تحقیق کارایی آبزی‌پروری با تاکید بر ملاحظات زیست محیطی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کارایی آبزی‌پروری با تاکید بر ملاحظات زیست محیطی دارای ۴۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- مشکلات زیست محیطی    ۵
۱-۳- اهمیت موضوع    ۹
۱-۴- مروری بر مطالعات    ۱۰
۱-۴-۱-پژوهش‌های مربوط به کارایی آبزی‌پروری بدون ملاحظات زیست محیطی    ۱۰
۱-۴-۳-پژوهش‌های مربوط به کارایی با تأکید بر ملاحظات زیست محیطی    ۱۴
۱-۴-۴- مطالعات مربوط به آلودگی محیط زیست ناشی از مزارع پرورش ماهی    ۱۷
۱-۵- مبانی نظری کارایی    ۲۲
۱-۵-۱- تعریف کارایی    ۲۳
۱-۵-۳- روش‌های محاسبه‌ی کارایی    ۲۵
۱-۵-۳-۱- مرزی غیرپارامتری معین    ۲۷
۱-۵-۳-۲- مرزی پارامتری معین    ۲۸
۱-۵-۳-۳- مرزی معین آماری    ۲۸
۱-۵-۳-۴- مرزی پارامتری تصادفی    ۲۹
۱-۵-۴- مدل مورد استفاده برای کارایی    ۳۲
۱-۵-۴-۱- تئوری تابع فاصلهای ستاده    ۳۲
۱-۵-۴-۲- کارایی زیست محیطی    ۳۴
۱-۵-۴-۳- استخراج قیمت سایه‌ای آلودگی    ۳۶
۱-۵-۵-۴- محاسبه آلودگی    ۳۸
۱-۵-۴-۴-۱- اثرات آلایندگی ماهیان پرورشی    ۳۸
فهرست منابع    ۴۰

منابع

طهماسبی، س. م. افخمی، و ا. تکدستان (۱۳۹۰)، تحلیل وضعیت فیزیکی، شیمیایی و میکروبی آب رودخانه گرگر با استفاده از شاخص کیفیت آب NSF، مجله علوم بهداشتی جندی شاپور،۳(۴):۵۵-۶۴٫

علی بیگی، ا. (۱۳۷۵)، بررسی نیازهای آموزشی مروجان مراکزخدمات کشاورزی استان اصفهان، دانشگاه تربیت مدرس، پایان­نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی،.

واعظ تهرانی، م. م. جعفرآبادی، س. مهمان روش، ن. رحمانی، ک. خلیلی، ب.حبیب زاده (۱۳۸۳)، آلودگی و روش‌های جلوگیری از آن، مطالعه موردی رودخانه بادین آباد. دومین کنفرانس ملی دانشجویی منابع آب و خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز.

حاتمی، ر. ن، محبوبی صوفیانی، ع. ابراهیمی، و م. همامی (۱۳۹۰)، ارزیابی اثر پساب آبزی پروری بر جوامع ماکروبنتوز و کیفیت آب رودخانه زاینده رود با استفاده از شاخص BMWP، مجله محیط شناسی،۳۷(۵۹):۴۳-۵۴٫

حیدری، ص. ا. فرهادیان، و ن. محبوبی صوفیانی (۱۳۹۰)، تولید زیست توده و حذف آمونیاک و نیتریت از پساب کارگاه پرورش ماهی به وسیله کشت جلبک سبز سندسموس کوادریکوادا، مجله محیط شناسی، ۳۷(۵۹):۱۵-۲۸٫

جعفرنیا، م (۱۳۸۹)، تعیین کارایی گاوداری های صنعتی شهرستان شیراز با تاکید بر ملاحظات زیست محیطی، دانشگاه شیراز، پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی.

خیاطی، م. و م. مشعوفی (۱۳۸۶)، اندازه­گیری و تحلیل بهره­وری کل عوامل تولید در مزارع پرورش ماهی مطالعه موردی مزارع گرمابی و سردابی استان گیلان. مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، ۱۵(۵۹): ۵۳-۷۴٫

دریجانی، ع.، غ. شرزه­ای، س. یزدانی، غ. پیکانی و م. صدرالاشرافی (۱۳۸۴)، برآورد کارایی زیست محیطی با استفاده از تحلیل مرز تصادفی: مطالعه موردی کشتارگاه­های دام استان تهران، فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره۵۱، ۱۴۵-۱۱۳٫

اسماعیلی، ع (۱۳۷۲)، ارزیابی اقتصادی صید و صیادی در شهرستان بندر لنگه، پایان نامه کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران.

اسماعیلی، ع. و س. یزدانی (۱۳۷۴)، بررسی کارایی اقتصادی صیادی بندر لنگه، مجله علوم کشاورزی ایران، دوره ۲۶، شماره ۲: ۴۷-۴۱٫

Färe, R., S. Grosskopf, K.C.A. Lovell S. Yaisawarng. (1993). Derivation of shadow prices for undesirable outputs: a distance function approach. Review of Economics and Statistics. 75: 374–۳۸۰٫

Färe, R., S. Grosskopf and W.L.Weber. (2006). Shadow price and pollution costs in U.S. Agriculture Ecological Economics. 56: 86-103.

Shaik, S., G. Helmers. (1999). Shadow price of environmental bads: Weak VS. Strong disposability. American Agricultural Economics Association Meetings. Nashville, Tennesssee, August, 8-11.

Shaik, S., G.A. Helmers and M.R. Langemeier. (2002). Direct and indirect shadow price and cost estimates of nitrogen poullutin abatement. Journal of Agricaltural and Resource Economics. 27:420-432.

Shephard, R.W. (1970). Theory of cost and production function, Princeton University Press, Princeton.

 ۱-۱- مقدمه

یکی از اساسی ­ترین نقش­های کشاورزی تامین غذای کافی و ایجاد امنیت غذایی می‌باشد. در میان مواد غذایی گوناگون که در بخش کشاورزی تولید می‌شود مواد پروتئینی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. ماهی به عنوان یک منبع اساسی پروتئین جانوری پس از برنج دومین جزء اساسی رژیم غذایی مردم بسیاری از جوامع در حال توسعه را تشکیل می‌دهد (علی­بیگی، ۱۳۷۵). رشد روز افزون جمعیت و افزایش سطح آگاهی افراد از نقش مصرف آبزیان در میزان سلامتی منجر به افزایش تقاضای آبزیان طی دهه­های اخیر شده است. افزایش تولید آبزیان از طریق افزایش صید و یا گسترش آبزی‌پروری میسر است. از آن جا که صید بی­رویه باعث از میان رفتن یا کاهش جمعیت بسیاری از گونه‌های با ارزش آبزیان می‌گردد، در ارتباط با افزایش میزان صید آبزیان محدودیت وجود دارد اما وجود منابع بالقوه آب‌های طبیعی نظیر دریاچه­ها، رودخانه­ها، آب­بندها، چشمه­ها و قنات­ها، این امکان را در کشور فراهم می­سازد تا با توسعه آبزی‌پروری، تولید پروتئین حیوانی سالم و دارای ارزش غذایی بالا را افزایش داد (اشراقی سامانی و همکاران،۱۳۸۷).

پرورش آبزیان به خصوص در کشور‌های که توانایی گسترش منابع دریایی خود را ندارند، راه مناسب برای تأمین بخشی از نیازهای غذایی و پروتئینی محسوب می‌شود. با این شیوه می‌توان تولید ماهی را به سرعت افزایش داد و با افزایش درآمد کشاورزان کوچک، زمینه اشتغال مطمئنی برای آنها فراهم آورد. ماهی علاوه بر مصارف انسانی، در تغذیه دام و طیور نیز کاربرد دارد. از این رو پرورش ماهی از طریق فعال کردن بخش وسیعی از صنایع تبدیلی و تکمیلی، ضمن گسترش دامنه اشتغال به بخش صنعت و به ویژه صنایع روستایی، ارزش افزوده قابل توجهی نیز ایجاد می‌کند (خیاطی و مشعوفی، ۱۳۸۶).

در میان آبزیان پرورشی، ماهی قزل‌آلا از مهمترین گونه‌های پرورشی و تنها گونه پرورشی سردآبی در ایران است. این ماهی به دلایل مختلف از جمله دارا بودن قابلیت تکثیر مصنوعی، قدرت تطابق و سازگار با محیط، سرعت رشد قابل قبول، ضریب تبدیل غذایی مناسب و بازارپسندی خوب، توانسته است به عنوان یک گونه پرورشی شاخص با قابلیت اقتصادی و کیفیتی متمایز در سراسر دنیا به سرعت انتشار یابد (اشراقی سامانی، ۱۳۸۷).

در ایران تعداد این مزارع از ۳۰۶ مزرعه در سال ۱۳۷۹ به ۱۶۰۷ مزرعه در سال ۱۳۹۰ رسیده و میزان تولید این مزارع نیز از ۹۰۰۰ تن به ۱۰۶۴۰۹ تن در سال ۱۳۹۰ افزایش یافته است که ۲۹/۳۷ درصد از کل تولید آبزیان پرورشی کشور را شامل می‌شود. (آمارنامه شیلات ایران، ۱۳۹۰). استان فارس از پتانسیل بالایی برای پرورش ماهی سردابی و به ویژه قزل‌آلا برخوردار است. بررسی سهم استان فارس از کل ماهیان سردآبی تولید شده در کل کشور نشان می‌دهد که سهم تولید استان فارس در کل تولید کشور طی سال‌های ۷۶-۱۳۷۴ به ترتیب ۸/۲۳، ۲۶ و ۵/۲۸ درصد بوده که ضمن اینکه رقم عمده‌ای از تولید کشور را شامل می‌شود، حاکی از روند صعودی می‌باشد. از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۱ سهم تولید استان فارس در کل تولید کشور به ترتیب ۴/۱۴، ۱۳ و ۴/۱۲ می‌باشد این ارقام برای سال ۹۰ برابر با ۵ درصد بوده است. شایان ذکر است که استان فارس طی سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ در بین استان‌های کشور مقام اول را در تولید ماهیان سردآبی داشته است (گزارش عملکرد شیلات استان فارس، ۱۳۸۶و۱۳۸۲).

عمده واحد‌های پرورش ماهی در استان فارس را مزارع سردابی انفرادی تشکیل می­دهد. تعداد مزارع انفرادی فعال پرورش ماهی سردآبی استان در سال ۱۳۸۲، ۴۵ مزرعه بوده است. در سال‌های اخیر به دنبال بروز خشکسالی برخی از واحد‌ها از چرخه تولید خارج شده‌اند اما در عین حال واحد‌های زیادی نیز به تولید وارد شده‌اند. به گونه ای که تعداد واحد‌های انفرادی فعال پرورش ماهی در سال ۱۳۹۰، ۸۳ واحد بوده است. همچنین مساحت مفید فعال از ۱۳۱۴۰۰ مترمربع در سال ۱۳۸۲ به ۱۶۰۱۳۰ مترمربع در سال ۱۳۹۰ افزایش یافته است (گزارش عملکرد شیلات استان فارس، ۱۳۹۰و۱۳۸۲).

۱-۲- مشکلات زیست محیطی

هم­اکنون حفظ محیط زیست به عنوان میراث مشترک تمدن­ها، موضوعی جهانی به شمار می‌آید و آلودگی­های زیست محیطی چالش بحث برانگیز دوران کنونی است. بنگاه‌های که از منابع طبیعی بهره‌برداری می‌کنند با محیط زیست ارتباط برقرار کرده­اند که می‌تواند باعث اثرات منفی زیست محیطی گردد (آشه[۱] و همکاران، ۲۰۰۹). صنعت آبزی‌پروری هم ازاین قاعده مستثنی نیست. پساب خروجی ازسیستم‌های آبزی‌پروری ممکن است باعث تغییراتی دراکوسیستم های دریافت‌کننده پساب شود. پساب آبزی‌پروری با افزایش غلظت مواد جامد  معلق و مواد آلی محلول، کاهش سطح اکسیژن محلول در آب و ایجاد حالت بی‌هوازی، افزایش غلظت نیترات و فسفات، افزایش غلظت مواد سمی مانند آمونیاک، معمولا کاهش غنای گونه‌ای و تنوع جوامع زیستی و افزایش فراوانی و غالبیت موجودات مقاوم به آلودگی و تغییر ساختار جامعه زیستی را به دنبال دارد. از آنجایی که تولید آبزیان اثرات متقابل نزدیکی با محیط زیست دارد، رشد، تلفات و کیفیت ماهی در تغیرات زیست محیطی و تاثیر زیست محیطی وقتی تولید صورت می‌گیرد اهمیت دارد.

علاوه براین شیوه­های تولید اثرات زیست محیطی این صنعت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به عنوان مثال، استفاده­ی بیش از حد غذا می‌تواند به انتشار آلاینده‌های آلی که باعت افزایش انباشت خوراک و در نتیجه اثرات منفی بر محیط زیست را منجر شود (نیلور[۲] و همکاران، ۱۹۹۸).

پساب کارگاه‌های پرورش ماهی قزل‌آلا به طور عمده سه دسته آلاینده می‌باشند (سلونگ و هلفریچ[۳]، ۱۹۹۸):

مواد جامد معلق که شامل بقایای غذای و مدفوع ماهی است.

مواد محلول که توسط ماهی به محیط آزاد می‌شود که بیشتر این مواد شامل کربن آلی و ترکیبات ازته محلول (آمونیم و اوره) است.

دو دسته مواد ذکر شده باعث اختلالات شیمیایی آب، ناشی از فرآیندهای تجزیه مواد می‌گردد که مهمترین آنها افزایش BOD [4]، COD[5]، ازت آمونیاکی، نیترات، نوسانات شدید اکسیژن  و تغییرات PH ناشی از بهم خوردن موازنه شیمیایی در آب می‌باشد.

[۱]. Asche et al.

[۲]. Naylor et al.

[۳]. Selong and Helfrich.

[۴]. تقاضای اکسیژن بیوشیمیایی (بار آلی) مقدار میلی گرم اکسیژنی است که به منظور اکسیده کردن مواد آلی موجود در یک لیتر پساب در دمای ۲۰ درجه سانتی­گراد در پنج روز نخست توسط باکتری­های هوازی لازم است.

[۵]. مقدار اکسیزن لازم برای فعل و انفعالات شیمیایی مواد آلی و تبدیل آنها به مواد ساده­تر به کمک اکسید کننده قوی در محیط اسیدی در حرارت جوش می باشد (سعیدی، ۱۳۷۹).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.