تحقیق کاربرد فیلم های خوراکی و زیست تخریب پذیر و بیوپلیمرهای مورد استفاده در تولید بسته بندی های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کاربرد فیلم های خوراکی و زیست تخریب پذیر و بیوپلیمرهای مورد استفاده در تولید بسته بندی های آن دارای ۴۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱مقدمه    ۵
۱-۲-بیوپلیمرهای زیست تخریب پذیر    ۵
۱-۲-۱ مزایای استفاده از بیوپلیمرهای زیست تخریب پذیر    ۶
۱-۳- پوشش های خوراکی    ۶
۱-۳-۱:مزایای استفاده از پوشش های خوراکی    ۶
۱-۴- تفاوت فیلم خوراکی و پوشش خوراکی و ورقه های خوراکی    ۷
۱-۵- ایده اولیه پوشش های خوراکی    ۷
۱-۶- تاریخچه استفاده از فیلم ها و پوشش های خوراکی    ۷
۱-۷- کاربرد فیلم های خوراکی و زیست تخریب پذیر    ۸
۱-۸- بیوپلیمرهای مورد استفاده در تولید بسته بندی های زیست تخریب پذیر و خوراکی    ۸
۱-۹- پلی ساکاریدها    ۹
۱-۱۰- نشاسته    ۹
۱-۱۰-۱- ساختار نشاسته    ۱۰
۱-۱۰-۲- ژلاتینه شدن نشاسته    ۱۱
۱-۱۱- خصوصیات نشاسته ساگو    ۱۱
۱-۱۲- روش های تولید بسته بندی های زیستی    ۱۲
۱-۱۲-۱- روش خشک(ترموپلاست)    ۱۲
۱-۱۲-۲- روش مرطوب(کاستینگ)    ۱۳
۱-۱۳- مواد تشکیل دهنده فیلم های نشاستهای    ۱۳
۱-۱۴-تشکیل فیلم نشاستهای    ۱۳
۱-۱۵- فرایند ژلاتینه شدن نشاسته    ۱۴
۱-۱۵-۱- خمیری شدن نشاسته    ۱۴
۱-۱۵-۲- ترکیدن گرانول ها    ۱۴
۱-۱۵-۳- رتروگرادسیون نشاسته    ۱۵
۱-۱۶-پلاستی سایزر یا ماده نرم کننده    ۱۵
۱-۱۷- ماده حلال    ۱۵
۱-۱۸- حرارت دهی    ۱۶
۱-۱۹- خشک کردن    ۱۶
۱-۲۰- فیلم های ضدمیکروبی    ۱۶
۱-۲۱- تاریخچه فیلم های ضدمیکروبی    ۱۷
۱-۲۲- مواد مورد استفاده در فیلم های ضدمیکروبی    ۱۸
۱-۲۲-۱- ویژگی های مواد مورد استفاده در فیلم های ضدمیکروبی    ۱۸
۱-۲۲-۲- مواد مورد استفاده در فیلم های ضدمیکروبی(بسته بندی های فعال)    ۱۸
۱-۲۳-عصاره ها و اسانس های گیاهی    ۱۹
۱-۲۳-۱- مکانیسم عمل اسانس ها و عصاره ها در جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها    ۲۰
۱-۲۴- میکروارگانیسم    ۲۱
۱-۲۴-۱- باکتری اشرشیاکلی    ۲۱
۱-۲۴-۱-۱-آنتی ژن های اشرشیاکلی    ۲۲
۱-۲۴-۱-۲- سوش های مسمومیت زای اشرشیاکلی    ۲۲
۱-۲۵- زنیان    ۲۳
۱-۲۵-۱- ترکیبات اصلی زنیان    ۲۴
۱-۲۶:مروری بر تحقیقات پیشین    ۲۵
فهرست منابع    ۳۵

منابع

قنبر زاده ب،الماسی ه،زاهدی ی.۱۳۸۸٫بیوپلیمرهای زیست تخریب پذیر خوراکی در بسته بندی مواد غذایی و دارویی.۱٫تهران:انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران)،۵۲۴صفحه.

قنبر زداده ب،سینجلی س،قیاسی فر ش.۱۳۹۰٫بررسی اثرات ضدقارچی پوشش های خوراکی بر پایه کربوکسی متیل سلولزحاوی سوربات پتاسیم بر گونه های تولیدکننده آفلاتوکسین آسپرژیلوس در پسته.فصل نامه علوم و صنایع غذایی شماره ۳۲(۲)دوره ۸٫

قنبرزاده ب،پزشکی نجف آبادی ا،الماسی ه.۱۳۹۰٫فیلم های خوراکی فعال در بسته بندی مواد غذایی.فصل نامه علوم و صنایع غذایی،شماره ۳۱،دوره ۸٫

حسینی س م ، رضوی س ه، موسوی س م.. ۱۳۸۷٫ بررسی خواص ضد میکروبی، فیزیکی و مکانیکی فیلم های خوراکی تولید شده از کیتوزان محتوی اسانس های آویشن و میخک. فصلنامه علوم و صنایع غذایی، شماره ۲: ۴۹-۴۱٫

حسینی م.۱۳۸۵٫مواد بسته بندی با قابلیت تجزیه بیولوژیکی و نقش آنها در کاهش آلودگی های محیط زیست.شانزدهمین کنگره ملی صنایع غذایی ایران،گرگان،۲۴-۲۳ فروردین.

فاطمی ح.۱۳۹۱٫شیمی مواد غذایی.چاپ دهم.انتشارات شرکت سهامی،۴۸۰ صفحه.

لیاقتی  ل، عزیزی م. ۱۳۹۱٫ عنوان پایان نامه: تولید و بررسی ویژگی های فیلم پلی لاکتیک اسید حاوی نانو­رس به منظور افزایش عمر ماندگاری نان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان.

مرتضوی و همکاران. ۱۳۷۹٫ میکروبیولوژی، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، جلد اول، ۶۸۵٫

مرتضویان س،عزیزی م،سهراب وندی س. ۱۳۸۹،فیلم های خوراکی شاخص های کیفی و روش های تولید.مجله SID،فصلنامه علوم و صنایع غذایی،دوره ۷،شماره ۴،زمستان ۸۹

اعرابی ا ،عزیزی م،بهرامی ب .۱۳۸۵٫تهیه فیلم خوراکی از گلوتن گندم.شانزدهمین کنگره ملی صنایع غذایی ایران(اولین کنگره منطقه ای)،دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان،۲۴-۲۳ فروردین

Carmen A. Campos , Lía N. Gerschenson , Silvia K. Flores.2011. Development of edible films and coatings with antimicrobial activity, Food Bioprocess Technol,4: 849–۸۷۵٫

Akhilesh V Singh, Lila K  Nath.2012. Synthesis and evaluation of physicochemical properties of cross-linked sago starch, International Journal of Biological Macromolecules,50:14-18.

Maizura M,Fazilah A,Norziah M H,Karim AA.2007. Antibacterial ativity and mechanical properties of partially hydrolyzed sago starch–alginate edible film containing lemongrass oil. Journal of Food Science, 72: 24-30.

Maizura  M, Fazilah A, Norziah M  H, Karim A A.2008. Short Communication Antibacterial Activity of Modified Sago Starch-Alginate Based Edible Film Incorporated with Lemongrass (Cymbopogon citratus) Oil,Journal of  International Food  Research Journal, 15(2):233-236.

 ۱-۱مقدمه

یکی از بزرگترین مشکلات قرن حاضر که بشر با آن روبروست،مشکل  آلودگی محیط زیست است.یکی از بزرگترین منابع آلوده کننده ی محیط زیست،زباله های حاصل از بسته بندی مواد غذایی است.بخش اعظم این زباله ها از مواد سنتزی با منشا نفتی هستند که مدت زیادی طول می کشد که تجزیه شوند و در طبیعت باقی می مانند.(کارمن و همکاران،۲۰۱۱)[۱].

در  حال حاضر سه روش اصلی  برای از بین بردن زباله ها وجود دارد که شامل دفن زباله ها،سوزاندن زباله ها  و بازیافت زباله هاست که هر کدام مشکلات خاص خود را داشتند.برای دفن زباله ها،زمین زیادی لازم است و به علاوه موجب آلودگی آب های زیرزمینی می شود.سوزاندن زباله ها نیز موجب افزایش آلودگی هوا و ایجاد باران اسیدی می شود و به علاوه شناسایی محل های مناسب سوزاندن زباله ها،کاری مشکل است.بازیافت زباله ها هم مشکلات خاص خود را دارد از جمله اینکه مواد حاصل از بازیافت را نمی توان برای مواد غذایی و مصارف پزشکی استفاده کرد.همچنین هزینه ی جمع آوری و حمل و نقل آنها بالاست و همچنین به علت چند لایه بودن مواد بسته بندی،بازیافت آنها مشکل است.(قنبرزاده و همکاران،۱۳۸۸)

این مساله بشر را به فکر انداخت که بسته بندی هایی تولید کند که قابلیت تجزیه در طبیعت را داشته باشد.بنابراین مساله ی بیوپلیمرهاcی زیست تخریب پذیر(بسته بندی های سبز) مطرح شد و تحقیقات زیادی روی آن انجام گرفت.

 ۱-۲-بیوپلیمرهای زیست تخریب پذیر[۲]

بیوپلیمر یک پلیمر طبیعی است و بیوپلیمر زیست تخریب پذیر یعنی یک پلیمر طبیعی که می تواند به کمک میکروارگانیسم ها تجزیه شده و به محصولات طبیعی مثل آب ،دی اکسید کربن و…تبدیل می شود.این ترکیبات در صورتی که در تهیه ی آنها فقط از ترکیبات مجاز خوراکی استفاده شود،می توانند خوراکی باشند و به همراه غذا مصرف شوند.استفاده از بیوپلیمرهای زیست تخریب پذیربرای بسته بندی مواد غذایی سالهاست که مورد توجه محققین و دانشمندان بوده است.(قنبرزاده و همکاران،۱۳۸۸؛کارمن و همکاران،۲۰۱۱)

۱-۲-۱ مزایای استفاده از بیوپلیمرهای زیست تخریب پذیر

تولید و کاربرد بیوپلیمرهای زیست تخریب پذیر در صنعت بسته بندی مزایای زیادی دارد که از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

باعث بالا رفتن ارزش افزوده ی محصولات کشاورزی می شود به دلیل اینکه این بیوپلیمرها منشا کشاورزی دارند و معمولا از محصولات گیاهی و حیوانی به دست می آیند

برخلاف پلیمرهای سنتزی که منشا نفتی دارند،این بیوپلیمرها از منابع تجدید پذیر به دست می آیند و بنابراین می توانند مدام تولید شوند و از مصرف منابع تجدید ناپذیر جلوگیری می شود.

این بیوپلیمرها قابلیت برگشت به طبیعت را دارندو توسط میکروارگانیسم ها تجزیه شده و به طبیعت باز می گردند و از آلودگی محیط زیست جلوگیری می شود.(قنبرزاده و همکاران،۱۳۸۸)

۱-۳- پوشش های خوراکی[۳]

برای نگهداری محصولات غذایی و افزایش جذابیت ظاهری آنها،می توان از پوشش های خوراکی استفاده کرد.از دوران باستان،چینی ها پرتقال و لیموی تازه را با لایه نازکی از موم می پوشاندند تا خشک شدن آن به تعویق بیفتد.(قنبرزاده و همکاران،۱۳۸۸)

۱-۳-۱:مزایای استفاده از پوشش های خوراکی

پوشش دادن مزایای بسیاری دارد از جمله:

جلوگیری از خشک شدن،ایجاد ظاهر جذاب،کاهش تبادل گازهای تنفسی(کاهش فعالیت های بیوشیمیایی) و عدم رشد کپک ها و حشرات بر روی میوه ها و سبزی ها.(قنبرزاده و همکاران،۱۳۸۸)

۱-۴- تفاوت فیلم خوراکی[۴] و پوشش خوراکی[۵] و ورقه های خوراکی[۶]

تفاوت فیلم و ورقه در ضخامت آنهاست.معمولا به ضخامت های بالاتر از ۲۵۰ میکرومتر ورقه و به ضخامت های کمتر از  ۲۵۰میکرومتر فیلم می گویند.

فیلم ها و ورقه های خوراکی،بصورت لایه ای نازک تولید می شود و بعد همانند پلیمرهای سنتزی برای بسته بندی مواد غذایی به کار می رود. فیلم ها می توانند به شکل لفاف،کپسول،پاچ و کیسه تولید شوند .

برخلاف پوشش های خوراکی،فیلم ها و ورقه ها برروی ماده ی غذایی تشکیل می شود.بنابراین پوشش جزئی از محصول است و روی محصول باقی می ماند.پوشش دادن از طریق واکس زدن،اسپری کردن و غوطه ور کردن انجام می شود.(قنبرزاده و همکاران،۱۳۸۸)

۱-۵- ایده اولیه پوشش های خوراکی

ایده  اولیه  استفاده از پوشش های خوراکی،پوشش طبیعی میوه ها و سبزیجات بود.(قنبرزاده و همکاران،۱۳۸۸)

۱-۶- تاریخچه استفاده از فیلم ها و پوشش های خوراکی

اولین بار ماریس و پارکر در سال ۱۸۹۵ از فیلم های ژلاتینی  برای نگهداری گوشت  استفاده کردند.از سال ۱۹۳۰ از موم های پارافینه ی مذاب برای پوشش دادن مرکبات در سطح تجاری استفاده شد..در سال ۱۹۵۰ از  امولسیون های روغن در آب کارنوبا برای پوشش های میوه ها و سبزی ها استفاده شد.(قنبرزاده و همکاران،۱۳۸۸)

۱-۷- کاربرد فیلم های خوراکی و زیست تخریب پذیر

فیلم های خوراکی طول عمر مفید ماده ی غذایی را افزایش می دهند و به علاوه نیاز مصرف کننده برای مصرف غذاهای طبیعی تر را فراهم می کنند و به محیط زیست هم صدمه کمتری می زنند. فیلم های خوراکی قصد جایگزین شدن با فیلم های سنتزی موجود را ندارند اما می توانند به همراه بسته بندی های سنتزی با هدف کاهش زباله های سنتزی تولید شوند.این بسته بندی ها می توانند نفوذپذیری گازهایی مثل اکسیژن،دی اکسیدکربن و بخار آب و مهاجرت لیپیدها را کنترل کنند و همچنین می توانند از ترکیبات مغذی و مواد افزودنی موجود در ماده ی غذایی محافظت کنند.(کارمن و همکاران،۲۰۱۱)

[۱] Carmen A.campos

[۲] biodegradable biopolymer

[۳] edible coating

[۴] edible film

[۵] edible coating

[۶] edible sheet

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.