چه این تکنیک همانند آینه واقعیات را همانندسازی میکند اما احتمال وارد آوردن صدمه یا آسیب به شرکتکنندگان وجود ندارد. (زمانی، ۱۳۸۹: ۲).
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر