تحقیق کارآیی وروش های ارزیابی آن و مدل‌های تحلیل‌پوششی‌داده‌ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کارآیی وروش های ارزیابی آن و مدل‌های تحلیل‌پوششی‌داده‌ها دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۴
۲-۲ کارایی    ۴
۲-۲-۱ انواع کارایی    ۵
۲-۲-۱-۱ کارایی فنی یا تکنیکی    ۶
۲-۲-۱-۲ کارایی تخصیصی    ۶
۲-۲-۱-۳- کارایی اقتصادی    ۷
۲-۲-۱-۴ کارایی ساختاری    ۸
۲-۲-۱-۵ کارایی مقیاس    ۸
۲-۳ تحلیل‌پوششی‌داده‌ها:    ۹
۲-۳-۱ تاریخچه تحلیل‌پوششی‌داده‌ها    ۹
۲-۳-۲ مزایای تحلیل‌پوششی‌داده‌ها    ۱۱
۲-۳-۳ معایب تحلیل‌پوششی‌داده‌ها    ۱۱
۲-۳-۴ مدل‌ CCR    ۱۲
۲-۳-۴-۱ مدل نسبت CCR (ورودی محور)    ۱۳
۲-۳-۴-۲ مدل مضربی CCR (ورودی محور)    ۱۴
۲-۳-۴-۳ مدل پوششی CCR ( ورودی محور)    ۱۴
۲-۳-۴-۴ مدل‌های ورودی محور و خروجی محور    ۱۵
۲-۳-۴-۵ بازده مقیاس    ۱۶
۲-۳-۴-۵-۱ بازده ثابت به مقیاس    ۱۷
۲-۳-۴-۵-۲ بازده متغیر به مقیاس    ۱۷
۲-۳-۵ مدل BCC    ۱۷
۲-۳-۵-۱ مدل مضربی BCC ( ورودی محور)    ۱۷
۲-۳-۵-۲ مدل پوششی BCC ( ورودی محور)    ۱۸
۲-۳-۵-۳ مدل پوششی BCC ( خروجی محور)    ۱۹
۲-۳-۶ تحلیل‌پوششی‌داده‌ها و مدل برنامه‌ریزی آرمانی    ۱۹
۲-۳-۶-۱ مدل DEA با هدف حداقل کردن متغیر انحرافی    ۲۰
۲-۳-۶-۲ مدل DEA با هدف حداقل کردن مجموع متغیرهای انحرافی    ۲۰
۲-۳-۶-۳ مدل DEA با هدف حداقل کردن حداکثر میزان انحراف    ۲۱
۲-۳-۷ اوزان مشترک    ۲۱
۲-۳-۷-۱ مدل پیشنهادی رضوی برای محاسبه اوزان مشترک    ۲۳
۲-۳-۷-۲ مدل پیشنهادی ماکویی    ۲۴
۲-۳-۷-۳ مدل پیشنهادی کائو و هانگ    ۲۴
۲-۳-۸ روش‌های رتبه‌بندی واحدهای کارا    ۲۵
۲-۳-۸-۱ مدل اندرسون و پترسون    ۲۵
۲-۳-۸-۲ رتبه‌بندی کامل با استفاده از DEA / AHP    ۲۶
۲-۴  الگوبرداری در DEA    ۲۸
۲-۵ سوابق مطالعاتی    ۲۹
۲-۵-۱ مطالعات انجام‌شده در حوزه بانکی    ۲۹
۲-۵-۲ تحلیل پوشش داده‌ها ، تحقیقات انجام‌شده در حوزه بانکی    ۳۱
۲-۵-۳ نتیجه‌گیری در سوابق مطالعاتی    ۳۵
منابع    ۳۷

منابع

مهرگان، محمدرضا “مدل‌های کمی در ارزیابی عملکرد سازمان‌ها” انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ۱۳۸۳٫

صارمی، محمود ، خویینی، امیر “تعیین و پیش‌بینی کارایی شعب بانک ملت استان قزوین با استفاده از روش تحلیل‌پوششی‌داده‌ها.”مجله دانش مدیریت، ۱۰۷-۱۲۶، ۱۳۸۳٫

امامی میبدی، علی “اصول اندازه‌گیری کارایی و بهره‌وری” پایان نامه دانشگاه تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، ۱۳۷۹٫

رضوی، سید حسین، “ارائه مدل برنامه‌ریزی آرمانی خطی برای محاسبه اوزان مشترک در مسائل تحلیل پوششی داده‌ها” نشریه مدیریت صنعتی، صفحات ۸۹-۱۰۴، ۱۳۸۸٫

عزیزی، بهروز. “ارزیابی کارایی مراکز ۱۹گانه آموزش‌وپرورش شهر تهران جهت تخصیص بهینه امکانات با استفاده از تکنیک تحلیل‌پوششی‌داده‌ها” پایان‌نامه دانشکده علوم اداری دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۸۳

مؤمنی، منصور “مباحث نوین تحقیق در عملیات” مولف، ۱۳۸۵

امیری بشلی، محمدجواد، “ارزیابی شعب بانک کشاورزی در استان مازندران با استفاده از تکنیک تحلیل‌پوششی‌داده‌ها” پایان‌نامه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. ۱۳۸۲٫

حسن‌زاده. علی “کارایی و عوامل مؤثر بر آن در نظام بانکی ایران” جستارهای اقتصادی، ۷۵-۹۸ ،

عظیمی حسینی، آنیتا”محاسبه کارایی سیستم بانکی در ایران به روش تحلیل‌پوششی‌داده‌ها” پایان‌نامه دانشکده اقتصاد دانشگاه شیراز. ۱۳۸۲٫

بی‌باک، آزاده. “تعیین کارایی شعب بانک صادرات در استان‌های ایران با استفاده از تحلیل‌پوششی‌داده‌ها”پایان‌نامه کارشناسی ارشد

خلاصه‌ای از مبحث تحلیل پوششی دادها

زارع پور، جواد “طراحی مدل سنجش کارایی با استفاده از تحلیل‌پوششی‌داده‌ها و برنامه‌ریزی آرمانی مطالب موردی شعب موسسه قرض‌الحسنه بسیجیان در دانشگاه علامه طباطبایی”. پایان‌نامه کارشناسی ارشد.۱۳۸۲٫

-۱ مقدمه

بشر از دیرباز گرچه به‌طور مشخص به کارایی فکر نکرده، اما همواره در فکر انجام هر چه‌بهتر امور بوده است. بدیهی است اگر بتوان کاری را در مدت کمتر و با کیفیت بهتر انجام داد، می‌توان به مفهومی که به آن بهینگی انجام کار اطلاق می‌شود، نزدیک‌تر شد. منابع در دسترس بشر در طبیعت محدود و استفاده هرچه‌بهتر از آن‌ها به خروجی‌هایی با کمیت بیشتر و کیفیت بهتر منتهی می‌گردد. بحث کارایی نیز همواره در همین راستا مطرح می‌شود.

تاکنون تعاریف مختلفی برای کارایی ارائه و روش‌های مختلفی نیز برای تخمین یا ارزیابی آن پیشنهاد شده است. در این بخش تعاریف مختلف کارایی و انواع آن تشریح شده و روش‌های ارزیابی آن، موردبحث و بررسی قرار گرفته است. (مهرگان, ۱۳۸۳)

۲-۲ کارایی

کارایی نشان می‌دهد که یک سازمان تا چه میزان از نهاده‌ها به‌طور بهینه در جهت تولید ستاده‌ها استفاده کرده است و به عبارتی نشان‌دهنده، صحیح انجام دادن کارها است. به این معنی که از حداقل نهاده‌ها، حداکثر برداشت شود و در مفهوم ساده نسبت خروجی به ورودی است. در مقابل آن اثربخشی یعنی ” کار صحیح انجام دادن” که حاصل مقایسه شاخص‌های برون‌سازمانی است. بهره‌وری تابعی از اثربخشی و کارایی است که به‌صورت زیر نمایش داده می‌شود:

بهره‌وری= f (کارایی، اثربخشی)                                                     (۲-۱)

که در آن ماهیت f نامشخص است.

کارایی برای واحدی که با مصرف یک ورودی ، یک خروجی  را تولید کند، به‌صورت زیر تعریف می‌گردد:

(۲-۲)

کارایی برای واحد‌های که دارای بیش از یک ورودی و خروجی باشند به‌صورت زیر تعریف می‌گردد:

(۲-۳)

کارایی هر واحد حاصل مقایسه شاخص‌های آن واحد با استاندارد‌ها می‌باشد و ازآنجایی‌که استاندارد شاخص‌ها می‌تواند از داخل یا بیرون جامعه انتخاب گردد، مفاهیم کارایی نسبی و کارایی مطلق تعریف می‌شود. (Pierce, 1997)

۲-۲-۱ انواع کارایی

فرض کنید یک واحد تولیدی دو نهاده  و  را جهت تولید q واحد محصول مورداستفاده قرار دهد؛ همچنین فرض کنید منحنی AA’ در شکل ۱-۱ مکان هندسی بنگاه‌هایی باشد که کارا بوده و دارای تولید یکسانی باشند. یعنی ترکیبات مختلفی از نهاده‌های  و   را جهت تولید q واحد محصول مورداستفاده قرار می‌دهند و کارایی‌شان نیز برابر واحد است. حال اگر نقطه p نشان‌دهنده ترکیب نهاده‌ها و عملکرد یک بنگاه خاص باشد و op یک شعاع رسم شده از مرکز به نقطه p باشد، انواع کارایی با این توضیح مختصر شرح داده می‌شود.

۲-۲-۱-۱ کارایی فنی یا تکنیکی

این کارایی در ارتباط با استفاده از عواملی مانند نیروی انسانی، سرمایه، ماشین، تکنولوژی و … به‌عنوان ورودی‌هایی برای تولید خروجی، در بهترین حالت برای یک واحد تصمیم‌گیرنده می‌باشد.

همان‌طور که گفته شد در شکل ۱-۱ اگر p نقطه‌ای باشد که بیانگر عملکرد یک بنگاه خاص است، یعنی این نقطه بیانگر ترکیباتی  و  باشد که یک بنگاه خاص جهت تولید یک واحد حصول مورداستفاده قرار می‌دهد، آنگاه کارایی فنی برای این بنگاه را می‌توان به‌صورت زیر تعریف کرد:

OR/OP = کارایی فنی

یک بنگاه را ازنظر فنی کارا گویند هرگاه تولید این بنگاه در مرز مجموعه امکان تولید رخ دهد، که بیانگر توانایی یک بنگاه جهت کسب حداکثر خروجی از یک مجموعه ورودی معین است. در این حالت کارایی فنی برابر واحد است. درصورتی‌که بنگاهی خارج از مرز ممکن تولید قرار گیرد ازنظر فنی ناکارا تلقی می‌شود.

کارایی فنی درواقع نشان‌دهنده میزان توانایی یک بنگاه برای حداکثر سازی میزان تولید با توجه به منابع و عوامل تولید می‌باشد. به‌عبارت‌دیگر میزان توانایی تبدیل ورودی‌هایی مانند نیروی انسانی ماشین‌آلات و … به خروجی‌ها در مقایسه با بهترین عملکرد توسط کارایی فنی سنجیده می‌شود. (Pierce, 1997)

کارایی فنی تحت تأثیر عواملی مانند عملکرد مدیریت، مقیاس سازمان یا اندازه عملیات نیز قرار می‌گیرد.

۲-۲-۱-۲ کارایی تخصیصی

این نوع کارایی مفهومی است که به تخصیص بهینه عوامل تولید با توجه به قیمت این عوامل اطلاق می‌شود و بیان می‌کند که علت تغییر ترکیب استفاده از عوامل تولید، قیمت عوامل تولید است (Farrel). کارایی تخصیصی خالص صرفاً ناشی از اثرات قیمت‌های نسبی عوامل تولید است. بدین‌صورت که یک بنگاه کاملاً کارا ازنظر فنی ترکیبات مختلفی از عوامل تولید را برای سطح معینی از تولید می‌تواند داشته باشد، که آن ترکیبات دارای کارایی فنی یکسانی بوده اما هزینه تولید برای این ترکیبات متفاوت می‌باشد. اگر بخواهیم با توجه به شکل ۱-۱ کارایی تخصیصی را برای بنگاهی که در نقطه p فعالیت می‌کند بدست آوریم، ملاحظه می‌کنیم که شیب‌خط BB’ بیانگر نسبت قیمت‌ها است.

بنابراین کارایی تخصیصی این بنگاه عبارت است از:

OS/OR = کارایی تخصیصی

۲-۲-۱-۳- کارایی اقتصادی

فارل کارایی اقتصادی مؤسسات را شامل دو جزء « کارایی فنی» و « کارایی تخصیصی» می‌داند (Coelli & Battese, 1998). این نوع کارایی درواقع ترکیبی از دو نوع کارایی فنی و تخصیصی است. سازمانی که ازنظر هزینه کارا باشد به این معنی است که این سازمان هم ازنظر فنی ( انتخاب روش و طریقه مناسب برای تولید) و هم ازنظر تخصیصی ( انتخاب ترکیب مناسبی از منابع تولیدی) کارا است.

کارایی اقتصادی برای همان بنگاهی است که در نقطه P فعالیت می‌کند به‌صورت زیر تعریف می‌شود. با توجه به شکل ۱-۱ داریم:

OS/OP = کارایی اقتصادی

اما با توجه به روابط فوق می‌توان نوشت:

اما با توجه به قسمت‌های قبل و روابط بالا داریم:

کارایی تخصیصی= OS/OR؛  کارایی فنی= OR/OP

بنابراین:

کارایی اقتصادی= کارایی فنی  کارایی تخصیصی

باید توجه داشت که این کارایی درواقع همان کارایی فنی است. با این تفاوت که وزن‌های ورودی‌ها، قیمت خرید یا هزینه تهیه آن‌ها بوده و وزن‌های خروجی‌ها قیمت فروش آن‌هاست.

کارایی تخصیصی را کارایی قیمت[۱] نیز می‌نامند.

۲-۲-۱-۴ کارایی ساختاری[۲]

کارایی ساختاری یک صنعت از متوسط وزنی کارایی شرکت‌های آن صنعت بدست می‌آید. (امامی میبدی, ۱۳۷۹)

-۲-۱-۵ کارایی مقیاس[۳]

کارایی مقیاس یک واحد از نسبت « کارایی مشاهده‌شده» آن واحد به « کارایی در مقیاس بهینه» بدست می‌آید. هدف از این کارایی تولید در مقیاس بهینه است. در برخی از سازمان‌ها اندازه سازمان تأثیر مستقیم در میزان خروجی سازمان دارد؛ یعنی اگر ورودی سازمان دو برابر شود خروجی سازمان نیز دو برابر می‌شود.  در این صورت گفته می‌شود که کارایی یا بازده این سازمان نسبت به مقیاس ثابت[۴] است. حال اگر ورودی‌های سازمان دو برابر شوند ولی خروجی‌های آن کمتر از دو برابر شوند، گفته می‌شود که بازده این سازمان نزولی[۵] است؛ اما اگر ورودی‌های سازمانی دو برابر شوند و خروجی آن بیش از  دو برابر شود گفته می‌شود که کارایی نسبت به مقیاس حالت صعودی[۶] دارد.

کارایی مقیاس به‌صورت زیر بدست می‌آید (Bhat, Bhusham, & Reuben, 2002):

کارایی مدیریتی (VRS)  کارایی مقیاس (Scale)= کارایی فنی (CRS)

[۱]– Cost Efficiency

[۲]– Structural Efficiency

[۳] – Scale Efficiency

[۴]– Constant Return to Scale

[۵]– Decreasing Return to Scale

[۶]– Increasing Return to Scale

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم ارزیابی عملکرد و سیستم های ارزیابی عملکرد سنتی و نوین و مفهوم کارآیی و روش های معمول در اندازه گیری کارایی
  • تحقیق مفهوم ارزیابی عملکرد و بهره وری و کارآیی و تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق کارآیی و روش های ارزیابی عملکرد و مدل تحلیل پوششی داده ها و شبکه های عصبی مصنوعی
  • پیشینه تحقیق مفهوم کارآیی، ارزیابی عملکرد و روش تحلیل پوششی داده‌ ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.