تحقیق چوب پالونیا و مواد چند سازه و موارد استفاده از آن و تقویت کننده ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق چوب پالونیا و مواد چند سازه و موارد استفاده از آن و تقویت کننده ها دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ مقدمه    ۳
۱-۲ تاریخچه پیدایش پانل ساندویچی    ۶
۱-۳ کلیات    ۷
۱-۳-۱ مفاهیم اولیه    ۷
۱-۳-۲ انواع چندسازه    ۸
۱-۳-۳ مهمترین موارد استفاده از چندسازه های زمینه پلیمری    ۹
۱-۳-۴ چند سازه های زمینه پلیمری تقویت شده    ۹
۱-۴  ماده زمینه های پلیمری    ۱۱
۱-۴-۱ پلاستیکهای گرما نرم    ۱۲
۱-۴-۲ پلاستیکهای گرما سخت    ۱۲
۱-۴-۲-۱ رزین های پلی استر    ۱۳
۱-۴-۲-۱-۱ پلی استرهای گرما سخت (غیر اشباع)    ۱۳
۱-۴-۲-۱-۲ عوامل پخت رزین پلی استر غیراشباع    ۱۵
۱-۴-۲-۲  رزین های اپوکسی    ۱۶
۱-۴-۲-۲-۱ عوامل پخت رزین های اپوکسی    ۱۷
۱-۴-۲-۲-۲ رقیق کننده های رزین اپوکسی    ۱۸
۱-۴-۲-۲-۳ خواص رزین اپوکسی    ۱۹
۱-۵ تقویت کننده ها    ۱۹
۱-۵-۱ الیاف شیشه    ۲۱
۱-۵-۲ انواع مختلف الیاف شیشه    ۲۲
۱-۵-۳ ترکیب مواد لازم برای تهیه  الیاف شیشه    ۲۲
۱-۵-۴ فرآیند ساخت الیاف شیشه    ۲۳
۱-۵-۵ پارچه های ساخته شده از الیاف شیشه    ۲۵
۱-۵-۶ مزایای چندسازه های پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه    ۲۶
۱-۵-۷ معضلات چند سازه الیاف شیشه    ۲۷
۱-۵-۸ روش های مختلف شکل دهی چندسازه ها    ۲۷
۱-۶ پالونیا    ۲۹
۱-۶-۱ چوب پالونیا    ۲۹
۱-۷-سابق تحقیق    ۳۱
منابع:    ۴۰

منابع:

۱- ابراهیمی، قنبر و تجویدی، م، ۱۳۷۷، مواد مخلوط الیاف سلولزی و پلاستیک، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران.

۲- ابراهیمی، قنبر. حسینی، ک. ۱۳۸۰، بهینه سا‍ز‍‍ی مقاومت های خمشی و ضربه چند سازه های الیاف سلولزی – پلیمرترموپلاستیک، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران.

۳- ابراهیمی، قنبر و صفارزاده، س. ۱۳۷۸، مواد مخلوط الیاف سلولزی و پلاستیک، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه منابع طبیعی، دانشگاه تهران.

۴- اندرسون، ای ولوکس، ب ،۱۳۷۳، تکنولوژی و کاربرد مواد چند سازه (کامپوزیت ها)، ترجمه سعید درویانی، مرکز نشر دانشگاهی تهران. ۱۲۶ص.

۵- ایمانی، م.ب. ۱۳۸۷٫ اثر استفاده از مخلوط کاغذ روزنامه بازیافتی و الیاف شیشه بر خواص فیزیکی و مکانیکی چند سازه های پلی پروپیلن – مخلوط الیاف روزنامه بازیافتی و الیاف شیشه. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی چوب و کاغذ. دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.۹۰ ص.

۶- بهشتی، محمد حسین و رضادوست، امیرمسعود. ۱۳۸۴٫ پلاستیک های تقویت شده (کامپوزیت ها). پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، تهران. ۴۴۶ ص.

۷- ثابت رفتار،ح.۱۳۷۷٫ تولید و ارزیابی فرآورده های مرکب الیاف و چوب – پلی استر با استفاده از الیاف بازیافتی کاغذ روزنامه به عنوان تقویت کننده. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. ۱۱۲ص.

۸- جان، اس، دیک، ۱۳۷۳، آمیزه کاری در صنایع پلیمری، ترجمه محمد حسن امیرخیزی، دانشگاه صنعتی اصفهان،۴۱۱ ص.

۹- دادخواه تهرانی، ب،۱۳۸۶٫ مطالعه خواص مکانیکی چندسازه ساخته شده از آرد باگاس- پلی پروپیلن. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده مهندسی مهندسی چوب و کاغذ. دانشگاه علوم کشاورز‍ی و منابع طبیعی گرگان. ۱۱ ص.

۱۰- دوست حسینی، کاظم. ۱۳۸۰، فناوری تولید و کاربرد صفحات فشرده چوبی، جلد اول (مبانی)، انتشارات دانشگاه تهران. ۶۴۸ ص.

۱۱- دیک، جی.اس. ۱۳۷۷٫ آمیزه کاری در صنایع پلیمری. ترجمه امیرخیزی، م ج. فصل۴، انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان.

۱۲- راهنمای طراحی و انتخاب اتصالات فایبرگلاس،۱۳۸۴٫ مجید ذوقرار مقدم. پژوهشگاه شرکت ملی گاز ایران.

۱۳- ژائوهوآ، ژو و چینگ جو. چائو و زینگ یو، لو و یائوگائو. ۱۳۷۹٫ ترجمه اوتادی فریبا. پرورش و مصارف درختان پالونیا در کشور چین. انتشارات پژوهش های فرهنگی.چاپ اول.

۱۴- طبری. ع. ۱۳۸۲٫ بررسی امکان تولید فرآورده مرکب الیاف – پلی استر از الیاف ساقه برنج. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی چوب و کاغذ. دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. ۸۷ ص.

۱۵- فارسی، م. ۱۳۸۳ بررسی ساخت تخته خرده چوب از مخلوط اکالیپتوس و پالونیا. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی چوب و کاغذ. دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. ۱۳۵ص

 ۱-۱ مقدمه

 در سال های اخیر کمبود مواد اولیه چوبی، صنعت چوب را با چالش های مهمی رو به رو کرده است. با اعمال سیاست های جدید سازمان حفاظت و محیط زیست جنگل ها و مراتع، در سال های آتی بهره برداری از جنگل ها کاهش چشمگیرتری خواهد یافت. به طور کل کشور ایران از لحاظ پوشش جنگلی کشوری فقیر به شمار می‌آید، چرا که مساحت جنگل های موجود آن نسبت به مساحت کل کشور بسیار ناچیز است (۷%) و سطح قابل بهره برداری جنگل های صنعتی کشور نسبت به سطح کل جنگل های کشور ۲/۱میلیون هکتارنسبت به ۱۲ میلیون هکتار بر آورد شده است که این مقدار چوب تولید شده از منابع جنگلی داخلی جوابگوی نیاز صنایع چوب کشور ما نیست]۱۵[ .

محدودیت این منابع جنگلی، حفظ محیط زیست و نیاز روز افزون به منابع چوبی تجدید شونده، بخش های صنعتی را بر آن داشته است تا در حوزه های جنگلکاری، کشت و توسعه گونه های سریع الرشد را مد نظر قرار دهند. به عبارتی دیگر، زراعت درختان سریع الرشد یکی از راه های مقابله با این چالش ها ست. این گونه ها می‌توانند به عنوان منبعی جایگزین در جهت رفع کمبود منابع تجدید شونده و مورد نیاز صنایع چوب استفاده گردند. بنابراین ، کار حاضر به سمت تحقیقات بیشتر بر روی گونه سریع الرشد پالونیا سوق داده شد.

همچنین با توجه به کاهش روزافزون ذکر شده در سطح جنگل های جهان به خصوص در کشورهای توسعه نیافته، تامین مواد اولیه صنایع مختلف سلولزی از منابع بازیافتی، چه در مرحله بهره برداری و چه در مرحله تولید فرآورده ها در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. در کشور ما با توجه به فرسودگی ماشین آلات و به روز نشدن تکنولوژی تولید، میزان ضایعات بسیار بالاست. عدم توجه به ضایعات حاصله در صنایع چوب کشور نه تنها مشکلات زیست محیطی وآلوده شدن محیط صنایع را فراهم آورده است، بلکه مقادیر زیادی منابع سلولزی از دسترس خارج می گردد. درصد ضایعات بهره برداری در جنگل و تولید محصولات در صنایع ایران بر اساس آمار سازمان برنامه و بودجه ۱۳۷۸در جدول۱-۱ آمده است]۲۲[.

سیاست گذاری ها در زمینه استفاده از ضایعات چوب پالونیا برای تولید بلوک های مرکزی پانل ساندویچی به دلیل ابعاد کوچک آنها، با  توجه به درصد بالای ضایعات قطعات چوب (ارائه شده در جدول۱-۱) بستر سازی مناسبی برای این صنعت بویژه از جنبه اقتصادی به نظر می‌آید.

از دلائل اصلی انتخاب این چوب برای استفاده در ساخت پانل ساندویچی، امتیاز دانسیته پایین و استحکام در واحد وزن  بالای آن بود که به عنوان مبنایی برای ساخت پانل ساندویچی مد نظر قرار گرفت.

همچنین خاصیت عایق حرارتی و رطوبتی این چوب امتیاز بالایی در استفاده آن به عنوان مرکز پانل ساندویچی است ]۳۰[.  این چوب  علاوه بر دارا بودن این خواص مطلوب، از مزایای هزینه پایین سرمایه گذاری، حجم رویش بالا و قیمت پایین نیز برخوردار است.

امروزه در بسیاری از کاربردهای مهندسی، به تلفیق خواص مواد نیاز است و امکان استفاده از یک نوع ماده که همه خواص مورد نظر را برآورده سازد، وجود ندارد. بسیاری از نیازهای صنعتی صنایعی مانند صنایع فضایی، دریایی، رآکتورسازی، الکترونیکی وغیره نمی‌تواند با استفاده از مواد معمولی شناخته شده برآورد شود. به عنوان مثال در صنایع هوافضا به محصولاتی نیاز است که ضمن داشتن استحکام زیاد سبک باشند، مقاومت به سایش و مقاومت در برابر نور ماوراء بنفش خوبی داشته باشند و در دماهای بالا استحکام خود را از دست ندهند و یا در صنایع دریایی، معمولا ترکیبی از خواص فیزیکی دانسیته کم و مقاومت به رطوبت بالا مورد نیاز است. بنابراین از آنجا که نمی توان ماده ای یافت که همه خواص فوق را دارا باشد، باید به دنبال روشی برای ترکیب خواص مواد بود، این راه حل همان مواد چند سازه[۱] است. قسمت بیشتری از نیاز، با استفاده از چند سازه ها می‌تواند برآورده شود. چند سازه ماده ای چند جزئی است که خواص آن در مجموع از هر کدام از اجزاء تشکیل دهنده خود بیشتر است. اجزاء تشکیل دهنده ویژگی های خود را حفظ کرده، در یکدیگر حل نشده و با هم ترکیب نمی‌شوند. این مواد در مقیاس ماکروسکوپی معمولا به صورت یک مخلوط  فیزیکی متشکل از دو یا چند ماده مختلف تعریف می‌شوند که خواص فیزیکی و شیمیایی خود را حفظ کرده و مرز مشخصی را با هم تشکیل می‌دهند]۴[.

در چندسازه ها عموما ۳ ناحیه متمایز وجود دارد:

۱-فاز پیوسته (ماده زمینه)

۲-فاز نا پیوسته (تقویت کننده) که غالبا به سه دسته کلی ذرات پودری[۲]، ذرات صفحه ای[۳] و الیاف[۴]  تقسیم می‌شود و هر دسته خصوصیات ویژه ای را در چندسازه ایجاد می کند.

۳-فصل مشترک[۵] بین این دو فاز که تعیین کننده خواص و مشخصه های ماده مرکب خواهد بود]۴[.

فاز غیر پیوسته معمولاً سخت تر و قوی تر از فاز پیوسته است،  لذا به آن فاز تقویت کننده می گویند که به صورت یک یا چند فاز غیر پیوسته در یک فاز پیوسته (ماده زمینه) است]۶ .[از پرمصرف ترین انواع ماده زمینه در این فرآورده ها پلاستیک های گرماسخت هستند. افزایش خواص مکانیکی این مواد، همواره از اهداف تحقیقاتی گروه های مختلفی در جهان بوده است. میزان بهبود وتقویت خواص آنها، به خواص فاز تقویت کننده نیز بستگی دارد. از مهمترین راه های بهبود خواص آنها، تقویت این مواد با الیاف می‌باشد. استفاده از این مواد در پلاستیک های گرماسخت باعث می‌شود که محصول نهایی به یکی از فرآورده های تقویت شده مهندسی تبدیل شود. الیاف در چندسازه ها عضو بارپذیر اصلی سازه ها هستند. ساخت چندسازه های مستحکم و قوی جهت اهداف مهندسی، اغلب با کاربرد الیاف با مقاومت بالا (مخصوصا مقاومت به شکست) نظیر الیاف شیشه[۶]، گرافیت، بور، سیلیکات خالص صورت می‌گیرد. به منظور استفاده از این الیاف، ماده زمینه یا ماتریس[۷] جهت  قرار گرفتن الیاف در آن لازم می‌باشد، به این جهت که ماده زمینه آنها را در محل و آرایش مطلوب نگه می دارد. ماده زمینه صرفنظر از این که توسط الیاف تقویت می‌شوند، خود نقش چسباندن الیاف به یکدیگر، انتقال تنش های وارده به الیاف، محافظت الیاف در برابر عوامل مکانیکی، محافظت از شرایط جوی وهمچنین رطوبت را بر عهده دارند]۴[.

چندسازه های حاوی الیاف شیشه امروزه بسیار مورد توجه پژوهشگران و صنعتگران قرار دارند و به دلیل مزیت های فراوانشان استفاده از آنها در حال رشد وگسترش است. از این ترکیبات به طور عمده در ساخت پانل های ساندویچی استفاده می‌شود.

چند سازه های پانل ساندویچی[۸] رده ای از محصولات پیشرفته هستند که در آنها از ترکیب مواد ساده به منظور ایجاد محصولاتی جدید با خواص فیزیکی و مکانیکی برتر استفاده شده است.

این چندسازه، طبقه خاصی از مصالح کامپوزیتی است که شامل یک ساختار سبک و مرکب است که از دو طرف به دولایه محدود شده و در وسط آن، یک هسته مرکزی قرار دارد. اصطلاحاً در مجموع، این ساختار به آن دسته ازساختارهای لایه ای اطلاق می‌شود که از یک هسته مرکزی ضخیم و سبک و لایه‌های خارجی نازک و مقاوم تشکیل شده است. یک ساختار ساندویچی، مقاومت بسیار بالاتری نسبت به تک‌تک اجزای خود دارد و از سبکی فوق‌العاده‌ای نیز برخوردار است. همچنین هزینه نسبتاً پایینی داشته و به سرعت و سهولت می‌‌تواند در ساخت‌و ساز مورد استفاده قرار گیرد. از جمله دلایل رشد و پیشرفت این چند سازه ها تولید محصولاتی است که در برابر رطوبت، پوسیدگی و خوردگی مقاوم بوده و از پایداری ابعادی برخوردارند. از مزیت های مهم دیگر بکارگیری آنها، سهولت شکل‌دهی با انواع قالب ها و تبدیل ارزان آنهاست.

در این ساختارها عموماً از فوم، شانه عسلی ها و چوب بالزا به عنوان مصالح مرکزی و از لایه های تقویت شده الیاف کربن و عمدتاً الیاف شیشه به عنوان مصالح رویه‌ای استفاده می‌شود.

این ساختار به ظاهر ساده که به علت شباهت ظاهریش با ساندویچ به همین نام خوانده می‌شود، مزیت‌ها و قابلیت‌ های فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهد. خلاصه ای از آنچه امروزه پانل های ساندویچی را به عنوان گزینه ای مناسب در جهان مطرح ساخته است به شرح زیر می‌باشد:

الف) دانسیته مناسب آنها که به علت استفاده از مواد کم دانسیته درهسته این پانل ها ایجاد می‌شود. بنا به این ویژگی، این پانل ها جهت استفاده در صنایع هوافضا بسیار مقبولند. این خاصیت به ویژه در سبک‌سازی بناها در مقابله با زلزله بسیار مهم است. یک دیواره ساندویچی در مقایسه با نمونه مشابه سیمانی یا آجری، گاه تا ۵۰ برابر سبک‌تر است.

ب) استحکام بالای این پانل ها نسبت به  دانسیته آن ها، به طوری که  پانل نیروهای وارده را به خوبی جذب می کند و آن را از مقاومت بالایی در برابر بارهای فشاری و ضربه ای برخوردار می کند که این مسئله در ساخت پل ها، ساخت دیوار‌ه‌ها و سقف‌های کاذب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ج) مقاومت در برابر خوردگی ، بطوریکه در شرایط خورنده محیطی دچار آسیب های ناشی از خورندگی نمی‌شود، بنابراین در ساخت پارکت های در تماس با مواد شیمیایی بسیار مطلوب اند. این ویژگی باعث حداقل شدن هزینه تعمیر و نگهداری نیز می‌گردد.

د) این پانل ها مقاوم در برابر رطوبت هستند، لذا در شرایط محیطی مرطوب دچار آسیب نمی‌شوند. این پانل ها به علت خاصیت ضد آبشان در بدنه کشتی ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با توجه به اینکه در هر نوع کاربرد خواص استحکامی پانل مورد نیاز است، پانل های ساندویچی به دلیل امتیاز نسبت بالای مقاومت مکانیکی به وزن آنها کاربردهای وسیعی در صنایع گوناگون دارند، از کشتی تا ساختار هواپیمایی، از دیواره های واگن تا پانل های ساختمانی، در سازه های پل و مهندسی.

این محصول نسبتا جدید از جمله فرآورده های مرکب مهندسی شده چوبی است که به عنوان ماده ساختمانی و صنعتی تولید و مصرف آن در سطح جهان رو به افزایش است و در سال های اخیر به طورجدی مورد توجه قرار گرفته است. این محصول تا کنون تقریبا در ایران ناشناخته باقی مانده است.

 ۱-۲ تاریخچه پیدایش پانل ساندویچی

تاریخ پیدایش ساختارهای ساندویچی در سال ۱۸۲۰ توسط شخصی به نام دلو [۹] آغاز شد که استفاده از ساختارهایی با دو رویه و با فاصله ای بین آنها توسط او مرسوم شد. اولین استفاده گسترده از پانل های ساندویچی در زمان جنگ جهانی دوم بود که به دلیل کمبود مصالح در انگلستان در طی جنگ، برای ساخت هواپیما از لایه های نازک چوب به عنوان رویه و از چوب بالزا به عنوان مرکز استفاده شد که تولیدش موفقیت آمیز بود و به اسم Wooden wonder شناخته شد و از آن در نیروی هوایی رویال[۱۰] (RAF) و تعدادی از نیروهای هواپیمایی اروپایی مورد استفاده قرار گرفت. بعدها وقتی این هواپیما وارد تولید در سال۱۹۴۱ شد، به اسم مسکوئیتو[۱۱] و به عنوان یکی از سریعترین هواپیماهای موجود در جهان شناخته شد. در طی جنگ جهانی دوم، اولین تئوری‌های‌پانل ساندویچی نوشته شد. به این مضمون که دو رویه پانل ساندویچی برای ایجاد سکون در فاصله ای از هم قرار می گیرند. این رویه ها برای ایجاد مقاومت به یکدیگر وابسته اند و مرکز مورد استفاده نیز باید سفت باشد و موجب نگاه داشتن مسافت بین رویه ها شود و از لغزش رویه ها، کنار هم نیز جلوگیری کند.

در دهه ۵۰ استفاده از شانه عسلی ها به عنوان مصالح مرکزی پانل های ساندویچی، در صنعت هواپیما معمول شد که محدودیت هایی برای استفاده از آنها وجود داشت، به عنوان مثال بزرگترین مشکل آنها خوردگی شان در طول مدت استفاده بود.

[۱] composite

[۲] Marticles

[۳] Platelets

[۴] Fiber

[۵] interface

[۶] Fiberglass

[۷] Matrix

[۸] Sandwich panel

[۹] Delau

[۱۰] Royal

[۱۱] Mosquito

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.